Scorpio kossun flektien anturivikako

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jukka joutsijärvi
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Tammi 2006 16:31
Paikkakunta: Rymättylä

Scorpio kossun flektien anturivikako

Viesti Kirjoittaja jukka joutsijärvi »

Eli tänä kesänä kuuden vuoden omistamisen jälkeen on ilmennyt tällainen ongelma että kun ajaa paljon kaupungissa helteillä ja joutuu seisomaan paljon liikennevaloissa alkaa moottorin lämmöt nousta. Ei kuitenkaan koskaan punaiselle vaan on pysytty valkoisella alueella. Tapahtunut tänä kesänä vasta 3 kertaa ei siis kovin useasti. Maantieajossa ja kaupunkiajossa jossa ei pysähdellä liikennevaloihin(liikennevaloton kaupunki kuten Naantali) ovat lämmöt olleet normaalit.

Matka-ajossa helteellä kesälomareissulla ajettiin 600 kilsaa sivu ja lämmöt normaalit. Paisuntasäiliössä nestepinta ei vaihtele eikä tiputtele nesteitä eli kansipahvia en edes epäile.
Eli olen kallistunut flektien(Scorpioi Kossu -96 niitä on 2 kpl,) anturivian suuntaan, tässä autossahan on sähköisesti ohjatut propellit ei viskokytkimalli. Mistähän näiden flektien anturin mahtaa löytää Kossun konehuoneesta? Osaaako joku valaista asiaa. Ajattelin kokeilla vaihtaa sen.
Ja muutenkin voisi vinkata jos teillä jollakulla on ollu kärpässilmä Scorppari Kossussa samanlaisia oireita!
Niin tosiaan syylärin kenno on pudas ampiaisista ja muusta roskasta ja jäähdytinnesteet vaihdettiin heinäkun alussa.

Jukka
Ford Granada 3.0L GXL -74
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Scorpio kossun flektien anturivikako

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Flekteille ei ole omaa anturia siellä... Ecu niitä ohjaa...
Ecun anturi on koneen päässä letkuliitännän vieressä, 2 johtoinen palikka.
Jos ei lämmöt nouse niin ei paniikkia, cossussanikaan ei flektit kovin helposti lähteneet pyörii ja ongelmia lämmön kanssa ei ollut.
AC päällä kyllä flektit pyöri.
Mulla olisi vanha mutta toimiva anturi jos haluat noutaa ilmaiseksi jos vain löydän sen taas...

Toimiiko flektit jos ilmastointi on päällä?

Sulakkeet olet katsonut?

Flektien rele(yksi siis vain...) löytyy oikean ajovaloumpion takaa abs boxsin vierestä, vihreä muistaakseni tai voi olla sininenkin.

http://www.riceracing.net/Gallery/thumb ... hp?album=8
Manuaaleja cossuun.
http://www.riceracing.net/Gallery/thumb ... hp?album=2
Muita kuvia.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
jukka joutsijärvi
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Tammi 2006 16:31
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Scorpio kossun flektien anturivikako

Viesti Kirjoittaja jukka joutsijärvi »

Kiitos NiceMan vastauksesta. Sulakkeet olen katsonut mutta tuota en olekaan hokannut kurkata että ilmastointi päällä pyöriikö flektit. Joskus olen antanut pitkäänkin käydä tallissa ajon jälkeen mutta aika sitkeässä on flektien pyörimään lähteminen. Täytyypä testata ilmastointi päällä.

Niin ei nuo lämmöt todellakaan jatkuvasti ole olleet ylhäällä edes kaupunkiajossa ja silloinkaan ei koskaan punaisella vaan valkoisella alueella. Täytyy aloittaa seuraamaan noita flektien pyörimistä aktiivisesti lähtevätköhän ne samaan aikaan pyörimään kun termostaatti aukeaa vai onko hajua missä lämpöarvoissa flektien pitäisi alkaa hyrräämään?

Jukka
Ford Granada 3.0L GXL -74
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Scorpio kossun flektien anturivikako

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Jos lämmöt ei nouse niin kannata tuhlaa aikaa =) Mutta kokeille AC:n kanssa toivivatko flektit jos toivivat niin sitten kaikki varmaan ok...
Sitten on mahdollista että lämpöanturi on sökö mutta kokeilles seuraavaa:
Paikallista 2 johtonen lämpöanturi(Harmaa?) koneen keulasta, moottori käyntiin ja nykäisi anturin johto irti, lähtevätkö flektit pyörimään(AC pois päältä...!) jos lähtevät ja sammuvat kun lykkäät piuhan takas anturiin niin sähköisesti kaikki kunnossa.

Se 1 johtonen lämpöanturi on lämpömittarille.

Jos käytät konetta tyhjänkäynillä vaikka ilman että lämppäri systeemi on päällä saat käyttää tooodella kauan että flektit pärähtää käyntiin.
Jos en muista väärin niin Ecun ohjaamana flektit pärähtää 100+ asteen lämmössä päälle, oiskohan ollut jotain 104-108 kun tuolla vikakoodi lukijalla katselin anturi tietoja.

Syksyllä tai talvella menee ex.cossuni purettavaksi... Tekniikka siirtyy kaverin Consuliin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin