Mk3 Mondeon takajarruista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Haulla katselin, enkä löytänyt ihan sopivaa aihetta johon jatkaa, joten laittelin uuden aiheen. Jarrulevyt on näissä kolmos Mondeoissa kulutustavaraa (no sitähän ne on kai joka autossa). Omaan on hiljan vaihdettu etulevyt ja palat ja nyt koittelin vähän peltivanteen välistä takajarrulevyä ja siinähän tuntui sen verran kulumaa, että pitänee nuo vaihtaa ennen katsastusta taaksekin. Sinänsä hyvin vielä toimivat, eivätkä ole jumitelleetkaan.

Tuo kun on 2005 mallinen, niin siinä on erilaiset jarrupalat (ainakin Motonetin mukaan) kuin 01-04 malleissa. Levyt lienevät pysyneen samoina. Ovatkohan vaihtaneet palamallia juuri tuon jumittamisen takia?

Palat:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=22-1798

Levyt:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=22-5816

Osat ei ole hinnalla pilattuja siis, mutta mites Motonetin laatu näissä? Onko kellään omia kokemuksia? Eli haenko nuo, vai jostain muualta? Entäs vaihto? Onko paha operaatio jos ajattelisi itse värkätä? Onko noissa käsijarru jotenkin integroituna?
Focus MK2
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Eikö oo kukaan ite tehnyt jarruremppaa? Kannattaako siis minunkin viedä suosiolla pajalle?
Focus MK2
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

On tehty, pystyy ittekin tekeen, käsijarru satuloissa. Osat ei oo motonetin valmistamia, ja jos sieltä ei osta halvinta kuraa, homma toimii. siinä nyt muutama vinkki, haulla löytyy varmasti lisää. korjausoppaan aknssa pääsee jo pitkälle noissakin korjauksissa, vaikka ei olis ennen tehnytkään.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja Tenox »

OK. Kiitoksia. Kaipa tuota voisi itse yrittää. Motonetin levyt on 25e / kpl, eikä siellä myydä kuin yhtä mallia Mondeoon. Mitähän nuo maksaa sitten muualla?
Focus MK2
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Mä ostin toissa syksynä motonetistä itse kaikki takajarrukamat tohon meitin farkkuun, ja hyvin on toiminut reilun 10tkm, ei mitään valittamista. Yleensä siellä vaan on kaksi vaihtoehtoa, halpa ja kalliimpi, silloin kannattaa valita se vähän parempi.

En tiedä miten satulan rakenne on muuttunut 05 vuosimalliin, mutta tossa vanhemmassa sitä jarrustaulan mäntää joutuu pyörittämään samalla kuin sitä painaa sisään, että männän saa pohjaan. Muuten ihan perus pulttausta.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Tuli mieleen todeta Sierran allekirjoitukseen, että unelma-autojeni Top viidessä on Ford Mustang Fastback vuodelta 1968 vihreänä (67 voisi myös kelvata). (Muita Top 5 autoja mm. Shelby Cobra 427 koneella sinivalkoisena ja BMW E36 M3 3.2 ja 6v. manuaali Dakar Gelb värillä)
Focus MK2
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Eipä nuo nyt niin pahat olleetkaan, kun tarkemmin katsoi. Hoppa tänään leimattu taas vuodeksi eteenpäin. Katotaan ens suvena uudestaan. :)
Focus MK2
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Njoo. Hoppa leimattu eilen vuodeksi ja nyt oli levyt ja palat jo todella pahat... Osuivat jo hiukan satuloihin, jotka onneksi toimivat ja huollettiin siinä samalla. Kaupanpäälle oikean takapyörän laakeri oli totaalisen kaputt ja se olikin yllättäen se kallein osa, kun tulee vissiin läjä muutakin sälää mukana. Jarruremppa osineen 220e, laakeriremppa osineen 285e ja katsastuspalvelu 90e päälle = 595e siis. Vaan nyt on taas Ford iskussa ja saa vuoden (toivottavasti) ajella.
Focus MK2
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Takapyöränlaakerihan tulee täydellisenä pakettina, eli siinä on koko pyörän napa ja laakeripesä samaa pakettia, ei pysty purkamaan, ja vielä abs anturikin kuuluu paketin hintaan. Ebayssa on myynnissä kiinalaisia tarvikkeita n.80e hintaan posteineen, itse en ole omaan laittanut, mutta työkaverin autoon moinen laitettiin, ja on se pelannut..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Vuosi kulunut ja taas rahisee takapää. Tuntuis hiukan, että nyt on antautunut toiselta (vasen) puolen pyöränlaakeri. Kattelin vanhaa huoltokuittia, että 258e maksoi pelkkä osa. :( Noh, Motonetissä tuo onkin vain 144,90e. :)

Pyörähtää 120tkm just kohta mittariin ja osat huoltoon on jo ostettuna. Su-ma on tarkoitus tehdä tuo isoin huolto ja samalla sitten vaihdetaan tuo laakerikokonaisuus jos on tosiaan rikki. Sitten katsurille ja raakaa ajoa.

2 vuotta Mondeon kanssa takana ja ihan suht tyytyväinen olen.
Focus MK2
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Osta se laakeri ebaysta, itse ostin ja makso posteineen joku 70€, vaihtoon meni se 1h kun samalla putsailin satuloita ja rasvasin liukutapit...
kujis
Viestit: 245
Liittynyt: 19 Huhti 2006 13:11

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja kujis »

Tenox kirjoitti:Vuosi kulunut ja taas rahisee takapää. Tuntuis hiukan, että nyt on antautunut toiselta (vasen) puolen pyöränlaakeri. Kattelin vanhaa huoltokuittia, että 258e maksoi pelkkä osa. :( Noh, Motonetissä tuo onkin vain 144,90e. :)

Pyörähtää 120tkm just kohta mittariin ja osat huoltoon on jo ostettuna. Su-ma on tarkoitus tehdä tuo isoin huolto ja samalla sitten vaihdetaan tuo laakerikokonaisuus jos on tosiaan rikki. Sitten katsurille ja raakaa ajoa.

2 vuotta Mondeon kanssa takana ja ihan suht tyytyväinen olen.
Motonetin laakerilla itsekkin ajanut kahdella eri mondeolla, ensimmäinen kesti varmasti sen 60tkm mitä auto mulla oli, toisella nyt 8tkm takana... :) Takajarruja kuluttaa ilmeisesti laahaavat palat, käsijarru jumii päälle pakkasilla. Täytyy tuostakin omasta rasvata ja herkistellä jarrut, kun tulee aika vaihtaa kesärenkaat..
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
kujis
Viestit: 245
Liittynyt: 19 Huhti 2006 13:11

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja kujis »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Mä ostin toissa syksynä motonetistä itse kaikki takajarrukamat tohon meitin farkkuun, ja hyvin on toiminut reilun 10tkm, ei mitään valittamista. Yleensä siellä vaan on kaksi vaihtoehtoa, halpa ja kalliimpi, silloin kannattaa valita se vähän parempi.

En tiedä miten satulan rakenne on muuttunut 05 vuosimalliin, mutta tossa vanhemmassa sitä jarrustaulan mäntää joutuu pyörittämään samalla kuin sitä painaa sisään, että männän saa pohjaan. Muuten ihan perus pulttausta.
Ilmeisesti levyjarrullisissa kaikissa on tuo mäntä ruuvattavaa mallia?? Vai?Tai ollut ainakin niissä, mitä itse on tullut ruuvattua...
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Motonetin (eli GSP) takalaakeri, TRW:n takaiskarit (Kybit oli alla 60tkm, toinen antautui tänä talvena) ja uudet käsijarruvaijerit. Siinä 120tkm huollon päälle tulleet hommat. Toivottavasti menee katsastuksesta läpi. 10h meni kahdelta mieheltä koko paskaan, mutta täytyy sanoa, että oikein mikään ei sujunut jouhevan helposti, vaan aina jokin asia kamitti vastaan.

Mielestäni aika nopeasti meni laakerit, kun takaa 110tkm toinen ja 120tkm toinen. Samoin jarrulevyt eteen jo 85tkm jälkeen ja taakse 110tkm kohdalla. Takaiskarit 60tkm välein tähän mennessä. Vertailuna perheen kakkosauto jossa on alkuperäiset laakerit ja iskarit ja mittarissa 230tkm. Jarrulevyjä on siihenkin kyllä vaihdeltu vielä taajempaan.

Korjauskulut n. 300e ja huoltokulut n. 100e. Työ ilmaista. Iskarien yläpäät on muuten vittumaiset avata ja kiinnittää..

Edit: Läpi meni kehujen kera. :D
Focus MK2
pnieminen74
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Maalis 2010 11:55

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja pnieminen74 »

MONDEO MK3 ja kaikki muutkin voortit on surkeita autoja, mulla dieseli ja takalevyt 50 kappale,
biltsussa jotain vähän yli 20 liekö bensiiniin? jarrut kestää korjauksen jälkeen 5kk ja jää jumiin, ihan sama uusiiko kaikki vaiko puhdistelee alkuperäset, huonoa suunnittelua sanosin, olen muutaman kerran näitä korjannu jos jokusesta merkistä, mondeoissa huonoimmat jarrut mitä vastaan on tullu, jouset pitää heti uutena vaihtaa puolta jäykempiin, jos sattuu löytymään. se ruuvattava mäntä jumiutuu ihan sama putsaako vaiko ei, kun rasvat palaa ennenkuin ees huomaa ja soppa on valmis, stefakin lienee polskifiiatista kopioitu, on senverran paska, ei tosin vaikuta yhtään tohon jumiutumiseen, sen tekee se laahausliike ja itse osien materiaali (varmaan kiinasta) vaijerit muuten venyy, niille jotka ei usko, niin 5vuotta ja 1cm, ainakin diisseliversiossa, liekö sama lieka, ei oo laadukasta vaijeria nähnykkään, tosin se toimii vaikka sisus täynnä hiekkaa, vaikkakin jouheesti pakkasessa ;) jos sattuu hiekkateillä rallaamaan, suosittelen vaihtoa autoon, ei tällä pärjää...(ps. taas tänäkin vuonna hylky ja jousi poikki, jarrut paskana, toinen laahaa että hajuvana tulee perässä (saattaa ne jousekki venyä, ihan sama).
uutena päästöt 0,42 ensimmäiset 7 vuotta, sitte alkaa tapahtua, 9 vuosi 1,05 10 vuosi 1,75 tervettä menoa savun saattelemana, liekö suuttimet jo paskana nekin, jaaniin tää kasa on 96kw tai sinnepäin mitä on jäljellä alicanten virityspajan jäämistöistä, tddi tuontiromu kun on.

koputan puuta; automaatti ilmastoinnin täyttöjen, jousien, iskarien, siirtopumpun, jäähdyttäjän, konepellin lukon, laturin, ohjaustehostimen, lämpöanturien, turbon putkien (ei saa muuten suomesta sopivia), akun, takajarrujen, pyöränlaakerien jälkeen ei ole tarvinnut vielä ropeltaa muuta hajonnutta, paitsi tietty nyt toi yks jousi taas pitää vaihtaa...moottoria pudottaa 7,5cm että saa vaihdettua, itseasiassa ihan sama mitä tekee niin olen joutunut tiputtaan koneen pukin aina irti, on tää niin vesseli auto että, onneks on lämmin ja iso talli...

ps. viimeinen foortti (ei oo muuttunu laatu vm.79 tanarista yhtään suuntaan tai toiseen, siinä tosin käsis kesti pidempään tekohengityksillä, jopa 2 vuotta).
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Dieseleissä, bensoissa ja tehomalleissa kaikissa samat jarrut.
Ei ne nyt sentään ihan niin huonot ole, vaikka ne omastakin mielestä on surkeata suunnittelua.
Omasta paljon ajetusta alkoi kanssa takajarrut jumittamaan, satulat vaihdoin ja levyt+palat, niin melkein kolme vuotta meni ettei tarvinnut koskea ollenkaan.. :wink: Ja saatto mennä kauemminkin, auto meni siinä kohtaa vaihtoon. Reilu 300tkm ajettuna hukkasin, eikä kyllä pahaa sanottavaa, ihan hyvä laite, joka vehkeessä on ne heikot kohtansa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja juhve »

minkäs jousen takia oot joutunut moottoria irrottaan
taitaa toi jarrujen putsaus suositus olla vuoden välein
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Sellasta viä ku asennat ne männät paikoilleen niin sillä männän asennollakin on takana merkitystä suhteessa jarrupaloihin...
"harder" is not a very good safeword
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja traasbet »

saksoboy kirjoitti:Sellasta viä ku asennat ne männät paikoilleen niin sillä männän asennollakin on takana merkitystä suhteessa jarrupaloihin...
Tarkennatko..? meinaatko männässä olevaa uraa sekä paloissa vastaavasti.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mk3 Mondeon takajarruista

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Jarrusatulas on kohdistusnystyrät minkä mukaan ne pitää asettaa ja nimenomaan oikean kolon.
kuskin puolella pienempi kolo asetetaan nystyrän kanssa samaan linjaan ja apukuskin puolella isonpi asetetään nystyrän kanssa samaan linjaan.
ilmeisesti ne jarrupalojen nystyrät tulee siten oikeaan kohtaan.
"harder" is not a very good safeword
Vastaa Viestiin