Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Are
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Maalis 2006 22:59

Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja Are »

Moi!

TIlanne:
vaihdoin ford mondeo 1.8Tdci:n perjantaina. Keskiviikkoaamuna koeajossa auto käynnistyi yön jälkeen erittäin vaivalloisesti. Samoin la ja su aamuna. Kokeilin piruuttani hehkuja siten että la hehkutin 4 kertaa ja sunnuntaina 5 kertaa yrittäen startata. Auto käynnistyi molemmilla kerroilla n. 1 minuutin sahaamisen jälkeen.

starttaukset tein seuraavasti: Hehku, kun valo sammuu, starttia n. 4-5 sek. Kun ei 4 lähtenyt, starttasin niin kauan kunnes lähti, toki 3-4 kerran (n. 10-15 sek/kerta) jaksoissa.

auto on vm 209, tehdastakuulla, 124000 ajettu ja 125 hv koneella.

Tankki on ajettu tyhjäksi, ja siellä on varmuudella talvidieseliä. Auto oli myyjän hallissa n. 6 viikkoa lämpöisessä, voisiko tällä olla merkitystä? Mitä suosittelette tarkastamaan autosta ensimmäisenä? Hehkut?

Autossa on webasto, ja se toimii kyllä. Myös park heater toiminnallisuudella. Onko park heaterista apua näihin käynnistyksiin, vai lämmittääkö se vain sisätiloja?

Autosta puuttuu lohkolämmitin ja sisätilahaaroitus. Onko niistä mielestänne hyötyä jos sellaiset laittaisi?

Kiitokset kaikille avuliaille jo etukäteen vinkeistä.

Are
pnieminen74
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Maalis 2010 11:55

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja pnieminen74 »

jos sitä vebastoa käyttää päivittäin ja sahaa kaupunkiajoa niin akku on monesti kaput parissa vuodessa. hehkutuksen jälkeen pitää ajaa min. 15-20min jotta akku lataantuisi. joku 7Ah kiinteä laturi samalla kun pitää tolpassa 2h auttaa aikas paljon. toinen joka haittaa käynnistymistä dieseleissä on liian myöhälle säädetty / säätyvä annostus (kylmästarteissa), toki se vähentää raksutusta mutta silti...
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

No Webwsto/Eber lämmittää ja kierrättää jäähdytydnedtettä. Se hytin lämpeneminen
on enemmän sivuvaikutus.

Eikös noiden kanssa ollut se nyrkkisääntö, että yhtä pitkään pitäisi ajaa, kuin mitä vehe on pöhissyt,
jottei akku tyhjene.
Are
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Maalis 2006 22:59

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja Are »

no siis akkuhan on ok, ei kait se tuota starttivaikeuksia aiheuta? Pyöriihän se startti ihan mallikkaasti, ja jaksaa startata. Mutta kun auto vaan nihittää, ei käynnisty. Eli jaksaa kyllä pyörittää, mutta kun moottori ei edes lupaa. Ja hehku tuntuu hehkuvan noin 3-5 sek, ja sammuu sen jälkeen. Onko normikesto?

Ja laitoin auton akun vielä lataukseenkin, eli huomenaamusta nähdään sitten mikä on tilanne.

Tuntuu vastausten pohjalta olevan tämä starttiongelma aika erikoinen ja yksittäistapaus, ilmeisesti.

Eli ongelmana ei ole pyöritys tai akun loppuminen, vaan se että kone ei starttaa, vaatii 5 hehkutusta, ja 30-45 sek pyöritystä.

Are
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Käytä hyvä mies sitä lisälämppäriä, jos kerran toimii.
Jarkko_K
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Joulu 2010 20:00

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja Jarkko_K »

Jeps

Hiljattain mondeon ostaneena ihmettelen kans auton huonoa kylmäkäynnistymistä. Edellinen 3c passatti tärähti tulille kylmästä huomattavasti paremmin. Ja tuntuu et modeossa webaston käyttö vain huonontaa käynnistämistä, koska hehkutusaika webaston kanssa on ainakin mulla aivan olematon. Siis hätinä sekunnin hehkuttaa, kun webasto on puolen tuntia ollut käynnis. Ja tästä seuraa noin 5-10 sekunnin sahaaminen ennen käynnistymistä. Kylmästä kun starttaa, niin hehukusaika on sentäs n. 3-4 sekunnin mittainen, jolloin käyntiinlähteminenkin on helpompaa. Ilmeisesti auto arpoo hehkutusaikaa moottorin lämpötilasta tms., ei niinkään ulkolämpötilasta. Joku pakkohehkunappi olis jees...
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Jossain threadissa joku mainitsi, että hehkuttaa niin kauan että konehuoneessa joku rele naksahtaa? Hehkuttaa ilmeisesti siis vielä merkkivalon sammumisen jälkeen tuohon naksahdukseen asti, ei muuta kuin kuskinpukille ja hiirenhiljaa kuuntelemaan josko naksahtais.. Ja sit vasta startti..
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mulla on ainakin transitti semmonen,että jos sitä lämmittää eberillä vaikka 20min. niin kovalla pakkasella on todella hankala saada käyntiin. Siinä ilmeisesti vesi ehtii sen verran lämmetä,että hehku ei mene päälle kuin ehkä hetkeksi.
Jos antaa sen 45min-1h olla eberin päällä niin lähtee kyllä vaikka millä pakkasella.
Samoin jos käynnistää ihan kylmänä pelkillä hehkuilla. Kaverin -10 transitissa on ihan sama meininki.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
JarnoAi
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Helmi 2016 12:27

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja JarnoAi »

Mulla Ford s-max temppuilee myös jos park heater on ollut päällä. Saa sahata monta kertaa ennen kuin lähtee käyntiin. Kylmänä lähtee kyllä hyvin kun hehkuttaa pidempään. Onko tämä ihan tavallista? Ensimmäinen fordi minulla. Yrittivät pajallakin tutkia mutta eivät löytäneet mitään. Akun vaihtoivat ja hehkut on myös vaihdettu.
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Unohtakaa se hehkuvalon tuijottaminen, sillä ei ole mitään tekemistä oikean hehkutusajan kanssa. Virrat päälle, laske kymmeneen ja starttaa. Sitten hehkut ovat varmasti punahehkuiset eikä käynnistys jää ainakaan siitä kiinni. 10s riittää hitaallekin hehkulle, tämä on ruuvipenkissä testattu. Ja starttaa heti kerralla ainakin se 5s, ellei jopa 10s, turha sitä starttia on pelätä, ei se 10s pyörityksellä mihinkään kulu.
En tietenkään voi puhua kaikista autoista/moottoreista, mutta kaikissa testaamissani hehkutus jatkuu vielä piiiitkään vaikka hehkuvalo sammuu, eli vanhan kansan ohje "hehkuta kahdesti" taitaa olla esikammiohehkujen ajalta. Kylmällä säällä hehkutus jatkuu moottorin käynnistymisenkin jälkeen useita minuutteja.
Releen naksahtamiseen asti hehkutus sen sijaan voi olla huono, en tiedä tajuaakohan ajotietokone kytkeä jälkihehkua sitten enää ollenkaan päälle jos hehkutus on jo kertaalleen sammutettu.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Voisko että hehkut olisi vaihtokunnossa?
"harder" is not a very good safeword
JarnoAi
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Helmi 2016 12:27

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja JarnoAi »

Hehkut on vaihdettu ja akku on uusittu. Epäilen, että olisiko moottorin lämpötila-anturi sökö mahdollisesti? Webasto lämmittää anturia liiaksi ja se valehtelee auton järjestelmälle, että todella lämmin on ja kylmäkäynnistysavut jää pois käytöstä.
riikomi
Viestit: 985
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Fordilla on ollut joidenkin moottoreiden kohdalla ohjelmistopäivitys, joka auttaa esilämmityksen jälkeisen starttauksen vaivoihin.

Kannattaisi kysäistä merkkihuollosta onko autoosi päivitystä tarjolla.
JarnoAi
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Helmi 2016 12:27

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja JarnoAi »

Pittääpä käydä kysäsemässä. Millasta hintaa ne mahtaa periä softan päivittämisestä merkkiliikkeessä?

Minulla on tosiaan vm. 08 s-max 1.8 tdci. Edellisellä omistajalla ei ollut vastaavaa ongelmaa, kun hänelle soittelin.

Toissa päivänä, kun olin töihin lähdössä, oli park heater päällä n.10-15min ennen kuin starttasin. Ei lähtenyt sitten millään. 10minuuttia siinä starttailin ja lopuksi se sitte pamautti käynnistyksen eston päälle. Soittelin sitte kamuxille ja pajalle. Hinausautolla auto kamuxin huoltamolle. Siellä tietysti huoltomies laittaa s-maxin ykkösellä käyntiin. Ja samaten kokeilivat huoltamon pihalla yön jälkeen käynnistellä, niin hyvin on startannut. Mun pihalla taitaa olla magneettikentät sekaisin, kun kaikkialla muualla toimii normaalisti.
riikomi
Viestit: 985
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Anna sen lämppärin olla päällä 20-30 min ja kokeile josko starttaa paremmin. Lyhyt esilämmitys tekee omassa autossani sen, että starttaus voi olla hankala. Syynä lienee se, että jäähdytysneste ehtii lämmitä mutta lohko ei ehdi.
JarnoAi
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Helmi 2016 12:27

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja JarnoAi »

Juu toki kaikkea on kokeiltu. -5 pakkasta ja park heater päällä 30min. Ei lähde käyntiin millään.
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Tapiiri kirjoitti:Unohtakaa se hehkuvalon tuijottaminen, sillä ei ole mitään tekemistä oikean hehkutusajan kanssa. Virrat päälle, laske kymmeneen ja starttaa. Sitten hehkut ovat varmasti punahehkuiset eikä käynnistys jää ainakaan siitä kiinni. 10s riittää hitaallekin hehkulle, tämä on ruuvipenkissä testattu. Ja starttaa heti kerralla ainakin se 5s, ellei jopa 10s, turha sitä starttia on pelätä, ei se 10s pyörityksellä mihinkään kulu.
En tietenkään voi puhua kaikista autoista/moottoreista, mutta kaikissa testaamissani hehkutus jatkuu vielä piiiitkään vaikka hehkuvalo sammuu, eli vanhan kansan ohje "hehkuta kahdesti" taitaa olla esikammiohehkujen ajalta. Kylmällä säällä hehkutus jatkuu moottorin käynnistymisenkin jälkeen useita minuutteja.
Releen naksahtamiseen asti hehkutus sen sijaan voi olla huono, en tiedä tajuaakohan ajotietokone kytkeä jälkihehkua sitten enää ollenkaan päälle jos hehkutus on jo kertaalleen sammutettu.
Tuo onkin mielenkiintoinen juttu. Pitäisiköhän uteliaisuuttaan laittaa hehkuihin kiinni volttimittari ja katsoa miten jännite hehkuissa muuttuu. Mulla (Mondeo 1.8 tdci) hehkun merkkivalon sammuttua syttyvät ajovalot. Jos samaan aikaan on vielä "jälkihehkutusta", mitenkähän sähköt niille riittävät kun sitä menee muihinkin laitteisiin? Yleensä hehkuvissa vastuksissa 10% jännitteen lasku vaikuttaa jo paljon lämpöön.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Testaa ihmeessä, saadaan lisätietoa aiheesta. Hehkujen ottama virta vähenee sitä mukaan kun ne lämpenevät, ylläpitohehkutus ei vaadi niin paljon kuin hehkun alkulämmitys. Omassani (2.0 tdci) hehkut saavat virtaa vielä n. 1-3min käynnistyksen jälkeen ja hyvin riittää virta laturissa.
JarnoAi
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Helmi 2016 12:27

Re: Kylmäkäynnistysmurheita ja newbie kyssäri

Viesti Kirjoittaja JarnoAi »

Palaan taas aiheeseen. Koska kotipihani on viettää jonkin verran alaspäin, kokeilin esilämmittää fordiani tiellä tasamaalla. Ja kas kummaa, auto lähti ykkösellä käyntiin. Voiko olla näin, että kun auto on hieman kallellaan, ja kun esilämmittää nii tapahtuu jotain, että auto ei lähde käyntiin?? Tosiaan auto on lähtenyt käyntiin töissä (tasamaa), kun on esilämmittänyt. Samoin korjaamon pihassa ovat laittaneet ykkösellä käyntiin. Ainoastaan mun kotipihalla, missä on alamäki, auto ei lähde käyntiin esilämmityksen (park heaterin) jälkeen.
Vastaa Viestiin