Lämmitettävät peilit ja takalasin lämmitys

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Janse_
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2010 14:14

Lämmitettävät peilit ja takalasin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Janse_ »

Joo elikkä omistan Focus -99 karvalakkimallin, jossa ei ole lämmitettäviä sivupeilejä ja nyt mietinkin, että onko millanen operaatio jos nuo vaihtaisi lämmitettävään malliin?

Lisäksi takalasin lämmitysvastuksista osa ei toimi, sille ongelmalle ei varmaan pysty muuta tekemään kuin vaihtamaan uuden takalasin?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Lämmitettävät peilit ja takalasin lämmitys

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Tuo takalasiongelma kiinnostaisi minuakin, omassani palaa muistaakseni muutama vastuslanka lasin yläreunassa ja yks alareunassa ja loput pimeinä. Onko kukaan ratkonut moista ongelmaa?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Lämmitettävät peilit ja takalasin lämmitys

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Toiselta foorumilta napattu resepti.

Tarvittavat työkalut:
1, Yleismittari (lähinnä Jännitemittari alueena 0...14 volttia)
2, Alumiinifolion palanen (vaikka röökiaskista TOIM HUOM.)
3, Kynä, jolla merkitä katkoskohta lasiin (tussikynä kapealla kärjellä)
4, Sähköä johtavaa maalia
5, teippiä maalin rajaukseen
6, teräväkärkinen veitsi tai hienoa hiomapaperia (miel. veitsi TOIM HUOM.)
7, ohut vesivärisivellin (HUOM! KERTAKÄYTTÖINEN SIVELLIN)


Käynnistä auto ja kytke takalasin lämmitin päälle.

Kytke jännitemittarin toinen pää takalasin lämmittimen liittimeen (ei väliä kumpi ja kumpaan liittimeen, jos käytetään digitaalista yleismittaria, muuten huomioi napaisuus).

Kierrä folion palanen toisen mittapään ympärille jättäen vähän päästä auki

paina folioon kääritty mittapää keskelle vastuslankaa, jolloin mittarin pitäisi näyttää n. 4-8 volttia (ehjä vastuslanka)

Jos mittari näyttää nollaa, vika on mittapään ja vapaan liittimen välissä ja jos mittari näyttää 12-14 volttia vika on mittapäiden välissä.

siirtämällä folioon käärittyä mittapäätä pitkin vastuslankaa löytyy myös vikakohta (mittarin näyttö "hyppää" täydestä jännitteestä nollaan tai päinvastoin.)

vikapaikan löydyttyä merkitään paikka kynällä, KYTKETÄÄN TAKALASIN LÄMMITIN POIS PÄÄLTÄ, raaputetaan vastuslanka kirkkaaksi kupariseksi (tai alumiiniseksi) veitsellä tai hiomapaperilla epäpuhtauksien ja suojalakan poistamiseksi

laitetaan teipit vastuslangan ylä ja alapuolelle, sekoitetaan HYVIN sähköä johtava maali ja levitetään OHUT KERROS maalia ja ANNETAAN KUIVUA ILMAN TAKALASIN LÄMMITTIMEN PÄÄLLEKYTKENTÄÄ olosuhteista riippuen 1 vuorokausi (+20) pakkasessa voi olla vaikeuksia kuivumisen kanssa.

poistetaan teipit ENNEN MAALIN KUIVUMISTA (kannattaa poistaa heti maalin levityksen jälkeen).

Yksi käypä ainevaihtoehto: http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index ... ON-ELECTRO
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Lämmitettävät peilit ja takalasin lämmitys

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

aikoinaan varaosaliikkeistä sai sellasen kynsilakkapullon kokoisen/näköisen putelin joka oli ihan takalasin vastuslankojen korjausta varten, kannattaa kysäistä

Kuva
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Jari_M
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Joulu 2008 23:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Lämmitettävät peilit ja takalasin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Jari_M »

Kyllä tuota vastuslankojen korjausmaalia vieläkin saa. On aika kallista, mutta toimii.
ex-Ford Ka Color -03
Tunturi City S -85 (mopo)
ex-Fiat Uno Fire -87
Vastaa Viestiin