Sierran muutoskatsastus turbolle

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
0301515
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Joulu 2009 22:40

Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja 0301515 »

Lähtöauto on 2.0 kaasari ohc-89
Jos vertailuautona käyttää 2.8 mallia niin penkkilapun tulee olla alle 150hp?
Tarviiko vaihtaa muutakuin takajarrut? Saako osat 2.0 8v Scorpiosta?
Ja katalysaattori pitää vissiin laittaa kans?

Scorpiota sen takia mietin, kun haussa on myös ruiskuvehkeet ja ohjaustehostin. Onko Scorpioissa ollut vastaavaa lukkoperää mitä vanhemmas Is sierrassa?

Turbon valinta tuottaa myös päänvaivaa. En oikein osaa päättää minkä ostais...
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Jos 2.8 verrataan saa tehoa olla 150hv+20%=180hv.
Kaikissa abs:llä varustetuissa scorpioissa taitaa olla edessä 260mm levyt ja takana 253mm, mutta levyissä on väärä jako kun scorpiossa jako viidelle pultille. Satulat jos ottas tuommosesta scorpiosta ja sitten ostas uudet levyt niin saat riittävät jarrut tuohon muutoskatsastukseen.

Katin vaatii tai oikeastaan pelkät tyhjät kouret riittää kun päästöjen rajana käytetään ei vähäpäästöisen arvoja.

Lukkoperä ei ole samanlainen. Vanhoissa is sierroissa on kitkalukko ja scorppioissa aina viskolukko. tuon scorpion lukon voi toki laittaa sierraan.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja Tekno »

95-98 scorpiosta saat 4x108 jaolliset jarrut. edessä 260, takana 253
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Tekno kirjoitti:95-98 scorpiosta saat 4x108 jaolliset jarrut. edessä 260, takana 253
Ja farkku versiossa löytyy takalevyt jäähdytettynä versiona.
gti golo palloilija
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

Aksu kirjoitti: Ja farkku versiossa löytyy takalevyt jäähdytettynä versiona.
Jaa takalevyt jäähdytettynä 253mm? Eikös noi jäähdytetyt ole sen 273mm???
Eteen tarvi muutakuin 260mm satulat ja xr4 levyt vaikka biliteemasta. Taakse satulat, navat, laakeripesät, vaijeri, parit letkut ja putket...siinä se on.

Ite en laittas taakse noita isompia levyjä en edes jäähdytettyinä, jos edessä on 260mm jarrut.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja Aksu »

BlackEscort kirjoitti: Jaa takalevyt jäähdytettynä 253mm? Eikös noi jäähdytetyt ole sen 273mm???
Eteen tarvi muutakuin 260mm satulat ja xr4 levyt vaikka biliteemasta. Taakse satulat, navat, laakeripesät, vaijeri, parit letkut ja putket...siinä se on.

Ite en laittas taakse noita isompia levyjä en edes jäähdytettyinä, jos edessä on 260mm jarrut.
Juurikin 253mm jäähdytettynä. Satulat on samat jotka 4wd cossussa :wink:
Omassa on juurikin -95 stw scorpionin takasatulat/napalevyt,vetarit,murikka,vakaaja
(vakaaja 20mm,napalevyt 4-pulttiset,vetarit 3mm paksummat kuin -91 coscorpionissa,murikan kuori vahvistettu ja olihan siellä muutakin parempaa kuin perusmalleista löytyy)
gti golo palloilija
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja samiharju »

0301515 kirjoitti:Lähtöauto on 2.0 kaasari ohc-89
Jos vertailuautona käyttää 2.8 mallia niin penkkilapun tulee olla alle 150hp?
Tarviiko vaihtaa muutakuin takajarrut? Saako osat 2.0 8v Scorpiosta?
Ja katalysaattori pitää vissiin laittaa kans?

Scorpiota sen takia mietin, kun haussa on myös ruiskuvehkeet ja ohjaustehostin. Onko Scorpioissa ollut vastaavaa lukkoperää mitä vanhemmas Is sierrassa?

Turbon valinta tuottaa myös päänvaivaa. En oikein osaa päättää minkä ostais...
Lainopillisesti juuri näin kun kerroit. periattees se cossu kai nykyään fordinkin puolesta on samaa mallisarjaa joten v6 jarruilla jne ei voi 20% ylityssääntöä käyttää vaan max 150hp. vasta mallisarjan tehokkaimmasta prosenttisäännöillä ylitykset. eli eteen 260mm ja taakse levyt tai 10" rummut tässä xr4i verrokki tapauksessa.

ei ole väliä mistä jarrut on peräisin kunhan on vähintään vaaditunlaiset. mk1 scorpionkin satulat ok, eteen menee heittämällä, taakse joutuu tekemään 8mm latasta adapterit jotka ei oo pahat tehdä itse. levyt ja palat tottakai uudet mallia sierra ABS, ei mitään järkeä laitella vanhoja jos ei nyt aivan uudenveroisia löydy.. etulevyt uudet n 50e pari ja taka halvemmat. käsijarruvaijeri kans mallis sierra ABS niin menee heittämällä kiinni.

tuon ikäiseen se katalysaattori pitää laitaa välille että E15/04 sääntö saadaan kierrettyä sillä.

scorpiot on kaikki laippavetareilla ja jos siis lukko onkin, on se viskotyyppinen kuten cossuissa ja 4x4 dohc sierroissa. vanhassa iiässässä jos on lukko, on se ZF kitkalukko ja perä on tumppimallin vetareilla. osta vain scorpio josta saat jarrusatulat ja koko taka-akseliston, ruiskulaitteet jne, sitten hankit 4x4 dohc sierrasta takapyörien navat (4-pulttiset) ja jos ei korpissa satu olemaan lukkoa, niin vielä samaisesta 4x4 doch sierrasta ostat takaperän (3.92:1 viskolukolla) niin hyvä tulee.. :-)
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Käsittääkseni myös etuvakaaja pitää vaihtaa V6-malliseen (26mm), että XR4i:tä voidaan käyttää verrokkina.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
0301515
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Joulu 2009 22:40

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja 0301515 »

Kiitoksia kaikille! Hyviä neuvoja on tullut. Selvensi tota jarruasiaa huomattavasti.
Näyttäis siltä, että tommonen vanhempi 2.0 Scorpio olis ihan kannattava ostos. Sais hyödynnettyä
sen osia aika paljon, ja taitaa halvemmaksikin tulla, kuin jos ostais joka osan erikseen. Ja sais siitä viel toisen lohkonkin.


Sopiiko Scorpion koko taka-akselisto siis suoraan Sierraan?
Entäpä bensatankki?

Onko noissa vanhemmissa 2.0 Scorpioissa käytetty ihan yleisesti lukkoperää, vai onko harvinaista?

Tuleeko siitä ongelmia myöhemmissä katsastuksissa, jos menee vaihtamaan turbon isompaan muutoskatsastuksen jälkeen, vai merkataanko siihen rekisteriotteeseen muutoskatsastuksessa pelkästään käytetty ahtopaine?
pynski-89
Viestit: 140
Liittynyt: 16 Kesä 2007 20:05
Paikkakunta: kangasniemi

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

Scorppion taka-akseli käy sierraan, paitsi farkku mallin siinä erillaiset takatukivarret. Bensatankki on isompi korpissa, tais olla 70l ja sierrassa 60l.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja Aksu »

0301515 kirjoitti:Sopiiko Scorpion koko taka-akselisto siis suoraan Sierraan?
Entäpä bensatankki?
Taka-akseli sopii suoraan sierraan. Ainut et on sit ne 5-pulttiset vanhemmissa,uudemmissa ->95 on ne 4-pulttiset vanteet vasta. Ovat kyllä vaihettavissa 5->4 pulttisiksi jos haluaa.
Tankki ei käy sierraan.
gti golo palloilija
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja Tekno »

0301515 kirjoitti: Onko noissa vanhemmissa 2.0 Scorpioissa käytetty ihan yleisesti lukkoperää, vai onko harvinaista?
Ei harvinaista mutta vähemmistössä on. Cosworth malli on ainoa jossa ollut vakiovaruste.

dohc scorpioissa on 7,5" 3.91 lukoton perä yleensä.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Tekno kirjoitti: Ei harvinaista mutta vähemmistössä on. Cosworth malli on ainoa jossa ollut vakiovaruste.

dohc scorpioissa on 7,5" 3.91 lukoton perä yleensä.
Paitsi mulkkari cossu scorpion jossa ei ole lukkoa(luistonesto "tilalla")
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Ja kun otat sitä scorppiosta myös takatukivarret ja vakaajan kiinnikkeineen, niin ne sopii myös mk2 sierraan ja siten sulla on takanakin 18mm vakaaja, kuten cossussa.

Ja 2wd scorpion etuakselipalkki on sama kuin 2wd cossussa, 12mm reiät tukivarsien pulteille.
Myös etuvakaajan voit ottaa scorpiosta, se on mallista riippuen 26-28mm ja sopii suoraan sierraan.

Ja nämä yllä mainitut pätevät siis mk1 scorpioon.

Mk2 scorpiosta, ainakin mulkosilmä cossusta löytyy 22mm takavakaaja, joka käy myös mk2 sierraan.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Tekno kirjoitti: Ei harvinaista mutta vähemmistössä on. Cosworth malli on ainoa jossa ollut vakiovaruste.

dohc scorpioissa on 7,5" 3.91 lukoton perä yleensä.
Myös kaikissa 4wd scorpioissa on lukkoperä :D
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierran muutoskatsastus turbolle

Viesti Kirjoittaja Tekno »

ohc205 kirjoitti:
Mk2 scorpiosta, ainakin mulkosilmä cossusta löytyy 22mm takavakaaja
se on muuten 21mm. 8)
muissa malleissa 20mm.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Vastaa Viestiin