Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Tervehdys Hyvät Foorumilaiset!

Nythän on käynyt niin, että tulee Fiestassa paikkaluku täyteen ja auton vaihto eteen. Koitin haeskella kokemuksia MKII Galaxystä, mutta enpä nitä juurikaan löytänyt muuta kuin maininnan 2.0 TDCi:n kestosta. Tarkoitus olisi löytää taloudelinen kulkupeli 6-7 henkilölle + TAVARAT, mutta ei bussi = uskomattoman vaikea yhtälö. Toistaisksi olen tullut tulokseen:
7-henkeä + tavarat, Ford Galaxy MKII tai Toyota Previa 2001 ->
6- henkeä + tavarat, Honda F-RV

Tilat kävin tänään tutkimassa lastenvaunujen kanssa sekä S-Max:sta että Galaxystä ja vielä Mitsubishi Grandis, Citroen Crosser, Citroen C4 Picasso & Mazda 5. Vaunuja ei tarvinnut yrittää 7 paikkaisena edes yrittää Citroeneihin tai Mazdaan. Grandikseen ne mahtuivat kyllä hyvin pystyssä, mutta muuten auto ei säväyttänyt. Keskitytään siis Fordeihin. S-Maxia ja Galaxyä oli hyvä vertailla kun olivat vierekkäin ja mukana oli Gesslein M3 vaunut. 7-paikkaa käytössä vaunut mahtuivat kasaantaitettuina renkaineen molempiin. S-Maxiin ainoastaan kyljellään pyörät edellä siten että pyörät menivät hieman selkänojan päälle. Sivuun jäi hieman tilaa. Toisen kyljen renkaiden irrottaminen lisää jonkin verran tavaratilaa, eikä mikään osa mene enää selkänojan päälle. Galaxyyn vaunut mahtuvat renkaita irrottamatta pystyyn. Toisen puolen renkaat irroittamalla vaunut mahtyvat myös vaakaan, kun taaimmainen istuinrivi on siirretty aivan eteen. Vaunujen korkeus lastattuna jää reilusti alle ikkunalinjan, jolloin päälle voi kasata runsaasti tavaraa - vaunujen käyttöönotto taas vaatii kaikkien tavaroiden purkamisen. Vaikka taaimmaiset penkit olisivat etummaisessa asennossa ja sekä keskimmäiset- että etummaiset penkit säädetty 186cm matkustajalle mahtuu sama kaveri istumaan myös takimmaiselle riville. Matkustustilat ovat siis todella runsaat. Previan istuinjärjestelyt ovat vielä monipuolisemmin säädettävissä, mutta Galaxyssa taas saa penkit aivan lattian tasoon.

Kysymykset:
2.0 TDCi:n sanotaan olevan taloudellinen ja tällä palstalla siitä on hyviä lukemia esitetty, mutta mitä eroa on 131 ja 140 hv mallien välillä? Ja onko näiden mottorien jakopää hihnalla vai ketjulla? RS-huollon sivuilla sanotaan 2.0dieselin jakohihnan vaihtoväliksi 200tkm/10v (http://www.rsh.fi/index.php?page=huolto_galaxy), mutta myyjä väitti koneessa olevan ketjun. Autowikissä oli aikaisemmin mainittu, että 2.0 TDCi Duratorq olisi yhteistyötä PSA:n kanssa, mutta nyt kyseinen sivu on poistettu - liekö se totta? Ymmärtääkseni myös PSA:n 2.0 HDi on kyllä ihan luotettavan ja taloudellisen moottorin maineessa?

Sitten se alusta? Myyjän mukaan Galaxy, S-Max ja Mondeo ovat hyvin pitkälti samoja autoja alustaltaan, onkohan näin? Työkaverilla on 2006 Mondeo ja siinä kolisee jatkuvasti jokin alustan osa. Syynä on ollut milloin mitäkin: jousen katkeaminen, etutuennan yläpään laakerin välys, koiranluut edessä ja takana - autolla on kuitenkin ajettu vasta 150tkm. Vähän turhan paljon remppaa siihen nähden.

Olisin kiitollinen, jos joku voisi lisävalaista minua mahdollisista ongelmista, moottorin luotettavuudesta ja huolloista, alustan kestämisestä ja mitä vain mieleen tulekaan.
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Do dii. Itselläni pari Galaxyä joista vanha -09 menee myyntiin, mutta kokemusta löytyy. Vanhemmalla on ajettu 360 tkm, ja ainoat remontit ovat olleet kaksi kertaa koiranluut takaa ja vasemman puolen raidetanko. Keskikulutus pyörinyt rankassa ajossa hieman päälle 7 litran. Automaattilaatikkokin on koskematon joten voidaan sanoa sen hyvin kestäneen.
Moottori on tottatosiaan psa-taustainen, mutta hyvin se on pelittänyt. Öljyä kulutti kahden ensimmäisen huollon välissä mutta 40 tkm jälkeen ei ole huoltojen välissä tarvinnut tikkua katsoa.
Jakohihnan vaihtoväli on 200 tkm. Kallein määräaikaishuolto n. 700 € muiden huoltohintojen pyöriessä 200-300 € välillä. Käyttökustannukset siis varsin kohtuulliset.
S-maxin ja Galaxyn erot ajettavuudessa on jousitus. Galaxy on selkeästi pehmeämpi ja ei niin "urheilullinen" kuin S-max. Ohjaus ei kummassakaan pääse aivan Mondeon tasolle. Lievää tunnottomuutta keskialueella ja alla olevat renkaat vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin selkeästi enemmän kuin esmes mondeossa.
Tavaratilan suhteen Galaxy on selkeästi parempi. Pidempi ruuma (15 cm), suora katto takana sekä kolmannen rivien penkkien säätömahdollisuus joten tarvittaessa tavaratilaa saa mukavasti suurennettua vaikka kaikki rivit ovat käytössä. S-maxissa ei ole kiskoja kolmannen rivin penkeissä.
Oikeastaan ihmettelen S-maxin suosiota verrattuna Galaxyyn vaikka laitteilla ei ole kovin suuri hintaero. Eikä Galaxy sen rumempikaan ole. Kauniiksihan näitä tämän tyylisiä autoja on vaikea kehua :)
Vielä 131 hp/ 140 hp versioista. Eikös kaikki Suomeen tuodut 2006--> olevat 2.0tdci mallit ole 140 heppaisia. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Kiitos jjjj asiantuntevasta vastauksesta! Huiman määrän rullailet kilometrejä lyhyessä ajassa! Onkohan se sun auto tuolla Riihikallion autossa myytävänä Tuusulassa?

Asiallinen keskikulutus ja vähillä remonteilla olet päässyt. Huomaakos noi koiranluiden vaihtotarpeet kolinasta vai vetelystä? Ja tuliko raidetangon vaihtotarve jostain osumasta vai miksi se piti vaihtaa?

Surullista on että ajo-ominaisuuksia sanotaan huonommiksi kuin S-Max:ssa. Ei parane S-Max:n rattiin eksyä :) Voiskohan jousien vaihdolla päästä lähemmäs? No oli miten oli uskon ajettavuuden olevan minulle tarpeeksi hyvä. Ja tilaa on niin paljon enemmän että valinta on ihan selvä.

Suomeen on varmaan tuotu 140hp versioita, mutta kun itsellä ei riitä rahat Suomen kärryihin vaan joutuu lähtemään hakemaan valmistuslinjan varrelta... ja siellä on enemmän 131hpta kuin 140hp.
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Sinne se tuusulaan menee. Pihassa se vielä seisoo, mutta tarkoitus olisi sinne raahata alkuviikosta. Koiranluut kuulee ihan hyvin kun ovat menossa. Pientä kolinaa terävissä töyssyissä. Raidetanko oli vaihdettu huollossa. Jotakin väljää ollut. paljon tuo vanha on ajettu mutta kilometrit menneet ihan mukavasti. Iskarit siihen pitää vaihtaa jos täysin tikkiin haluaa laittaa. Sisusta kestänyt kilometrit tosi hyvin. Siinä jollekin halpa mutta uusi tila-auto.
Ei ajo-ominaisuudet ässää huonommat ole. Joku vaan tykkää pehmeästä menosta ja toinen haluaa sporttisuutta. Mulla on tähän jälkimmäiseen ihan eri laite.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
RedBull
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Tammi 2011 12:30

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja RedBull »

jjjj kirjoitti:Oikeastaan ihmettelen S-maxin suosiota verrattuna Galaxyyn vaikka laitteilla ei ole kovin suuri hintaero. Eikä Galaxy sen rumempikaan ole. Kauniiksihan näitä tämän tyylisiä autoja on vaikea kehua :)
Itsellä valinta S-Maxiin ratkesi pääasiassa juurikin tuohon ulkonäköön.
Mielestäni Maxi on huomattavasti "henkilöautomaisempi" kuin Galaxy.
Farmarista siirtyminen Galaxyyn tuntuu ainakin vielä liian isolta muutokselta. Ehkäpä sitten kun S-Maxin jälkeen vaihtaa jälleen autoa, vuorossa voisi olla Galaxy. :)
S-Max Titanium Business 2.0TDCi 180hv AWD
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja jjjj »

RedBull kirjoitti: Itsellä valinta S-Maxiin ratkesi pääasiassa juurikin tuohon ulkonäköön.
Mielestäni Maxi on huomattavasti "henkilöautomaisempi" kuin Galaxy.
Farmarista siirtyminen Galaxyyn tuntuu ainakin vielä liian isolta muutokselta. Ehkäpä sitten kun S-Maxin jälkeen vaihtaa jälleen autoa, vuorossa voisi olla Galaxy. :)
Makuasioita. Minun silmääni miellyttää taas Galaxy enemmän. Kun vielä pelaan raskaan kaluston parissa niin näyttääkin niin pikkuiselta :D
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Jep, mulle kanssa sopii jotenkin tuo Galaxy paremmin silmään ja kerran kun on joka istuimella istunut, siis 7 paikkaa käytössä ja tunkenut lastenvaunut ja muuta roinaa kyytiin niin sehän on siinä!

Joop - Galaxy kerhoon olen tänään liittynyt. Royal Grey Ghia 2.0 TDCi lasikatolla, vetokoukulla ja tuplarenkailla täältä Saksan maaseudulta tuli ostettua. Tuntui tosi hyvältä, koneessa oli vetoa ja vaikka auto oli mäkisellä seudulla oli sen keskikulutus lukema 5.8l/100km! Kilometrejä ei ollut paljon, mutta naarmuja jonkin verran. No huomenillalla tai torstaina lähdetään takaisin kotimaahan päin niin alkaa selvitä mahdolliset ongelmat. Matkalla täytyis varmaan vielä ostaa taakkatelineet ja kumimatot. Jos jollain on fiksuja ideoita mistä nitä kannattaa kysyä, ne otetaan kyllä vastaan!
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Niin ja mitähän muuta kannattaisi heti tehdä kuin:
1. tankata talvilaatua
2. vaihtaa polttoainesuodatin ja öljyt
3. asentaa lohkolämmitin
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Onneksi olkoon hankinnasta ! muista tarkistaa ainakin jäähdytysnesteen pakkaskestävyys. Kylmää on tulossa. Jos sait mukaan saksan talvirenkaat niin niillä ei tee täällä yhtään mitään.
Paljonko on rullattu ja mikä vuosimalli ?
Maalipinnan saat hienoksi viemällä sen myllytettäväksi ja sen jälkeen kovavaha päälle.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Kylmää on näköjään luvattu. Täytyy varmaan laittaa koko laite peiton alle ;)

Vm. on 2006 - joo tiedetään se on aika sarjan alusta, mutta raha kertoo paljon mitä voi ostaa... toivottavasti ei ole hirveästi lastentauteja... Metreissä ollaan kuitenkin vasta juuri ja juuri kuusinumeroisessa luvussa ja sen huomas tekniikasta, kaikki toimi hienosti ja esim. jarruvoimien välillä ei mitään eroa...

Saksan talvipyörät alla, tosin aika loppuun ajetut. Ajattelin, että on siksi hyvä, että saan ainakin ajettua kotiin eikä tarvi jättää satamaan :) Naulapyörät kuitenkin haluan ens talveksi ja niitähän ei täältä saa, hyvät vanteet on jo kuitenkin.
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Hyvin se pelittää älä murehdi. Jarrupalat saat varmaan vaihtaa aika pian jos ovat alkuperäiset. Mulla on ainakin takapalat loppuneet n. 60 tkm välein. Edessä kestää parikymppiä enemmän. Tarvikepalat kestääkin sitten puolet pidempään. Suosittelen niitä.
Eilen syttyi moottorin vikavalo lumipyryn jälkeen. Sama juttu kuin smax ketjussa. keulan luukut jäässä maskin ollessa lunta täynnä. No, tänään aamulla ajoin mondeon pesuun ja syttyi vikavalo siihenkin palamaan :) . Pitää varmaan huollossa käydä jotta ne sähköräppänät juntataan yhteen asentoon.
Onko sinulla eberi vakiovarusteena ?
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Jarrupalat oli vaihtettu 30tkm sitten n. 70tkm eli hyvin piti ennustuksesi paikkaansa. Vikavaloja ei ensimmäisellä siirtymällä syttynyt.

Valitettavasti ei ole eberiä eikä muitakaan lämmittiä kuten ei täällä yleensäkään... Huollon ja lohkolämmittimen asennuksen (jäähdytinnesteiden vaihto luontaisasti) varasin maanantaiaamulle ja iltapäivällä rekisteröintikatsastus. Ensimmäiset 200km meni hienosti ja tuli ihan hyvä mieli kun keskikulutus todella sekalaisessa ajossa vuoristotietä, taajamaa ja moottoritietä asettui kuitenkin 5.9l lukemiin. Tankillisella siis n. 1100km. Ja auto oli miellyttävän hiljainen ja mielestäni oikein mukava ajaakin. Parkeeraaminenkin onnistuu tutkien avulla hyvin.
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Eberin etu olisi juuri kylmillä ilmoilla. Nopeuttaisi moottorin lämpenemistä huomattavasti. Vaikkakin tuntuu olevan aika yleistä ettei eberi kytkeydy päälle automaattisesti. Ei minunkaan vanhassa sitä tehnyt. Kummassakin uudessa kylläkin käynistyy.
Laitahan kuvaa tulemaan jahka kerkiät.
Tässä minun uutukaiseni http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2928021.jpg
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Juup, näköjään ois ollut eberille kysyntää - mutta pysyihän tuo eilen ihan sopivasti lämpöisenä ilmankin. Olin onneksi sopinut, että auto vietiin jo eilen halliin ja tänään lohkolämppärin asennukseen ja huoltoon muutenkin.

2500km on nyt takana ja laite tuntuu kyllä hyvältä! Saksassa kulki GPS:n mukaan 200 vaikkei edes pitäis... Ja saksassa 1000km keskikulutus motarilla ja kylissä 7.1l. Tanskasta Suomeen isoja teitä pitkin 1300km keskikulutus 6.1l. Suorituskykyyn olen kaikin puolin tyytyväinen ja ajo-ominaisuudet ihan loistavat. Ajoin bimmerillä Saksassa, mutta ei harmittanut yhtään kypätä hopan puikkoihin - miltei päinvastoin! No okei penkin ois voinu ottaa Baijerin ihmeestä mukaan :)

Saksalaisten kitkapyörät on sitten tarkoitettu Pohjoismaiden kesään. Ne meinas tuottaa yllätyksiä. No naulakumit laitetaan alle heti kun kerkiää.

Ihan ongelmitta matka ei mennyt. Tanskassa paukahti sähköissä jotain. Sulakkeita paloi ja veikkaan syyksi invertteriä, jossa oli kännykän laturi kiinni. -> rattiakselilla olevat kytkimet heittivät toimimasta -> valokytkin, lasinpyyhkimien kytkin ja tasnopeussäätimen kytkin heittivät toimimasta. Vikaa ei saatu korjattua - toivottavasti selviää tänään huollossa! Vai olisko kellään vinkejä tähän?!
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Nuo sähköjutut ovat aina mystisiä ja niihin ei uskalla juurikaan vinkkejä antaa. Sulakerasian tarkistit ? Huollossa varmaan vika löytyy mutta mihin rahaan --- > toivottavasti mahdollisimman vähään :shock:
Uudella Galaxyllä on nyt ajettu 5000 km ja edelleen eivät sakemannit ole keksineet takaluukun pumppujen vaihtamista paremmaksi. Joutuu käsipelillä näillä pakkasilla avittamaan kun ei itsestään jaksa nousta. Takapenkin turvavyö ratkaisu keskipenkin osalta on hieman kehittynyt edellisestä.Ei jää toinen solki rämisemään yhtä helposti kuin edellisessä. Vaikuttaa siltä, että tämä 163 hp moottori on enemmän kierroskone kuin aikaisempi 140 hp versio. Ei juurikaan henkeä alle 2000 kierroksen. Onneksi powershift paikkaa hieman tilannetta. Moottorin äänisävy myös muuttunut terävämmäksi --> häiritsee jonkin verran jos vertaa Mondeon moottoriääniin. Selkeästi tulevat kiihdyttäessä voimakkaammin sisään varsinkin kun ottaa huomioon moottorin ylävireisyyden.
Moottorin vikavalokin sammui itsestään kun lumet eturitilän alta sai kauhottua pois.
Eberi jätti viime perjantaina käynistymättä ajastimella. Samoin mukana tullut kaukosäädin ei näytä siä käynistävän. Täytyy asiasta mainita kun ensimmäiseen huoltoon menee. Keskiviikkona on varattu aika pioneerin asennukselle. Saas nähdä kuinka käy. Jos tulee taas hylsy niin saavat tilata samaan rahaan aluperäisen multimediatsydeemin siihen :x
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Keskusohjausyksikkö meni vaihtoon - ei ihan halpa! No toivottavasti tulee kuntoon sen vaihdolla, eikä enää muuta löydy! Galaxy on ollut koko viikon hallissa ihan hyväkin kun on näin kylmä. Toivottavasti alkuviikosta saan ajoon. Vuosihuolto, lohkolämmitin ja talvirenkaat on kuitenkin hoidettu jo kuntoon.

Fordien kaasupumput näyttää olevan kauttaaltaan alitehoiset näille keleille. Työkaverin Mondeoon piti vaihtaa parkin polttimoa niin ei pysynyt konepelti ylhäällä.

Liikaa alkaa olla näitä himmeleitä autossa näille keleille. Nythän sitä eberiäkin kysyttäis, mutta et kuulu olevan ainoa, jolla ei lämmittimet pöhise...
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja jjjj »

No just. Toivotaan että keskusyksikön vaihdolla selviää.
Takaluukun pumppujen suhteen olen miettinyt, että saisiko kohtuuhinnalla asennettua vastaavat mutta paremmat kaasujouset. Kun ei uudessa autossa jaksa nostaa niin miten se on 100000 km:n jälkeen. Tuskinpa pysyy edes ylhäällä. Olen jo luukkuun päänikin kolauttanut kertaalleen. Mondeossa ainakin 2200 km ajettuna jaksaa nostaa ylös pakkasista huolimatta mutta onhan takaluukkukin puolet pienempi. Joskus vaan tuntuu insinöörien suunnittelutaidot olevan erittäin puutteelliset. Takana reunapenkeillä olevat turvavyöt on toinen juttu mikä jurppii. Kelautuvat aika nihkeästi sisään ja jäävät todella helposti oven väliin. Tietämätön takaoven käyttäjä sitten paukuttaa ovea väkisin sisään ja sen jälkeen on ovenpielet kuhmuroilla. Tästäkin on omakohtaista kokemusta.
Lisäksi vielä konepellin jäätyminen...Normaalia kaikissa malleissa mondeo/s-max/galaxy. Luulisi, että siihenkin olisi panostettu vuosien aikana edes vaijerin asentoa muuttamalla. Mutta eipä meitä kylmän pohjoisen autoilijoita kukaan huomioon viitsi ottaa :( :(
Vähän negatiivistä palautetta Fordista mutta muuten ihan kiva auto :D
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
hyrysysy
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Helmi 2011 20:00
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja hyrysysy »

Moi

Olen ostamassa Galaxyä 131 hp diesel-koneella ei eberiä eikä webastoa. Tarkeneeko ilman sitä?
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Tarkenee, mutta näillä pakkasilla pitää ajaa jotta hytti pysyy lämpimänä. Tyhjäkäynnillä ei lämpöä riitä hyttiin tarpeeksi. Tässä uudessa kun webasto touhuaa tarvittaessa automaattisesti niin tarkenee loistavasti. Suurin ilo kuitenkin on, että saa ajastettua valmiiksi lämmityksen ennen liikkeelle lähtöä.
Ja ainahan voit sen pa- lämmittimen myöhemminkin asentaa jos tuntuu tarvetta olevan ?
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
hyrysysy
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Helmi 2011 20:00
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja hyrysysy »

Kiitos vastauksesta, täytyy ensin testata ilman, vanha auto Chrysler Gand Voyager 2,5 crd ja sillä ei ilman webastoa tarkene edes -1 asteessa.. :D
Ford Galaxy 2.0 tdci 130 hp trend 2007
smarjeta
Viestit: 19
Liittynyt: 28 Helmi 2011 14:17

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja smarjeta »

Galaxy on meilläkin suunnitteilla ja hintatason ja valikoiman takia nimenomaan Saksasta.
-Mitä käytännön eroa noilla kahdella 2.0TDci koneilla on? Onko erot mekaanisia vai pelkkää ohjelmistoa. Tällä hetkellä ajan Passatilla jonka konetta ei ole tuotu Suomeen koskaan. Aina pitää varaosien kanssa olla tarkkana.
-Jos Saksan Fordeissa ei ole lisälämmitintä asennettuna, saako jälkiasenteisen Eberin/Webaston toimimaan auton valikoista ja lähteekö automaattisesti päälle? MIten muuten on, jos mobile.de:ssä ruksittaa "Standheizung" niin koskeeko se myös näitä lämppäreitä jotka käyvät vain auton ollessa käynnissä?
-Paljonko veroa mätkähti tuodessa?
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Heh, lopulta sain auton ajoon - 10 päivää korjaamolla heti alkuun. No eipä mitään ihmeellistä - ois taas pitänyt ite hoitaa tämäkin homma. Ainakin Saksassa tyyppivikana Galaxy/S-max on valokytkin. Sehän mullakin lopulta oli. Sitä ennen kuitenkin vaihdettiin ja ohjelmoitiin uusi GEM-moduuli, uudet viiksikytkimet yms. Lopulta vika oli pieni, mutta syy oli varmaan siinä, että sanoin itse huoltoon viedessä missä vika voisi olla, niin sitä ei ainakaan tutkittu - muuta kuin viimeksi.

-30 oli myös akulle liikaa ja akku meni vaihtoon. Vanhoihin autoihin tottuneena oli suhteellisen työläs toimenpide purkaa ilmansuodatinkotelot ja muovikuoret pakkasella tarvikeliikkeen pihassa pois. Itse vaihdossa ei ongelmia ollut, muuta kuin hiukan muovit halkeili. Niin ja löytyi sekin tyyppivika jonka jjjj mainitsee: konepellin vaijeri jäätyy. Kun sen sitten lämpöpuhaltimella saa auki, on kiinni saaminen miltei kovempi ongelma...

Lämmöistä voi sanoa:
-30°C ei lämmöt meinaa riittää. Jos ajelee "taloudellisesti" moottorinlämmöt ei nouse yli 60°C. Vedättäen jatkuvasti yli 2000r/min lämmöt nousee n. 75°C.
-15°C ajossa lämmöt riittää hyvin, mutta tyhjäkäynnillä kyllä laskee nopeasti.
Ts. itse en polttoainekäyttöistä lisälämmitintä usko tarvitsevani, jos näin kylmistä talvista tuli ihan normaali olosuhde.

140/131 hp koneiden eroa en onnistunut itekään selvittämään ja otin varmuuden vuoksi tuon 140hp version, kun se kerran maahantuojan ohjelmistoon kuuluu. Toisaalta tätä moottoria löytyy PSA-konsernin vehkeitä myöten, joten voihan moottorin osat hakea vaikka Pösöltä :D

Tuonnissa kannattaa kyllä muistaa:
- talvirenkaat ja käyttöpakko aika
- Saksan talvirenkailla ei Suomessa tee mitään
- lohkolämmitin tai polttoainakäyttöinen lämmitin on pakko asentaa
- akun joutuu todennäköisesti vaihtamaan
- huolloissa ja katsastustoimipaikoilla voidaan suhtautua "vaikeasti"

Minua ohjeistettiin, että "Standheizung" koskee myös "näitä lämppäreitä jotka käyvät vain auton ollessa käynnissä" - mutta en tiedä todellisuutta.

Verosta ei ole vielä tietoa.

Seikkailuna en vaihtaisi päivääkään pois, mutta jos kaiken sen ajan kuinka paljon ongelmia oli lyhyessä aikaa laskee rahaksi oli järkyttävän kallis toimenpide.
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Mites hyrysysy, allekirjoituksesta päätellen sullakin lienee jo Galaxy alla?
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Heh, lopulta sain auton ajoon - 10 päivää korjaamolla heti alkuun. No eipä mitään ihmeellistä - ois taas pitänyt ite hoitaa tämäkin homma. Ainakin Saksassa tyyppivikana Galaxy/S-max on valokytkin. Sehän mullakin lopulta oli. Sitä ennen kuitenkin vaihdettiin ja ohjelmoitiin uusi GEM-moduuli, uudet viiksikytkimet yms. Lopulta vika oli pieni, mutta syy oli varmaan siinä, että sanoin itse huoltoon viedessä missä vika voisi olla, niin sitä ei ainakaan tutkittu - muuta kuin viimeksi.
Eli jouduit maksamaan gem-moduulin vaikka vika ei ollut siinä ? Aika erikoista hakuammuntaa vian hakemisen suhteen.
-30 oli myös akulle liikaa ja akku meni vaihtoon. Vanhoihin autoihin tottuneena oli suhteellisen työläs toimenpide purkaa ilmansuodatinkotelot ja muovikuoret pakkasella tarvikeliikkeen pihassa pois. Itse vaihdossa ei ongelmia ollut, muuta kuin hiukan muovit halkeili. Niin ja löytyi sekin tyyppivika jonka jjjj mainitsee: konepellin vaijeri jäätyy. Kun sen sitten lämpöpuhaltimella saa auki, on kiinni saaminen miltei kovempi ongelma...
Akut menee voorteissa nopiaan. Ilman eberiä/webastoa se saattaa kestää pidempään kuin vuoden. Uudessa Galaxyssä on hieman muutoksia vaijerin suhteen. Samanlailla tulee, mutta suojattu ehkä viimalta paremmin. Voitelukin on hankalaa, eli jotakin lukkosulan tyylistä hyvin juoksevaa ja samalla sulattavaa ainetta voi yrittää sinne laittaa. Onneksi kovilla pakkasilla ei tarvii juurikaan nokkapeltiä avata kun ei edes pesunestettä kulu.

Lämmöistä voi sanoa:
-30°C ei lämmöt meinaa riittää. Jos ajelee "taloudellisesti" moottorinlämmöt ei nouse yli 60°C. Vedättäen jatkuvasti yli 2000r/min lämmöt nousee n. 75°C.
-15°C ajossa lämmöt riittää hyvin, mutta tyhjäkäynnillä kyllä laskee nopeasti.
Ts. itse en polttoainekäyttöistä lisälämmitintä usko tarvitsevani, jos näin kylmistä talvista tuli ihan normaali olosuhde.
Toimiva polttoainelämmitin on ehdoton varuste jos tämä ilmaston lämpeneminen jatkuu tähän malliin tulevaisuudessakin. Tästä http://www.autola.fi/tuoteryhmat/ajoneu ... eenmyyjat/ linkistä löytää Eberin edustajat ympäri Suomen, ja jos ei siihen halua mitään erikoisvarusteita niin peruslämmittimelle ei niin kamalasti hintaa tule. Ajastinkello, ja mahdollisuus kytkeä se manuaalisesti päälle mikäli moottorin lämmöt ei tahdo riittää.


Minua ohjeistettiin, että "Standheizung" koskee myös "näitä lämppäreitä jotka käyvät vain auton ollessa käynnissä" - mutta en tiedä todellisuutta.
Ainakin raskaankaluston hankinnoissa standheizung voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. Föönistä kunnolliseen vesiwebastoon. Uskoisin kuitenkin henkilöautoissa usemmiten sen tarkoittavan taukolämmitintä eli puhaltaa lämmintä niin kauan aikaa kun moottori jäähtyy. Eberit jne ovat Saksassa aika harvinaisia varusteita.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
JariB
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Marras 2010 19:57

Re: Ford Galaxy MKII (S-max), 2006->

Viesti Kirjoittaja JariB »

Minulla ei ole Galaxya vaan S-Max ja tuontipeli. Laitatin siihen heti Eberin, koska Webastolla ei ollut minkäänlaista asennusohjetta jälleenmyyjille, miten webasto pitäisi asentaa S-Maxiin. Eberillä taasen oli ohjeet olemassa, joten homma sitä myöten selvä.

Moottorin lämpenemiseen ja muuhun lämpenemiseen mulla on samantapaisia kokemuksia kuin edellisillä kirjoittajilla.

Ja tuossa edellisessä viestissä jjjj kirjoittaa, että voorteissa ei akut kestä vuotta enempää, jos on eberi/webasto käytössä. Noh, tää S-Max on mun ensimmäinen voortti, mutta en ole kertaakaan vaihtanut akkua sen jälkeen kun se tänne tuli. Sillä akulla mennään nyt kolmatta talvea. Ja meikäläisen työmatka ei ole pituudella pilattu, noin 12km suuntaansa. Myönnän, että välillä joudun ajamaan pitemmän reitin kautta töihin, mutta silti.

Että eipäs nyt suotta säikytellä. :wink:
Vastaa Viestiin