ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
Siltsi
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Kesä 2011 10:37
Paikkakunta: Nokia

ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)

Viesti Kirjoittaja Siltsi »

Tuumailin uusivani Mondeo ST200:n jarrulevyt, palat, satulat ja letkut. ST200:n jarrusatuloiden tyypeistä on keskusteltu aiemminkin palojen sopivuutta ihmetellen. Itsellänikin on karvalakkimondeon satulat edessä, eli jarrupaloissa on kyhmy ylhäällä keskellä. Ajattelin kuitenkin laittaa tilalle V6:n hieman isommat jarrusatulat, mihin menisi näin ollen myös kyhmyttömät isommat jarrupalat. www.fordcarparts.co.uk:ta on tullut selattua ahkerasti ja sieltä saisi ainakin nuo jarrusatulat hommattua kohtuullisin kustannuksin. Levyt ja palat pitäisi varmaan myöskin tilata briteistä ja Black Diamondit + Predatorit kiinnostavat tällä hetkellä eniten.

Tähän urakkaan liittyen kiinnostaisi tietää pitääkö tuossa rytäkässä vaihtaa myös jarrusatulan kannake tai tuunata jotain muuta kiinnitykseen liittyvää, vai menisikö tuo isompi jarrusatula heittämällä paikoilleen pienemmän satulan kannakkeeseen? Olen jotenkin siinä uskossa, että kannake ei tulisi jarrusatulan mukana...

Mk3 mondeon jarrusatuloiden vaihtoon en viitsi lähteä, koska siihen liittyy erinäisiä hyväksymättömyysaspekteja ja olen liian luuseri uhmatakseni byrokratiaa.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Yleensä vastaava kannake on satuloiden vaihdossa välttämätön. Samaa satulaa voi olla käytössä muutamilla eri kokoisilla levyillä, joten oikea etäisyys levyn keskeltä toteutetaan niillä kannakkeilla.

Ainakin AVK toimittaa satulat kannakkeineen, purkaamoilla voi olla tästä eri käytäntöjä - minä odottaisin, että kannakkeet ovat mukana, jollei erityisesti toisin mainita. Ainakin antaisin palautetta, jos ei ole. :o

Suosittelen laittamaan isomman levyn kanssa v6 mallin jarrupalat - säästät väärässä paikassa ja levyn tehollisesta pinnasta jää osa käyttämättä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Eiköhän se v6-satula ole ihan yhtä laillinen kuin mk3 satulakin?
No mitä nyt tuo mk3 satula vaatii lisäksi 4mm adapterin navan ja kannakeraudan väliin.
JyriN kirjoitti:Suosittelen laittamaan isomman levyn kanssa v6 mallin jarrupalat - säästät väärässä paikassa ja levyn tehollisesta pinnasta jää osa käyttämättä.
Vaatii myös satuloiden vaihtamisen.

AVK:lta voi löyty ihan uutta vastaavia satuloita järkihinnalla. Tuli ainakin itelle kannakerautoineen.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Avatar
Siltsi
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Kesä 2011 10:37
Paikkakunta: Nokia

Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)

Viesti Kirjoittaja Siltsi »

Dodii, kiitoksia vaan vastanneille. Ratkaisin asian niin, että kävin ostamassa AVK:lta ne alun perin vierastamani mk3 jarrusatulat, jotka tietty johtavat myös erilaiseen jarrulevyvalintaan ainakin koon puolesta. Briteistä olisi tosiaan saanut kohtuullisen edullisesti tehdaskunnostetun V6-satulan, mutta minun olisi joka tapauksessa pitänyt metsästää purkaamolta V6-satulat erilaisten kannakkeiden vuoksi. Ajattelin että tuunataan nyt sitten kunnolla, kun kerran tuunaamaan joutuu.

Liukutappi+kumisarja oli 16e/kpl, melko lailla ruosteessa olevat satulat kannakkeineen maksoivat 50e/kpl, ja ruuvipenkki+repullinen puunaamiseen tarvittavia kaluja oli priceless. Helpommalla pääsisi, jos tilaisi tehdaskunnostetut mk3-boschit engelsmanneilta ja hinkkaisi pelkät kannakkeet ruosteettomaksi. Täytyy miettiä tarkemmin, kunhan ehdin perehtymään noiden jarrusatuloiden kuntoon ja totean kuinka työlästä tai helppoa hinkkaaminen on. Teräsharjaan ja karkeahiomalaikkaan on ladattu suurimmat odotukset :-)
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Viime kesänä putsasin AVK löydöt omaan kesäautoon ja pitää todeta, että selkeästi helpompi homma kun Sierraan sopivat takasatulat noin yleensä. En tiedä kuinka paljon ajetusta autosta ne sun satulat on, mutta luultavasti ne ovat vielä ihan tikissä, eli tiivisteet ja liut kunnossa eikä mäntä jumita. Luultavasti selviät ulkoisesta rähjäisyydestä huolimatta ihan pienellä pintaehostuksella;

Kannakkeet ja liut irti varsinaisista satuloista, suojaa tiivisteet ja peitä letkun reikä (tai jätä siihen se tumppi, mistä AVK on katkaissut letkun ja teippaa vaan letku umpeen) ja ilmausnippa huolella. Itse puhdistin ulkopinnat rälläkkään kiinnitetyllä teräsharjalla ja puhalsin vielä pahimmat kolot hiekalla. Sitten vaan maalia pintaan. 8)

Kahdet satulat maalanneena suosittelen kunnollista satulamaalia (tai sitten vaikka ihan tavallista miranolia) mutta jätä se M¤tonetin kura hyllyyn - putelista ei tule kuin puolet ulos ponnekaasun avulla ja lopulla joudut heittämään kuikkaa.

Hoopeelle vielä: näissä uusissa autoissa on helpompaa ottaa samassa mallissa esiintyneitä osia kun jostain muusta autosta. Periaatteessa tyyppihyväksyntä ei ole enää voimassa ja uusista osista pitää todistella yhtä ja toista. Riippuu katsastusmiehestä, kun laki jättää tähän tulkinnan varaa (osoitus säännön täyttämisestä). Ks. esim. audimiesten keskustelu.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Mun pointti lähinnä siinä, että miten voit vaihtaa st200:seen saman korimallin tehottomamman eli v6:sen auton etujarrut laillisesti?

Eli toteutetaan ne muutokset huolella. Itsehän niillä autoilla ajellaan - ei katsastusmies!
Maalaa satulat vaikka mustaksi. Ei keltaista tai punaista.
10.9 pultteja ei pidä korvata pehmeämmillä 8.8:lla ym ym.

Omat avk:lta ostamani satulat oli muutaman tkm ajetusta autosta. Ei muuta kuin teräsharjaa ja jarrusatulamaalia niskaan.

s-maxiin tuskin suurempia jarruja edes tarvii Ehtis vain uudet osat joskus asentamaan.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Avatar
Siltsi
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Kesä 2011 10:37
Paikkakunta: Nokia

Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)

Viesti Kirjoittaja Siltsi »

Omissa AVK:n jarrusatuloissa on lapun perusteella jo 120tkm alla, joten ei ne ihan iskemättömiltä alun perin näyttäneet. Liu'ut ja mäntä kuitenkin liikkuvat, joten sikäli ehjät ovat. Liukutapit ja niiden kumit vaihdan joka tapauksessa, mutta männän tiivistettä täytyy vielä miettiä.

Täytyy sanoa, että välineurheilua on tuo jarrusatuloiden puhdistuskin. Pipersin ensimmäistä satulaa dremelillä, teräsharjoilla ja hiekkapaperilla aluksi pari tuntia ja sain aikaan ihan välttävän näköistä jälkeä. Kävin kuitenkin ostamassa rälläkän ja pyyhkäisin sillä homman loppuun puolessa tunnissa kumpaankin satulaan :-).

hoopee: Saako ne satulat maalata edes ford-logon siniseksi?-)

Noista V6 jarrusatuloista sen verran, että ST200:ssa pitäisi speksien ja monien varaosaluetteloiden mukaan olla samat satulat kuin V6:ssa, mutta ilmeisesti pajalla loppui isommat satulat muinoin kesken ja tilalle piti laittaa perusmallin satuloita tiettyyn erään. Sinänsä molemmat satulat ovat ymmärrykseni mukaan laillisia, koska molemmat on tyyppihyväksytty tuohon korimalliin.

Kannakkeiden pultit kävin ostamassa uusiksi sekä eteen että taakse ja otin eteen 5mm pidemmät, 10.9 luokkaa toki.

Härmänkielisissä jarrujenpäivitysohjeissa puhutaan aina 4mm prikoista mk3-kannakkeen ja olkatuen väliin, mutta ulkomaan elävät ovat käyttäneet järjestään 3mm prikkoja. Näiden otosten perusteella ei taida olla millin päälle, kunhan tuohon väliin osuu. Tarviiko noissa huomioida mitään sen kummempia luokituksia, vai kelpaako k-raudan sinkityt? eBayssä joku suhari myy tähän tarkoitettua prikkasettiä kympillä, eli kilohinta on ainakin kohdillaan.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Paha sanoa tuosta väliprikkojen katsastuksesta mitään, kun on aika konttorikohtaista. Mun kesäautosta on vaihdettu sekä etu- että taka-akseliston jarrut (eri konttoreilla, eri aikaan) eikä kummallakaan kerralla sitä varsinaista toteutusta paljoa ihmetelty, hyvä kun vähän katsoivat - tärkeämpää oli, että paperit oli kunnossa. :evil:

Hae vaan fordilta lappu - mistä selviää, että nuo v6 mallin jarrut on hyväksytty - niin kaikki käy. 8)

Satuloihin kannattaa laittaa uudet rasvat (käytä oikeaa jarrurasvaa, esim CRC) liukuihin ja uudet uloimmat tiivisteet. Ulomman tiivisteen alta näet, onko siellä ruostetta. Jos on puhdasta, niin minä en vaivautuisi avaamaan enempää.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 3735
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)

Viesti Kirjoittaja duckworth »

JyriN kirjoitti: Satuloihin kannattaa laittaa uudet rasvat (käytä oikeaa jarrurasvaa, esim CRC) liukuihin
Millä nimellä toi oikea jarrurasva kulkee, kun tähän asti oon käyttäny aina kuparirasvaa (tutut suosittelee), mutta se tahtoo vaan kuivua ja olla värinsä mukaisesti silkkaa p_skaa... :D (Saa jatkuvaan herkistellä liukuja)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Jollain jarrukumirasva nimellä se vissiin on ? Itse oon käyttänyt normi vaseliinia, hyvin on toiminut.
Kestosta ei niinkään ole kokemusta, mutta paljon parempaa kuin kuparitahna.
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Siltsi kirjoitti:hoopee: Saako ne satulat maalata edes ford-logon siniseksi?-)
Hyvin paha mennä sanomaan 8) :lol:
Siltsi kirjoitti:Härmänkielisissä jarrujenpäivitysohjeissa puhutaan aina 4mm prikoista mk3-kannakkeen ja olkatuen väliin, mutta ulkomaan elävät ovat käyttäneet järjestään 3mm prikkoja. Näiden otosten perusteella ei taida olla millin päälle, kunhan tuohon väliin osuu. Tarviiko noissa huomioida mitään sen kummempia luokituksia, vai kelpaako k-raudan sinkityt? eBayssä joku suhari myy tähän tarkoitettua prikkasettiä kympillä, eli kilohinta on ainakin kohdillaan.
Itse käytin 4mm peltiä kun se omien mittauksien perusteella "se" oikea mitta.
Tuo pelti mitä käytin oli Ruukin 960QC:tä...ei niin lujaa paikkaa taida autosta muualta löytyäkään :mrgreen:
duckworth kirjoitti:Millä nimellä toi oikea jarrurasva kulkee, kun tähän asti oon käyttäny aina kuparirasvaa (tutut suosittelee), mutta se tahtoo vaan kuivua ja olla värinsä mukaisesti silkkaa p_skaa... :D (Saa jatkuvaan herkistellä liukuja)
Lueskelkaa Würthin nettiluetteloa niin löytyy.
Ihan varaosaputkan hyllystä olet itse ostanut. Taitaa olla ATE:n tuubi.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Vastaa Viestiin