Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Wutec
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Heinä 2008 21:11

Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Tuli tuollainen kulkupeli hommattua, mutta ongelmana on moottorijarrutus. Eli lähes joka kerta kun jalan nostaa kaasupolkimelta, auto töksähtää todella pahasti, melkein kun painais hiukan jarrua. Kaasupoljin tuntuu olevan muutenkin hieman painaessa vähän ON/OFF tyylinen. Ainoastaan harvoin moottorijarrutus toimii kuten pitää. Kaasuvaijeri näyttää uudehkolta, mittarissa noin 150tkm. Mahtaiskohan vikana olla tuo kaasuläpän asentotunnistin mistä löytynyt enemmänkin juttua?

Edit: Tuli nyt tuossa enemmänkin kokeiltua. Tuntuu että alakierroksilla on jonkinverran viivettä myös kaasun vasteessa. Eli kuin auto miettisi hetken aikaa painalluksen jälkeen että mitä nyt tehtäisiin. Muuten kyllä tuntuu vetävän hyvin enkä tuota yli 3000rpm ole huomannut. Kulutuskin tuntuu kohtalaisen normaalilta, vaikea vielä sanoa kun kilometrejä ei ole tullut kuin noin 250km.
Viimeksi muokannut Wutec, 26 Elo 2010 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: 98' Escort 1.8i Ghia farkku
ex: Mazda 626 -91, Toyota Celica -84, Sierra -85, Escort -93, Mondeo -95, Mazda Forte -95, Sierra -89
Wutec
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Heinä 2008 21:11

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Jaahas, 100km tuli tänään ajoa ja tyhjäkäynti rupes jäämään sinne 1500-2000rpm paikkeille. Myös matka-ajo hoituu leppoisasti kun ei kaasuakaan tarvitse painaa. Kierrokset tippuvat kyllä viiveellä kunhan kytkimen painaa pohjaan. Imuvuotoja etsiskelin pitkän tovin, mitään ei tuntunut löytyvän. Huomenna pitää varmaan putsailla tuo tyhjäkäyntiventtiili ja katsoa muuttuuko homma mihinkään.
Nyt: 98' Escort 1.8i Ghia farkku
ex: Mazda 626 -91, Toyota Celica -84, Sierra -85, Escort -93, Mondeo -95, Mazda Forte -95, Sierra -89
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Volmari »

jo vain, kuten jo oletkin tyhjäkäyntinventtiiliä puhdistelemassa niin puhdistele ihan piruuttasi MAF ja vaihda samalla ilmanputsari.

ihan ongelmien pois sulkemiseksi koeta ajon jälkeen onko jokin vanteista erityisen lämmin tai kuuma. jos siellä kummiskin jarru laahaa jossain nurkassa.

en osaa sanoa mitään mikä voisi kaltaisen ongelman aiheuttaa kun itselläni oli enempi sen moottorijarrutuksen tunnottomuus tai ettei vaikuttanut paljoa jos esim. kolmosella tai nelosella jarruttelee.. mut ei kai sen nyt kummiskaan rykästä tarvi.. ilmoittele miten käy.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Wutec
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Heinä 2008 21:11

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja moottorijarrutus

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Tuli puhdisteltua tyhjäkäyntiventtiili sekä liittimet ja nyt on jo jokusen päivän toiminut ongelmitta tuo kierrosten lasku. Edelleen kuitenkin tökkäsee alle 2000rpm vaikka kaasupolkimen päästäisi miten hitaasti ylös. Moneen kertaan tämäkin katsottu, mikään ei jumita eikä mekaanista vikaa näytä olevan. Ihan kun vehje tajuaisin hiukan myöhässä että kaasu on nostettu ja nykäsee sen kokonaan pois. Ohittaessa oireili nykyään uudella tavalla, eli jossain kaasupolkimen asennoissa auto hyytyy täysin. Eli jos lyö pedaalin pohjaan, koko auto hyytyy täysin kun taas ~3/4 painettuna toimii ilman mitaan oireiluja. Tuli oikein otettua videota tätä selventääkseni. Voiko se kaasuläpän asentotunnistinanturimikälieneekään aiheuttaa tämän? Valohoitoonkaan kun ei voi tällä työ/rahatilanteella autoa viedä niin pakko itse ihmetellä.

Polttoainesuodatin sekä tulpat vaihdettu lähiaikoina.

http://www.youtube.com/watch?v=b40eZwA549Y
Nyt: 98' Escort 1.8i Ghia farkku
ex: Mazda 626 -91, Toyota Celica -84, Sierra -85, Escort -93, Mondeo -95, Mazda Forte -95, Sierra -89
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja ft79 »

asento tunnistimelta vaikuttais.. (siis vika)
asentotunnistinhan on käytännössä säädettävä vastus ja ei varmastikkaan ole
ikuinen osa..

ton pystyy mittaamaan ihan perus yleismittarilla.. oomi keraa käämi asennolla
olikohan se siitä keskimmäisestä (3 napaa) ja yksitellen sen molemmilla puolilla olevat..
(joku osaa tarkentaa/korjata)

pitäis ihan tasaseti kasvaa/pienetyä lukeman kun avaa ja sulkee kaasuläppää
hitaasti.. ei mitään harppauksia..
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Susa
Viestit: 12
Liittynyt: 23 Elo 2010 01:02

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Susa »

vaihda uus tyhjäkäyntiventtiili^^
Wutec
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Heinä 2008 21:11

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Kaasuläpän asentotunnistin uusittu, korjasi nytkähtelyt ja kierrokset laskee täysin normaalisti. Yleismittarilla mitatessa oli alapää ja yläpää täysin kuolleita, keskiväli toimi kuten piti. Tyhjäkäynti todella tasainen ja toimii hienosti MUTTA...

Auto kuolee edelleen kiihdyttäessä täysin. 3200-3300 kierrosta kun tulee vastaan niin auto hyytyy totaalisesti. Vikakoodeja piti tänään käydä lukemassa, mutta korjaamo oli mennyt jo kiinni. Ei kellään olis vakka-suomen alueella lukulaitetta käytettävissä?

-Kaasuläpän asentotunnistin vaihdettu, alakierroksilla töksähtämisiin jne.
-MAF putsattu (liittimen irroittamalla auto sammuu/käy huonosti, pitäisi siis toimia?)
-Lambdan johdon irroittamalla käynti huononee entisestä ja tehot vielä enemmän kateissa
-Tyhjäkäyntiventtiili putsattu, tyhjäkäynti todella tasainen.
-Tulpat & tulpanjohdot _pitäisi_ olla vaihdettu noin 6tkm sitten. Pitää vielä tarkastaa huomenissa tulppien kunto.

Voiko lambda aiheuttaa tuollaista? Muita antureita jotka vaikuttavat? Kuitenkin alle 3000rpm auto toimii aivan loistavasti. Bensankulutus tuntuu myös normaalilta. Auto ottaa myös hyvin kierroksia paikallaan kaasuteltaessa sekä ykkösellä mutta vedossa 2-5 vaihteilla hyytyy.

Hienoa olis kun vois vaan viedä ammattitaitoiseen mestaan korjattavaksi, mutta rahat loppu ja auton pitäis olla kunnossa kun muijalla tiedossa 80km reissu synnytyssairaalaan lähiviikkoina. Pakko siis yrittää vain itse selvittää vikaa niillä taidoilla mitä on :roll:
Nyt: 98' Escort 1.8i Ghia farkku
ex: Mazda 626 -91, Toyota Celica -84, Sierra -85, Escort -93, Mondeo -95, Mazda Forte -95, Sierra -89
Wutec
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Heinä 2008 21:11

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Vika löytyi, kävin näyttämässä autoa läheisessä paikassa. Piti lukea vikakoodeja muttei vehje mitään yhteyttä saanut escorttiin. Loppujenlopuksi ilmeni että katalysaattori on näillä näkymin tukossa. Outoa sinäänsä kun katti on vaihdettu vuonna 2008. Pitää käydä näyttämässä konttorilla nyt kun katsastusaika alkaa 23.9 ja sen jälkeen pistää katin tilalle suora putki. Kaipa sen seuraavaana katsastukseen voisi sitten vaihtaa...
Nyt: 98' Escort 1.8i Ghia farkku
ex: Mazda 626 -91, Toyota Celica -84, Sierra -85, Escort -93, Mondeo -95, Mazda Forte -95, Sierra -89
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja jsel »

Wutec kirjoitti: Auto kuolee edelleen kiihdyttäessä täysin. 3200-3300 kierrosta kun tulee vastaan niin auto hyytyy totaalisesti.
Omassa kyseiset ongelmat paljastuivat imuilmavuodoiksi. Osa alipaineletkuista oli hapertunut ja halkeillut. Moottori tosin CVH.
Wutec
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Heinä 2008 21:11

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Wutec kirjoitti:Vika löytyi, kävin näyttämässä autoa läheisessä paikassa. Piti lukea vikakoodeja muttei vehje mitään yhteyttä saanut escorttiin. Loppujenlopuksi ilmeni että katalysaattori on näillä näkymin tukossa. Outoa sinäänsä kun katti on vaihdettu vuonna 2008. Pitää käydä näyttämässä konttorilla nyt kun katsastusaika alkaa 23.9 ja sen jälkeen pistää katin tilalle suora putki. Kaipa sen seuraavaana katsastukseen voisi sitten vaihtaa...
No ei prkl löytynytkään... Katti kunnossa, putkisto hengittää hyvin ja ilman putkistoakin sama vika. Tulpat oli kunnossa ja oikeanlaiset, nekin tuli tarkastettua. Väriltään sellaset kun pitää jne. Tulpanjohdot varmaan vielä pakko testiksi vaihtaa, niissäkin kylläkin yleismittarilla mitatessa vastukset kuten piti. Ei vaan tule enää mieleen mikä tuossa voisi kusta. Ilmamäärämittarin irroittamalla käynti huononee todella paljon / auto sammuu eikä ainakaan toimi paremmin, joten se tuntuu pelaavan. Lambdan irroittamalla samat ongelmat, ei mitään muutosta. Seoksissa tai sytytyksessa pakko olla vikaa, putki ottaa todella paljon lämpöä jos kenkii hieman enemmän. Myöskin nyt kosteilla keleillä toiminut pahasti pätkien ensimmäiset kilometrit. Akun kaapelikin on tullut irroitettua jotta mahdolliset vikakooditkin lähtee.

Eli:
-Puola?
-Lambda?
-?
Nyt: 98' Escort 1.8i Ghia farkku
ex: Mazda 626 -91, Toyota Celica -84, Sierra -85, Escort -93, Mondeo -95, Mazda Forte -95, Sierra -89
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Ettei olis se pahamaineinen sulakeboksi, joka aiheuttaa häiriökäytöstä? Tuon kaltaisen elimen osittainen ja/tai ajoittainen lamaantuntuminen saattaa aiheuttaa miltei minkälaista ongelmaa tahansa. Ja kun niitä ongelmia on boksissa tuossa autossa ollut paljon, niin tarkistelisin asiaa sieltä jos muut ns. normijutut ei tunnu auttavan.
Wutec
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Heinä 2008 21:11

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Ja jatketaan... Täällähän saa päivittäin nykyään käydä, senverran luotettavasti tuo auto toimii.

Piti äsken lähteä reissuun, mutta auto pätki aivan jumalattomasti eikä ottanut nyt enää kierroksia kuin max 3000 ja hyytyi vähitellen niin ettei kiertänyt yli 1000rpm. Putki on todella kuuma, bensaa tuntuu saavan mutta sytytyksessä jotain ongelmaa. Katsotaan mitä sytytyspuolan vaihto tekee, toivottavasti se on ollut syynä näihin muihinkin ongelmiin.
Nyt: 98' Escort 1.8i Ghia farkku
ex: Mazda 626 -91, Toyota Celica -84, Sierra -85, Escort -93, Mondeo -95, Mazda Forte -95, Sierra -89
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja ft79 »

jos vika ei puolassa niin,
voisikos joku asentotunnistin aiheuttaa tota??
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Wutec
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Heinä 2008 21:11

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Wutec »

Puola vaihdettu, mikään ei muuttunut. Nyt on oikeesti keinot loppu, taitaa olla pakko viedä fordille huollettavaksi. Tuntuu ettei näillä paikallisilla autopuljuilla ole enää mitään ideoita tähän hommaan. Vikakoodejakaan ei jostain syystä ole boschin vehkeillä saanut ulos.
Nyt: 98' Escort 1.8i Ghia farkku
ex: Mazda 626 -91, Toyota Celica -84, Sierra -85, Escort -93, Mondeo -95, Mazda Forte -95, Sierra -89
tcscorpio
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Syys 2010 17:52

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja tcscorpio »

Wutec kirjoitti:Ja jatketaan... Täällähän saa päivittäin nykyään käydä, senverran luotettavasti tuo auto toimii.

Piti äsken lähteä reissuun, mutta auto pätki aivan jumalattomasti eikä ottanut nyt enää kierroksia kuin max 3000 ja hyytyi vähitellen niin ettei kiertänyt yli 1000rpm. Putki on todella kuuma, bensaa tuntuu saavan mutta sytytyksessä jotain ongelmaa. Katsotaan mitä sytytyspuolan vaihto tekee, toivottavasti se on ollut syynä näihin muihinkin ongelmiin.

sytkävika ei nosta putken lämpöö Paitsi jos on ihan vitusti myöhassä
mut sit käy paukuttamalla ja "väkisin" tyhjääkäyntiä
toimiix kaikki suuttimet ? mittaa vaikka kaikkien vastus, onx sama :?: :shock:
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja ft79 »

suuttimia voi myös kuunnella auton käydessä..
sopivan pitkä metalliputki suutinta vasten ja korva toiseen päähän.. :idea:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Wutec
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Heinä 2008 21:11

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Wutec »

tcscorpio kirjoitti:
sytkävika ei nosta putken lämpöö Paitsi jos on ihan vitusti myöhassä
mut sit käy paukuttamalla ja "väkisin" tyhjääkäyntiä
toimiix kaikki suuttimet ? mittaa vaikka kaikkien vastus, onx sama :?: :shock:
Se tässä onkin outoa että tyhjäkäynti toimii loistavasti, ei heittele kierrokset eikä muutakaan ongelmaa. Paikallaankin otti tänäänkin kierroksia, mutta hyytyy heti liikkeelle lähdettäessä. Röpöttää kylläkin putkeen kun antaa kierroksia. Voiko jakopään jaon sekoominen aiheuttaa tälläistä? Eikös sillon pitäis toi tyhjäkäyntikin mennä tosiaan huonoks? Noh, huomenna kolmanteen korjaamoon näyttämään, katotaan mikä sieltä tulee tuomioksi. Vikakoodit kun sais, missään ei tähän mennes ole vielä onnistunut. Fordin huoltoon kuitenkin se +50km, trailerilla pitäs lähtee viemään :(
Nyt: 98' Escort 1.8i Ghia farkku
ex: Mazda 626 -91, Toyota Celica -84, Sierra -85, Escort -93, Mondeo -95, Mazda Forte -95, Sierra -89
Wutec
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Heinä 2008 21:11

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Wutec »

+500euron lasku odottaa yhteensä, auto kuulemma toimii ja haettavissa korjaamosta.

-Kaasuläpän asentoanturi rikki (vaihdettu juuri, kuulemma viallinen eikä anna minkäänmoista signaalia)
-Lambda antaa täysin vääriä lukemia
-MAF ei anna mitään tietoa ~3500rpm jälkeen

Eli kaikki yhteensä sekoittavat koko järjestelmän totaalisesti. Auton kun saa kuntoon niin joutuu myymään pois että saa korjauslaskun maksettua :D
Nyt: 98' Escort 1.8i Ghia farkku
ex: Mazda 626 -91, Toyota Celica -84, Sierra -85, Escort -93, Mondeo -95, Mazda Forte -95, Sierra -89
akibono
Viestit: 40
Liittynyt: 21 Elo 2010 18:00

Re: Escort 98 / 1.8 zetec ja kasa ongelmia

Viesti Kirjoittaja akibono »

Wutec kirjoitti:+500euron lasku odottaa yhteensä, auto kuulemma toimii ja haettavissa korjaamosta.

-Kaasuläpän asentoanturi rikki (vaihdettu juuri, kuulemma viallinen eikä anna minkäänmoista signaalia)
-Lambda antaa täysin vääriä lukemia
-MAF ei anna mitään tietoa ~3500rpm jälkeen

Eli kaikki yhteensä sekoittavat koko järjestelmän totaalisesti. Auton kun saa kuntoon niin joutuu myymään pois että saa korjauslaskun maksettua :D
Kallista huvia on :(
Vastaa Viestiin