Ford Focus mk3 2011

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
Portti
Viestit: 87
Liittynyt: 23 Loka 2005 16:09

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Portti »

Nyt kun uudelle Focuksella on tullut jonkin verran ajeltua niin tässä hieman tähänastisia kokemuksia.

Auto on siis Focus 1.6 Ecoboost 150 Titanium Wagon 17" vanteilla + pikkuisen normaalia paremmalla Audit 3 soittimella. Auto on varsinaisesti vaimon auto, mutta minä olen ajanut sillä yhden 300 km reissun + pientä kaupunkiajelua + viikon aikana 1.200 km mittaisen kesälomareissun, jossa tuli ajettua monenlaisissa olosuhteissa moottoritien ja hiekkatien välillä. Edellinen vaimon auto oli -05 Focus 2.0 Ghia Wagon.

Ajettavuus:

Ajettavuus on edelleen erinomaisella tasolla, mutta sähköiseen ohjaustehostimeen siirtyminen on tuonut pientä takapakkia ohjaustuntumassa. Jossain koeajojutussa oli hyvin kiteytetty tuo ohjaustuntuma kun siellä todettiin, että ohjaus on keskialueella tunnottomampi, mutta hieman suuremmalla ratinkäännöllä tuntumaa alkaa löytyä entiseen mallin.
Tuota ohjausta lukuunottamatta uusi auto tuntuu aiempaa jämäkämmältä ja matka-ajossa luokkaa isommalta peliltä. Mutkatiellä ajamisen hauskuus verrattuna useimpiin kilpailijoihin on kuitenkin edelleen tallella. Hiekkatieajettavuudesta ei tämänkään auton kohdalla kannata laulua tehdä.

Suorituskyky ja kulutus:

150 heppainen Ecoboost tuntuu varsin hienolta perheauton moottoriksi. Edellisen sukupolven 2-litraiseen Focukseen tehoa on tullut vain 5 hv lisää, mutta vääntöä on n. 30% enemmän ja huippuvääntö on käytössä välillä 1.600-4.000 r/min. Käytännön suorituskyky on tuon ansiosta ihan eri luokkaa vanhaan 2-litraiseen verrattuna ja ohituskiihtyvyys on jopa erinomainen tuon kokoluokan perheautolle. Nelosta silmään ja ohi mennään että heilahtaa. Suorituskyvyssä siis selvä parannus aiempaan verrattuna.
Pääsin viime viikolla ajamaan myös 125 hv 5-ovista Trend-mallia ja suorituskykyero Ecoboostiin tuntui selvästi suuremmalta kuin 25 hv tehoero antaisi olettaa. Ecoboost on aivan eri luokan moottori kuin pienempitehoiset vapaastihengittävät bensaversiot.
Kulutus ei hirveän suurta roolia meidän auto-ostossa esittänyt, mutta eipä tuota uutta Focusta voine bensasyöpöksi syyttää. Vaihtelevalla 1.200 km ajomatkalla ajotietokoneen mukaiseksi keskikulutukseksi muodostui 6,6 l/100 km kun keskinopeus oli 79 km/h. Auton hakureissulla n. 70 km matka ajettiin peräkkäin vanhalla ja uudella Focuksella ja sillä matkalla ajotietokoneiden mukainen kulutus oli 0,4 l/100 km pienempi tällä uudella pelillä verrattuna vanhaan 2-litraiseen.

Tilat:

Näistä ei ole mitään ihmeellistä todettavaa entiseen Focukseen verrattuna, tilaa on suurin piirtein saman verran kuin aiemmin. Titaniumin penkit ovat hyvät ja jämäkät ristiselän tuen säätöineen ja Trendin penkit tuntuivat minun makuun turhan pehmeiltä.

Melutaso:

Uusi Focus on edellisen sukupolven mallia hiljaisempi. Tässä uudessa autossa on 215/50/17” Conti Sport Contact 3 –renkaat ja vaimon aiemmassa pelissä 205/55/16” Sport Contact 2. Rengasäänet kuuluvat kyllä karkealla asfaltilla, mutta esim. moottoritienopeuksilla voimakkain melun lähde on ollut kuskin oven tienoilta tuleva tuulen suhina.

Muita huomioita:

Uusi Focus vaikuttaa aiempaa mallia laadukkaammin tehdyltä. Sisätilat ovat varsin viihtyisät ja laatuvaikutelma on minusta aivan passeli. Audio 3 –soittimen radiopuolelta en ole saanut äänentoistoa kovin laadukkaaksi, mutta muistitikulta soitettu mp3-musiikki kuulostaa paljon paremmalta kuin radion äänentoisto.
Pieniä moitteita löytyy seuraaviin asioihin liittyen:
- Sivupeilit ovat turhan kapeat mistä johtuen näkyvyys niiden kautta ei ole kovin hyvä.
- Tuuletussuuttimet on käännetty pystysuuntaisiksi. Tästä on seurauksena se, että rystyset ja ranteet saa hyvin jäädytettyä kun suuttimet puhaltavat ilmaa suoraan käsille kun ratista pitää kiinni.
- Vaihdekeppi on minusta turhan oikealla, sen paikka ei vaikuta oikein luontevalta.
- Ratissa on yhteensä 20 painiketta mikä on minusta liikaa - omassa autossa pärjään mainiosti kahdeksalla painikkeella. Muuten Focuksen painikkeiden logiikka on ihan ok, mutta soittimen painikkeet/käyttölogiikka on tehty turhan monimutkaiseksi.

Yhteenveto:

Monessa asiassa on menty eteenpäin edelliseen Focukseen verrattuna ja erityisesti Ecoboost-moottori on iso askel eteenpäin Fordille. Ajettavuudessa on palikat edelleen paremmin kohdallaan kuin useimmilla kilpailijoilla ohjaustuntuman pienestä heikkenemisestä huolimatta. Autoa ostettaessa en keksinyt yhtään hyvää syytä ostaa esim. Golfia Focuksen sijaan kun hintaakin vastaavasta varustetulle Golfille olisi tullut useampi tonni enemmän. Tuollaiseksi kohtuullisen järkiperusteilla valituksi autoksi uusi Focus on mainio peli ja ensikokemusten jälkeen ostos ei ole myöskään kaduttanut
Fiesta ST 2019
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

Kokemuksia autosta kaupungissa sekä, maantieajossa.

Auto on Focus 1.6 Ecoboost 150 Titanium Hatchback 5 ovinen.
Vakiorengastuksella oleva Continental Premium Contact 2, 215/55/R16, Lisävarusteena ruksittu ainoastaan Light Upgrade pack. (Xenon ajovalot, Led päivävalot sekä kulmavalot)

Lainaan hieman Portti käyttäjän hyvin laatimaa pohjaa arvostelulle. Niin tulee yhdenvertaista ja helposti luettavaa tietoa.

Ajettavuus:

Sähköisestä tehostuksesta huolimatta ajettavuus on erinomainen ja tuntuu että jopa hieman parantunutkin edelliseen verrattuna. Ohjaus on tasaisen rauhallinen eikä ajaessa turhia hötkyilyjä tarvita vain pieniä ohjausliikkeitä ja Focus tottelee kuljettajaa kuten aiemminkin. Ahtaissa paikoissa Focus on hieman kankeampi kuin edellinen mutta maantiellä jämäkämpi ohjaustuntuma tulee hyvin esille ja ajettavuus on erittäin helppoa. Pientä vetelyä kiihdytyksissä esiintyy uraisilla pinnoituksilla joka tosin varmasti johtuu rengastuksesta. Kuitenkaan se ei ole ongelma tai aiheuta päänvaivaa.

Suorituskyky ja kulutus:

Numeroina antaisin autolle moottorista 9 pistettä. Loistava vääntö heti alhaisilta kierroksilta ja sitä löytyy joka vaihteella kierrosalueelta 1500-4000r/min. Ohistuskiihtyvyys on erinomainen sekä vaihteiden välitykset tuntuvat sopivan erittäin hyvin kaupunki sekä maantieajoon. Auton suosittamia vaihteiden vaihtoja kannattaa noudattaa koska itselläni ainakin oma ajotapani parani taloudellisempaan suuntaan.

Start & Stop järjestelmä on ruuhkissa ollut erittäin hyödyllinen. Kunhan sitä oppii käyttämään eikä se ole aiheuttanut enempää viivettä liikennevaloista lähtöihin kuten jotkut ovat epäilleet.

Ajomatkat tähän mennessä ovat koostuneet hieman enemmän maantieajosta joten kulutus on jäänyt pieneksi 6.2l/100km joka on mielestäni hyvä. Polttoaineena on käytetty E10 polttoainetta. Tällä hetkellä tankissa 98E5 ja edessä pari reissua joten raportoin reissun jälkeen onko kulutuksessa todella eroa Ecoboost moottorin kohdalla. Reissut tehtynä voin sanoa että yllätyin kulutuksen suhteen. 98E5 polttoainetta paloi 6.4l/100km ??? Vaikka matka oli täysin sama edestakaisin molemmilla (2x550km 98E5:llä ja E10:llä)

Tilat:

Tilat ovat takana yllättävän hyvät sekä edessä kuten odottaa sopii. Kojelaudan massiivisuus ja ehkä ns. Kuljettajan ja matkustajan kotelointi eivät ole kaikkien mieleen mutta muotoilu miellyttää ainakin omaa silmää. Ristiselän tuki on erittäin mainio vakiovaruste ja pitkillä matkoilla mukava. Istuimet ovat tukevat ja antavat myös sivuttaistukea.

Melutaso:

Rengasääniä on saatu alemmaksi ja eivät ole häiritseviä ainakaan itselläni. Hyvällä pinnoitetulla tiellä auto on hiljainen ja kiihdyttäessä pääsee nauttimaan hieman Ecoboost koneen murahduksesta. Karkealla pinnalla ääni hieman nousee mutta ei kuitenkaan häiritseväksi enää. Tuulen suhinaa kuuluu moottoritienopeuksilla ja osa syy voi olla peilit vaikka Ford on asian eteen ilmeisesti jotakin tehnyt?

Muita huomioita:

Pieni ihmetyksen aihe oli auton antama ”merkkiääni” joka todennäköisesti johtui auton liian nopeasta sammutuksesta ajon jälkeen. Merkkiääni on hävinnyt kun antaa auton käydä hetkisen ennen sammutusta.

Yhteenveto:

Ford on panostanut ilmeisen paljon tähän malliin ja sen huomaa. Viimeistely on hyvää ja materiaalit ovat hintaluokkaan verrattuna erittäin hyvin valitut
Moottoritilan alustasuoja on pieni mutta hyvä lisäys autoon.
Auton helmoja suojaamaan tehty muovi on myös erinomainen lisäys.
Kokonaisuutena erittäin tyytyväinen autoon eikä hankinta kaduta. (Vaikka hyviä autokauppoja ei olekaan :D )
Viimeksi muokannut Vrjssa, 27 Elo 2011 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
romune2004

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja romune2004 »

päinvastaisia kokemuksia. focus 1,6 tdci 2011. ei ehdi kuin korjaamolla käydä. tietokoneen näyttö sekoilee joka johtaa siihen ilmeisesti, että naftamittari näyttää mitä sattuu. eilen sitten flekti pyöri vaikka auto oli sammuksissa, eikä lakannut pyörimästä ennenkuin pistin auton uudestaan käyntiin. ja tänään sekoili lämpömittari. vastaus huollossa: eipä ole moista sattunut koko euroopassa. odotellaan ohjeita helpdeskistä. no keskiviikkona 10.8 taas arvotaan mitä tehtäisiin. itse epäilen että kaikki johtuu tietokoneesta joka on sökö
Satsuma
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Syys 2009 15:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

En tiedä laadusta mitään mutta hintapolitiikka. Onhan hinnat pompaneet,luokkansa edullisimmasta kalleimmaksi. Auto on varmasti hyvä mutta kun hinnat alkavat olemaan mondeo tasoa ja siihen hankit pakolliset varusteet niin huh. Vertasin piruuttani focus vs golf vs astra niin kun laskin valmiiksi oli ford yli 2000€ kalliimpi. Okei oma hoppani on reilusti yli 40t€ mutta jos focus jää huomattavasti tehottomalla konella ainoastaa 4500€ halvemmaksi niin... Autoa on pakko käydä kuitenkin kokeilemassa haen emänälle kakkosautoa.
Volvo v90 d4 Inscription vm 17
Tulossa Ford Fiesta Active III
Ex Volvo xc-60 oceanrace D5 vm 12
Ex Ford mondeo 1,6 ecoboost edition vm 14
Ex Ford mondeo 1,5 ecoboost titanium at vm 15
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja 6007 »

nyt olen ajanut n.6000 km ja olen kyllä autoon
tyytyväinen, ajoltaan hyvä sekä myös
mukava 17 tuuman pyörillä.
ecoboost on tosi vääntävä ja kiva
muiltakin ominaisuuksiltaan.


Focus 1.6 Ecoboost Titanium Wagon
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
ekimatic
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Elo 2009 19:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja ekimatic »

Noh niin, nyt on sitten tilaussopimus tehty uudesta Focuksesta :mrgreen: . Koneeksi valitsin 182 hv:n ecoboostin, varusteluksi Titaniumin lisättynä muutamalla höysteellä ja korimalliksi farmarin. Auton saan alle n. 3kk:n päästä, joten sittenpä kertoilen lisää. :)
Viimeksi muokannut ekimatic, 06 Joulu 2011 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Transit Custom (2014)
Avatar
Portti
Viestit: 87
Liittynyt: 23 Loka 2005 16:09

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Portti »

Satsuma kirjoitti:En tiedä laadusta mitään mutta hintapolitiikka. Onhan hinnat pompaneet,luokkansa edullisimmasta kalleimmaksi. Auto on varmasti hyvä mutta kun hinnat alkavat olemaan mondeo tasoa ja siihen hankit pakolliset varusteet niin huh. Vertasin piruuttani focus vs golf vs astra niin kun laskin valmiiksi oli ford yli 2000€ kalliimpi. Okei oma hoppani on reilusti yli 40t€ mutta jos focus jää huomattavasti tehottomalla konella ainoastaa 4500€ halvemmaksi niin... Autoa on pakko käydä kuitenkin kokeilemassa haen emänälle kakkosautoa.
Mitähän malliversioita olet vertaillut? Vaimolle kun tuota 1.6 EB 150 Titanium Wagonia oltiin ostamassa niin vertasin hintaa Golf-farmariin siten, että molemmissa olisi ollut suurin piirtein samat varusteet ja Focuksen hinta oli tässä vertailussa nelisen tonnia Golfia halvempi. Hinnat ovat Focuksissa kyllä nousseet, mutta ainakaan paremmissa varustelutasoissa ei olla vielä Golfin kanssa yhtä kalliita.
Fiesta ST 2019
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

Liitynpä minäkin ecoboost-kerhoon. Tilaukseen lähti nimittäin farkku-focus 150 hv:n Ecoboost-koneella ja Titanium-varustetasolla muutamin lisämaustein.

Koeajoin vasta nyt männäviikolla ensimmäistä kertaa tuota uusikorista Focusta ja täytyy sanoa, että vaikka olin lehdistä ym lukenut ja kuullutkin tämän olevan edellistä korimallia hiljaisempi, niin siitä huolimatta yllätyin hiljaisuudesta. Koeajamani auto oli ecoboost-koneella ja 17" renkain varustettu viistoperä ja sehän vaikutti todella hiljaiselta kuluneellakin päällystetiellä vielä tuossa hieman reippaassa satasen nopeudessa. Moottori sinänsä oli tuttu, sillä jonkun verran on ajokokemuksia Mondeosta tuolla 160 hv:lla versiolla. Eiköhän tuo voimanpesä riitä omiin tarkoituksiin, kun nykyiselläkin on tultu toimeen vaikeuksitta myös 50 hv ja 90 nm pienemmillä arvoilla. Voimaahan ei tosin koskaan voi olla liikaa, kai... :)
EskoS
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Helmi 2005 21:07

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Vähän toista vuotta tuli ajeltua vieraan merkkisellä, mutta tuli todettua että farkku on kuitenkin meille paras ja että taidetaan olla Ford -ihmisiä. Liekö se sitten hyvä vai huono asia :))

Laitoin tilaukseen 150hv titanium farkun, en käynyt vaparia edes kokeilemassa. Helmikuussa luvattiin saapuvan.Väriksi tulee Midnight Sky ja lisähilppeitä Audio 3, tutka eteen ja taakse mihin pakettiin kuului myös pysäköintiavustin, tummennetut takalasit ja kattokaiteet. Xenonit olisin halunnut mutta kyllä oli hintaa hieman jo liikaa. Lisäksi tietysti normaalit kaukalo konttiin, roiskeläpät eteen ja taakse sekä lämmitinpaketti ja talvirenkaat.

Onko Ecoboostissa oikea lohkolämmitin vai onko säteilylämppäri? Jotenkin ei osunut sitä tietoa mistään silmiin, eikä tullut myyjältä kysyttyä.

Seuraavat pari kuukautta on pirun pitkiä...

Sattumalta löysin vanhat tunnarit jotka jopa toimikin vielä, viime viestistä taitaa olla ainakin viitisen vuotta :)
6007
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:05

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja 6007 »

ainakin minun ecoboost 150 moottorissa on säteilylämmitin
Ford Focus Wagon 1.5 Active Ecoboost 182 A8 -21
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Defa myy säteilyä, Calix pientä letkulämppäriä.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

Käsittääkseni on ihan normaali säteilylämmitin. Ihan hyvin on etelässä riittänyt :lol:
Nuo Xenonit on todella hyvät jos pitkää matkaa ajaa. Ei tule sellaista "silmien väsymistä" mitä halogeneillä.
EskoS
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Helmi 2005 21:07

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Toi säteilylämppäri on kyllä huono, pieni tuulenpuuska jäähdyttänee aika tehokkaasti sen vähänkin hohkan. No nähtäväksi jää... Saiskohan niitä kaksin kappalein mitenkään mahdutettua :lol:

Mikä aivopieru tällainen säteilijä edes on, mitä vikaa oli veden lämmittämisessä?? :?:
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

EskoS kirjoitti:Toi säteilylämppäri on kyllä huono, pieni tuulenpuuska jäähdyttänee aika tehokkaasti sen vähänkin hohkan. No nähtäväksi jää... Saiskohan niitä kaksin kappalein mitenkään mahdutettua :lol:

Mikä aivopieru tällainen säteilijä edes on, mitä vikaa oli veden lämmittämisessä?? :?:
Kyllä jos pakkasta on -20 tai enemmän niin saa olla 24h roikassa. :evil:
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Kyllä '06 1.6 Ti-VCT:n käynnistyvyydessä on ainakin ihan selvä ero lähdetäänkö -25:ssä kylmiltään vai 2 tunnin säteilylämmittämisen jälkeen, ja siinä on sentään ehkä säälittävimmän kokoinen säteilijä mitä on vastaan tullut.

Kuvasin viime talvena videotkin aiheesta mutta en oo saanu vielä julkaistua.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Morris
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Joulu 2011 11:56

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Morris »

Ford on näköjään saanut tuotantolinjat rullaamaan oikein kunnolla, 3.12. uusi auto lähti tilaukseen, autoliikkeen mukaan auto oli valmis linjalta 19.12. ja tällä hetkellä jo matkalla satamaan. Luovutus jo tammikuun viikolla 3. Alkuperäinen arvio saatavuudesta oli helmikuun puoliväli. Hyvä hyvä! :)

Vuosimallin 2002 Mondeo jäi ilkeästi rekan kolhimana vakuutusyhtiölle, mutta lunastushinta ei kauan ehtinyt korkoa kasvattaa tilillä, kun uusi Focus Wagon Titanium oli jo tilattuna. :)
EskoS
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Helmi 2005 21:07

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Olipa hyvä uutinen, tein tilauksen kuitenkin jo marraskuun puolella joten luulis kiesin saapuvan myös tammikuussa :D

Ei o myyjäliikkeestä kyllä mitään kuulunut, pitänee kysellä ens viikolla kuulumisia.

Hyvää joulua kaikille tasapuolisesti.
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

Joo, sieltä taisi saapua kunnon satsi uusia Focuksia. Täällä luovutus sovittu viikolle 2.
6007 kirjoitti:ainakin minun ecoboost 150 moottorissa on säteilylämmitin
Säteilylämppäri tulee minunkin autooni.
focculingus
Viestit: 49
Liittynyt: 18 Heinä 2006 18:55

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja focculingus »

Krisse kirjoitti:Kyllä '06 1.6 Ti-VCT:n käynnistyvyydessä on ainakin ihan selvä ero lähdetäänkö -25:ssä kylmiltään vai 2 tunnin säteilylämmittämisen jälkeen, ja siinä on sentään ehkä säälittävimmän kokoinen säteilijä mitä on vastaan tullut.

Kuvasin viime talvena videotkin aiheesta mutta en oo saanu vielä julkaistua.
Aiheen ulkopuolelta: omassa samanlaisessa Calixin letkulämppäri. Toimii mielestäni paremmin kuin säteilijät.
tst
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Joulu 2005 08:52

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja tst »

Morjens taas

Kolme vuotta on mennyt eri merkin klubilla, kun tuolloin tuli mitta täyteen uuden huohotinvikaisen diesel-Focuksen kanssa. No nyt on taas Focus pihassa pikkudieselillä. Kyseessä on tosin työsuhdeauto, mutta Focuksesta jäi hyvä "maku" ilman vanhan valurautalohkon huohotinongelmaa. Tämä uusin malli tuntuu ajolleen ihan samalta kuin edellinen malli ja pakkasella ovet rämisee samaan malliin täällä pohjoisessa, mutta kaiken kaikkiaan ihan mukava peli noin alle tuhannen kilometrin ajettuna. Vielä on "kakkosautona" konkurssipeli, eli Saabin 9-3 farkku. Jätetään se naftaliiniin odottelemaan arvon nousua ja ajellaan Focuksella :wink:

Sitten pääasiaan, eli tuohon moottorinlämmittimeen. Molemmista on nyt kokemusta ja kyllä ne varmaan aika saman vaikutuksen auton kannalta saavat aikaiseksi. Kuljettajan aistimukset voivat vaihdella. Jäähdytinnestettä lämmittävä lämmitin saa aikaan se, että hiukan aiemmin saa lämmintä puhallusta sisälle, mutta säteilylämmitin on saanut öljyt notkeammaksi ja vedet lämpenee sitten myöhemmin. Säteilylämmittimessä on tärkeää saada lämmitin asennetuksi kunnolla kiinni öljypohjaan tahnan avulla. Meni pari lämmitintä pilalle, kun olivat irti pinnasta.

Focuksen toimitus oli noin kuukauden myöhässä...
EskoS
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Helmi 2005 21:07

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Jesjes, täällä myöskin auto kasattu ja Suomea kohti tulossa. Luovutus tammikuun lopulla.
ekimatic
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Elo 2009 19:34

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja ekimatic »

Nooh niin, nyt on sitten uusi Focus minullakin kotona! Kyseessä on siis 182hv:n farkku muutamalla lisähärpäkkeellä. Paikallisessa liikkeessä oli koeajettavana pelkästään 150hv versio..tätä tehokkaampaa en löytänyt mistään koko suomesta. Tai sitä ei ollut ainakaan silloin, kun loppukesästä ajeltiin perheen kanssa lomareissuja... :( Eli ostin siis tavallaan "sian säkissä".

Mielestäni tässä tehokkaammassa ecoboostissa on juuri ne "puuttuvat" lisähevoset, jota ainakin minä autoltani kaipaan. Nyt ajamisessa on tosiaan menemisen meininki, auto tuntuu perstuntumalta selvästi tehokkaammalta kuin 150hv versio. Kuutosta voi tarjota silmään jo kuudessakympissä ja auto lähtee kiihtymään rivakasti 1500kierroksesta alkaen vaihteella kuin vaihteella. Ihan kuin ajaisi jollain teho-dieselillä (semmoisenkin olen joskus omistanut...). Teho tulee kuitenkin hyvin sivistyneesti, minkäänlaista turbo-potkua ei ole. Pelkkää vahvaa vetoa lähes joutokäyntikierroksilta alkaen siis. Todella mainio moottori siis...siitä täydet pisteet Fordille! Toki 150hv:llakin pärjää...mutta...yksihän tykkää äidistä ja toinen... :oops:
Onhan näillä ecoboost moottoreilla n.1800eur hintaeroa, mutta kyllä eron siis tosiaan huomaa...ja vieläpä ihan selkeästi!! Näkemykseni on, että 182hv on hintansa väärti. :P

Moottori on myös erittäin hiljainen. Tyhjäkäynnillä ei aina erota edes, onko moottori käynnissä. No, start/stop automatiikkakin on..mutta en nyt tarkoita sitä. Maantielläkin auto on ennakkokäsityksiä vaimeampi...aivan vanhan mondeoni (vm.2009) luokkaa. En edelleenkään ymmärrä eräiden autotoimittajien väitteitä siitä, ettäkö melutaso ei olisi muka laskenut aiempaan malliin verrattuna :evil: :evil: :evil: Taatusti on laskenut! 500-sarjan bemarit on sitten ihan erikseen...ja aivan omassa hintaluokassaan myös. Tässä koko- ja hintaluokassa uusi Focus kestää kyllä vertailun melutason suhteen pahimpiin kilpailijoihinsa...sen verran tuli vertailun vuoksi kokeiltua myös muita merkkejä ennen ostopäätöstä. Renkaat minulla on edelleen kitkat...kuten tulee aina olemaan. Pääteitä käyttävänä ei ole mitään mieltä ajella nastoilla...ja pysyy ne mölytkin paremmin pois.

Olenko sitten havainnut mitään huonoja puolia? No, tilat ovat tietysti Mondeoon verrattuna pienemmät...eritoten takajalkatilat. Lisäksi tuulilasin/takalasin pesuri ja kaukovalot toimivat juuri päinvastoin kuin olin Mondeossa tottunut. Myös ratin säätimet ovat vaihtaneet paikkaa, jos säätelen radiota...mutta näihin varmaan tottuu. Polttoainesäiliön peitelevykään ei mene enää keskuslukituksen myötä lukkoon, tätä vähän ihmettelen... :shock: Ajotietokoneen käyttökin oli Mondeossa ehkä selkeämpi.

Kulutus on pyörinut sekalaisessa ajossa 7 litran hujakoilla auton oman ajotietokoneen mukaan. Maantiellä näyttäisi menevän kuuden litran tuntumaan, joten tehoon suhteutettuna kulutus on kohdillaan. Eikä ajotapani ole mitenkään erityisen taloudellinen edes. :mrgreen:

Lisävarustelistalla olevaa valopakettia voin kyllä suositella! Bi-xenonit ovat erittäin tehokkaat ja samalla tulee kulmavalot sekä sisätilojen monivärinen (7 eri väriä) epäsuora valaistus. Eikä ne ledit siinä keulalla ainakaan rumenna ulkonäköä... :wink:

Hyvin tyytyväinen olen siis ollut alkutaipaleeseen. Kirjoittelen myöhemmin lisää käyttökokemuksia.
Ford Transit Custom (2014)
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Vissiin aika vähän pikkuvikoja tässä uudessa Focuksessa, kun tänne ei ole tullut sen
kummempia kitinöitä :D Etenkin talvella yleensä alkaa tarinaa tulemaan, mutta ilmeisesti
teidän autot toimineet? Valittamisen määrän perusteella uskaltais vissii epäillä laadun
parantuneen (tai ehkä kehitystyön) uuden Focuksen ja tuoreimpien Mondeoiden kohdalla.
Pari vuotta sitten tuntu et pääosa ongelmista oli softapuolella. Ehkä ne on panostanut siihen enempi.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Frnz
Viestit: 290
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Frnz »

No niin nyt minäkin olen siirtynyt uuteen Focukseen.

Tuli päivitettyä 2010 mallinen 1.6 tdci Trend Desgin farkku uuteen Ecoboost 150hv Titanium farkkuun. Lisävarustelistalta tuli rastittua Easy driver 3 pack (eli Active City Stop, parkkitutka takana, taittuvat peilit), Audio 11 (eli integroitu navi), Titanium style pack (17" vanteet, tummat ikkunat). Auto tilattiin jossain marraskuun alussa ja luvattu toimitus oli helmikuun lopulle, mutta Vantaan Automaa yllätti positiivisesti ja soitti että auto oli jo tullut maahan tammikuun alkupuoliskolla.

Täytyy sanoa että vaikka vanha Focus oli hyvä, niin tällä tuntuu että ajaisi luokkaa isommalla ja kymmenen vuotta uudemmalla autolla. 150 heppanen Ecoboost riittää Suomen nopeuksissa kaikkiin tilanteisiin ja on tosi reipas... ja moottorin äänet kovissa kiihdytyksissä pistää kyllä hymyilemään... Auton äänettömyys ainakin kitkarenkailla tuntuu tosi isolta harppaukselta ja luo laadun tuntua.

Tosta navi- ja hifipuolesta voisi sanoa että ääntä lähtee ja riittävän laadukkaasti, ei tule ikävä vanhan Sony-hifimallia eikä harmita että ei tilannut tähän sitä. Lisäksi integraatio mm ipod/iphonen kanssa on viety sille tasolle kuin niiden pitäisikin olla, eli rattikaukosäätimet toimii loogisesti ja auton keskinäytöstä näkee selkeästi mikä toiminto on päällä. Ipod-kaapelia ei auton mukana tullut, mutta ebayn kautta Kiinasta sellaisen tilasin ja hintaa tuli vain pari euroa kotiin postitettuna. :)

Ainoa mikä toistaiseksi häiritsee on bensan kulutus, moottoritieajossa Hki-Lahti-Hki kulutus huiteli jossain 7.6 tienoilla joka tuntuu entiselle diisseliautoilijalle järkyttävältä.. :)
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Focus 2011

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

Laitetaas nyt pari kommenttia, vaikka kokemuksia ei vielä olekaan kuin reilun viikon ajalta.

Kilometrejä mittariin on kertynyt reilu 800, joista puolet ajeltiin viime viikonlopun lomareisulla. Toinen puolikas sitten ihan sekalaista taajamaräppäilyä ja lyhyttä työmatka-ajoa. Kulutus on yllättänyt minut pienuudellaan. Laskettu kulutus tähän saakka 5.7 L/100km (ajotietokone taisi tankilla käydessä näyttää desin pari vähemmän). Tosin aika sukkasillaan olen toistaiseksi ajanut, mutta kuitenkin sen verran reippaasti, etten jonoja ole perääni kerännyt ja ohi on menty jos joku on jurnuttanut alinopeutta edessä. 150 heppaiselle ecoboostille siis aivan kelpo lukema.

Lisävarustelistalta tähän ei tullut isompia ruksailtua: titanium style-pack, kattokaiteet ja pieni varapyörä ainoastaan. Edelliseen autoon tuli vaihdettua Fordin 6000:n tilalle perinteinen soitin ja äänentoistoa muutenkin rukattiin vahvistimilla ja erillissarjoilla. Tässä uudessa on nyt ihan tuo vakiosoitin, mutta pitää kyllä kehua sen äänimaailmaa huomattavasti tuhdimmaksi ja laadukkaammaksi, mitä se oli alunperin edellisessä kärryssä. Lisäksi siinäkin on jo iPodin/iPhonen suoraohjaus usbin kautta valmiina. Luulin, että tuo olisi tullut vasta sillä 350,- panostuksella pykälää paremmassa mallissa, eli tämä yllätti positiivisesti.

Toistaiseksi en keksi mitään moitittavaa. Melutasoltaan uusi on edellistä huomattavasti hiljaisempi ja muutenkin auto tuntuu kyydiltään aikaisempaa isommalta, vaikka se ei sitä ulkomitoiltaan juurikaan ole.
Vastaa Viestiin