Riskiohittajat

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
laserorion
Viestit: 27
Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41

Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja laserorion »

Takana on vasta parin vuoden ajo mutta jo siinä ajassa on huomattu nykyajan liikenteen kiireellisyys. On melko tyypillistä että lähetään ohittamaan juuri kun joku tulee vastakkaisella kaistalla ja ehditään juuri ja juuri omalle kaistalle. Jos ei itse jarruta, tuloksena voi olla jotain pahempaakin. Ilta-ajossa talvi aikaan on melko yleistä että lähdetään mutkassa ohittamaan toista autoa eikä välitetä vastaantulijoista paljoakaan.

Kertokaapa minkälaisia riskiohituksia olette itse nähneet.

Ajoin tänä iltana Ylivieskaan, puolessa välissä matkaa taakse ilmestyi joku Audi tai Bemari( ajovalojen alla paloi ledit joita käytetään normaalisti päivällä) vilkutti koko ajan valojaan, kunnes jossakin vaiheessa meni ohi. Se vilkuttaminen alkoi rassaamaan, joten ohituksen jälkeen laitoin piruuttani pitkät päälle, pidin niitä niin kauan kuin ohittaja oli häipynyt näköpiiristä. Muutaman 100 m päässä meni rekka, jonka nostaman lumipölyn takia ajoin lyhyet päällä. Tuokin kuski teki ohituksensa jossakin mutkassa.
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
tommi.r
Viestit: 528
Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:04
Paikkakunta: Orimattila

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja tommi.r »

laserorion kirjoitti:Takana on vasta parin vuoden ajo mutta jo siinä ajassa on huomattu nykyajan liikenteen kiireellisyys. On melko tyypillistä että lähetään ohittamaan juuri kun joku tulee vastakkaisella kaistalla ja ehditään juuri ja juuri omalle kaistalle. Jos ei itse jarruta, tuloksena voi olla jotain pahempaakin. Ilta-ajossa talvi aikaan on melko yleistä että lähdetään mutkassa ohittamaan toista autoa eikä välitetä vastaantulijoista paljoakaan.

Kertokaapa minkälaisia riskiohituksia olette itse nähneet.

Ajoin tänä iltana Ylivieskaan, puolessa välissä matkaa taakse ilmestyi joku Audi tai Bemari( ajovalojen alla paloi ledit joita käytetään normaalisti päivällä) vilkutti koko ajan valojaan, kunnes jossakin vaiheessa meni ohi. Se vilkuttaminen alkoi rassaamaan, joten ohituksen jälkeen laitoin piruuttani pitkät päälle, pidin niitä niin kauan kuin ohittaja oli häipynyt näköpiiristä. Muutaman 100 m päässä meni rekka, jonka nostaman lumipölyn takia ajoin lyhyet päällä. Tuokin kuski teki ohituksensa jossakin mutkassa.
Valitettavan totta. Yleensä näistä ohittajista lukee kyllä sitten uutisista.
XR3i
meuno
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Elo 2008 23:28
Paikkakunta: Vaasa

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja meuno »

Normaalia. Yleisimmät ohitukset tapahtuvat, sokeissa mutkissa, sokeissa ylämäissä ja vastaantulevan liikenteen seassa, "nopeasti tosta tuikkasen" asenteella. Kesällä tuli muutama pidempi huoltokeikka, niin tuli taas todistettua, kuinka hulluissa paikoissa sitä ohitellaan. Jotenkin surullisimpia ovat ne farmarit, joissa messissä on koko perhe ja sitten ajetaan reilua ylinopeutta, plus ne väärissä paikoissa ohitukset. Tohon kun vielä ympätään "kisat" nopeasti ajavien välillä niin saa vain ihmetellä, miksei kuolonkolareita ole sen enempää. Ehkä nopeuden lisäksi suomalaiset ovat pirun onnekkaita.
----------------------------------------------------------------
Koettu maanpäällinen h*lvetti ooppelilla.
Seuraava auto olikin foortti, ihan taivaspaikan vuoksi.
Mondeo -03 1.8 Centennial konttiperä
juuuso

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Itseäni kaltaisesi ihmiset suorastaan v****tavat. Vähän alustaa on jäykennetty ja kuoppien seurauksena valot "hyppivät" paljon radikaalimmin ja ilmiö senkuin korostuu uusilla xenon-valoilla, ihmiset suuttuvat ja laittavat pitkiä perseeseen mistä tämmönen on kotosin tää touhu?
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Pitkien polttajat pitää pysäyttää tien sivuun ja siirtää nenä niskaan, ei siinä sen kummempaa. Ollaan olevinaan jotain prkln lainvalvojia, ja rangaistaan valottelemalla ja yritetään sokaista "väärintekijää" HOHHOIJAAA. Samaiset tyypit varmaan kyttää naapureitakin ja niiden tekemisiä enemmän kuin omiaan?
laserorion
Viestit: 27
Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja laserorion »

juuuso kirjoitti:Itseäni kaltaisesi ihmiset suorastaan v****tavat. Vähän alustaa on jäykennetty ja kuoppien seurauksena valot "hyppivät" paljon radikaalimmin ja ilmiö senkuin korostuu uusilla xenon-valoilla, ihmiset suuttuvat ja laittavat pitkiä perseeseen mistä tämmönen on kotosin tää touhu?
Käsitin ehkä väärin tuon valojen vilkuttelun, myönnän kyllä etten ole niitä kaikkein kärsivällisimpiä ihmisiä maantiellä, mutta itseäni rassaa kyllä että ajetaan pari kilsaa perässä eikä ohiteta heti jos on mahdollisuus.
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
Korppiina
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Huhti 2010 00:09
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja Korppiina »

Nykyään saa joka päivä nähdä joitain ääliöitä liikenteessä...
Esimerkkinä maanantai-iltana: Ajelin 80-alueella rekan perässä palttiarallaa 83km/h, ja pidin sen verran väliä rekkaan, ettei paska lennä tuulilasiin. Takaa ilmestyikin Pösö 406, ajoi muutaman kilometrin aivan perseessä kiinni.. Sitten tuli risteysalue, jossa on kuudenkympin rajoitus. Yleensä hiljennän siihen vaan hyvin vähän, mutta nyt piti sitten hiljentää aivan siihen kuuteenkymppiin. Sittenhän se Pösö lähti heti eelle, kun 80-alue tuli takasi. Seuraavat 5 kilometriä Pösö sitten ajeli rekan ja minun välissä, kunnes yksissä liikennevaloissa oltiin yhtäaikaa ja Pösö käänty muualle. Sitä ennen piti välillä ajaa aivan Pösön perseessä kiinni...
Siinä oli teiniporukalla uskomattoman järkevä ohitus.
Mondeo 1.8TDi STW -97
Scorpio 2.0i Ghia -95
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Hmm, Hmm, Hmm. Mä en yleensä ota näihin kantaa, kun mopo karkaa näissä ketjuissa niin usein käsistä. :roll:

Minä olen noudattanut sellaista ajofilosofiaa jo vuosien ajan, että jonoa ei muodosta se hidas auto vaan se jonossa seuraavana ajeleva. Tämä tarkoittaa sitä, että ajaessa pidetään silmät auki ja ohi mennään heti kun paikka aukeaa.

Ymmärrän, että tuntemattomalla tiellä ja varsinkin huonossa kelissä ohi ei yksinkertaisesti pääse helpolla, mutta peileihinkin saa katsoa ja jos siellä näkyy autoja silminkantamattomiin, niin sitten on kahvitauon paikka. Itsepäisesti omaa tietään jurnaavat "ei mulla ole mihinkään kiire" -autoilijat luovat omalla käytöksellään valtaosan paheksumistaan riskiohituksista.

Kun jono kasvaa, ei siitä pääse nykyisillä liikennemäärillä enää yhdellä ohituksella ohi (ellei ole jumalattoman pitkä suora ja valmius ajaa korttipois-ylinopeutta :x ), joten ne ohitushaluttomat on käytännössä ohitettava yksi kerrallaan. Jos jonon toinen ohittaisi hitaamman heti, kun tilaa on, ei tulisi tarvetta lähteä takaa ohi pääkallo-ohituksiin koko jonosta. Kokemukseni mukaan jono purkautuu yllättävän nopeasti, kun ne muutamat varovaisimmat pääsevät veturin ohi tai siirtyvät kesämökilleen vievälle pikkutielle. :wink:

Kokemusta eri ohitustilanteista ja liikenteen muuttumista on jo 90-luvun alusta lähtien, Suomea (ja joskus vähän muitakin maita) tulee ajeltua ristiin rastiin noin 40tkm/v. :)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tapper81
Viestit: 57
Liittynyt: 01 Loka 2009 19:51

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja Tapper81 »

Kyllähän tuo touhu on vähän menny nykyään siihen että liikennettä ja omaa matkantekoa ei osata ajatella kilometriä pidemmälle. Itsekin ajelen kevyitä kuorma-autoja työkseni ja jokseenkin turhauttavalta tuntuu esim. moottoriteiden ramppien läheisyydessä kun kauhealla touhulla paahdetaan ohituskaistalta suoraan rampille että varmasti päästään mokomasta hidastelijasta ohi. Ja sitten ollaankin sivutiellä 80:n kameravalvotulla alueella ja äskeinen sankari jurnuttaa edessä tasan 80, ehkä jopa sen alle ja kääntyy muutaman kilometrin jälkeen pois edestä. Eikä varmasti tule mieleenkään että takana olisi päässyt samaa vauhtia, jopa kovempaa. Itse pyrin aina pitämään 85-87 vauhtia yllä, mutta kun moottoritielläkään ei pääse yli 90 niin minkäs teet. :|

Toinen asia mikä suorastaan raivostuttaa on nämä kiihdyttäjät jotka höperehtii edessä 75-79 vauhtia. Mutta annahan olla kun 1,5 kilometrin suoralla lähdet isommalla ohi niin se 90 löytyy hyvinkin nopeasti ja itellä rajoitin alkaa toppuutella menohaluja. Siinähän sitten jurnutetaan rinnalla vähän matkaa ja pakkohan se on taakse vetää kun ohi ei kerta kaikkiaan päästetä. Pahimmat vielä vilkuttelevat hätävilkkuja tms. rangaistukseksi moisesta "vaaratilanteen" aiheuttamisesta. :evil:

Tulipahan tästä nyt jupinat, epäkohdista huolimatta ihan tyytyväinen omalta kannaltani liikenteen sujuvuuteen. Aina se jaksaa mieltä lämmittää ku ohitusmerkistä kiitellään. Ja se toimii muuten toisinkin päin. Jos isompi laite saa oman auton kiinni niin pitkällä suoralla vilkku oikeelle ja vähän vauhtia pois niin ei tarvi jupista siitä et rekka roikkuu perseessä. :wink:

Mutta ajellaanhan nätisti, ettei mee maine niinku tiettyjen merkkien omistajilta... :lol:
Focus 1.5 Tdci 120 Titanium 2015
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Olen aina ihmetellyt "mökki liikenteessä" että varsinkin "juppiautoilla" pitää päästä ohittelemaan yksi kerrallaan jono ohitse vaikka jono on PITKÄ. Menee pirusti aikaa ja aiheuttaa toiselle turhaa tykytystä kun pitää tunkea ohituksen jälkeen ahtaaseen väliin auton tullessa vastaan. Kun viimein ovat ohittaneet koko letkan, niin taas kilometrin päässä on jonkinlainen jono kuitenkin eli sillä ohittelulla ei oikeasti voiteta juuri mitään. Ei mielestäni sillä ohittamisella oikeasti säästetä aikaa vaan vain kuvitellaan säästävänsä esim. 100 km matkalla muutama minuutti. Hyvin usein kun on kyse siitä että joku ajaa tunnollisesti 80km rajoituksen alueella pikkuisen yli 80km/h, joka on joillekkin kuitenkin liian hidas matkavauhti. Harvemmin siis "reilua alinopeutta". Ehkä tämä ohittelu on joillekkin ihmisille urheilua tai muuta ylimääräistä turhaa egon pullistelua liikenteessä?

Kun huomaan liikenteessä "poukkoilua" ja "perseennuolemista", niin yleensä tykkään pitää enemmän näihin autoihin väliä, sillä usein tulee pientä nykimistä jonon vetämiseen kun jarruvalot välkkyvät. Kun on reilumpaa turvaväliä, niin näkee paremmin ja on helpompaa ennakoida tilanteita.
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Minun näkemyksen mukaan ohittelu on vähentynyt julmetusti siitä kun kortin sain, joskus 90-luvun puolivälin haituvilla. Liekö syynä liikennemerkit, jotka lupailevat ohituskaistaa niin ja niin monen kilometrin päähän ja vain siksi, että myös se ohitettava (=jonoa vetävä) kiihdyttää tien leveyden kasvaessa (en ymmärrä miten poliisilla(kin) on vieläkin otsaa väittää, ettei se jonon vetäjä kiihdytä... ei toki aina, mutta vakkarin kanssa on tullut todettua 2^n kertaa tilanne aivan toiseksi) vai Radio Nova, jonka mukaan koskaan ei kannata ohittaa ketään kun täällä on jono.

Turhaudun lähes jokaisella mökkireissulla kun yhden onnettoman perävaunun hinaajan taakse saadaan jono aikaan keskellä arkipäivää ja keskellä valtatietä. Minä en tosin sinne jonon perälle jää, mutta olisi kivempi ohittaa vain se hitaasti ajava, eikä siinä ohessa niitä, jotka ajavat hinurin perässä niin pienillä turvaväleillä, että väliin on tunkemalla tungettava jos ei kerralla ehdi koko letkasta ohi.

Kokonaisuudessaan tämä on tietenkin monimutkainen kuvio. Yhdellä ohituksella ei paljoa voita. Toisaalta jos ohittaa "heti kaikki hitaammat", voittaa tyypillisellä 200 - 350 km mökkimatkalla jo paljonkin. Todellisessa ruuhkassa, kuten legendaarisessa juhannuksen liikenteessä, tilanne on toki aivan toinen. Jos autoja on koko matkalla vieri vieressä, ei ohittamalla voi oikein edes teoriassa voittaa ns. mitään.

Eniten minun pään ympärillä olevaa vannetta kiristävät ne, jotka saan kiinni itse teosta kun haistelevat rekan perää. Katselen sitä hetken, menen ohi ja jatkan matkaa. Seuraavalla ohituskaistalla tämä (kröhöm krö V höm 70) tulee sitten 150 - 160 ohi myös minusta. Pari kilometriä tämän jälkeen edessä on toinen rekka - ja sama... farmariauto. Tätä kuviota on pahimmillaan toistettu Lusista Varkauteen saakka kunnes tajusi pysyä takana. Uskomatonta. Kirveelläkään ei mennä ohi tavan tiellä ja siitä hyvitykseksi ei ohituskaistalla ole nopeusrajoitusta lainkaan. Ja ettei synny turhia väärinkäsityksiä, ajan minä vakkari päällä poliisin hyväksymien toleranssien sisällä. Kyseessä ei siis voi olla minun nopeuden heittely.

Jahas, huomenna, siis tänään, lähdetäänkin avaamaan kautta mökille lasten kanssa. Se on niitä hoitovapaan etuja kun voi mennä juuri silloin kun huvittaa. Katsotaan miten käy - meneekö hermot vai säästyykö bensaa? Nuo nimittäin sulkevat toisensa pois melko täydellisesti ;)

Tekisi mieli avautua myös kameran kohdalla kympin alinopeuteen hidastavista. Jätän sen kuitenkin toiseen kertaan, sillä seuraavan valkean aikaan on oltava edes kutakuinkin skarppina mökkimatkaa varten!
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

othintsa kirjoitti: Tekisi mieli avautua myös kameran kohdalla kympin alinopeuteen hidastavista.
Kai ne luulee että jos ajaa alinopeutta saa vastaavasti rahaa :)
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tohon kameroiden kohdalla tapahtuvaan silmänpalvontaan mulla on yksi kommentti:

poliisi tilastoi ajonopeuksia eri tieosuuksilla noiden tolppien avulla (ja toki niiden perinteisempien kelikameroiden ja silmukoiden avulla). Kumpi on parempi ja tulevaisuuden kehityksen kannalta järkevämpää: tilasto näyttää, että tiellä ajetaan tasan rajoituksen mukaan tai korkeintaan kilsan pari alle vai, että tiellä ajetaan jatkuvasti nopeusrajoituksen ja toleranssin ylärajalla? Kun tähän vielä lisätään meidän liikenneturvaviranomaisten ja poliisin mielikuvitus ja innovaatiokyky tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi, niin reaktio kahteen tilastoskenaarioon on aika helppo päätellä. :lol: Iso-paha-ylinopeus -> enemmän tolppia ja alemmat rajoitukset -> kohta kaikki junnataan pääteitä 60:iä. :evil:

Ostakaa hyvät ihmiset se navi ja ladatkaa Konttisen sivuilta kamerakanta siihen. Pistetään oikein joukolla tilastot kuntoon. :mrgreen: Sen tolpan jälkeen voi sitten jatkaa valitsemallaan nopeudella - kun turvaväli on asiallinen, ei pienestä silmänpalvonnasta aiheudu takaa tulevalle ongelmia.

Noi kamerat on oikeasti joillekin iso ongelma - yhdellä 250km matkalla viime talvena välähti tolppa kahdesti edellä ajaneelle ja kerran takana tulleelle autoilijalle - mulle ei kertaakaan kiitos navigaattorin. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Riskiohittajat

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Menomatka sujui hyvin - olipahan ajankohtakin valittu niin ettei suurempia ruuhkia ole. Mitä nyt eräs matkantaittaja halusi ajaa Lappeenrannan paikkeilla kuutostien työmaiden kiertoteillä 20 km/h. Oli aika työ päästä sieltä perässä nysvääjien takaa ohi, mutta onnistuihan tuo. En käsitä miksi moisissa pienissä kurveissa on ajettava _niin_hitaasti_ (rajoitus olisi 50).

Nyt menee jo ohi otsikon, mutta menköön. Paluumatka taitettiin perjantaina vastavirtaan, siispä kohti etelää. Kahdeksan jälkeen illalla lähdettiin ja liikennettä oli niin käsittämättömän vähän heti alkumatkasta, ja kun lasten oli tarkoitus nukkua koko matka, päätin koittaa miten vähällä pääsen.

2,3:nen käsivaihteinen Scorpio, matka on noin 280 km, ilmastointi oli päällä koko matkan -> 6,9 l/100km. Olin yllättynyt. Ilman ilmastointia olisi tippunut muutamalla desillä tuosta. Olihan alkumatkasta vielä ulkona 24 - 26 astetta. Loppumatkasta oli jo niin viileää, ettei vaikutus ole enää merkittävä. Normikulutus tuolla matkalla on 9,2 jos ajaa moottoritiellä "reilusti" ja 8,8 jos ajaa motarilla noin 110. Noilla kulutuksilla filosofia on matkan alusta loppuun ohittaa välittömästi kaikki, jotka ajavat hitaammin - ellei ole ilmeistä, että ovat hetikohta kääntymässä edestä pois.

Ja mitä tuo otti? Motarilla ajoin 90 km/h ja uuden asuinpaikan myötä sitäkin oli vain 20km (ennen 100). Valtateillä 80 - 85 ja pienemmillä alkupään teillä noin 70. Suurimmissa mäissä annoin hiukan hidastua ja vastaavasti alamäissä annoin vauhdin kasvaa. Ihan rehellisesti siis yrittämällä yritetty. Kaksi kertaa ohitin muutamien autojen ryppään, kummallakin kerralla mono pohjassa tuttuun tapaan.

Maininnan arvoinen seikka on se, että liikennettä oli niin vähän ettei moinen säästäminen häirinnyt muita tiellä liikkujia:) Koko matkalla ohitettiin minut kahdesti eikä kertaakaan roikuttu perässä!

BTW - Oli hieno sää viime viikolla. Koko Saimaa oli rasvatyyni, kelpasi päästellä lasten kanssa veneellä ilman pelkoa että pomppisivat yli laidan. Ja uskokaa tai älkää, koko talven (09/09 - 05/10) mökin alla nukkunut Biltemasta kotoisin oleva, kerran jo "hajonneena" käytöstä poistettu, Sierran akku polkaisi perämoottorin käyntiin ilman ongelmanhaituvaa!
Vastaa Viestiin