Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
Elikkäs en ole auto guru joten viisammat auttakaa.
Olen tässä reilun viikon ihmetellyt mihinkä autosta öljyt katoaa.
Noh nyt sitten olen lisäillyt noin 7 litraa öljyä edellisen vaihdon jälkeen joka oli siis noin 4 viikkoa sitten.
Google osasi opastaa sen verran että olisi aihetta epäillä huohottimen jäätymistä?
En itse edes tiennyt minkä näköinen kapistus on kyseessä, mutta jonkin kuvan nähneenä epäilen että kyseessä on tämä muovisen näköinen monimutkainen putkihässäkkä joka lähtee moottorin päältä?
Miten olisi mahdollista saada kyseinen laite sulaksi? Ei tallia, ei ole puhallinta. Kerkiääkö sulaa jos ajan päiväksi esim. Parkki halliin jossa olisi lämpöä?
Minnekkä se neste sitten sieltä häviää? Vai pitääkö se irroittaa?
Ajan paljon moottoritiellä jossa kuulema kyseinen asia on vaarallinen.
Havaitsin että öljyä on runsaasti sillä puolen konetta josta se putkikasa lähtee, mutta öljyä on myös koneen päällä sekä toisella reunalla.
Jos oikein olen ymmärtänyt koneeseen tulee kova paine kun huohotin (Joka varmaankin löytyy kaikista autoista?) on tukossa.
Sen vuoksi myös öljyn merkkivalo ei syty aikanaan? Itse huomaan merkkivalon syttyvän kun ajan esim. liikenne ympyrään vapaalla jolloin autokallistuu.
Kiitos vastaajille, jotka toivon mukaan kerkiävät vastata ennen kuin viittilöin motarilta kyytiä kanssa-autoilijoilta.
Olen tässä reilun viikon ihmetellyt mihinkä autosta öljyt katoaa.
Noh nyt sitten olen lisäillyt noin 7 litraa öljyä edellisen vaihdon jälkeen joka oli siis noin 4 viikkoa sitten.
Google osasi opastaa sen verran että olisi aihetta epäillä huohottimen jäätymistä?
En itse edes tiennyt minkä näköinen kapistus on kyseessä, mutta jonkin kuvan nähneenä epäilen että kyseessä on tämä muovisen näköinen monimutkainen putkihässäkkä joka lähtee moottorin päältä?
Miten olisi mahdollista saada kyseinen laite sulaksi? Ei tallia, ei ole puhallinta. Kerkiääkö sulaa jos ajan päiväksi esim. Parkki halliin jossa olisi lämpöä?
Minnekkä se neste sitten sieltä häviää? Vai pitääkö se irroittaa?
Ajan paljon moottoritiellä jossa kuulema kyseinen asia on vaarallinen.
Havaitsin että öljyä on runsaasti sillä puolen konetta josta se putkikasa lähtee, mutta öljyä on myös koneen päällä sekä toisella reunalla.
Jos oikein olen ymmärtänyt koneeseen tulee kova paine kun huohotin (Joka varmaankin löytyy kaikista autoista?) on tukossa.
Sen vuoksi myös öljyn merkkivalo ei syty aikanaan? Itse huomaan merkkivalon syttyvän kun ajan esim. liikenne ympyrään vapaalla jolloin autokallistuu.
Kiitos vastaajille, jotka toivon mukaan kerkiävät vastata ennen kuin viittilöin motarilta kyytiä kanssa-autoilijoilta.
//))==Ford Escort 1.8D -96
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
Mulla on ollut kaks kertaa huohotin jäässä, ja molemmilla kerroilla on pitänyt jakopää purkaa moottorista, että on saanut sen jäätymisen aiheuttamat viat korjattua... Ekalla kerralla pullahti kampiakselin stefa paikoiltaan, tokalla kerralla nokka-akselin stefa. Eli sun tapauksessa ei auta pelkkä huohottimen sulattelu ja puhdistaminen vaan pitää korjata myöskin se öljyvuoto.
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 05 Heinä 2009 03:04
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
En nyt sitten ole yhtään varma mitenkä se kiisseleissä menee mutta bensakoneissa se on sellainen pienehkö aktiivihiili "tyyny" ilmanputsarikotelon sisällä edestä katsottuna vasemmassa etureunassa omassa pienessä muovi "taskussaan" johon myöskin se putki siittä venttiilikotelon kannenpäältä kulkeutuu. Näin siis foorttin bensakoneissa.
Jo parikytä Foordia eikä loppua näy...
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
Paljonkohan tuossa sitten olisi kustannusarvio jos veisi korjaamolle?
//))==Ford Escort 1.8D -96
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
Mulla ei oo ainakaa tietoa kustannusarviosta, kun ei ole huoltoon asti täytynyt viedä korjattavaksi. Se ikävä puoli tossa viel oli, että sitä öljyä oli roiskunu niin paljon myös tuohon jakohihnan päälle, että sekin piti vaihtaa uuteen, kun ei sitä vanhaa enää uskaltanut laittaa takaisin paikoilleen.
Ootko huomannu ennen noita öljyjen katoamista, että onko esim öljyntäyttöreijän korkki tai öljytikku ponnahtanut pois paikoiltaan? Mulla irtoili ekan jäätymisen yhteydessä öljykorkki paikoiltaan, kun se paine tuli sitä kautta ulos. Sitten ku vähä tiivistin sitä täyttöaukon reikää niin pullautti sen stefan paikoiltaan.
Ootko huomannu ennen noita öljyjen katoamista, että onko esim öljyntäyttöreijän korkki tai öljytikku ponnahtanut pois paikoiltaan? Mulla irtoili ekan jäätymisen yhteydessä öljykorkki paikoiltaan, kun se paine tuli sitä kautta ulos. Sitten ku vähä tiivistin sitä täyttöaukon reikää niin pullautti sen stefan paikoiltaan.
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
No ei se syty oikein kesälläkään vaikka öljyt koneesta häviääkin. Yläkertä on koneesta jo jonkun aikaa käynnyt yleensä kuivana jo kun valo syttyy.Perttirlz kirjoitti:Sen vuoksi myös öljyn merkkivalo ei syty aikanaan? Itse huomaan merkkivalon syttyvän kun ajan esim. liikenne ympyrään vapaalla jolloin autokallistuu.
Huohotin voi olla myös sellainen "möykky" jossa on pieni reikäisiä metallilevyjä päällekäin useita. Koskeus kerääntyy väliin ja ja tukkii reijät = ongelmia tiedossa.
Ei juurikaan välttämättä auta vaikka auton saisikin sulaksi parkkihallissa vastaavassa. Siellä huohotus järjestelmässä pysyy se kosteus kuitenkin ja saattaa jäätyä uudestaan hetken kuluttua. Paras olisi kun purkaisi huohotus systeemin ja putsaisi.
gti golo palloilija
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
En ole huomannut että mittatikun aukosta olisi öljyä tullut, mutta mitta tikku on kuitenkin ylös asti öljyn peittämä. Täyttökorkkikin on pysynyt paikallaan mutta avatessa sitä tuntuu pientä painetta.
Jakohihna remppa tehty 10tkm sitten, niin ei kyllä hotsittaisi setä teetättää uudestaankaan.
Pajallekko vain? Montakohan tuntia siihenkin menee? 4? eli pelkät työt olisi n. 200e? Vai paljonko ne nyt yleensä veloittaa.
Pakko ainakin ajaa vielä n.1000km enen kuin auto kerkiää huoltoon, varmaan siihen asti vain lisäilen öljyä?
Voinko tehdä jotain ehkäiseviä toimenpiteitä ettei kone laukea?
Saanko esim jonkin huohottimen pätkän näppärästi irti jotta voisin tutkia että onko se tukossa?
Onnistuuko sen huohottimen puhdistus ihan mattimeikäläiseltä? Tarvitseeko uutta osaa?
Miten se putkisto oikein kiertelee?
Jakohihna remppa tehty 10tkm sitten, niin ei kyllä hotsittaisi setä teetättää uudestaankaan.
Pajallekko vain? Montakohan tuntia siihenkin menee? 4? eli pelkät työt olisi n. 200e? Vai paljonko ne nyt yleensä veloittaa.
Pakko ainakin ajaa vielä n.1000km enen kuin auto kerkiää huoltoon, varmaan siihen asti vain lisäilen öljyä?
Voinko tehdä jotain ehkäiseviä toimenpiteitä ettei kone laukea?
Saanko esim jonkin huohottimen pätkän näppärästi irti jotta voisin tutkia että onko se tukossa?
Onnistuuko sen huohottimen puhdistus ihan mattimeikäläiseltä? Tarvitseeko uutta osaa?
Miten se putkisto oikein kiertelee?
//))==Ford Escort 1.8D -96
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
Mulla hoiti tuo isäpappa tuon korjauspuolen niin ei maksana mitään. Itelläki oli edellisesti jakohihnan vaihdosta 16tkm ja nyt sitten uusiksi
Ite varaosathan ei nyt oo kovinkaan kalliita.
Kyllähän se jatkuva öljyn lisäys toki onnistuu, jos se öljyvuoto on hidasta, pitää vaan melkein päivittäin sitten tarkistaa öljypinnan taso. Ite ajelin tuossa tammikuussa useamman päivän silleen, että moottori tiputteli öljyä sieltä kampiakselin päästä, ja ehdinpä ajaa montakymmentä kilsaa niinkin, että öljyä oli alle minimirajan.
Nyt sunnuntaina lähin aamulla kotoa ajelemaan kaupungille päin, ja moottoritiellä sitten kävi auto vaan yhtäkkiä hyytymään vaikka oli kaasu pohjassa. Noh, sinne se sitten jäi tien poskeen ja kattelin sit öljytason niin eihä siel ollu enää öljyä yhtään
Oli sitten kaikki öljyt holahtanu koneesta ihan muutamassa sekunnissa.

Kyllähän se jatkuva öljyn lisäys toki onnistuu, jos se öljyvuoto on hidasta, pitää vaan melkein päivittäin sitten tarkistaa öljypinnan taso. Ite ajelin tuossa tammikuussa useamman päivän silleen, että moottori tiputteli öljyä sieltä kampiakselin päästä, ja ehdinpä ajaa montakymmentä kilsaa niinkin, että öljyä oli alle minimirajan.
Nyt sunnuntaina lähin aamulla kotoa ajelemaan kaupungille päin, ja moottoritiellä sitten kävi auto vaan yhtäkkiä hyytymään vaikka oli kaasu pohjassa. Noh, sinne se sitten jäi tien poskeen ja kattelin sit öljytason niin eihä siel ollu enää öljyä yhtään

Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.

Mikä toi "?" on? sehän tulee sieltä ilman putsarilta? Missäs se huohotin sitten sijaitsee? En kyllä itse löytänyt sitä.
Tuolta tiivisteen kohdalta on osa tiivisteestä pullahdellut ja varmaankin öljyä valunut.
Kuvaa jos katsotaan noin eli edestä niin koneen takapuolella tiivisteeltä on valunut öljyä paljon enemmän.
Auton sisällä myös haisee kitkerälle.
Onko huohotin koneen edessä? Siinä ainakin meni letkuja?
//))==Ford Escort 1.8D -96
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.


No nyt kun jo oot stefat ja tiivisteet pullautellut niin maksaa joka tapauksessa aika paljon enempi kuin jos heti olis huoltanut noi huohottimet kun oireet oli vielä siedettävät.

Ford #11
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
Itellä tosiaa irtoili tuo öljynlisäysaukon korkki paikoiltaan kun oli huohotin jäätynyt, mutta enpä mä sitä viel siinä vaiheessa osannut yhdistää sitä huohotinongelmaan
Noh, opitaan sitten vaikkapa kantapään kautta. Ja bonuksena mulla on viel se, että öljynpaineen varoitusvalo lienee palanut tai kytketty pois toiminnasta, kun se ei oo missään vaiheessa palanu, vaikka onki ajanu autolla muutaman sataa metriä ilman öljyjä eikä ees silloin, kun autoon laittaa virrat päälle 
Tässä voisi vielä päteä ettei semmosta voimaa kuin "keskipakovoima" ole olemassa, vaan öljyn liikkuminen moottorissa aiheutuu Newtonin keksimistä fysiikan laeista, eli kappale jatkaa tasaista suoraviivaista liikettä vakionopeudella tai pysyy levossa, jos siihen ei vaikuta ulkoisia voimia. Mutta sehän tässä ei ollut oleellinen asia.


Tässä voisi vielä päteä ettei semmosta voimaa kuin "keskipakovoima" ole olemassa, vaan öljyn liikkuminen moottorissa aiheutuu Newtonin keksimistä fysiikan laeista, eli kappale jatkaa tasaista suoraviivaista liikettä vakionopeudella tai pysyy levossa, jos siihen ei vaikuta ulkoisia voimia. Mutta sehän tässä ei ollut oleellinen asia.
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
Niin ja onneksi omassa koneessa ei ole turboa vain kyseessä on perus 1.8D.
Venttiilikopan tiivisteiden vaihtohan ei varmaan ole kummoinen juttu?
Koppa auki ja uudet tiivisteet tilalle?
Itsellänihän tuo ongelma oli varmaan yli 2 viikkoa ennen kuin päättelin että kyseessä voisi olla huohotin ongelma.
Venttiilikopan tiivisteiden vaihtohan ei varmaan ole kummoinen juttu?
Koppa auki ja uudet tiivisteet tilalle?
Itsellänihän tuo ongelma oli varmaan yli 2 viikkoa ennen kuin päättelin että kyseessä voisi olla huohotin ongelma.
//))==Ford Escort 1.8D -96
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
Olisiko joku ystävällinen ja kertoisi missä se huohotinletku menee?
Vai näkyykö ees näistä kuvista.



Linkit kuviin joista näkee tarkemmin:
http://www.dvdplaza.fi/galleria/data/50 ... 1_8D_1.jpg
http://www.dvdplaza.fi/galleria/data/50 ... t_1_8D.jpg
http://www.dvdplaza.fi/galleria/data/50 ... 1_8D_2.jpg
Kiitos vastanneille.
Vai näkyykö ees näistä kuvista.



Linkit kuviin joista näkee tarkemmin:
http://www.dvdplaza.fi/galleria/data/50 ... 1_8D_1.jpg
http://www.dvdplaza.fi/galleria/data/50 ... t_1_8D.jpg
http://www.dvdplaza.fi/galleria/data/50 ... 1_8D_2.jpg
Kiitos vastanneille.
//))==Ford Escort 1.8D -96
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
öljytikun vieressä oleva ylös lähtevä paksu letku
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
Kiitos hyvästä vastauksesta
Pitää repästä se irti ja katsoa että mitä näkyy.
Ei varmaan ole iso homma tutkia sitä

Pitää repästä se irti ja katsoa että mitä näkyy.
Ei varmaan ole iso homma tutkia sitä
//))==Ford Escort 1.8D -96
Re: Huohotin jäässä? Öljyt hukassa.
Se öljytikun viereinen on huohotus/öljyn paluuvirtaus alakertaan. Mutta puolestaan se oikea huohotus lähtee sieltä toiselta puolelta venttiilikoppaa. Menee imuputkeen. (toivottavasti). Ihmetyttää kovasti jos se jäätyä pystyisi. Ei kai se oo kovasti taitoksella tai mitään...?