Mikä Mondeossa vikana?
Lähetetty: 17 Maalis 2011 03:12
Kyseessä on -98 1.8 Mondeo.
Ostin syksyllä tuttavalta kyseisen auton ja tankkasin siihen useimmiten raha- ja työtilanteen takia halvinta bensaa eli 95, vaikka yleensä tankkaan korkeampi oktaanista vanhempiin autoihin. Välillä toki pistin 98:ia.
Pari kk sitten kun bensavalo taas tuttuun tapaansa oli alkanut palamaan, kävin tankkaamassa, tällä kertaa 98:ia. Auto alkoi heti muutama sataa metriä asemalta lähtiessä nykiä ja "tukehtua", kierrokset ei noussut yli 4k:n, siinä kohdassa alkoi "hyytyminen", kiihdyttäminen oli mahdollista vain pintakaasu meiningillä. Aina sammuttaessa ja käynnistäessä oli ns. arpapeliä mikä oli sen kertainen "maksimi kierroslukema" 2,5 - 4 k.
Ajelin edes takaisin vanhaa ja uutta kämppää kamoja vieden muutamia kertoja muutaman päivän aikana, ajatellen että kuhan nyt kamat / muuton saa tehtyä, niin auton tarina on siinä. Kävin kuitenkin testimielessä tankkaamassa Shellillä 99:iä. Huoltamolta lähtiessä pistin kaasunpohjaan: auto nyki rajusti useamman kerran, kunnes yhtäkkiä alkoi kiihtymään normaalisti. Tämän jälkeen auto toimi hyvin. Aina viime viikkoon asti.
Torstaina alkoi palamaan bensavalo, perjantai aamupäivästä lähdin sitten ajelemaan ja olin päässyt noin 2 km kun taas tämä sama nykiminen alkoi. Ajoin "riutuen" noin 10 km päähän Shellille taas huippulukemien ollessa noin 4 k ja 70 km / h ja tankkasin 99:iä. Tällä kertaa "temppu" ei auttanut, vaan sama meininki jatkui ja auto toimi huonommin ja huonommin kunnes sunnuntaina ei enää suostunut liikkumaan yli 2:k:n kierrokset, ja lopulta nyt ei enää pysy edes käynnissä.
Nyt Mondeo käynnistyy kyllä suht' normaalisti, ei toki aivan yhtä pirteästi kuin yleensä, mutta heti kun neula alkaa tulemaan alaspäin niin saman tien se meneekin sitten nollaan ja moottori siis sammuu. Käynnistyy kyllä niin monta kertaa kuin jaksaa yrittää, mutta sammuu heti.
Kellään hajua mikä todenäköisesti on vikana?
Ostin syksyllä tuttavalta kyseisen auton ja tankkasin siihen useimmiten raha- ja työtilanteen takia halvinta bensaa eli 95, vaikka yleensä tankkaan korkeampi oktaanista vanhempiin autoihin. Välillä toki pistin 98:ia.
Pari kk sitten kun bensavalo taas tuttuun tapaansa oli alkanut palamaan, kävin tankkaamassa, tällä kertaa 98:ia. Auto alkoi heti muutama sataa metriä asemalta lähtiessä nykiä ja "tukehtua", kierrokset ei noussut yli 4k:n, siinä kohdassa alkoi "hyytyminen", kiihdyttäminen oli mahdollista vain pintakaasu meiningillä. Aina sammuttaessa ja käynnistäessä oli ns. arpapeliä mikä oli sen kertainen "maksimi kierroslukema" 2,5 - 4 k.
Ajelin edes takaisin vanhaa ja uutta kämppää kamoja vieden muutamia kertoja muutaman päivän aikana, ajatellen että kuhan nyt kamat / muuton saa tehtyä, niin auton tarina on siinä. Kävin kuitenkin testimielessä tankkaamassa Shellillä 99:iä. Huoltamolta lähtiessä pistin kaasunpohjaan: auto nyki rajusti useamman kerran, kunnes yhtäkkiä alkoi kiihtymään normaalisti. Tämän jälkeen auto toimi hyvin. Aina viime viikkoon asti.
Torstaina alkoi palamaan bensavalo, perjantai aamupäivästä lähdin sitten ajelemaan ja olin päässyt noin 2 km kun taas tämä sama nykiminen alkoi. Ajoin "riutuen" noin 10 km päähän Shellille taas huippulukemien ollessa noin 4 k ja 70 km / h ja tankkasin 99:iä. Tällä kertaa "temppu" ei auttanut, vaan sama meininki jatkui ja auto toimi huonommin ja huonommin kunnes sunnuntaina ei enää suostunut liikkumaan yli 2:k:n kierrokset, ja lopulta nyt ei enää pysy edes käynnissä.
Nyt Mondeo käynnistyy kyllä suht' normaalisti, ei toki aivan yhtä pirteästi kuin yleensä, mutta heti kun neula alkaa tulemaan alaspäin niin saman tien se meneekin sitten nollaan ja moottori siis sammuu. Käynnistyy kyllä niin monta kertaa kuin jaksaa yrittää, mutta sammuu heti.
Kellään hajua mikä todenäköisesti on vikana?