Sivu 1/1

2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 10 Syys 2010 08:42
Kirjoittaja sapevast
Moro.

Onko muilla ollut S-Maxin kanssa vastaavaa ongelmaa?:
Kiihdytyksessä 4-5-6 vaihteilla (kierroksilla 3000-4000) moottori antaa vikailmoituksen engine malfunction ja tiputtaa tehot. Kun moottorin pysäyttää ja käynnistää uudelleen niin vika nollaantuu eli tehot on taas normaalisti pelissä.

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 10 Syys 2010 10:46
Kirjoittaja petrisa
Vikakoodinluku ensiksi :wink: . Se sieltä todennäköisesti löytyy, kun vikatilaan menee .

Ei kannata arvailla vikaa, vaikka selvityksen mukaan viittaa ahtopaineen nousuun liian korkeaksi :?: .

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 10 Syys 2010 13:43
Kirjoittaja pvdriver
kuulostaa juurikin tuolta. EHKÄ muuttuvageometrisen geometria jumissa, ylipaineventtiilit tms. vikakoodinluku kertoo...

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 11 Syys 2010 13:37
Kirjoittaja sapevast
Niinpä.

Vikamuistissa ei mitään. Viikon päästä tarkempi tarkastelu. Varmaan pitää venttilit tutkia ja eräs veikkaili turbon säätösiipien jumittamista > niiden pesu... Noh saapi nähdä.

Onko tietoa turbon säätösysteemistä tässä mallissa? -06 tdci 2.0 s-max...

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 21 Joulu 2010 20:07
Kirjoittaja Jarkko_K
Termos

Mulla kans Mondeo teki saman tempun. Ohituksessa moottori vikatilaan ja tehot pois. Onneks pääs vielä ohi... :) Hetken päästelin, sitten tien sivuun ja auto sammuksiin. Startin jälkeen ei mitään ongelmia, tehot taas tallella. Onkohan kellään mitään tietoa asiasta? Auto siis mondeo 2.0TDCI 140 hp.

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 22 Joulu 2010 21:24
Kirjoittaja Niewitch
maf

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 01 Syys 2011 09:46
Kirjoittaja jake90000
2.0TDCi 140hp S-Max kärsii samasta ongelmasta... en nyt aivan varmasti osaa sanoa onko tekemistä kiihdytyksen kanssa, mutta kuitenkin. Aika on varattu pajalle. Ihan mielenkiinnosta... millaisia vikoja vastaavasta ongelmasta kärsineiltä on löytynyt?

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 01 Syys 2011 15:53
Kirjoittaja Niewitch
Mikäli vikatilaan menee n. 4000 kierroksen alueella ja uudelleen käynnistäessä vika on poissa, niin on vika mitä todennäkösemmin polttoaineen syötön komponenteissa. Suuttimet ? paineanturi ? korkeapainepumppu ? jne...Vikakoodit löytyy vain jos malfuction valo palaa, jos olet ongelman kuitannnut uudella käynnistyksellä ja luet koodit, niin mitään ei löydy, kyseiset komponentit jättää, koodeja vain kun kone on siinä malfunction tilassa.

Tehoboxilla esim saa saman aikaan kun ruuvaa sääätöä liikaa niin n. 4000 kierroksen kohdalla syttyy malfunction valo ja tehot pois, tämä johtuu siitä että säädöt menee yli komponenttien rajojen.

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 04 Syys 2011 00:16
Kirjoittaja jake90000
Noin paljoa ei ole tullut kierrätettyä, mutta voishan tuota kokeilla josko uusiutuisi noilla kierroksilla. Auton oma diagnostiikka ei näyttänyt vikakoodeja, mutta eipä ihme jos homma toimii niin kuin Niewitch kertoi.

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 04 Syys 2011 23:36
Kirjoittaja TEPPO
Omassa TDDI mallissa oli ongelmana tehojen katoaminen(vikatila) ja uudelleen käynnistys auttoi tuohon. Syy oli joko MAP tai turbon alipainekellon säätäjän venttiilissä. Molemmat vaihdoin ja vika korjaantui. Epäilen enemmän kuitenkin tuota säätäjän venttiiliä, koska MAP anturi antoi samat arvot. Katsokaa ne alipaineletkut tarkkaan mitkä lähtee sinne magneettiventtiileille ettei niissä ole halkeamia. Samanlainen turbon siipien säätö systeemi se on TDCI:ssäkin jos ei ole sitten sähköisesti säätyvät turbon siivet.

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 08 Syys 2011 14:44
Kirjoittaja tonttila
Itsellä samanlainen vika korjaantui kun paikallinen dieselhuolto laittoi suuttimet kuntoon. Olivat osa jumissa etteivät kaikki auenneet tyhjäkäyntikierroksilla mutta korjaussarja kolmeen ja nyt kulkee ja vaikka kuinka antaa kenkää niin ei valot vilku enää.

Purettiin turbo ja oli ehjä. EGR otettiin pois käytöstä vaikkei tukossa ollutkaan. Ainoastaan suuttimissa vikaa. Ilmamäärämittarin piuha irti muttei vaikutusta kulkuu mitenkään. Ei koodiluvustakaan apua. Jos olet näppärä, ruuvaa suuttimet irti ja vie testattavaksi. Hintaa kertyy ehkä viiskymppiä per suutin. Niistä mä lähtisin.

yli 300tkm ajettu 02 tdci 130hp malli kyseessä

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 04 Loka 2011 02:32
Kirjoittaja focuspower
itelä oli 2000 td focukses sama vika kiihytyksesä, mut ku vaihto kaasupolokimen niin vika katos

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 14 Loka 2011 09:29
Kirjoittaja jake90000
Oma auto oli ollut paikallisessa merkkihuollossa moottorin yläkerran rempassa ja tämän keskustelun mukainen ilmiö tuli tuon homman jälkeen. Syyksi paljastui huollon jälkeen löysäksi jäänyt EGR letkun liitos jonka kautta kone haukkoi ilmaa ohi antureiden. Tai näin minulle kerrottiin.

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 23 Tammi 2013 22:30
Kirjoittaja chevy55
Täällä samankaltaista ongelmaa S-MAxin 2.0 TDCI:n kanssa.

Joskus kuormitettaessa heittää "Engine Malfunction" varoituksen ruutuun ja tiputtaa tehot nilkutusmoodiin. Aluksi epäilin suodatinta, mutta se on viimeksi vaihdettu 3 kk sitten.

Nyt viikonloppuna syttyi keltainen "Check Engine" valo, mutta hävisi loistettuaan pari päivää. Ihme homma, luulin, että sen saa pois vain nollaamalla se vikakoodinlukijalla.

On ollut tietyillä kierroksilla käyntiongelmaa, nykimistä. Tänä aamuna sammui pari kertaa pihasta lähdettäessä (automaattivaihteisto) ja matalilla kierroksilla pannu on ihan puhditon. Kun vähän kaasulla varovasti kutittelee, niin ikäänkuin turbo lähtee mukaan ja voimaa tulee taas. Niin, ja vedätettäessä ilmenee nakutusta.

Prkle joutuukohan tässä kans tyyriiseen dieselremonttiin kun vertailee foorumilla kohtalotovereiden murheita omiin auton käytöksiin. No, onhan tuolla hopalla jo kilometrejä alla hippasen alle 300 tonnia...

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 27 Tammi 2013 22:45
Kirjoittaja chevy55
Nyt kun kelit on lämmenneet niin huomasin, ettei vedätettäessä Engine malfunction -valoa tule ruutuun enää.
Liekö se voisi silti tuolta osin olla jopa suodatinongelma. Kilometrejähän on kuitenkin edellisestä vaihdosta tullut jo yli kymppitonni.

Mutta se pienillä kierroksilla oleva puhdittomuus sen kuin jatkuu. Kaasulla pitää varovasti kutitella, että alkaa ahtoa ja tehoa tulemaan. Ja tehoa tulee sitten kerralla vähän liiaksikin, meno pihakaduilla meinaa olla vähän soutavaa..

Liekö tuo vaikuttaisi siltä, että ruiskusuuttimet on elämänsä ehtoopuolella? Muiden keskustelujen pohjalta ei näemmä kannata rynnätä suinpäin marmoritiskille uusia ostamaan vaan ensin tutkituttamaan suuttimet asiantuntevassa huollossa ja mahdollisesti korjauttamaan vanhat, jos se on mahdollista.

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 14 Helmi 2013 20:45
Kirjoittaja chevy55
Synkkä yksinpuhelu jatkuu..

Vaihdoin aikani kuluksi dieselsuodattimen, puhdistin ilmamäärämittarin ja kävin kaikki sähköliittimet läpi samalla puhdistaen ne kontaktispraylla ja paineilmalla.

Yksi ylivuotoletkuista vuoti polttoaietta joten vaihdoin o-renkaan liittimeen. Alkaa olla tuttu homma, oli jo kolmas liitin puolentoista vuoden sisään. Miksen vaihtanut ensimmäisellä kerralla kaikkia? Laiskuus...

Mutta itse käyntiongelmaan. Tyhjäkäynnillä siis käy hyvin, saattaa sammua liikkeelle lähtiessä. Mutta tyhjäkäynnin yläpuolella nykii liikkeelle lähtiessä niin maan perhanasti eikä meinaa kelata kierroksia. Sitten kun ahtoa alkaa löytymään, ei meinaa kitkoilla tie riittää kun poppia tulee kerralla liikaa. Ensimmäisten kymmenen kilsan aikana ei parane laittaa vakionopeudensäädintä päälle, koska se päästää nopeuden loivassakin ylämäessä putoamaan melkein 10 km/h ja sitten kelaa varoittamatta taas jenkaa niin, että huonolla kelillä voi käydä köpelösti.

Lämpimänä kaikki toimii hyvin eikä mene enää vikatilaan vedättäessä.
Tsekkasin vielä turbon johdinsiivikon liikuttajamekanismin ja siellä ei tuntuisi olevan ainakaan mekaanista jumia. Tiedä sitten, onko alipaineletkuissa vuotoa, pitänee tarkistaa.

Vikakoodeista ei tule kuin P2002 joka viittaa hiukkassuodattimen vajaatoimintaan. Liekö tuokin tulisi joko vaihtaa uuteen tai poistaa ja ohjelmallisesti ohittaa.

Koetan nyt minimoida yksi palanen kerrallaan vikakohteita pois ennenkuin vien korjaamolle.
Jotenkin polttoainepuolen/pumppu/suutinongelmalta tuo voisi vaikuttaa ja siihen ei omat rahkeet enää riitä.
Mutta onko suutinten huolto kuitenkin yksi varteenotettava vaihtoehto ennenkuin lähdetään uusia huollon toimesta hankkimaan? Korjataanhan noita dieselkorjaamoissa varmaan paljonkin?

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 14 Helmi 2013 23:43
Kirjoittaja chevy55
Ihan vinkkinä:

Brittiläisten Ford Wikissä on paljon eri mallien teknistä dokumentaatiota.
Kannattaa liittyä kerhoon niin pääsee aineistoon käsiksi.
Olen tämän illan lueskellut aineistoa mm. dieselin ruiskusuuttimista.. Paljon asiallista tietoa, josta osa lienee kopsittu mm. Delfiltä ja Fordin ETIS järjestelmästä.

http://www.fordwiki.co.uk/index.php?title=Main_Page

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 17 Helmi 2013 00:24
Kirjoittaja chevy55
Nyt moottori on alkanut oireilla tyhjäkäynnilläkin enemmän ja saattaa sammua kylmänä entistä herkemmin. Kierrosten kasvattaminen on taas himpun verran vaikeampaa. Lämpinänähän tätä ei tapahdu.

Tilasin jo EGR:n tulppauslevyn ja seuraavaksi tsekkaan ja puhdistan imusarjan, josko siellä olisi kertynyt ahtaumaa sekä tsekkaan vielä EGR:n letkut vuotojen varalta.

Jos nämä ei auta, pitänee miettiä DFP:n tarkastamista/tyhjennystä/vaihtoa tms. ja sitten paneudutaan tuohon ruiskusuutinpuoleen. Kyllä se vika perhana jostain alkaa löytyä.. periksi ei ihan heti anneta.

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 17 Helmi 2013 16:48
Kirjoittaja chevy55
EGR:sta ei läytynyt mitään tukkeumaa, karstaa oli hyvin maltillisesti, jopa ajokilometreihin nähden mitättömästi. Johtuneekohan tuosta runsaasta moottoritieajosta.

Putsasin imusarjan, EGR:n ja niiden välisen putken sekä kaikki imusarjan lähistöälä olevat anturit.
EGR:n venttiili hieman takelteli, mutta herkistyi, kun putsasin sen kunnolla ja liikuttelin aikansa edestakaisin.

Kone kakoo edelleen eli ongelma makaa vieläkin jossain muualla.

Vikakoodin lukijalla seurasin graafista livedataa polttoainepaineesta ja se näytti pysyvän tasaisena.

Katseet suuntautuu siis hiukkassuodattimeen, suuttimiin ja korkeapainepumppuun. Jostain se vika vielä löytyy.

Tässä ohessa tempaisen kierroksen uusia iskareita ja jarrulevyjä alle.. eipähän ole tekemisestä puutetta.

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 20 Helmi 2013 11:09
Kirjoittaja chevy55
Ensimmäinen testiajo suoritettu imupuolen kanavien sekä antureiden puhdistamisen ja EGR;n tulppaamisen jälkeen.

Mahtavaa, auto on kuin eri planeetalta.
Ei nykimisiä, ei kakomisia, kaikki toimii kuten pitääkin. Kone käy hienosti ja tasaisesti niin kylmänä kuin lämpimänäkin.

Toivottavasti tämä olotila kestää nyt jonkin aikaa..

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 23 Helmi 2013 13:01
Kirjoittaja jaasjuha
Hei Chevy55,

Vaikuttaako siltä, että tuo EGR:n tukkiminen oli ratkaiseva tekijä? Omassa 2,0 tdci -06 S-maxissa on myös kulkupuolella vikaa, välillä lähtee kuin ohjus ja välillä saa seisoa kaasupolkimen päällä. Fordin korjaamolla sanoivat, että turbolta tulee "ihmeellisiä arvoja"... Mietin vaan, että olisiko se kuintekin tuo EGR. Vikakoodi palaa myös.

t. JuhaJ

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 23 Helmi 2013 15:48
Kirjoittaja Tapiiri
-05 2.0 Focuksessa oli aikoinaan samoja oireita vähän lievempänä. Nappasin EGR:n töpselin irti ja sen jälkeen on toiminut kuin unelma. Moottorivalonhan tuo sytyttää, mutta pienempi paha se on kuin jatkuva nykiminen ja surkea alavääntö. Tulppauskin sytytti valon, joten päädyin yksinkertaisempaan töpselinirroitusmetodiin. Nyt pitää yrittämällä yrittää jos haluaa auton sammuttaa liikkeelle lähdössä, ala vääntö on selkeästi parempi ja kaasuun vastaa nopeammin.

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 27 Helmi 2013 20:00
Kirjoittaja chevy55
Moi,

Sanoisin, että EGR:n tukkiminen ei ole se ratkaiseva tekijä. Tein sen vain varmuuden vuoksi eikä siitä ole nyt parin tuhannen kilometrin jälkeen ollut ainakaan mitään merkillepantavaa haittaa. Nythän se EGR saa rauhassa avautua ja sulkeutua, mutta se ei vain päästä pakokaasua imusarjaan.
Vikakoodeja ei myöskään ole tullut. Eikä käyntiongelmia lainkaan.
Ehkä ennemminkin EGR:n, putkiston sekä imupuolen antureiden puhdistaminen noesta ja öljypaskasta oli minun tapauksessani se, joka auttoi käyntiongelmiin.

Kävin varmuuden vuoksi myös antureiden liittimet läpi kontaktispraylla.

Ai niin, putsasin muuten samalla myös nokka-akselin asentoanturin.

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 18 Kesä 2023 16:37
Kirjoittaja Jake69
Niin se on turboahtimen asentoanturi joka siellä vi*tulee.

Re: 2.0 TDCI kiihdytyksessä vikatilaan

Lähetetty: 19 Kesä 2023 09:51
Kirjoittaja Mk1escos
Vastaat 10v vanhaan ketjuun jolla ei ole enään mitään virkaa?