Focus 1.8 TD -99 farmarin tuulilasin vaihto

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Focus 1.8 TD -99 farmarin tuulilasin vaihto

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Onko järkevää yrittää vaihtaa tuulilasia itse?
Onko joku onnistunut operaatiossa hyvin?
"Sataako sisälle"?
Onko pahakin homma?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Focus 1.8 TD -99 farmarin tuulilasin vaihto

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Kouvolalainen lasiliike pyytäisi 225 - 250€ Sierran tuulilasista asennettuna, eli ehkä tuohon hintaluokkaan kantsii jättää vaivannäkö ammattilaiselle. Eihän siinä varsinaisen työn hinnaksi tule paljoakaan...
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus 1.8 TD -99 farmarin tuulilasin vaihto

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Duunikamu kyseli Ford Focukseen 1.6 -00 (entinen omistaja) tuulilasin vaihtoa liikkeessä ja pyynti oli 210e.

Muistelen jonkun toisen duunikamun aikoinaan itse vaihtaneen liimalasin johonkin autoon ja hän kirosi sitä että yllättävän suuri työ oli kuitenkin "harrastelijalta" sekä oli hieman vaikeuksia saada lasia viimeisen päälle suoraan, niin ettei myös liimat pursua miten sattuu. Taisi olla vielä niin että se oma liima oli yllättävän kallista vaik lasi kohtuu hintainen ja kiroili että olis kuitenkin kannattanut vain jättää liikkeeseen vaihdettavaksi.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus 1.8 TD -99 farmarin tuulilasin vaihto

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Kiitti.
Taidan suosiolla jättää liikkeen hoidettavaksi.
Noilla hintatasoilla ei kannattane lisätä samarinin kulutusta.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.8 TD -99 farmarin tuulilasin vaihto

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

tässä joku viikko sitten sain tarjouksen lasinvaihdosta, 240e tavallinen ja 325e lämmitettävä. Ja tuosta liiman hinnasta, ihan kun muistelisin joskus nähneeni jossain lasiliimaa joka maksoi noin 50-60e tuubi eli ei ihan ilmaista... tai sit muistan väärin :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
ropemiäs
Viestit: 14
Liittynyt: 07 Tammi 2011 05:37

Re: Focus 1.8 TD -99 farmarin tuulilasin vaihto

Viesti Kirjoittaja ropemiäs »

Nonnii poijaat.
Kirjottelen tänne ku en uutta ketjuu viitti alottaa.

Tuulilasin vaihto Ford Probeen :D
Tarina alkaa siitä ku hommasin ropellin missä oli halkeema tuulilasissa joka yhden parkkipaikka kolarin myötä levis (koko lasin pituudelta).

Uuden lasin saa pilkintonilta hintaan 500€ (siis pelkkä lasi) joten päädyin käytettyyn lasiin (180€ ja 800 kilsaa)
Noh... sitten aloin kyseleen lasiliikkeitä jotka vaihtais sen... eipä suostu käytettyä lasia vaihtaan :evil: (Varoitus kaikille jotka hommaa käytetyn tuulilasin: Varautukaa vaihtamaan se itse koska liikkeet ei sitä tee liian suuren halkeamis vaaran takia)!

Ratkaisu: vaihda lasi itse. 8)

Elikkäs ois tarkotus repii vanha lasi irti ja laittaa uuskäytetty tilalle ja kertoa (varoittaa muita miten sitä ei tehdä) kuinka se tapahtuu.

Palaan asiaan mahdollisesti kuvien kera muutaman päivän sisällä...
Ford Probe GT T22L/252 Alusta -40mm, lastu sekä (pelkistetty) 2.5" putki
Nii ja oli mulla D mallin Opel Kadet. Joten jos näillä ei taivaassa oo saanu paikkaa nii ei sit millää.
Avatar
ropemiäs
Viestit: 14
Liittynyt: 07 Tammi 2011 05:37

Re: Focus 1.8 TD -99 farmarin tuulilasin vaihto

Viesti Kirjoittaja ropemiäs »

Ja projekti jatkuu... :)

Tarvikkeita motonetistä: tuubi sikaflexiä-221 (mustaa tottakai), kaksi imukuppia, puristin tolle tuubille sekä mattopuukko varaterillä. Nii ja purkki asetonia... hintaa yhteensä noin 35 euroa.
Motonetissä oli myös paketti Sikalta tuulilasin vaihtoon sisältäen primerin, pianolangan lasin irrotusta varten, jotain liiman levitystikkuja ja tietysti liiman ja kovetteen hintaan 25€

Otin perus "sikanassee" koska 15€ halvempi ja ominaisuuksiltaan lähes samaa tavaraa...

Sikalta löyty myös ohjeita tee-se-itse lasinvaihtajalle... en laita tänne linkkejä koska jokainen varmasti osaa googlata (toivottavasti) :?

Tänään suunta Lopelle notta saa auton lämpimään.

-EDIT- Tässä tää linkki ny kuitenkin: http://www.sika.fi/home/industry/ind-aj ... ohjeet.htm
Ford Probe GT T22L/252 Alusta -40mm, lastu sekä (pelkistetty) 2.5" putki
Nii ja oli mulla D mallin Opel Kadet. Joten jos näillä ei taivaassa oo saanu paikkaa nii ei sit millää.
Avatar
ropemiäs
Viestit: 14
Liittynyt: 07 Tammi 2011 05:37

Re: Focus 1.8 TD -99 farmarin tuulilasin vaihto

Viesti Kirjoittaja ropemiäs »

Nonniii...

Nyt on lasi vaihdettu ja ihan ensimmäiseksi on pakko sanoa että hommatkaa sitä PIANOLANKAA!
Mattopuukolla nirhattiin veljen kans melki 2 tuntia sitä vanhaa lasia irti :evil:

Joo eli homma alkoi sen muovilistan irrotuksella joka lähti melko kivuttomasti irti...

seuraava vaihe oli sen metalli ritilän irrotus tuulilasin alareunasta...

sitte pääsiki irrottaan lasia mikä osoittautuki hieman hankalammaksi ku olin luullu... :D
Elikkäs sisäpuolelta lasin myötäsesti puukolla viiltoo ja pikku hiljaa se alko aukeemaan (kulmat oli aika hankalia) nii joo ja kannattaa varata (jos ei osta pianolankaa) nii ainaki paketillinen varateriä, ittellä meni kaikki ku joutuu käyttään voimaa ja ne terät katkee aika helposti (oli 18mm korkeita ne terät)

Seuraavaks tasotetaan vanha liimasauma elikkäs mahollisimman tasanen viilto koko matkalla...
sitte imuroidaan roskat sauman kohalta ja putsataan asetonilla sekä se sauma että uus lasi... mä tein niin että raavin siitä uudesta lasista kaiken liiman veke mitä lähti...

seuraavaks pursotetaan liima.

se suutin kannattaa leikata V:n muotoseks. eli se liima mikä tulee koriin niin näyttää pyramidilta... ÄLÄ NOSTA SITÄ SUUTINTA IRTI SILLON KU PURSOTAT! muuten saumasta on tosi vaikee saada yhtenäinen jonka seurauksena tulee vedet sisälle... :D
sen sauman korkeus oli noin sentti - 1,5cm ja leveys vähä alle sentin...

Seuraavaksi laitetaan uus lasi paikalleen...

Otetaan imukupit (portable suckers) ;D niis luki sillai :D veden kanssa kannattaa olla varovainen koska ne kupit saattaa liukua lasin päälllä... ja muutenki ne oli vaikee saada pysyyn kuperassa lasissa... :(
Laitettiin ensin alareuna hollilleen sitte laitettiin lasi leveys suunnassa kohilleen ja sitte "kaadettiin" se paikalleen. Se alareuna kannattaa laittaa niitä lasistoppareita vasten,(oli yllätys et semmoset oli tossa autossa, ei tarvinnu käyttää teippiä estämään lasin valumista) se lasi osuu liimaan tässä vaiheessa väkisinkin mutta helpottaa kohilleen saamista.

Sitte vaan painellaan lasia kevyesti reunoilta ja kaavitaan mahdollisesti yli pursunnut liima pois että se muovilista menee takasin paikalleen ja jätetään vähintään vuorokaudeks kuivumaan. (kiinnitetään kaikki osat kuitenkin vasta liiman kuivumisen jälkeen)
Ford Probe GT T22L/252 Alusta -40mm, lastu sekä (pelkistetty) 2.5" putki
Nii ja oli mulla D mallin Opel Kadet. Joten jos näillä ei taivaassa oo saanu paikkaa nii ei sit millää.
Vastaa Viestiin