Mistä Lambda kanattaa ostaa?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
HUGO
Viestit: 29
Liittynyt: 12 Syys 2005 13:24
Paikkakunta: ALAVETELI

Mistä Lambda kanattaa ostaa?

Viesti Kirjoittaja HUGO »

Kysyisin mielipiteitä lambdoista ja mistä ne pitäis ostaa.
Miten onko piratti ambda luotettava vai hakeako merkkiliikestä?
Mulla 1.8 zetec -92 escort. Tarjotkaa joss teillä on hyllyssä ylimääräinen lambda neli piuhainen esilämmitetty joka sopii mun autoon.
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Edullisen saat Biltemasta ja samaa sontaa kun muuallakin.
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Lambda Biltema 3johtoa no: 52-952 39€ vm -91
4 johtoa no: 52-951 39€ vm91-

:P :roll: :idea: :arrow: :wink: :cry: :o :D :) :(
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Juottaminen on sitten ehdoton nou nou, se estää pahimmassa tapauksessa vertailuhapen kulun anturille. Piuhat poikki ja puristusliitos paketissa tulevilla piuhoilla. Anturiksi joko NGK(NTK) tai Bosch.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

hartza kirjoitti: Juottaminen on sitten ehdoton nou nou, se estää pahimmassa tapauksessa vertailuhapen kulun anturille. Piuhat poikki ja puristusliitos paketissa tulevilla piuhoilla. Anturiksi joko NGK(NTK) tai Bosch.
Perusteletko hieman?
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Jos näin on, kannattaa ostaa purkki starttipilottia ensi testeihin ja tarkastella mahdollisia imuvuotoja ennen kuin rupeaa vaihtamaan osaa ja sulkemaan pois vaihtoehtoja.

Imusarjan tiiviste saattaa olla potentiaalinen vika tyhjäkäynti ongelmiin. Itselläni oli tiiviste mennyt , miten sen nyt sanoisi, sanoinkuvaamattomaan kuntoon. Eli tiivisteen pinta oli "kuroutunut" ihmeellisesti siinä pakeliitin/muovin päällä(tiivisteessä on siis n. 2mm muovi ja molemminpuolin joku ohut tiivistemateriaali kiinni siinä muovissa), ja aiheutti näin tiivistämättömyyttä vähän joka puolelta.
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

markkul kirjoitti: Perusteletko hieman?
En ole mikään insinööri, näin minulle on asian tiimoilta viisaammat kertoneet. Anturi tarvitsee toimiakseen vertailuhappea, ts. anturi vertaa pakokaasun happipitoisuutta ilman happipitoisuuteen. Anturin mudostaman jännitteen (0-1.1V) määrä riippuu hapen määrän erosta. Laihassa seoksessa pakokaasussa happea on liikaa verrattuna optimaaliseen seokseen ja rikkaassa liian vähän. Optimaalinen seos bensalle on 14.7 yksikköä ilmaa ja yksi polttoainetta.

Tinaus ei muutenkaan ole luotettavaa lähellä kuumaa pakoputkea.

Googlella voi etsiä asiasta lisää.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
SamiH
Viestit: 65
Liittynyt: 14 Huhti 2005 20:26
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja SamiH »

Tarkotatko noin niinku suomeks että tinatusta kohdasta johto lämpenee enemmän vai mitä helv... :D

Eihän sitä tinausta tarvii siihen anturinjuureen tehdä :!:

Samallailla se tina johtaa kun siellä "sisällä" kulkee kuitenkin kuparijohdin.
En jymmärrä :?:
http://www.speedparty.com
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

SamiH kirjoitti:Tarkotatko noin niinku suomeks että tinatusta kohdasta johto lämpenee enemmän vai mitä helv... :D

Eihän sitä tinausta tarvii siihen anturinjuureen tehdä :!:

Samallailla se tina johtaa kun siellä "sisällä" kulkee kuitenkin kuparijohdin.
En jymmärrä :?:
tina pehmenee lämmöstä ja sitämyöden tekee liitoksesta epävarmemman pakosarjan läheisyydessä. Kyse ei ole nyt mistään virran johtavuudesta, vaan siitä että tinaamalla piuhan mahdollisesti tukit vertailuhapen kulun anturille. Kannattaa katsoa miten homma on toteutettu alkuperäisesti, siitä selviää. Lambdahan on suljettu rakenne, vertailuhappi kulkeutuu johdinta myöden anturiin kauempaa kuumasta pakoputkesta.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

SamiH kirjoitti:Tarkotatko noin niinku suomeks että tinatusta kohdasta johto lämpenee enemmän vai mitä helv... :D

Eihän sitä tinausta tarvii siihen anturinjuureen tehdä :!:

Samallailla se tina johtaa kun siellä "sisällä" kulkee kuitenkin kuparijohdin.
En jymmärrä :?:
Jossain tullut selitykseksi että tinaus nostaisi vastus arvoa tuossa suhteelisen pienessä virta viikenteessä.
gti golo palloilija
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Tinaus parantaa kontaktia pienempi vastus eikä lisää voi tinata mutta johtimen päistä eli ei katkota johtoja . :roll:
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

hartza kirjoitti: Juottaminen on sitten ehdoton nou nou, se estää pahimmassa tapauksessa vertailuhapen kulun anturille. Piuhat poikki ja puristusliitos paketissa tulevilla piuhoilla. Anturiksi joko NGK(NTK) tai Bosch.
Tämä ei nyt oikein aukene minullekaan? Kuulostaa niin käsittämättömältä että puhutaanko tässä nyt kahdesta eri asiasta?
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Tinde kirjoitti: Tämä ei nyt oikein aukene minullekaan? Kuulostaa niin käsittämättömältä että puhutaanko tässä nyt kahdesta eri asiasta?
Itse en ole mistään "vertailuhapesta" koskaan kuullutklaan! Se nyt ainakin on ihan varmaa, että niissä metallisissa (luultavasti siis kupari) johdoissa ei kulje HAPPEA pätkääkään. Happi on kaasu NTP oloissa ja sitä ei kyllä johdossa saa kulkemaan, ellei fysiikan saralla ole keksitty jotain todella mullistavaa.

Se, että juotos on pakosarjan läheisyydessä, voi olla huono asia, mutta tinan sulamis lämpö on muistaakseni jotain 300C luokkaa ja kyllä siinä sulaa ne muovitkin päältä, jos noin kuumaksi pääsee.

Anturi on mielestäni ihan suljettu päältä eikä anturi osa ole tekemisissä ilman kanssa.

Anturin toiminta perustuu käsittääkseni kemialliseen reaktioon hapen kanssa, josta muodostuu jännite anturin johtimen ja maan väliin. Tuosta jännitteestä sitten tulkitaan seossuhdetta.

Kapea kaistainen lambda ei näytä kuin laiha/rikas arvoja ja on tarkka vain tuon mainitun stoikiometrisen seoksen kieppeillä, kapealla kaistalla (laajakaistat erikseen). sen 14,7:1 (massojensuhde) seoksen jännite on 0,45V.

Tuo stoikiometrinen seos ei ole optimaalinen millään tapaa, vaan kompromissi.
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

http://www.wps.com/LPG/o2sensor.html

Toi kannattaa lukea läpi, siitä selvii monta asiaa. Sen verran tiedän, jos takuuna aikoo vaihtaa tinattua lambda-anturia, ei mene läpi ;)
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Ei jaksa lukea läpi, laita nyt edes lainaus siitä missä väitetään johtojen tinauksen olevan haitaksi.
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Tinde kirjoitti:Ei jaksa lukea läpi, laita nyt edes lainaus siitä missä väitetään johtojen tinauksen olevan haitaksi.
En itsekään huomannut tuolla mainitaa juuri siitä juottamisesta, tämä tieto tuli Boschin tiedotteesta koskien Lambda-anturien takuita. Sekä Lambdan asennusohjeissa kielletään juottaminen, liitos pitää tehdä puristusliitoksella.

Tukekaa nyt joku minua :)
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kielletään varmaankin juuri sen mahdollisen lämmön takia joka siellä pakosarjan ympäristössä on, jos sattuu se tina sulamaan

Eikä se tinaaminen ainakaan vastusarvoja nosta, reippaasti huonompi kontakti on esim liittimessä joka sitten liittyy auton johtosarjaan jossain vaiheessa
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Hartza on oikeassa lopit LAMBDA anturi saa vertailuhapen johtimien kautta
mukana tulee holkkiliittimet (puristettavat) jolla johtimet liitetään, ojeet jotka tulevat Lambdan mukana sanoo näin.Ei se saamarin tina siinä pakosarjassa sula ennenhän ne johdoista sulaa eristeet.Käykäähän kirjastosta hakemassa autotekniikan käsikirja ja opiskelkaa. :D :P :idea: :wink:
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Elikkä opiskeluun hommatkaa Autoteknillinen taskukirja julkaisija autoalan koulutuskeskus Oy ja onnea opiskeluille :shock: :idea: :?:
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Ja vielä niistä Lalalambada antureista ne halvat Bilteman on yhtä hyviä kuin merkillisetkin että sieltä vaan antureita hommaan.!!!!!!!!! hopi hopi
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Tuota en kyllä ihan tällä vuosituhannella usko :shock:

Otappa jostain pätkä sähköjohtoa, leikkaa päät suoriksi ja katso tarkasit läheltä, näkyykö vapaata tilaa, ei. Pistä johdon toinen pää suuhusi ja puhalla, meneekö ilmaa yhtään läpi, ei.

Ja vaikka sieltä menisi joku olematon mikrodesilitra ilmaa läpi niin siinä vaiheessa kun sateenjälkeinen happirikas ilma kesällä kerkeää sen piuhan läpi niin siinä vaiheessa odotellaan jo joulupukkia ja raapataan ikkunoita 30 asteen pakkasessa
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Haeppa nyt luupää oppikirja vaikka samahan se ei se mikään uskonkappale ole.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Otappa toinen luupää se piuha suuhun ja puhalla naama punasena :oops:

Ei mene läpi :D

edit: tuo väite meinaan
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Lapset lapset
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

vesQ menehän käymään pikkusen koulua poju
Vastaa Viestiin