Sivu 1/1

Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 23 Loka 2010 16:40
Kirjoittaja oope
Moi,

Vm. 2002 farkkumondeosta pitäisi saada etujarrulevyt vaihdettua. En vain saa levyjä millään irti, vaikka olen kokeillut ulosvedintä, irroitusöljyä ja lämmittämistä.

Haynesin manuaalin mukaan levyjen pitäisi lähteä käsivoimin, kun jarrusatula ja pyörän pultit ovat irti. Tosin siinä sanotaan myös, että "erikoistiivisteet on irroitettava, jos sellaiset on". Mitähän nämä erikoistiivisteet ovat? Ei kai jarrulevyn takapuolella ole mitään pultteja tms?

t. Oope

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 23 Loka 2010 16:43
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Onko pyöränpulttien juuressa sellaiset metalliprikat paikoillaan, jotka pitävät jarrulevyä navassa kiinni? Alunperinhän sellaiset vissiin on, mutta tuskin kukaan niitä paikoilleen laitta levyjen vaihdon jälkeen. Sitä varmaan tarkoitetaan "erikoistiivisteillä" :lol: käännöskukkanen. Muutenhan noi ei ole millään kiinni, jos ei kovin pahasti ole napaan ruostunut.

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 23 Loka 2010 16:59
Kirjoittaja Foordson
Vasaralla lyöt takapuolelta, niin irtoaa.

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 23 Loka 2010 19:48
Kirjoittaja GeeTee-
Ainakin MKII:ssa noita on joutunut rälläkällä halkasemaan, kun on päässyt ruoste nappaamaan kiinni. Mä laitoin vähän sray-vaseliinia levyn ja navan väliin kun nuo vaihdoin, tiedä sitten oliko loppuviimein mitään hyötyä..

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 02 Marras 2010 12:51
Kirjoittaja iiänsee
Kyllä nuo lähtee ihan lekalla kun paukuttaa takapuolelle. :)

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 03 Marras 2010 15:12
Kirjoittaja makeboy
Noissa hommissa ei pidä antaa periksi, aina se lopulta lähtee.
Kierteitä pitkin voi koettaa ujuttaa ruosteenirrotus ainetta levyn ja navan väliin.
2 tuntia taitaa olla pisin aika, minkä itse olen kilon moskalla joutunut hakkaamaan levyä irti. Jos on suojapelti siinä takana, niin ei takapuolelta lyödäkään.
Lämmitys olisi kova sana, mutta itsellä ei tuolloin tohoa ollut.

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 03 Marras 2010 16:57
Kirjoittaja iiänsee
makeboy kirjoitti:Noissa hommissa ei pidä antaa periksi, aina se lopulta lähtee.
Kierteitä pitkin voi koettaa ujuttaa ruosteenirrotus ainetta levyn ja navan väliin.
2 tuntia taitaa olla pisin aika, minkä itse olen kilon moskalla joutunut hakkaamaan levyä irti. Jos on suojapelti siinä takana, niin ei takapuolelta lyödäkään.
Lämmitys olisi kova sana, mutta itsellä ei tuolloin tohoa ollut.
Näin. Ei anneta periksi! :)
Mutta tähän vielä unohdin sanoa, että jos suojapellin vuoksi ei takaa pysty paukuttaa, niin lähtee hyvin edestä paukuttamalla myös. Lyöt vaan ylä- tai alareunaan tarpeeksi lujaa ja tarpeeksi isolla lekalla niin yleensä on irronnut mukisematta.

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 03 Marras 2010 17:30
Kirjoittaja hoopee
Levy voi olla oikeasti niin tiukassa ettei lähde lekalla eikä ulosvetäjillä!
Rälläkällä jouduttu myös halkaisemaan.
Pillillä kun antaa lämpöä ja sitten lekaa niin yleensä irtoaa sitkeämpikin levy.

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 03 Marras 2010 18:31
Kirjoittaja iiänsee
Mjooh, ei kyllä ole tullut vielä nuin jumiutuneita levyjä vastaan, toisaalta en kiellä etteikö voisi jäädä jumiin noinkin pahasti.

Muistahan vaan sitten uusia levyjä laittaessa vinguttimella tms vetää ruosteet veks navasta ja laitat kuparitahnaa/jarrusuojaa sitten päälle. Sitten ei pitäisi jumiutua kyllä ollenkaan niin pahasti.

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 26 Maalis 2011 23:30
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Ensimmäinen temppu jarrulevyjen kanssa on se, että hakataan lekalla. Jos ei irtoa niin väännetään ulosvetäjällä kovat jännitykset ja hakataan sitten jarrulevyä lekalla oikeen kunnolla. Tuo kombinaatio on aina irrottanut levyt. Kannattaa vähän muuten varoa, kun se jännittyny ulosvetäjä voi sitten heittää sitä iri lähtenyttä levyä näpeille. Hakkaamisessa ei saa kainostella.

Harvoinpa nuo on omissa rempoissa suosiolla lähteneet. Alfamer menee aina lupailemaan noissa asioissa vähän liikoja tyyliin "avaa ruuvit ja ota levy pois". Aina ne ruostuu kiinni enemmän tai vähemmän vaikka olis aika uusikin auto.

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 27 Maalis 2011 00:23
Kirjoittaja Spuler
Kovasti te nyt tuota lekaa tarjoatte, ja vielä takaa :lol: . Okei, la illan huumoria. Kyllähän se silläkin konstilla irtoaa mutta riski pyöränlaakerin vaurioittamisesta nousee samassa suhteessa kun leka isonee ja voima kasvaa.
Älkää hajottako sitä laakeria turhan päiten. Ottakaa ennemmin se rälläkkä käteen ja halkaiskaa ennen kuin "periksi ei anneta"-meiningillä teette lisätuhoja.
Lyökäähän kokeeksi edestä, pyöränpulttien väleihin samalla levyä pyörittäen. Voi tehdä ihmeitä :wink: .
Ja sitten on tälläinenkin konsti: http://www.youtube.com/watch?v=mtsTJCRljAs

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 27 Maalis 2011 12:41
Kirjoittaja samiharju
rälläkälläkin saa tuhoa aikaan siinä missä lekallakin. kohtuus kaikessa :-)

yleensä jos joku osa on jumissa, on se uskon tai taidon puutetta.. :mrgreen:

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 27 Maalis 2011 16:49
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Ainahan tuosta laakerin hajottamisesta puhutaan, mutta enpä ole vielä ikinä itse saanu rikki tai nähny että verstaalla joku olis lekalla jarrulevyn irrotuksessa saatu laakeri rikki. Kyllä ne alustan osat aikamoista murjomista kestää ja laakeri hajoaa yleensä siihen, että sinne menee väliin hiekkaa ja kuraa. Hyvä videolinkki tossa kuitenki oli. Tuo korvaa varmasti ulosvetäjän ja voi olla jopa tehokkaampi. Tossa menetelmässä voi olla vaarana, että rikkoo kierteet siitä satulan kiinnitysreijistä.

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 27 Maalis 2011 20:36
Kirjoittaja Spuler
Niin, ei se laakeri välttämättä hajoa juuri siinä kun levyä mäntätään irti. Siinä saattaa syntyä vauriot laakerirulliin/kehien vierintäpintoihin voimakkaista terävistä iskuista jolloin laakeri rupeaa rallattelemaan jonkin ajan kuluttua jarruremontista.
Olen tosin lukenut tarinan että juurikin mondeosta olisi hakattua napa kahtia levyä irroitettaessa, tosin hommassa oli 3 miestä ja iso lyijyleka ja ukot vuorottelivat joten aikaa ja voimaa se vaatii jonkin verran.
Ulosvetäjää en itse käytä ainakaan siten että pistäisin vedon levyn ulkokehältä. Kovuudestaan huolimatta levy saattaa taipua jos veto on todella kovaa jolloin se saattaa puristua napaan entistä tiukemmin. Tämä tosin on silkka teoreettinen ajatus mutta mahdollista kumminkin samoin kuin se että levy halkeaa kahtia ulosvetäjällä kun oikein kovin kiskoo. Mondeossa on todella tiukka tuo sovite joten yllättävän pienikin muodonmuutos riittää.
Olettekos huomanneet että navoissa on ainakin takana olkapää levyn kohdalla eli halkaisija on isomipi kuin siinä kohdassa mihin vanne tulee.
Edestä en huomannut niin tarkasti katsaoa kun kiire oli olevinaan.
Ja juurikin tuosta tiukasta sovitteesta tämä koko ongelma juurensa juontaa, pienikin ruoste/lika levyn ja navan välissä synnyttää näitä topic:ja :P
Ulosvetäjällä veto täytyis saada tietysti mahdollisimman sisäkehältä mutta kuten kaikki tietävät, ei Fordin pyöränkiinnitys järjestelmä oikein tue ajatusta.
Rälläkällä viillot ulosvetäjän kynsille siihen vaakapintaan olisi yksi vaihtoehto.

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 27 Maalis 2011 22:42
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
No sen verran täytyy sanoa, että ihan kaikissa merkeissä ne jarrulevyt ruostuu hemmetin tiukkaan kiinni. Kerrankin eräs tyyppi hakkasi verstaalla tuntitolkulla toyotan jarrulevyjä irti tuskanhiki otsalla ja epätoivo naamalla. Lopulta levyt antautui. Hyvä keino välttää ongelmat vastaisuudessa on laittaa reilusti kuparitahnaa jarrulevyn ja navan väliin. Lähtee parin vuoden päästä vielä heittämällä levyt irti meinaan kokemusta on.

Kuumuus, tietsuola, materiaalit ja aika tekevät tehtävänsä. Sovituksen on pakko olla tiukka, ettei levy jää epäkeskoksi. Tällöin olis melkonen vapina autossa, kun vedettäis motarilla.

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 28 Maalis 2011 11:07
Kirjoittaja Juutas
Itse vaihdoin mkII Mondeoon takalevyt pari vuotta sitten ja palasina piti irroittaa. Meinaan purin kaiken ympäriltä ja löystin napamutteria ja sit kuumennus, leka, kuumennus leka jne. Levyistä lähti palasia kun voimalla hakkasin ne irti. Meni useampi tunti ja melkein luovutin... sit perkale ne lähti ja melkein itkin iso mies. Tuntui se niin hyvältä. Uuden asennuksessa juurikin tuota kuparitahnaa ja muutenkin pinnat puhtaaksi ennen kasausta. Kyllä tuli hyvä mutta ei saa vaipua epätoivoon. :wink:

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 28 Maalis 2011 17:14
Kirjoittaja samiharju
öö miksi mk2 mondeossa pitäisi napamutteria aukaista jos levyä irrottaa?

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 28 Maalis 2011 19:29
Kirjoittaja Juutas
No tuntu hyvältä vaihtaa samalla laakeri kun sielläpäin touhus.

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 31 Maalis 2011 10:47
Kirjoittaja topix
Kyllähän se on niin,että laakeri menee vauhtoon jos lekalla levyö irroittele !!!
Itse jouduin halkaisemaan levyn laikalla, ihan yksinkertainen toimenpide !

Re: Mondeon etujarrulevyjen irrottaminen

Lähetetty: 04 Huhti 2011 20:19
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
topix kirjoitti:Kyllähän se on niin,että laakeri menee vauhtoon jos lekalla levyö irroittele !!!
Itse jouduin halkaisemaan levyn laikalla, ihan yksinkertainen toimenpide !
Riippuu vähän että miten sitä käyttää. Jos lyö metrisen varren kanssa jollain jättilekalla niin näin voi käydä. Jos koputtelee semmosella lekalla, jossa vartta on vasaran verran, niin ei tarvi pelätä. Kyllä se laakeri ottaa iskua ihan ajossakin. Ei tarvi aina pelätä niin hirveesti niitä asennushommia. Ei kait niitä lekoja olis olemassakaan, jos ne aina hajottais paikat.