Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
PikkuFordi

Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Viesti Kirjoittaja PikkuFordi »

Kyseinen Focus siis alkoi tuossa maanantaina pitämään erittäin outoa ääntä. Aivan kuin joku hihna vinkuisi ja vinkuminen lisääntyy kun kierroksia nostaa koneessa. Lämmetessä vinkuminen vähenee jonkun verran. Ääni tulee enemmän apukuskin puolelta. Kesäkuussa ostaessani Focusta vaihdatin jakohihnan ja vesipumpun kun ajettuna oli 118 tkm. Jos siellä jakohihna vinkuisi, niin varmaan laukeaisi samantien?

En ole nainen, mutta erittäin huono tietämys autoista ja tekniikasta :D Koneeseen kurkkaamalla en nähnyt mitään erikoista/rikkoutunutta. Meinasin viedä tuossa 130 tkm:n kohdalla isompaan huoltoon, mutta ei kovin terveelle kuulosta tuo ääntely.
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

PikkuFordi kirjoitti:Jos siellä jakohihna vinkuisi, niin varmaan laukeaisi samantien?
Todennäköisesti siellä vinkuu moniurahihna, joka pyörittää ohjaustehostimen pumppua, vesipumppua, laturia ja mahdollista ilmastointilaitetta.
PikkuFordi kirjoitti:Meinasin viedä tuossa 130 tkm:n kohdalla isompaan huoltoon, mutta ei kovin terveelle kuulosta tuo ääntely.
Jos vinkuminen aiheutuu vain "tavanomaisesta" hihnan luistamisesta, niin vika ei käsittääkseni ole kovin vakava. Toisaalta jos selvästi kuuluvaa vinkumista esiintyy myös auton lämmettyä, niin itse ainakin tekisin asialle jotain ennen tuota 130tkm huoltoa.

Moniurahihna on halpa (~20e) ja vaihtokin on vain kymmenen minuutin homma, onnistuu itseltäkin (korjausoppaan avulla) jos edes vähän pysyy työkalut käsissä. Homma toki vaikeutuu jonkin verran, jos hihna vinkuu esim. siksi että hihnan kiristinrullassa on vikaa (jolloin sekin täytyy uusia) tai siksi että ohjaustehostimen pumppu vuotaa öljyä hihnalle -> pelkkä hihnan vaihto ei välttämättä kovin kauaa auta vaan vuodollekin täytyisi tehdä jotain.
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Heh kuulostaa täsmälleen mun ex-autolta. SIllä oli 120 tkm mittarissa (focus 99 1.6l) ja juuri jakopään hihna vaihdettu. Väittäisin että 90 % varmuudella moniurahihna on vaihdettu jakopään hihnan vaihtamisen yhteydessä, koska se on niin halpa ja vaihtuu siinä samalla vaivalla. Eli siinä tuskin on vika.

Ja mikä siinä mun autossa sitten oli vikana? No se ei koskaan selvinnyt. Vaihtelin osia vesipumppua myöten, eikä mikään auttanut. Mulla se esiintyi tietyllä kierrosalueella ja oli tasaista vähän niin kuin vesipannun tai nokkahuilun vihellys. Kohtalotovereita on tällä foorumilla paljon. Katsele searchilla tyyliin "focus viheltää". Itselläni vihellys sitten loppui itsestään. Kukaan ei tainnut selvittää todellista varmaa syytä vihellykseen. Jos sen kuulet vaikka ford-korjaajalta, niin kerro ihmeessä. Vihellys tuntuisi olevan vaaraton. Neuvoisin sua tarkkailemaan nesteitä. Mulla vihellys tuli moniurahihnan lähettyviltä ja ratin kääntely vaikutti siihen hiukan. Siksi ajattelin, että ohjaustehostimen kompuralla voisi olla osuutta asiaan. Nesteet ei kuitenkaan laskeneet tankissa ja ohjaus toimi täydellisesti, joten en viitsinyt ostaa kallista osaa.

Jos et ole koskaan asennellut mitään, niin en lähtisi muuten irrottamaan edes moniurahihnaa. Sain itsekin eka kerralla pohtia ennen kuin keksin sen hihnankiristimen mekanismin.

Muuten jos jakohihna laukeaa alle 10 tkm vaihdon jälkeen, niin olisi se aika ihme. Jakohihnahan on hammashihna, eli se tuskin ulisee. Jos se luistaa, niin moottori sammuu siihen saman tien. Jos nyt kuitenkin oletetaan, että se hajoaisi, niin marssisin välittömästi vaihdon tehneeseen liikkeeseen. Siinä täytyisi olla asennusvirhe. Ei hihna voi mitenkään hajota noin vähällä ajolla.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Vähän offtopiccia:
Tee-seitseFocusmies kirjoitti:Jos et ole koskaan asennellut mitään, niin en lähtisi muuten irrottamaan edes moniurahihnaa.
Tällä periaattella kun on liikkeellä, niin ei voi koskaan tehdä mitään mitä ei ole ennen tehnyt :)
Totuuden nimissä kuitenkin, autohuolto ja -korjaushommat ovat erittäin haastavia (monesti jopa v-mäisiä) joten jos ei ole kovaa innostusta asiaa kohtaan, niin kannattaa noudattaa Tee-seitseFocusmiehen neuvoa. Väittäisin, että esimerkiksi pelkkä halu "säästää muutamia satasia itse tekemällä" on huono motivaation lähde -- sillä ei autohommat kauaa jatku.

Toisaalta, jos innostusta löytyy (mutta kokemusta ei) niin moniurahihnan vaihto on juuri niitä hommia, joista kannattaa lähteä liikkeelle.
Tee-seitseFocusmies kirjoitti:Sain itsekin eka kerralla pohtia ennen kuin keksin sen hihnankiristimen mekanismin.
Pyörää on turha keksiä uudestaan. Korjausopas on järkevä ratkaisu näihin ongelmiin :D
lemmentalja
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Maalis 2010 21:58

Re: Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Viesti Kirjoittaja lemmentalja »

Moi,

itsellä oli sama ongelma samassa moottorissa..Todennäköisesti johtuu moniurahihnan ohjainrullasta ja/tai kiristimestä!
Helppo paikallistaa,pistät koneen käynttin ja korva moottorin vasempaan reunaan...jos vinkuna tulee ylhäältä laturin ja ohjaamon välissä olevasta rullasta,on se ohjainrulla ja jos vinkuna kuuluu alempaa moottorin alaosasta on se kiristinrulla. Ohjainrulla on helppo vaihtaa ja sen saa tarvikkeena ainakin fixus varaosaliikkeestä(n.30-40€) ja kiristin hieman työläämpi(pitää päästä auton alle), löytyy sekin samasta liikkestä...tais olla pikkusen kalliimpi.
PikkuFordi

Re: Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Viesti Kirjoittaja PikkuFordi »

Kiitoksia kaikille. PIstän talteen infot ja neuvot, ja kunhan kelit vähän paranee niin katsomaan tarkemmin. Tai todennäköisemmin sanoa huollon yhteydessä, että vinkumista esiintyy :lol:

Tässä tuli vain sellainen juttu, että vinkuminen hävisi yhtä nopeasti kuin tulikin :lol: Focus tykkää näköjään enemmän lumesta kuin vedestä.
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

ekn1 kirjoitti:Vähän offtopiccia: Tällä periaattella kun on liikkeellä, niin ei voi koskaan tehdä mitään mitä ei ole ennen tehnyt :)
Totuuden nimissä kuitenkin, autohuolto ja -korjaushommat ovat erittäin haastavia (monesti jopa v-mäisiä) joten jos ei ole kovaa innostusta asiaa kohtaan, niin kannattaa noudattaa Tee-seitseFocusmiehen neuvoa. Väittäisin, että esimerkiksi pelkkä halu "säästää muutamia satasia itse tekemällä" on huono motivaation lähde -- sillä ei autohommat kauaa jatku.

Toisaalta, jos innostusta löytyy (mutta kokemusta ei) niin moniurahihnan vaihto on juuri niitä hommia, joista kannattaa lähteä liikkeelle.
Mun mielestä kannattaa lähteä liikkeelle tulppien vaihdoista, Renkaiden vaihdoista, Öljynvaihdosta, öljyn suodattimen vaihdoista jne... Itse jouduin nostamaan auton pukeille ja säätämään alakautta yms. Kait sen yläkauttakin saa keploteltua. Aika ahdasta hommaa on kuitenkin siinä moniurahihnan tienoilla. Jos on edes vähän osaava kaveri, niin se kannattaa kutsua avuksi. Mutta tosiaan jokainen tekee päätökset itse ja voihan sen auton aina hinata lähimpään korjaamoon, jos ei itse saa hihnoja paikalleen. Itse olen joskus autellut kavereita, jotka ei osaa edes renkaita vaihtaa. En menisi sellasta kannustamaan moniurahihnan vaihtoon.
ekn1 kirjoitti: Pyörää on turha keksiä uudestaan. Korjausopas on järkevä ratkaisu näihin ongelmiin :D

Heh joo mullakin oli korjausopas mukana. En vaan mitenkään tajunnu, että sitä kiristinrullan laakerin mutteria pitää vääntää kiinnipäin avaimella. Oli jotenkin epäselvä selostus siinä korjausoppaassa. Muutenkin voisin kokemuksesta sanoa, että yleensä hommat ei mene niin kuin korjausopas neuvoo. Pitää olla vähän temppuja takataskussa.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Re: Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Viesti Kirjoittaja dorf »

Tuon ääntäminen vaikuttaa hihnan linjausvirheeltä helppo testata suihkuta sumutuspullolla vettä hihnaan jos ääni vaimenee hetkellisesti ja voimistuu uudestaan on kyseessä linjausvirhe.
Fusion 2008 1.6 duratec
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

dorf kirjoitti:Tuon ääntäminen vaikuttaa hihnan linjausvirheeltä helppo testata suihkuta sumutuspullolla vettä hihnaan jos ääni vaimenee hetkellisesti ja voimistuu uudestaan on kyseessä linjausvirhe.
Olisiko tarkempaa tietoa mitä tämä linjausvirhe tarkoittaa? On meinaan just edellä mainitun kaltainen ongelma. Eli jos hihnalle ruiskuttaa jotain, niin se hiljenee ja sitten taas vähän ajan kuluttua alkaa sirittämään/vinkumaan uudestaan. Hihna on uusi, tosin pari vuotta odotti sitä ennen varaston hyllyllä. Pakkasilla ei juuri äännä, mutta kun ilma lauhtuu... :|

-edit-

http://www.gates.com/europe/file_displa ... auriot.pdf

Löytyhän sitä tietoa melko helposti googlettamalla ja kyseessä on mitä ilmeisimmin linjausvirhe. :|
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Linjausvirhettä ei kyl itestää tuu, kyl sen 'saavuttamiseksi' pitää joku rullista (=kampparin, laturin, tehostimen tms hihnapyörä) vaihtaa vääränlaiseen ja laturia lukuunottamatta noita harvemmin tarvii vaihdella.

Ja mitä tulee toho kysyjän ongelmaa ni kylhän toi nyt kuulostaa ihan selkeesti turhan löysältä hihnalta ja se kyllä kannattaa vaihtaa (vaikka ilmeisesti nyt toimiikin?) kun ei se ainakaan paremmaksi tuu muuttumaan itestään.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Hihnan löysyys ei varsinaisesti aiheuta ongelmia, koska hihnassahan on jousikiristin. Jos ja kun hihna venyy, kiristin kompensoi ongelman. Mutta jos tosiaan jos hihnan äänet häviää/muuttuu kun siihen ruiskuttaa jotain, niin syyllinen on selvästi joko a) kuivunut liukuva hihna b) jokin käyttölaitteen tai hihnankiristimen laakeri. Tällöin irrottaisin hihnan ja kokeilisin kaikki hihnapyörän laakerit läpi (onko klappia tai ääntämistä käsillä pyörittäessä). Todennäköisimmin vika on hihnan ohjainrullan laakerissa tai hihnan kiristimen laakerissa. Tietysti myös hihnan kiristin voi olla rikki, jolloin se ei kiristä ja hihna laulaa. Ja lisäksi joku käyttölaitekin kuten laturi tai ohjaustehostimen pumppu voi olla sökönä. Ohjaustehostimen pumpun laakerin tiivisteiden pettäessä sieltä saattaa valua ohjaustehostinöljyä (Fordin tyyppivika) eli kannattaa katsoa se alue tarkkaan vuotojen varalta.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Big_J
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Elo 2010 14:31

Re: Focus -99 1,6 zetec 126 tkm ja outoa hihnan vinkumista?

Viesti Kirjoittaja Big_J »

Viittiny uutta topiccia tehdä tälle kysymykselle niin jatketaan vanhaan.

Eli itellä 200k rullattu focus 1.6 vuodelta 99. Hihna alko viime talven jälkeen hieman vinkumaan käynnistyksen yhteydessä. Loppu ku kone lämpeni, mutta nyt hihna on alkanut pitää meteliä kokoajan. Outoa vinkumista/jurnutusta, suurimman metelin olen saanut korvakuulolla paikallistettua moottorin takaosaan joko hihnan välirullaan, kiristimeen tai ohjaustehostimenpumpun lähelle. Öljyä näyttää olevan melko paljon hihnakiristimessä ja sen ympärillä, joka valuu jostain. En ole varma onko se tehostimen öljyä vai moottoriöljyä.

Pitää kokeilla tuota vesikikkaa niin kuulee vinkuuko itse hihna vai jurnuttaako joku laakeri.

Olisiko sanoa mikä voisi vuotaa tossa autossa? Hieman näyttäisi että nokka-akselin asennon tunnistin vuotaisi? Se varmaankin korjautuisi o-renkaan vaihdolla? Onko siitä muita reikiä mistä öljyä voisi vuotaa? Huonosti kun näkee kyseiseen kohtaan. Ainakin joku metalli levy pultilla aivan asennontunnistimen lähellä on. Jos ohjaustehostin vuotaa niin miten sen saa korjattua, kun en itse ole tutustunut vielä asiaan?
Vastaa Viestiin