Sivu 1/1

Escortin takajarrut

Lähetetty: 20 Heinä 2011 22:30
Kirjoittaja janne87
Terve kaikki!

Ostin vm. 96 Escortin (1,6l 16v) jotta voimme tyttökaverin kanssa matkustella Sloveniassa ollessani.
Nyt on jarrupalat takana lopussa ja pitäisi saada jarrurummut irti. Ikinä en ole rumpuja availlut (paitsi kadett -77 gte:stäni) mutta onkohan tekniikka muuttunut kun ei oikein lähde irti rummut. Vasaralla olen koittanut "naputella" mutta ei liikettä. Käsijarrukin on pois päältä ollut. Pitääkö avata keskimutteri jotta lähtee irti?

Kertokaa kokemuksianne ja vinkkejä!!
Kiitoksia jo etukäteen!

Re: Escortin takajarrut

Lähetetty: 20 Heinä 2011 22:44
Kirjoittaja juhve
juu ota se keskimutteri ekaks irti

Re: Escortin takajarrut

Lähetetty: 21 Heinä 2011 07:28
Kirjoittaja tursas
juhve kirjoitti:juu ota se keskimutteri ekaks irti
Jahas, meinasin jo sanoa, että ei sitä tarvii irrottaa, mutta näinhän se juuri menee.. :D
Sivu 5 http://escort.mk3.pagesperso-orange.fr/ ... 686-09.pdf

Re: Escortin takajarrut

Lähetetty: 21 Heinä 2011 10:01
Kirjoittaja jppn
Pura enemmin sieltä takaa, 4 kpl pultteja jarrukilven takaa auki, jolloin laakeri ei purkaudu.
Tuolta löytyy vähän käypäisempi ohje http://www.friweb.hu/kivisite/ford_pdf/ ja 1737-braking.pdf- file.

Aiempi ohje käypi mk3/4, niissä muistaakseni tuo napa ei irtoa pulteilla.

Re: Escortin takajarrut

Lähetetty: 21 Heinä 2011 22:26
Kirjoittaja Endura-DE
Jarrurumpu irtoaa joko

1) Avaamalla neljä pulttia "takapuolelta", jolloin rumpu, laakeri ja pyörän napa irtoaa pakettina. Hyvä puoli on se että ei tarvitse ihmetellä pyöränlaakerin oikeaa kireyttää kokoonpanossa. Huono puoli on että jos pultteja ei ole lähivuosina aukaistu, ne voi olla ruostunut jumiin ja katketa avatessa. Sinänsä mielenkiintoista, auton akselipaino on noiden neljän M10 ruuvin varassa. Ei mitään kantavaa olaketta !!!

2) Tai avaamaalla napamutteri. Se voi olla moniosainen lukkomutteri eli neljä ohutta mutteri peltikuoren sisällä. Se on ERITTÄIN TIUKASSA. ÄLÄ PURA MUTTERIN PELTIKUORTA kuten minä tein tyhmänä joskus. Siitä seuraa vaan paljon paljon paljon ongelmia.

Huomaa että jos purat ohjeen 1 mukaan, vasemmalla eli kuskin puolella pitää rumpua pyöritellä vähän jotta navan kiinnityslaippa mahtuu käsijarruvivun ohitse.

Jos rumpu ei irtoa, syynä voi myös olla olake joka on muodostunut ruosteesta ja jarrupölystä rummun reunaan. Rumpua voi irrottaa väkivallalla. "Onneksi" jarrukenkäsi ovat kuluneet loppuun, niin ei haittaa jos ne hajoavat väkivaltaa käyttäessä...

Em. olake täytyy tietty poistaa ennen kokoonpanoa hiomalla rälläkällä tai sorvauttamalla rummut tai rahamies ostaa uudet rummut.

Hae kaupasta tai kirjastosta Haynes tai Alfamer opas, niissä on hyvät kuvat miten jarrukenkien vieterit kuuluu olla. Tai ota valokuva ennen purkamista.

Jos vilkaiset mun aikaisemman Escort jarrujen ihmettelyä viestiketjun, huonosti toimiva jarrukenkien automaattisäätö voi aiheuttaa ylimääräistä jumppaamista.

Re: Escortin takajarrut

Lähetetty: 22 Heinä 2011 11:30
Kirjoittaja janne87
Kiitoksia kaikille apua tarjonneille!

Tosiaan, noista linkeistä selvisi hyvin miten homma menee.
ja tosiaan täällä Sloveniassa ollessani ei ole käytettävissä ah niin ihania kodin työkaluja joten kaikki on vaikeaa.
Eilen terästäydyin ja menin avamaan rumpujen neljää pulttia. Ja tottakai siinä kävi niin että yksi niistä meni poikki sitten! Nyt taitaa olla niin että vien auton pajalle jossa on työkalut ja saavat laittaa sen siellä.
Pitää porata se katkennut osa sieltä pois ja tasotella rummut, eikä ole niin noita välineitä :(
Jotenkin kyllä nujerrettu olo.
Laakerimutteria en aio avata :S

Re: Escortin takajarrut

Lähetetty: 19 Loka 2017 15:55
Kirjoittaja pekka karvonen
Endura-DE kirjoitti:Jarrurumpu irtoaa joko

2) Tai avaamaalla napamutteri. Se voi olla moniosainen lukkomutteri eli neljä ohutta mutteri peltikuoren sisällä. Se on ERITTÄIN TIUKASSA. ÄLÄ PURA MUTTERIN PELTIKUORTA kuten minä tein tyhmänä joskus. Siitä seuraa vaan paljon paljon paljon ongelmia.
Lie omassa(-97 stw 1.4) juurikin yllämainittu eli mutterin päällä on peltikuori joka jossa jokaiselle mutterin sivulle oma lirpake. Avaus siis tämän peltikuoren kanssa, onnistuuko kasaaminen vanhalla vai onko se peltikuori mutterin lukitusta varten ja kertakäyttöinen?

Re: Escortin takajarrut

Lähetetty: 19 Loka 2017 22:32
Kirjoittaja ebetra
pekka karvonen kirjoitti:
Lie omassa(-97 stw 1.4) juurikin yllämainittu eli mutterin päällä on peltikuori joka jossa jokaiselle mutterin sivulle oma lirpake. Avaus siis tämän peltikuoren kanssa, onnistuuko kasaaminen vanhalla vai onko se peltikuori mutterin lukitusta varten ja kertakäyttöinen?
Uskon, että peltikuori on tarkoitettu kertakäyttöiseksi, varsinkin jos sen avaa niin voi olla vaikea enään koota. Kuitenkin sen verran isoon momenttiin täytyy kyseinen mutteri vääntää.

Motonetissä myyvät uusia napamuttereita jotka ovat "kiinteitä" eikä koottu 5 eri 2mm paksuisesta pikkumutterista peltikehyksen kera. En tiedä sitten onko sillä peltiratkaisulla jokin tekninen merkitys. Jos ostat uutta mutteria niin ole tarkkana navan kierteiden suunnan ja koon kanssa, ne kun escorteissa tuntuu vaihtelevan paljonkin.

Re: Escortin takajarrut

Lähetetty: 20 Loka 2017 02:04
Kirjoittaja pekka karvonen
Kiitokset vastauksesta :!: Pitääpä käydä haastattelemassa varaosaputkan myyjää. Hällä näistä lie jonkin sortin näppituntuma ja muutenkin siellä ovat ns. vanhan liiton myyjiä.

Re: Escortin takajarrut

Lähetetty: 13 Helmi 2018 05:22
Kirjoittaja pekka karvonen
Nohni. Takajarrut rempattu ja kyllä sen peltikuorisen napamutterin voipi vielä uusiokäyttää kunhan ei mene sitä peltikuorta aukomaan kuten yllä kerrottiin. Eikä kiristysmomenttikaan hurja ole koska kartiolaakeria sillä kiristetään.

Re: Escortin takajarrut

Lähetetty: 10 Huhti 2018 18:27
Kirjoittaja Tessulandia
Jep kartiolaakereita ei kiinni hampaat irvessä,välys vaan pois,tiedän tapauksen jossa mk3 Escosta kirrasi yksityyppi mutterin niin tiukkaan että ajettaessa akseli poikki takakulma maahan ja pyörä meni akseleineen kaikkineen autosta ohi ojaan!
Ja aika monissa laitteissa on se pyörä akselilla kiinni vain yhdellä mutterilla ja sokka akselin läpi,sokka kun on pois niin mutteri pyörii auki ja jälleen on kulma ilman pyörää,että sokan pitää olla hyvä muutoin käy huonosti.
Tuostakin tiedän tapauksen että pyörät on todellakin lähteneet irti.