Ford Focus mk3 2011

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
PirtuFokkeri
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Tammi 2012 20:54

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja PirtuFokkeri »

EskoS kirjoitti:Yllä hyviä pointteja kyllä, voin hyvin olla samaa mieltä varsinkin nappien sijoittelusta ratissa, ja varsinkin yksi erittäin ärsyttävä piirre; puhelinnapit eivät ole valaistu :evil:

Tuulilasin huurut kyllä poistui liukkaasti, oikein ihmettelin mistä helkkarista auto tiesi että nyt huurtuu. Eli päinvastainen kokemus kuin muutamalla.

Pito on mielestäni mahtava, auto pysyy tiessä kuin tauti. Alla continental nastat. Edellisessä autossa (katumaasturi) oli juuri täällä kuvattua pidon puutetta, auto lähti todella helposti tiestä irti ja sen sai helposti nelipyöräluisuun. Ei mitään tällaista Focuksen kanssa.

Meidän murhe on map-anturin tuottama vikakoodi. Liikkeestä lähtiessä alle 50 km ajon jälkeen pamahti tietokoneen ilmoitus asiasta "Engine malfunction". Ajelin silti normaalisti kotiin, auto toimii normaalisti edelleen. Huolto kävi liittimet läpi ja totesi että map vaihtoon. Saa nähdä kauanko kestää osan saapuminen. Sinänsä osuvasti vikakoodi oli "signaalin uskottavuusongelma". Uskottavuusongelma todellakin. No normaalisti sitä saa kuulema käyttää.

Oli muuten tänä aamuna -31 pakkasessa erittäin jäykkä käsiteltävä, luulin ettei sähköinen ohjaustehostin niin välittäisi lämpötilasta? Toinen hassu ilmiö, kytkinpoljin liimantui sekunniksi pariksi pohjaan.
Juu, näillä pakkasilla tuntuu kyllä ohjaus jäykistyvän jonkin verran. Kun nyt pääsisi ajelemaan vähän normaalimmissa olosuhteissa piakkoin, niin voisi paremmin antaa arviota ominaisuuksista.
Ford Kuga tdci awd st-line 2017. Ex-Fordit: Fiesta ST-line A6 Frozen White 2018
Ford Focus Flexifuel Titanium wagon 2012
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Kuukauden kokemukset - ja pari tuhatta on ajettu 5-ov. Titanium 1,6 dieselillä ( 115 hv ):

Ei huurru eikä hikoile, jos säädöt ovat ok. Mm. kojetaulusuuttimien säätöpyörät ( valkoinen viiva ) yläasennossaan ja suuntavalinnat tuulilasille + tarvittaessa flektiä suuremmalle ( painonapista ).
Tarvittaessa kylmäkäynnistyksen yhteydessä boost-toiminto ( lasien lämmitykset + flekti täysille ).

Vakionopeussäädin on helppo ja looginen käyttää. Kannattaa opetella käyttämään muutakin kuin luvattomasti kännykkää ajon aikana. :wink: Koordinaatioharjoituksia vaan käsille ja uusiin asioihin on opittava, vaikka kaikki vanha totuttu tuntuu monelle turvalliselta ja jopa ainoalta oikealta.

Kaikkissa rattisäätimissä on valaistus, myös radion ja bluetoothin, joka on valisemassani Sony Audio 7:ssa.
Sony soi häiriöttä ja säädettävyyttä on hyvällekin toistolle tottuneelle; subbassoa voisi olla enemmän ajon aikaisen musiikin mausteeksi - ja se on sitten tulevana kesänä äänenparannusprojektissa.

Ajotietokoneen valikot ja alavalikot kannattaa käydä rauhassa läpi ja vielä toisenkin kerran; löytyy mm. dieselin lisälämmittimen ajastukset ja jatkuvan käytön toiminnot, jotka ovat helppoja ja loogisia käytettävyydeltään.

Istuimen ja ohjauspyörän säädöt ovat hyvät ja ajoasennosta saa miellyttävän: istuinosa sopivalle korkeudelle suhteessa etäisyyden säätöön, jolloin saa reisituennan sopivaksi. Ohjauspyörä sellaiselle korkeudelle, että käsiä ei tarvitse "kannatella" ja sellaiselle etäisyydelle, että kyynärtaipeeseen tulee jonkin verran kulmaa -> saa kierrettyä ohjauspyörää käsiä luonnollisesti taittamalla kiertoliikkeen aikana.
Nykyaikaisessa autossa ei ole enää konepeltiä pitkin "tähtäyslinjaa", kannatta opetella ajamaan "nokatonta" autoa; siis ei istuinta niin ylös, että näkee konepellin ( takareunan ), vaan sellaiselle korkeudelle että tuulilasista on esteetön näkyvyys myös liikennevaloihin. Tämä huomautus kaikella ystävyydellä henkilölle, joka valitti, että konepeltiä ei näy ajon aikana.

Ovet kumisevat "peltisesti" - erityisesti pakkasella; ei ajossa, vaan suljettaessa. Oviin täytynee tehdä myös kesällä lisä-äänieristys ( Vibroplast, Dynamat, SilentCoat, tms. vaimennus ).
Sinänsä auto on ajossa hiljainen ja natisematon, siis miellyttävä. Tämä on tullut todettua mm. 700 km:n ajomatkalla 30 asteen pakkasella.

Liikkeellelähdössä ja ajossa ei ole ollut mitään pito-ongelmia ( renkaina Continentalin IceContact-nastarenkaat ).

Olen asennuttanut Defan lohkolämmittimen ja 4 A:n älylaturin, jotka ovat hyvä lisä tällaisella pakkastalvella. Webasto ei yksin hoida lämmitysasioita, vaan kuluttaa myös sähkövirtaa; siksi varsinkin lähiöajossa on syytä olla akkuvahti ja lämmin käynnistysvarmistus.
Suosittelen tätä myös bensiini-malleihin.

Tähän mennessä ei ole tullut mitään isompia pettymyksiä. Olen ollut tyytyväinen Focukseen.
Olen omistanut lähes kolmekymmentä erilaista autoa, joten vertailupohjaa on. 8)
Torque Vectoring Control
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja habbe »

JohnFinn kirjoitti:Ei huurru eikä hikoile, jos säädöt ovat ok. Mm. kojetaulusuuttimien säätöpyörät ( valkoinen viiva ) yläasennossaan ja suuntavalinnat tuulilasille + tarvittaessa flektiä suuremmalle ( painonapista ).
Juu, näin on tehtykin. Muistaakseni ainakin jonkun Fordin manuaalissakin jo ohjeistettiin pitämään kaikki tuuletysräppänät kokonaan auki, jotta automaatti-ilmastointi / -lämppäri ylipäänsä toimisi oikein.

Ja muuten automaatti toimiikin hyvin, mutta juuri sateella ja liki nollan pinnassa tuppaa yläreuna tuulilasista huurtumaan. Tätä ei tapahtunut edellisessä mallissa, joten siksi tuli esille.
JohnFinn kirjoitti:Ajotietokoneen valikot ja alavalikot kannattaa käydä rauhassa läpi ja vielä toisenkin kerran; löytyy mm. dieselin lisälämmittimen ajastukset ja jatkuvan käytön toiminnot, jotka ovat helppoja ja loogisia käytettävyydeltään.
Mitä tarkoitat "jatkuvan käytön toiminnoilla?" Siihen ei ole vieläkään saatu parannusta, että lisälämppärin saisi aktivoitua vaikka valikon 1. tasolta (tai peräti omasta namiskasta), vaan "Heat Now" -vaihtoehto on edelleen syvällä valikoissa. Ja kun -30 asteen pakkasessa alkaa kelaamaan valikoita läpi, se vie hetken. Tuota on automyyjänkin mukaan moni odottanut, mutta eipä tullut ainakaan vielä tähän versioon :?

Onko kukaan muuten saanut selville, onko se joku tyhjän renkaan varoitin oikeasti käytössä vai ei? Ainakin antaa tallentaa renkaanpaineet, mut eikös se vaatisi myös jotenkin erilaiset "aktiiviset" venttiilit? Automyyjä ei osannut sanoa tuosta mitään.

Ja tiesittekö sen, että se Fordin mainoksessa oleva ulkolämpötilan mukaan säätyvä syylerikin on kytketty Suomessa myytävistä autoista pois? Kuulemma jäätyi turhankin helposti ja pahimmillaan jämähti kiinni asentoon.

Olisi kiva, kun jossain oikeasti kerrottaisiin, mitkä featuret juuri kyseisessä autossa oikeasti on käytössä ja mitkä ei. Esitteissä kerrotaan yhtä, todellisuus on kuitenkin toista.
JohnFinn kirjoitti:Nykyaikaisessa autossa ei ole enää konepeltiä pitkin "tähtäyslinjaa", kannatta opetella ajamaan "nokatonta" autoa; siis ei istuinta niin ylös, että näkee konepellin ( takareunan ), vaan sellaiselle korkeudelle että tuulilasista on esteetön näkyvyys myös liikennevaloihin.
Keulan etuosaa en toki yritäkään nähdä, kun ei ole suoraa keulaa vaan enemmän tai vähemmän pyöreät muodot. Mutta sen verran, että se alkuosa vähän näkyy. Mutta tässäkin joutuu tekemään vähän kompromisseja. Autovalmistajien mukaan paras näkyvyys ulos saadaan, kun katon ja päälaen väliin mahtuu nyrkki. Nyt se mahtuu ja jää vielä vähän tilaakin. Jos vielä lasken penkkiä alemmas, alkaa olla jo niin syvällä, että näkyvyys heikkenee sen takia. Toki ulos näkee, A-pilari silti häiritsee enemmän kuin aiemmin. Ja koska tuulilasi on kaltevampi, kuskinpuoleisen lasin etureuna alkaa madaltumaan jo aika aikaisessa vaiheessa.
JohnFinn kirjoitti:Ovet kumisevat "peltisesti" - erityisesti pakkasella; ei ajossa, vaan suljettaessa.
Mielenkiintoista. Ne ovat yksi harvoja asioita, jotka tässä mallissa ovat mielestäni aiempaa paremmin. Ovet ovat jämäkämmän oloiset ja sulkeutuvat... vakuuttavasti. Mut makuasia toki :)
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja 6007 »

eikös se rengasvahti toimi ABS- sensoreilla, eli mittaa renkaan kulkemaa matkaa
ja päättele siitä onko renkaassa ilmaa tarpeeksi.
voi kyllä olla, että olen myös väärässä.
ja takaluukun pumput kyllä menettää voimansa pakkasessa.
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Mm. "habbelle" jokin vastaus/kommentti:

Webaston/ Eberspächerin ( kumpiakin löytyy Focuksista ) jatkuva käyttö on sitä, että se toimii pakkasella aina auton moottori käydessä; eli valikosta AUX HEATER ja "kruksi" ruutuun.
Lämmittimen valikoihin pääsee suoraan sen hetkisestä tilasta ( mikä on kulloinkin näkyvissä ) vasemmalla nuolella ja sitten siitä alanuolella alimpaan ala-/alivalikkoon ( CON... jotain sellaista oli sanan alussa ) ja sitten ollaankin lämmittimem valikoiden "eteisessä": ensin AUX HEATER, sen alapuolella kaksi päivittäistä ( DAILY ): kellonajan valinta keskinapin kuittauksen kautta ja englanninkielisiin tarvittaviin päiviin "kruksit". Edellytys, että lämmitin toimii silloin kuin on ohjelmoitu on se, että auton kello on asennettu oikeaan aikaan sekä päivämäärien, että 24 h:n osalta.
Näitä päivittäisen käytön ohjelmoituja valintoja ei kannata jättää päälle silloin kun autoa säilytetään ( suljetuissa ) sisätiloissa, vaikkapa kylmässäkin autotallissa.
Tuo valikkojen haenta ei ole suuritöinen kun siihen oppii - ja siksi kirjoitin, että valikkoja kannattaa selata useammankin kerran ja orientoitua siihen logiikkaan.

Rengaspaineiden valvonta perustuu tosiaan renkaan vierintäkehän tarkkailuun ABS-antureilla ( = lukkiintumattomien jarrujen pyöräkohtaiset seuranta-anturit ). Edellyttää rengaspaineiden säätämistä halutuiksi ja sen jälkeen seurannan aktivoimista ajotietokoneelta, joka puolestaan edellyttää aktivoituakseen muutaman rengaspyörähdyksen jäädäkseen muistiin. Kehäpituus korreloi rengaspaineen kanssa.

Maskin keskiosan alaosassa ( rekisterikilven alapuolella ) on säleikön takana kääntyvä läppä. Tämä läppä on nopeussidonnainen ei lämpötilaohjattu. Läppä sulkee maskin alaosan moottoritienopuksissa, muulloin se on auki. Mielestäni näillä kovemmilla pakkasilla tuohon alaosaan olisi saatava lämpösuoja.

Takaoven / takakannen pumpuille kannattaa tehdä huoltotoimenpiteenä männänvarsien puhdistus ja niiden voitelu pyyhkimällä esimerkiksi CRC:hen kostutetulla kankaalla, tms. On hyödyllinen toimenpide niin talvella kuin kesälläkin.
Torque Vectoring Control
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja habbe »

JohnFinn kirjoitti:(lyhennetty)Näitä päivittäisen käytön ohjelmoituja valintoja ei kannata jättää päälle silloin kun autoa säilytetään ( suljetuissa ) sisätiloissa, vaikkapa kylmässäkin autotallissa.
Tuo valikkojen haenta ei ole suuritöinen kun siihen oppii - ja siksi kirjoitin, että valikkoja kannattaa selata useammankin kerran ja orientoitua siihen logiikkaan.
Juu, nämä ihan tuttuja juttuja jo edellisestä autosta :) Mutta sitä en ole vielä tässä uudessa ajotietokoneessa hiffannut, yrittääkö se kertoa jotakin, kun keskikulutuksen kohdalla painaa nuolta oikealle, niin näyttää jotain Eco Mode juttuja...
JohnFinn kirjoitti:Rengaspaineiden valvonta perustuu tosiaan renkaan vierintäkehän tarkkailuun ABS-antureilla ( = lukkiintumattomien jarrujen pyöräkohtaiset seuranta-anturit ). Edellyttää rengaspaineiden säätämistä halutuiksi ja sen jälkeen seurannan aktivoimista ajotietokoneelta, joka puolestaan edellyttää aktivoituakseen muutaman rengaspyörähdyksen jäädäkseen muistiin. Kehäpituus korreloi rengaspaineen kanssa.
Tämä oli uutta ja hyödyllistä infoa. Täytyykin ottaa tuo käyttöön, jahka saa tsekattua rengaspaineiden paikkansapitävyydet.
JohnFinn kirjoitti:Maskin keskiosan alaosassa ( rekisterikilven alapuolella ) on säleikön takana kääntyvä läppä. Tämä läppä on nopeussidonnainen ei lämpötilaohjattu. Läppä sulkee maskin alaosan moottoritienopuksissa, muulloin se on auki.
Näin sen on Ford tarkoittanut toimivan, mutta kuulemma Suomeen tuoduissa autoissa kytketty pois jäätymisen takia. Eli olisi aina auki. Tuota on vähän vaikea itse päästä tsekkaamaankaan ja varmistamaan, onko todella näin.

Vielä siitä ajo-asennosta, vaikka ei nyt varsinaisesti uuden Focuksen tekniikkaan liitykään. Tsekkasin eilen istumakorkeuden ja en mä mitään konepeltiä näekään ratin takaa, vaan vain juuri ja juuri lasinpesimen suuttimien yläreunat. Ja itseasiassa sitä näkyvyyttä vasemmalle etuviistoon ei ehkä häiritsekään niinkään se itse A-pilari vaan se, että se ikkunan etureuna alkaa madaltua niin aikaisin. Mutta eipä sille mitään voi, muotoilu on tällainen ja sen kanssa on mentävä. Ajettavuus tässä on kohdillaan, mikä tietty on pääasia.
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

habbe kirjoitti:Juu, nämä ihan tuttuja juttuja jo edellisestä autosta Mutta sitä en ole vielä tässä uudessa ajotietokoneessa hiffannut, yrittääkö se kertoa jotakin, kun keskikulutuksen kohdalla painaa nuolta oikealle, niin näyttää jotain Eco Mode juttuja...
:D Joo kyllä ecoo on: päällekkäin kolme vihreää, "kasvatettavaa" kukkakuviota - melkein tälläistä :mrgreen: ). Ajat taloudellisesti, jos kaikki kukat ovat ehjiä. Lukaiseppa näyttöruudulta, mitä kunkin terälehtisarja kertoo.
Ja saman näyttöruuden vasemmassa laidassa vihreä nuoli pyytää vaihtamaan osoittamaansa suuntaan ( ylös = isommalle ja alas = pienemmälle vaihteelle ). Kun noudattaa riittävän ajoissa mm. näitä vaihtosuosituksia, niin saa kukan ehjäksi.

Mittarivalaistuksen saa muuten säädettyä valokytkimen oikealla puolella olevista painimista.
Torque Vectoring Control
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja habbe »

JohnFinn kirjoitti:Joo kyllä ecoo on: päällekkäin kolme vihreää, "kasvatettavaa" kukkakuviota - melkein tälläistä :mrgreen: ). Ajat taloudellisesti, jos kaikki kukat ovat ehjiä. Lukaiseppa näyttöruudulta, mitä kunkin terälehtisarja kertoo.
Mulla on ihan perusajotietokone siinä, eli vain se 2-värinen (sininen). Siinä ne kuvioiden tulkinnat on vähän sekavampia. Mut kyllä ne kieltämättä kukan terälehdiltä näyttää. Toi värillinen ajotietokoneen näyttö tulee vissiin sen Sonyn myötä, jos oikein muistan?
JohnFinn kirjoitti:Ja saman näyttöruuden vasemmassa laidassa vihreä nuoli pyytää vaihtamaan osoittamaansa suuntaan ( ylös = isommalle ja alas = pienemmälle vaihteelle ). Kun noudattaa riittävän ajoissa mm. näitä vaihtosuosituksia, niin saa kukan ehjäksi.
Automaattilaatikolla noita suosituksia ei näytä tulevan, mikä ei sinänsä yllätä lainkaan. Siinä kun taitaa olla oletuksena suurin mahdollinen vaihde käytössä, ellei aja Sport-vaihteella.
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
Morris
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Joulu 2011 11:56

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Morris »

No niin, nyt on ollut uusi Focus tallissa jo kolme päivää. :) Kauniilla asioilla kun pitää olla nimet niin auto on nimetty Angliaksi sukujuuriensa johdosta. Auto on Focus Wagon Titanium parilla lisävarustepaketilla ja 1,6 vaparilla. Ecobuusti olisi houkuttanut kovasti, mutta lompakko sanoi ei. Kyllä tälläkin pärjää. :)

Parin testiajolenkin jälkeen, jotka koostuivat valtateistä ja jäisistä/polanteisista pienemmistä teistä voi jo sanoa, että Ford on tehnyt hyvää työtä alustan, jousituksen ja ohjauksen kanssa. Jäinen tie, joka oli hoitamattomana mennyt pahasti polanteille ja "nimismiehen kiharalle" ei tuottanut ongelmia, ainoastaan pientä värinää ja tärinää. Renkaina on Continentalin nastat. Rohkenin tyhjällä maaseututiellä hakemaan pidon rajoja ja käyttäytymistä luistoissa ja auto käyttäytyi todella rauhallisesti ja johdonmukaisesti. Verrokkina toimii 2011 vuosimallin Opel Astra Wagon. Focus vei sen kisan 6-0.

Lisävarusteiden mukana tuli myös ajovaloautomatiikka, joka pääsääntöisesti osasi vaihtaa pitkät ajovalot pois vastaantulevien kohdalla. Suomalaiset mutkaiset ja mäkiset pikkutiet aiheuttavat haasteita järjestelmälle, mutta vastaantulijat eivät ole juuri huomautelleet vilkkuvaloilla.

Hetki meni opetellessa miten ajovalojen saatto-toiminnon saa pois päältä, auto viettää aikansa pääosin autotallissa niin toiminnolle ei ole käyttöä. Kun ajotietokoneen logiikan oppi niin käyttö on aika vaivatonta. Minun mielestä valikot ovat loogisemmat kuin esimerkiksi ed. mainitussa Astrassa. Kieli on tietysti englanti, mutta peruskoulun lyhyellä lontoon oppimäärällä pärjää hienosti, Opelissa kielivaihtoehdoista löytyy myös Suomi.

Ainoa pieni miinus tulee vähän muovisen oloisesta keskikonsolista, mutta kun se on tehty muovista niin sen kanssa täytyy vaan oppia elämään. Lisärahalla olisi saanut hienomman, joten turha kitistä. :)
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Morris kirjoitti:Hetki meni opetellessa miten ajovalojen saatto-toiminnon saa pois päältä, auto viettää aikansa pääosin autotallissa niin toiminnolle ei ole käyttöä. Kun ajotietokoneen logiikan oppi niin käyttö on aika vaivatonta. Minun mielestä valikot ovat loogisemmat kuin esimerkiksi ed. mainitussa Astrassa. Kieli on tietysti englanti, mutta peruskoulun lyhyellä lontoon oppimäärällä pärjää hienosti, Opelissa kielivaihtoehdoista löytyy myös Suomi.
Saattotoiminnon saa muistaakseni pois myös ilman ajotietokonetta valonvaihtimella ( ohjeet käyttöohjekirjassa ).
Suomen kieli tulee ajotietokoneeseen varmasti päivityksenä, niin se tuli mm. v. 2006 Opel Astraan , jossa sitä ei alunperin myöskään ollut.

Ajettavuudesta Astra vs. Focus on samansuuntaisia kokemuksia, tosin tuo 2006-mallin Astra verrokkina: liukkaalla oli joskus yllätyksellinen ajohallintajärjestelmästä huolimatta ja ohjaus jähmettyi nopeissa ohjausliikkeissä ( korjausliikkeissä! ). Polanteella ja tiekarhun urissa Astra oli melko rauhaton. Astrassa oli silloin sen aikaiset Continentalin nastarenkaat, jotka silloinkin olivat parhaat talvirenkaat ( tukevimmat mm.sulalla tiellä! ), kuten nytkin Continentalin IceContactit. Olen myös ajanut uudellakin Astralla, mutta en tuhansia kilometrejä: testiajossa Focus vs. Astra Focus sai todella innostumaan - ja se on jatkunut edelleen :D
Torque Vectoring Control
Morris
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Joulu 2011 11:56

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Morris »

JohnFinn kirjoitti:Ajettavuudesta Astra vs. Focus on samansuuntaisia kokemuksia, tosin tuo 2006-mallin Astra verrokkina: liukkaalla oli joskus yllätyksellinen ajohallintajärjestelmästä huolimatta ja ohjaus jähmettyi nopeissa ohjausliikkeissä ( korjausliikkeissä! ).
Samanlaista käyttäytymistä on havaittavissa uudessa Astrassa, jonka ratissa kertyi muutamia tuhansia kilometrejä Focusta odotellessa. Kilometreihin sisältyy niin kuivia kuin jäisiäkin teitä. Ohjaus jähmettyi ja jos ajohallinta puuttui peliin niin korjausliikkeet olivat joskus äkkinäisiä ja rajuja. Kävipä kerran niinkin hassusti, että ajohallinta menetti itse ajoneuvon hallinnan korjatessaan ohjausta. :shock: Tämä onneksi tapahtui vähän "ärsytettynä" jäisellä alustalla eikä maantiellä. Ei toivottavasti normaalia käyttäytymistä.

Focuksessa miellyttää myös hyvä näkymä ohjaamosta ulos, suuria katvealueita ei ole. Jos edelleen verrataan tuohon Astraan, niin Astran a-palkin suunnittelussa on minun mielestä menty metsään. Sekä etuvasemmalle, että etuoikealle muodostuu isot katveet ja vaikka katvealuetta on pienennetty pienillä ikkuna-aukoilla niin ne aukot sijaitsevat niin syvällä palkin sisällä, että hyöty on lähinnä kosmeettinen. Havainnekuva: http://www.opel.fi/vehicles/opel-valiko ... tml#item01 Mutta se siitä Opelista, hyvä auto sekin. :)

Ajotietokoneen suomalainen kielipäivitys olisi hyvä juttu, täytyy kysellä sen perään kun sellainen on saatavilla.
havillinen
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Elo 2011 18:19

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja havillinen »

Terve! Itselläni on viime heinäkuussa ostettu uusikorinen focus 1,6 105hp koneella ja titanium farkku. Tuntumat autosta samanlaisia kuin edellisillä eli hieno peli ajaa sekä tyylikäs sisältä ja ulkoa. Varsinkin mustana tyylikäs kun ei huomaa niitä mustia helmoja jotka ehkä häiritsevät joitain. Ongelmiakin on kuten edellisillä eli pakkasilla ne takaluukun jouset, tietynlainen "liukkaus" alla misukan nastat, ovet jäätyy jne. Lisäksi softa ongelmia joista halukkaat voivat lukea tekniikka osastosta ja"uusikoppa focus käyntihäiriö" viestiketjun. Ongelma ratkesi tänään 7kk vian toteamisen jälkeen! Muuten olen tyytyväinen ekaan fordiini ja varsinkin tienpäällä pitkillä reissuilla ei paikat puudu. Vanteina Rundon mustat fordin hyväksymät vanteet. Samanlaiset näköjään kuin esim. iltasanomien kuvassa olevassa audissa. Musta on kyllä hienosti sopiva väri tähän mutta joka pölyläikkä näkyy ja saa puunata. Mutta itepä valitsin! Tiesithän että autosi valmistustiedot ja varustelu ym. tietoa löytyy googlettamalla fordetis ja ajoneuvo. Rekkari ruutuun niin tietoa näkyy!
Focus 1.6 Titanium Wagon 105hp "niskantaittaja" panther black
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

JohnFinn kirjoitti:Maskin keskiosan alaosassa ( rekisterikilven alapuolella ) on säleikön takana kääntyvä läppä. Tämä läppä on nopeussidonnainen ei lämpötilaohjattu. Läppä sulkee maskin alaosan moottoritienopuksissa, muulloin se on auki.
Näin sen on Ford tarkoittanut toimivan, mutta kuulemma Suomeen tuoduissa autoissa kytketty pois jäätymisen takia. Eli olisi aina auki. Tuota on vähän vaikea itse päästä tsekkaamaankaan ja varmistamaan, onko todella näin.
-----

Aktiivinen etusäleikkö on ainakin omassa autossani ollut kiinni kylmillä keleillä joka kerta. Lämpimästä hallista lähtiessä se on normaalisti auki ja kun perille päästyäni olen tarkastanut asennon se on ollut auki tai kiinni (riippuen olosuhteista). Eli läpän toiminta on riippuvainen ajonopeudesta sekä lämpötilasta. Jäätymisongelmaa ei ole ollut edes -30 asteen lämpötiloissa ajettaessa mikä on erittäin positiivistä. Kesällä etusäleikön toimivuuden voi havaita esim. autopesun jälkeen jolloin säleikön tulisi olla kiinni ja se aukeaa hetken ajamisen jälkeen mikäli tietyt arvot täyttyvät.

Säleikön jäätyminen on vaivannut lähinnä Mondeota.
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Nyt vaan yllaolevalla on tilanne missä auto kuivaa tallissa ja muutenkin ajellaan "etelässä".
Esmes täällä Oulun korkeudella lunta tulee välillä kuin tuutista kaatamalla, sulaa, jäätyy, sulaa ja jäätyy lisättynä suolapaskalla jota kylvetään teille kuin viimeistä päivää. Eli voisin helposti kuvitella että haastetta askelmoottorille piisaa kun ritilän lapoihin kertyy alijäähtynyttä vettä ja jäätä.
Noh oma liisari vaihtuu uuteen syksyllä niin pääsee itsekkin kokeileen.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

Ensimmäinen kuukausi lähestyy loppuaan ja pari tuhatta kilometriä on mennyt mukavasti.Perjantaina
ajoin ensimmäisen reissuajon edestakaisin 400 km ja pakkasta oli -20, matkanopeus 80-100. Ajotietokone näytti keskikulutukseksi 5,8l,eli ihan kohtuullisesti talvikeleihin.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

Simprider kirjoitti:Nyt vaan yllaolevalla on tilanne missä auto kuivaa tallissa ja muutenkin ajellaan "etelässä".
Esmes täällä Oulun korkeudella lunta tulee välillä kuin tuutista kaatamalla, sulaa, jäätyy, sulaa ja jäätyy lisättynä suolapaskalla jota kylvetään teille kuin viimeistä päivää. Eli voisin helposti kuvitella että haastetta askelmoottorille piisaa kun ritilän lapoihin kertyy alijäähtynyttä vettä ja jäätä.
Noh oma liisari vaihtuu uuteen syksyllä niin pääsee itsekkin kokeileen.
Sen verran selvennän että ajelen kyllä sinne pohjoiseen kerran kk:ssa. Eli sieltä on kokemusta ja autolla ei ole pistoke eikä hallipaikkaa siellä. Vaikka tarvetta olisi.

Eiköhän kyseisen asian suhteen voi olla ihan huolettomin mielin :wink:
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Vrjssa kirjoitti: Sen verran selvennän että ajelen kyllä sinne pohjoiseen kerran kk:ssa. Eli sieltä on kokemusta ja autolla ei ole pistoke eikä hallipaikkaa siellä. Vaikka tarvetta olisi.

Eiköhän kyseisen asian suhteen voi olla ihan huolettomin mielin :wink:
ok uskotaan sitten 8)
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

Löysinpä ajotietokoneesta uuden jutun tänään,nimittäin ambient tunnelmavalot sisälle 8)
Ecotoiminnot jäivät vielä ottamatta käyttöön,kun en osannut kytkeä sitä päälle :roll:
Semmoinen huomio on LED takavaloista,että lumituiskussa muurautuvat helposti umpeen,kun lämpö ei led polttimoissa riitä pitämään lasin pintaa sulana.Tästä johtuen takasumuvalojen käyttö on erittäin
suotavaa,niissä tuntuu lämpöä vielä riittävän :D
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Ekomies kirjoitti:Löysinpä ajotietokoneesta uuden jutun tänään,nimittäin ambient tunnelmavalot sisälle Ecotoiminnot jäivät vielä ottamatta käyttöön,kun en osannut kytkeä sitä päälle Semmoinen huomio on LED takavaloista,että lumituiskussa muurautuvat helposti umpeen,kun lämpö ei led polttimoissa riitä pitämään lasin pintaa sulana.Tästä johtuen takasumuvalojen käyttö on erittäinsuotavaa,niissä tuntuu lämpöä vielä riittävän
Ja tunnelmavaloja on suuri valinnaismäärä ksenonvalojen yhteydessä - ja hauskana "turvallisuustunnelmavalona" esimerkiksi se, että avoinna olevan ( ei kunnolla kiinni menneen ) oven ledit palavat punaisena, vaikka yleissävyksi oltaisiin valittu sininen.
Ovia ei kannata sitten vetää kiinni ovilokeroiden reunoista, joita pitkin tunnelmavalojen valojohteet kulkevat - kannatta huomauttaa pikkuväelle.
Tosi, että ledit eivät tuota sulatuslämpöä ulkovaloissa, mutta pimeällä näkyvät kyllä lumenkin läpi; takasumuvalo toki päälle aina kun lumen pölinää ja vesisadetta - ja sumua - on riittävästi.
Torque Vectoring Control
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja habbe »

Vrjssa kirjoitti:Aktiivinen etusäleikkö on ainakin omassa autossani ollut kiinni kylmillä keleillä joka kerta. Lämpimästä hallista lähtiessä se on normaalisti auki ja kun perille päästyäni olen tarkastanut asennon se on ollut auki tai kiinni (riippuen olosuhteista). Eli läpän toiminta on riippuvainen ajonopeudesta sekä lämpötilasta. Jäätymisongelmaa ei ole ollut edes -30 asteen lämpötiloissa ajettaessa mikä on erittäin positiivistä. Kesällä etusäleikön toimivuuden voi havaita esim. autopesun jälkeen jolloin säleikön tulisi olla kiinni ja se aukeaa hetken ajamisen jälkeen mikäli tietyt arvot täyttyvät.

Säleikön jäätyminen on vaivannut lähinnä Mondeota.
No johan. Tulee ihan tunne, että myyjä on lasketellut ihan omiaan. Totesi siis, että KAIKISSA Suomessa myytävissä Focuksissa tuo on kytketty pois, koska aiheutti testien aikana niin paljon laiterikkoja. Ja pahimmillaan hajotessaan kiinni asentoon, moottorin ylikuumenemisen. Ja nyt täällä kuulee, että toimiikin, kuten Ford mainostaa :shock:

Hyvä tietty noin, mutta eipä voi juuri kehua Vehon myyjän ammattitaitoa. Tosin, eihän hän osannut siitä tyhjän renkaan varoitinsysteemistäkään mitään sanoa...
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

habbe kirjoitti: No johan. Tulee ihan tunne, että myyjä on lasketellut ihan omiaan. Totesi siis, että KAIKISSA Suomessa myytävissä Focuksissa tuo on kytketty pois, koska aiheutti testien aikana niin paljon laiterikkoja. Ja pahimmillaan hajotessaan kiinni asentoon, moottorin ylikuumenemisen. Ja nyt täällä kuulee, että toimiikin, kuten Ford mainostaa :shock:

Hyvä tietty noin, mutta eipä voi juuri kehua Vehon myyjän ammattitaitoa. Tosin, eihän hän osannut siitä tyhjän renkaan varoitinsysteemistäkään mitään sanoa...
Aika erikoista on myyjän puhe ollut kieltämättä :shock: Minulle ihan myyjä (ei Veho) vakuutti toiminnon toimivan myös talvella kuten pitää ja auto on ostettu kesällä. Joten ihan siitä asti olleella softallakin se on. Mikäli törmään ongelmiin tai huomaan raportoinkin tänne heti että saavat kaikki sitten tietoa.

Tuolla aiemmin rengaspaineenvalvontaan tulikin ihan oikea tieto.
Ekomies
Viestit: 52
Liittynyt: 22 Tammi 2012 09:10

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Ekomies »

Focus sai samat neljä tähteä kuin voittaja Mersu TM-talviauto testissä 8)
Autosta annettiin seuraava kommentti"kuljettaja tietää ajaessaan missä auto on ja mihin se on menossa",eli todellinen ajajan auto.Lämmityslaite sai myös kehuja ja yllätten päästöarvot tiputtivat sijoitusta :shock:Dieselit käyvät nykyään suorasuihkutteisia moottoreita puhtaammin.
Testissä oli eri painotusalueita ja suora vertailu on hankalaa,onhan siinä sakissa autojen hintahaarukkakin 35k euroa.Focus hävisi voittajalle mm.valojen osalta,kun Mersussa ne oli xenonit ja Fordissa halogenit.Titaniumiinhan ne saa myös extrahintaan :wink:
Testi ajettiin Nokian Hakkapeliitta R renkailla juuri hyvien ominaisuuksien vuoksi ja siitä olen testaajien kanssa samaa mieltä :D
Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
EskoS
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Helmi 2005 21:07

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Meidän murhe on map-anturin tuottama vikakoodi. Liikkeestä lähtiessä alle 50 km ajon jälkeen pamahti tietokoneen ilmoitus asiasta "Engine malfunction". Ajelin silti normaalisti kotiin, auto toimii normaalisti edelleen. Huolto kävi liittimet läpi ja totesi että map vaihtoon. Saa nähdä kauanko kestää osan saapuminen. Sinänsä osuvasti vikakoodi oli "signaalin uskottavuusongelma". Uskottavuusongelma todellakin. No normaalisti sitä saa kuulema käyttää.
Jepjep, eipä ollut vikaa map -anturissa. Auto ollut viikon verran myyjäliikkeessä tutkittavana, tänään kerrottiin että parin viikon päästä tiedetään enemmän. Ongelma lähetetty tehtaalle mietittäväksi. Jotain liitintä epäillään, mitään varmaa eivät osanneet kertoa. On kuulema ainutlaatuinen ongelma, toivottavasti ei ole maanantaikappale. En ole bongannut vastaavaa ongelmaa brittipalstoiltakaan, en tosin ole kuin muutamalta etsinyt.

Eniten pelottaa että esimerkiksi tietokone joudutaan vaihtamaan, se melko varmasti poikii sitten muita ongelmia.

Sinänsä muuten ei valittamista, saatiin suoraan vara-auto siksi aikaa että asia selviää. Harmi että autoon tulee heti kättelyssä tällainen ongelma, siinä on lievä epäilys sitten koko ajan että mistä pamahtaa seuraavaksi.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Ekomies kirjoitti:Eniten pelottaa että esimerkiksi tietokone joudutaan vaihtamaan, se melko varmasti poikii sitten muita ongelmia.Sinänsä muuten ei valittamista, saatiin suoraan vara-auto siksi aikaa että asia selviää. Harmi että autoon tulee heti kättelyssä tällainen ongelma, siinä on lievä epäilys sitten koko ajan että mistä pamahtaa seuraavaksi.
Luonnollinen reaktio kuin sairastuneella: kuolenko? :wink:
Se mikä on vian aiheuttanut on saatava selville; voisi olla vaikka asennusvaiheessa tai (tietokoneen ) koontivaiheessa tapahtunut - auto kun on osiensa summa.
"Tietokoneen" vaihto ei ole osaavalta sen kummempi kuin muunkaan komponentin vaihto; uusi ohjelmapäivitys vain sitten sisään - ja menoksi.
Torque Vectoring Control
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja 6007 »

koska täältä löytyy tietoa, niin kysyn minäkin, että mistä aktiivinen
kaistanpitoavustin tietää, että irroitan otteeni ratista jolloin se antaa
kehoituksen pitää ratista kiinni.
heikkeneekö ratin vääntövoima tai jotain sen suuntaista ?
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Vastaa Viestiin