Focus TDdi kellon jälkiasennus?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Zimeon
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Heinä 2009 21:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Focus TDdi kellon jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja Zimeon »

Pistetääs tämmöstä kysymystä esille kun nyt uutena diesel omistajan niin on tämmöiset yksinkertaisetkin asiat hakusessa. Alko bensanhinnat tuntua kun muutettiin susirajan toiselle puolelle 3l bensan kanssa xD

Eli autossa on polttoainelisälämmitin (vissii eberi tai webasto merkkinen?) joka toimii kun kytkee auton tolppaan. Ilmeisesti tästä on kuitenkin ollut aikoinaan myös tähänkin autoon kello versio mistä voi vaan laittaa ajastimelle koko homman. Eli kysymyksenä nyt siis on, että voiko tämän tehdä itse? Kyllä senverran työkalut pysyy kädessä et vois sen itse tehdä, tai ainakin yrittää. En vaan tiedä mistä aloittaa :p

Yritin täältäkin asiaa jo etsiä, löyty joku topicci missä on mondeoon puhuttu samaa asiaa mutta siinä puhuttiin koko asian lisäämisestä.

Autona siis -00 Focus 1,8TDdi Farmari Ghia
Mondeo Mk4.5 -11
Ford Mondeo ST220 -04 // Vanha
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus TDdi kellon jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Fordi dieseleissä useimmiten on Eber(spächer), joka toimii nimenomaan ilman tolppaa.
Orkkisasennus vanhemmissa on se, että moottorinohjaus käynnistää sen, jos on sen verran kylmä,
ettei (melko polttoainepihin) dieselmoottorin hukkalämpö riitä pitämään konetta lämpimänä.

Niinpä on saatavissa parkkilämmitinsarjoja, joilla auto saadaan lämpimäksi ennen käynnistämistä.
Se vaatii yleensä ainakin kiertovesipumpun, oman polttoaineputken tankkiin ja käynnistyskapineen - kytkimen, kellolaitten tms.

Itellä on Focus 1.8 TD -99 farkussa parkkilämmitin.
Avatar
Zimeon
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Heinä 2009 21:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Focus TDdi kellon jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja Zimeon »

Ok, oletin että se on juuri se polttoaine lisälämmitin joka pihisee konehuoneessa kun kytkee johdon tolppaan. On tuossa sisäpistokekin missä on sisätilanlämppäri. Mikäköhän siel konehuoneessa sit pihisee kun laittaa tolppaan kiinne 0_o Bensakoneissahan siel on omat lohkolämppäri systeemit konehuoneessa mutta voiko dieselissä olla sama?
Mondeo Mk4.5 -11
Ford Mondeo ST220 -04 // Vanha
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Focus TDdi kellon jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja Kake »

Nyt taitaa olla puurot ja vellit, eli siis termit sekaisin.

On Dieselissäkin mahdollisuus perinteiseen lohkoon, eli lämmitysvastus moottorilohkon vesitilassa, joka lämpenee lämpötolpasta saatavalla sähköllä. Kun vastus lämpenee, vesi vastuksen välittömässä läheisyydessä alkaa kiehua, josta tuo porina kuuluu.

Lisäksi autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka nimensä mukaisesti toimii auton tankista otettavalla polttoaineella. Nykydieseleissä kun ei hukkalämpöä tule, jolla kabiinia voisi lämmittää, on näihin voortteihin jo tehtaalla laitettu polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Kun ulkona on tarpeeksi kylmä, auton aivolaatikko laskeskelee notta nyt ulkona on senverta kylmä että kuskia rupee kohta paleltaa kabiinissa, ja käynistää eberin. Zadaa! 5kw puhdasta lämpötehoa, ei tarvi enää palella prkl!

Jos haluat auton lämpimäksi aamulla, ilman tolppapaikkaa, joudut ostamaan erillisen kiertovesipumpun (eberin oma: 80e, motonetistä yleismalli ~20e), kellon jolla ohjata eberiä ~70e, sekä vetää eberille uuden polttoainelinjan tankkiin. Vakiona kun tuo polttoaine on otettu moottorin paluupuolelta (eli soppaa ei kulje ellei kone ole käynnissä).

Eli lyhykäisyydessään pieni checklist:

- Kiertovesipumppu 18mm letkulähdöillä
- Eberspächer kello (tai Easystart R / R+ kaukosäädin)
- Eberi / Webasto bensaputkea ~3m, sekä ~50cm kumiletkua, sisähalkasija 4mm (bensaputkien liitoksiin)
-8mm letkuklemmareita (4x per liitos)
- 4x 12v diodeja
+Lauantai aikaa... (ihan vaan varmuudenvuoksi).
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus TDdi kellon jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Jos vehe on D5WZ, suosittelen 7-päivän moduulikelloa, joka osaa lukea Eberin vikakoodit
ja purkaa lukituksen.

D5WS / D5WSC:lle taitaa riittää tuo EasyStart.
Avatar
Zimeon
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Heinä 2009 21:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Focus TDdi kellon jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja Zimeon »

Danke, nyt selvis koko homma :p Näin sitä vaan on uusi diesel omistaja hukassa termien ja asioiden kanssa kun ei ole ennen tarvinnut miettiä näitä asioita tältä kantilta. :oops:

Kiitokset selventävästä viestistä :)
Mondeo Mk4.5 -11
Ford Mondeo ST220 -04 // Vanha
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Focus TDdi kellon jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja Kake »

Zimeon kirjoitti:Danke, nyt selvis koko homma :p Näin sitä vaan on uusi diesel omistaja hukassa termien ja asioiden kanssa kun ei ole ennen tarvinnut miettiä näitä asioita tältä kantilta. :oops:

Kiitokset selventävästä viestistä :)

Noo, kukaan ei ole seppä syntyessään...

Itse tosin komppaan edellistä, ja pysyisin mahdollisimman kaukana noista eberin 7-päivän viikkokellon paskoista. Easystart R+:ssa pelastaa se kaukosäätimellä on/off mahdollisuus, mutta jos sillä pelkällä kellolla joutuisu pulaamaan niin jäisi ajastamatta.

Normi kellossa on 2 muistipaikkaa. Ohjelmoit paikkaan 1 vaikka 7.30 duuniinlähtöajaksi, ja muistipaikkaan 2 16:00 duunista lähtöajaksi. Kun tulet duunista, painat kellosta nappia "1", ja auto lämpenee aamuksi. Aamulla kun ajat duunin pihaan, painat nappia "2", ja auto on lämmin kun pääset duunista.

Viikkokellossa on 2 muistipaikkaa kanssa, mutta ajastukset ovat päiväkohtasia.

Eli, sunnuntaina muutat muistipaikka 1:n maantaiaamuksi, ja muistipaikka 2:n maanantai-illaksi, maanantaina muutat molemmat tiistaiksi, tiistaina keskiviikoksi etc etc. Ja jokainen muistipaikan muutos on 15x nappulan painalluksen takana. Oli toi ajastus niin susi keksintö että mielummin piti vanhaa autoa sakkopaikalla kadulla, talon edessä johon kaukosäätimen on/off ylsi, kun ajoi parkkipaikalle ja ränkläsi tota kelloa...

Jos ei benjamineista ole pulaa taskunpohjalla, niin ehdottomasti paras vaihtoehto on tavallinen kello kojelautaan ajastuksia varten, ja Easystart R (pelkkä on / off kaukosäädin) extempore lähtöjä varten.


Mutta, tämä on minun mielipiteeni :)
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus TDdi kellon jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Jostain olin kuulevinani, ettei EasyStart kelpaa D5WZ:n diagnostiikkaan.
D5WZ vaatii viikkokellon, ja EasyStartin dianostiikka (muistaakseni) toimii vain uudempien
Eberien (D5WS tai D5WSC) kanssa.

En tosin muista oliko se jossain manuskassa, vai sainko sen vastaus-e-mailissa Eberspächeriltä,
kun manuskoja ja muuta infoa kyselin.

Noo, mulle se diagnostiikka taitaa olla tärkeempää kuin ajastus, kun pääsen aina tarvittaessa
painamaan käynnistysnappia. Ei oo merkittävää tarvetta ajastaa.
Vastaa Viestiin