Mondeo MK4 Wagon 2.0 FlexiFuel todellinen kulutus
Lähetetty: 07 Tammi 2011 10:22
Pakko kysellä muiltakin FF :n omistajilta kulutuksesta.
Itse tarkkailin pitkästä aikaa kulutusta, koska siirryin jonkin aikaa sitten pelkkään bensaan. Joten seuraavat havainnot koskevat siis pelkällä BENSALLA havaittua. Vieläpä tällä "vanhalla" 95 :lla.
Tuossa joulupyhinä tuli vedettyä pitkää vetoa yksin ja tyhjällä Mondeolla (vm 2010 , ml 17 000 km) ja aloin siis seurailla kulutusta ajotietokoneen mukaan.
- Keskikulutus nollattu vasta lämpöisellä koneella (pakkaslukema vaihteli 4 :n ja 15 asteen välillä).
- Taukojen jälkeen annoin koneen lämmetä taas jonkin aikaa ennen kuin nollasin kulutusmittarin.
- Autossa ainoastaan kuski, eikä matkatavaroita.
- Sähkölaitteista ainoastaan valot, radio ja lämppäri päällä (ei ilmastointia)
- Matkanopeus cruisella tasaista 100 km/h eli kierrokset piirun alle 3000 rpm.
Useampi vastaava veto tuli tehtyä ja kulutus 8 - 8.5 l/100 km
Olen aina pitänyt valmistajan antamia kulutuslukemia suuntaa-antavina, mutta tässä tapauksessa arvot ovat mielestäni toiselta planeetalta.
Jos ajaisin esim. vastaavan testin 80 km/h tunnissa, niin saattaisin ehkä päästä alle valmistajan antamaan keskikulutus -arvoon (7.9 l/100km). 6 l/100 km on haamuarvo, johon pääsisin varmaan hikisesti pelkkää alamäkeä ajamalla. Eli n. seitsemään litraan vosin olla tyytyväinen, mutta kun sekin on mahdotonta vaikka nopeus olisi 80 km/h.
Ja jos taas asiaa spekuloi lisää ja ajattelee kulutusarvoja bioetanolin kannalta, niin tällöinhän kulutus kasvaa yli 60 % tehtaan antamiin bensa-arvoihin, sillä pakkaskeleillä keskikulutus bioetanolilla on todella huimaa 11-15 l/199 km) tietenkin kylmäkäynnistyksistä riippuen.
Kukin osaa varmaan vetää omat johtopäätöksensä ympäristöystävällisyydestä ja minusta koko ideassä tuoksahtaa etanolin lisäksi pienehkö kusetuksen maku.
Miten siis on teidän muiden kokemukset ? Saako arvot todellakin heittää näin paljon vai onkohan kyseessä vika. Kalliiksi meinaan tulee, jos vien autoni takuuhuoltoon ja vikaa ei sitten löydykään.
Saattaa nimittäin olla, että tieto todellisesta kulutuksesta olisi vaikuttanut ostopäätökseeni bensan ja dieselin välillä.
Itse tarkkailin pitkästä aikaa kulutusta, koska siirryin jonkin aikaa sitten pelkkään bensaan. Joten seuraavat havainnot koskevat siis pelkällä BENSALLA havaittua. Vieläpä tällä "vanhalla" 95 :lla.
Tuossa joulupyhinä tuli vedettyä pitkää vetoa yksin ja tyhjällä Mondeolla (vm 2010 , ml 17 000 km) ja aloin siis seurailla kulutusta ajotietokoneen mukaan.
- Keskikulutus nollattu vasta lämpöisellä koneella (pakkaslukema vaihteli 4 :n ja 15 asteen välillä).
- Taukojen jälkeen annoin koneen lämmetä taas jonkin aikaa ennen kuin nollasin kulutusmittarin.
- Autossa ainoastaan kuski, eikä matkatavaroita.
- Sähkölaitteista ainoastaan valot, radio ja lämppäri päällä (ei ilmastointia)
- Matkanopeus cruisella tasaista 100 km/h eli kierrokset piirun alle 3000 rpm.
Useampi vastaava veto tuli tehtyä ja kulutus 8 - 8.5 l/100 km
Olen aina pitänyt valmistajan antamia kulutuslukemia suuntaa-antavina, mutta tässä tapauksessa arvot ovat mielestäni toiselta planeetalta.
Jos ajaisin esim. vastaavan testin 80 km/h tunnissa, niin saattaisin ehkä päästä alle valmistajan antamaan keskikulutus -arvoon (7.9 l/100km). 6 l/100 km on haamuarvo, johon pääsisin varmaan hikisesti pelkkää alamäkeä ajamalla. Eli n. seitsemään litraan vosin olla tyytyväinen, mutta kun sekin on mahdotonta vaikka nopeus olisi 80 km/h.
Ja jos taas asiaa spekuloi lisää ja ajattelee kulutusarvoja bioetanolin kannalta, niin tällöinhän kulutus kasvaa yli 60 % tehtaan antamiin bensa-arvoihin, sillä pakkaskeleillä keskikulutus bioetanolilla on todella huimaa 11-15 l/199 km) tietenkin kylmäkäynnistyksistä riippuen.
Kukin osaa varmaan vetää omat johtopäätöksensä ympäristöystävällisyydestä ja minusta koko ideassä tuoksahtaa etanolin lisäksi pienehkö kusetuksen maku.
Miten siis on teidän muiden kokemukset ? Saako arvot todellakin heittää näin paljon vai onkohan kyseessä vika. Kalliiksi meinaan tulee, jos vien autoni takuuhuoltoon ja vikaa ei sitten löydykään.
Saattaa nimittäin olla, että tieto todellisesta kulutuksesta olisi vaikuttanut ostopäätökseeni bensan ja dieselin välillä.