mondeo öljyt

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tessulandia
Viestit: 210
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: mondeo öljyt

ViestiKirjoittaja Tessulandia » 04 Heinä 2018 17:45

Mitä vikaa sitten on ollut Framin suodattimissa? ja millä aikavälillä? itsella ollu varmaan vanhaamallia vielä niin en ole huomannu... ja aika monet suodattimet tehdään samassatehtaassa ties missä maalataan vaan sen firman väreihin joka niitä markkinoi.
Esim. Ford ei itse valmista mitää suodattimia saati öljyäkään,varmasti on muutakin ihan samaa öljyä myytävänä joka Fordiin käy kuin se "ainut oikea" missä on Fordin logo,käynti ihan oikeassa varaosaliikkeessa auttaa kummasti valitsemaan.
Nykyaikana on vaikea sanoa mikä on laatua ja mikä ei, kumpa joku sen kertoisikin...

_Bandit_
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Huhti 2017 19:10

Re: mondeo öljyt

ViestiKirjoittaja _Bandit_ » 04 Heinä 2018 18:39

Tessulandia kirjoitti:Mitä vikaa sitten on ollut Framin suodattimissa? ja millä aikavälillä? itsella ollu varmaan vanhaamallia vielä niin en ole huomannu... ja aika monet suodattimet tehdään samassatehtaassa ties missä maalataan vaan sen firman väreihin joka niitä markkinoi.
Esim. Ford ei itse valmista mitää suodattimia saati öljyäkään,varmasti on muutakin ihan samaa öljyä myytävänä joka Fordiin käy kuin se "ainut oikea" missä on Fordin logo,käynti ihan oikeassa varaosaliikkeessa auttaa kummasti valitsemaan.
Nykyaikana on vaikea sanoa mikä on laatua ja mikä ei, kumpa joku sen kertoisikin...


Ford ei valmista itse öljyjään, ennen Ford Formula F valmistettiin Englannissa BP:n alaisuudessa, nykyisin tulee Saksasta.

Framit valmistetaan ihan omassa tehtaassaan, kuten suurinosa suodattimistakin, eri asia mikä on emoyhtiö. Euroopassa Framin myynnistä vastaa Sofima, joka valmistaa euroFramit. Kaikkia suodattimia ei todellakaan valmisteta samoissa paikoissa, emoyhtiöllä voi olla tuotantoa useissa maissa jopa saman merkin sisällä!

https://www.youtube.com/watch?v=g4kjxgF7fkQ

Framin suodattimet on yllättävän huonoja, mm:

- Liimatut päätylevyt paperimassasta, ei metallisia
- Erittäin pieni filtterin pinta-ala
- Erittäin halpa filtterimateriaali (ideana on, että suodatin pysäyttää erikokoiset partikkelit, suodatinmateriaalin huokoisuus, paksuus ja pinta-ala vaikuttavat todelliseen suodatustulokseen sekä siihen, kuinka nopeasti suodatinmateriaali tukkeutuu ja virtausvastus kasvaa. Lisäksi minkäkokoisia partikkeleita suodattimen läpi pääsee). Fram toteaa omilla sivuillaan esim. PH-2 kohdalla saavutetaan markkinapuheiden mukaan seuraava: "A special blend of fibers and resin creates a proprietary filter media that captures 95% of the dirt particles that can cause harmful engine wear.", joka pienellä präntätyssä kohdassa toteaa : "1. FRAM Group testing of average filter efficiency of PH8A, 3387A and 4967, or equivalent FRAM TG or XG models under ISO 4548-12 for particles greater than 20 microns." Eli kaikki 20 mikronia pienemmät menevät heittämällä läpi ja tulos on keskimääräinen!
- Ei jousikuormitteista by-pass venttiiliä, vaan surkea taivutettu pellinpala, jolla ei samaa jousivakiota!
- Esim. Fordiin sopiva PH-2 "Extra Guard" on jopa paketissa merkitty kestämään vain 8000km! ("Proven protection for up to 5,000 miles"), mikä on huomattavasti vähemmän kuin vaihtoväli öljyille (20tkm/12kk)

Youtubesta löydät helposti toistakymmentä videota, jossa Framin suodatin on leikattu auki ja ihmetelty yllättävän huonoa rakennetta ja kestävyyttä.

https://youtu.be/XRRgw4B7R-I

https://youtu.be/Imq39p0_YTA?t=598

Mk3Mondeo
Viestit: 80
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: mondeo öljyt

ViestiKirjoittaja Mk3Mondeo » 04 Heinä 2018 19:09

_Bandit_ kirjoitti:
Tessulandia kirjoitti:Mitä vikaa sitten on ollut Framin suodattimissa? ja millä aikavälillä? itsella ollu varmaan vanhaamallia vielä niin en ole huomannu... ja aika monet suodattimet tehdään samassatehtaassa ties missä maalataan vaan sen firman väreihin joka niitä markkinoi.
Esim. Ford ei itse valmista mitää suodattimia saati öljyäkään,varmasti on muutakin ihan samaa öljyä myytävänä joka Fordiin käy kuin se "ainut oikea" missä on Fordin logo,käynti ihan oikeassa varaosaliikkeessa auttaa kummasti valitsemaan.
Nykyaikana on vaikea sanoa mikä on laatua ja mikä ei, kumpa joku sen kertoisikin...


Ford ei valmista itse öljyjään, ennen Ford Formula F valmistettiin Englannissa BP:n alaisuudessa, nykyisin tulee Saksasta.

Framit valmistetaan ihan omassa tehtaassaan, kuten suurinosa suodattimistakin, eri asia mikä on emoyhtiö. Euroopassa Framin myynnistä vastaa Sofima, joka valmistaa euroFramit. Kaikkia suodattimia ei todellakaan valmisteta samoissa paikoissa, emoyhtiöllä voi olla tuotantoa useissa maissa jopa saman merkin sisällä!

https://www.youtube.com/watch?v=g4kjxgF7fkQ

Framin suodattimet on yllättävän huonoja, mm:

- Liimatut päätylevyt paperimassasta, ei metallisia
- Erittäin pieni filtterin pinta-ala
- Erittäin halpa filtterimateriaali (ideana on, että suodatin pysäyttää erikokoiset partikkelit, suodatinmateriaalin huokoisuus, paksuus ja pinta-ala vaikuttavat todelliseen suodatustulokseen sekä siihen, kuinka nopeasti suodatinmateriaali tukkeutuu ja virtausvastus kasvaa. Lisäksi minkäkokoisia partikkeleita suodattimen läpi pääsee). Fram toteaa omilla sivuillaan esim. PH-2 kohdalla saavutetaan markkinapuheiden mukaan seuraava: "A special blend of fibers and resin creates a proprietary filter media that captures 95% of the dirt particles that can cause harmful engine wear.", joka pienellä präntätyssä kohdassa toteaa : "1. FRAM Group testing of average filter efficiency of PH8A, 3387A and 4967, or equivalent FRAM TG or XG models under ISO 4548-12 for particles greater than 20 microns." Eli kaikki 20 mikronia pienemmät menevät heittämällä läpi ja tulos on keskimääräinen!
- Ei jousikuormitteista by-pass venttiiliä, vaan surkea taivutettu pellinpala, jolla ei samaa jousivakiota!
- Esim. Fordiin sopiva PH-2 "Extra Guard" on jopa paketissa merkitty kestämään vain 8000km! ("Proven protection for up to 5,000 miles"), mikä on huomattavasti vähemmän kuin vaihtoväli öljyille (20tkm/12kk)

Youtubesta löydät helposti toistakymmentä videota, jossa Framin suodatin on leikattu auki ja ihmetelty yllättävän huonoa rakennetta ja kestävyyttä.

https://youtu.be/XRRgw4B7R-I

https://youtu.be/Imq39p0_YTA?t=598



Tuo suodattimien laatu on enenevässä määrin herättänyt huolta. Viimeksi tilasin Saksasta Fordin alkuperäissuodattimet ja silmämääräisesti näyttivät laadukkailta.
Olen pyrkinyt dieselissä käyttämään Delphin alkuperäistä HDF924 -suodatinta joka on mainostettu suodattvan huomattavasti paremmin kuin muut.

http://www.kfz-teileprofi.de/ford/monde ... a-1495399/

Fiestalla
Viestit: 265
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: mondeo öljyt

ViestiKirjoittaja Fiestalla » 05 Heinä 2018 00:08

_Bandit_ kirjoitti:Suodattimen vaihto ehdottomasti joka öljynvaihtokerta, noista kierrettävistä metallikuorisuodattimista kun ei osaa sanoa kuinka hyvää laatua ne oikeasti ovat, onko rypytys/liimaus/ohivirtausventtiili kunnossa ja erityisesti, onko se suodatin hyvä vielä 10+km jälkeen. Yleisesti kyllä, jos et osta jotain Framin roskaa.

Hyväksi koettuja 5W-30 WSS-M2C-913-C/D vaatimukset täyttäviä öljyjä, joita menee suurinpaan osaan perusbensa ja -diesel Fordeista on Ford Formula F:n lisäksi mm.

- Comma X-Flow 5W-30 (Fordin hyväksymä, täyttää 913-D vaatimukset)
- Total Quartz 9000 NFC (Täyttää 913-D vaatimukset, Saksan Amazonissa erittäin halvalla ja ilmainen toimitus yli 39e ostoksiin, hinta ~20e/5l = 4e/l)
https://www.amazon.de/Total-Quartz-Futu ... B008JU625U

Ja omissa Mk3 V6 vaihtoväli on se 12kk / ~10-12 tkm, suodattimina vain FoMoCo / K&N / Bosch / Mann (pääasiassa nykyisin K&N HP-2010)


Ja mm. Mobil

http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_products_mobil-super-3000-x1-formula-fe-5w30.aspx#

Tessulandia
Viestit: 210
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: mondeo öljyt

ViestiKirjoittaja Tessulandia » 05 Heinä 2018 01:05

Ok jos on jo ilmoitettu että ei kestä kuin 8000km niin tuohan on selvä asia sitten.
Olikos se sitte ntuo Delphi mitä tehdään intiassa?? joku senmoinen on mun traktorissa kun sitä vaan liike myy ei muuta,ja siinä lukee made in intia,ainut huonopuoli siinä on tullu että tiiviste mikä pitäs suodatin kuppiin käydä onkin liian ohuttta,etä ompa noissa sitte eroja.
Joo mulle noista puhunu varaosaliike,siinä sanovat että sytytystulpatkin melkeen tulee muutamista tehtaista,ei ole kuten ennen vanhaan,semmosta se nykymaailma on.
itse olen ihmetelly noita uudempien autojen öljyn putsareita mahtuu melkeen kahvikuppiin! miten semmonen voi kestää puhtaana 20tkm?? vaikka ois kuinka tiukka paperi sisällä niin kovasti kyllä epäilen niiden tehoa suodattaa...

Avatar
foop
Viestit: 86
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: mondeo öljyt

ViestiKirjoittaja foop » 09 Heinä 2018 08:31

Tessulandia kirjoitti:ja aika monet suodattimet tehdään samassatehtaassa ties missä maalataan vaan sen firman väreihin joka niitä markkinoi.
Esim. Ford ei itse valmista mitää suodattimia saati öljyäkään,varmasti on muutakin ihan samaa öljyä myytävänä joka Fordiin käy kuin se "ainut oikea" missä on Fordin logo,käynti ihan oikeassa varaosaliikkeessa auttaa kummasti valitsemaan.

Öljyt, suodattimet ym. markkinoija (tilaaja) saattaa teettää nuo alihankkijalla (tehdas). Alihankkija valmistaa tuotteen tilaajan asettamien vaatimusten mukaisesti. Vaikka kaksi eri merkkistä tuotetta tulisikin samasta tehtaasta, se ei aina tarkoita että tuotteet olisivat samoja, sillä niiden vaatimukset voivat olla täysin eriä mitä ei välttämättä ulospäin tuotteesta näe. Toki voi tulla sama tuote eri paketissa, mutta mielestäni se ei kuitenkaan ole automaatti sillä alihankintaa tehdään alalla silti melko yleisesti ja yksi tehdas voi valmistaa useita erilaisia variaatioita.


Mobil Super 3000 FE 5W-30 taitaa olla harvoja Fordin Mid-SAPS öljyjä (tuhka n. 0,8%), kun valtaosa Ford 913-C/D öljyistä ovat Full-SAPS eli tuhkapitoisuus noin 1-1,2%. Katsoin että Mobilin öljyvalitsin suosittaa vaihtoväliksi 15000 km / 1 vuosi?

Ei taida moni muukaan täällä ajella 20 000 km vaihtoväleillä... Auton huoltokirjasta lueskelin että uutena on ajeltu 20k vaihtovälein. Tuo 15k / 1v on kyllä enemmän varmuuden puolella ja en tiedä miksi Mobil suosittaa myös sitä, mutta kai siinä sitten jotain perääkin on ettei liian rajoille kuluta öljyjä.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81kW)

Fiestalla
Viestit: 265
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: mondeo öljyt

ViestiKirjoittaja Fiestalla » 09 Heinä 2018 17:42

foop kirjoitti:Mobil Super 3000 FE 5W-30 taitaa olla harvoja Fordin Mid-SAPS öljyjä (tuhka n. 0,8%), kun valtaosa Ford 913-C/D öljyistä ovat Full-SAPS
eli tuhkapitoisuus noin 1-1,2%. Katsoin että Mobilin öljyvalitsin suosittaa vaihtoväliksi 15000 km / 1 vuosi?

Ei taida moni muukaan täällä ajella 20 000 km vaihtoväleillä... Auton huoltokirjasta lueskelin että uutena on ajeltu 20k vaihtovälein.
Tuo 15k / 1v on kyllä enemmän varmuuden puolella ja en tiedä miksi Mobil suosittaa myös sitä,
mutta kai siinä sitten jotain perääkin on ettei liian rajoille kuluta öljyjä.


Voisiko tuo liittyä jotenkin jenkkien öljynvaihtoväliin? Siellähän on yleisesti ihan samoilla autoilla kuin euroopassa, selvästi lyhyemmät vaihtovälit.

Avatar
janti
Viestit: 294
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17

Re: mondeo öljyt

ViestiKirjoittaja janti » 09 Heinä 2018 20:47

foop kirjoitti:

Mobil Super 3000 FE 5W-30 taitaa olla harvoja Fordin Mid-SAPS öljyjä (tuhka n. 0,8%), kun valtaosa Ford 913-C/D öljyistä ovat Full-SAPS eli tuhkapitoisuus noin 1-1,2%. Katsoin että Mobilin öljyvalitsin suosittaa vaihtoväliksi 15000 km / 1 vuosi?


Tuolla öljyllä ajeltu nyt 100 tkm 20 tkm vaihtoväleillä. 100 tkm keskikulutus 4,5 l/100km. :thumbup:
Kuva
-15 Mondeo 1.6 TDCi Econetic 5d
-----------------------------------------------------------------------------------
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6

Avatar
foop
Viestit: 86
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: mondeo öljyt

ViestiKirjoittaja foop » 13 Heinä 2018 14:51

Fiestalla kirjoitti:Voisiko tuo liittyä jotenkin jenkkien öljynvaihtoväliin? Siellähän on yleisesti ihan samoilla autoilla kuin euroopassa, selvästi lyhyemmät vaihtovälit.

Jenkeissä öljynvaihtovälit ovat lyhyemmät tosiaan, en tiedä johtuvatko erilaatuisesta polttoaineesta vai mistä. Kysyin Suomen Mobililta tuosta ja he suosittivat menemään autonvalmistajan suositteleman vaihtovälin mukaan eli 20 000 km / 1 v. Ehkä heillä oli jokin painovirhe tms.

Täytyy kokeilla tuota 20 tkm vaihtoväliä ja voi vaihtaa aiemminkin jos öljyn kunto alkaa epäilyttämään. Pitää kuulostella koneen ääntä ja seurailla mittatikusta miten öljy tummuu milläkin km-määrällä.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81kW)

Avatar
tursas
Viestit: 2988
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: mondeo öljyt

ViestiKirjoittaja tursas » 14 Heinä 2018 15:14

Onhan täällä ollu juttua vaikka kuinka paljon siitä, että ne Mondeoiden männänrenkaat hirttää kiinni jossain vaiheessa ja sitten ei auta enää mikään. Kysyjät hiljenee ja häipyy pikkuhiljaa takavasemmalle. Jenkkejä tähän on nyt turha sotkea...jos öljynvaihto maksaa pari kymppiä, niin mitä järkee sitä on yrittää venyttää yläkanttiin.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon

Avatar
foop
Viestit: 86
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: mondeo öljyt

ViestiKirjoittaja foop » 14 Heinä 2018 17:23

Tuo männänrenkaiden jumittuminen ja siitä johtuva öljynsyönti unohtuu liian herkästi :S Ehkä tuo 15 tkm / 1 vuosi on turvallisemmalla puolen, parempi tosiaan ottaa varman päälle.

Eikä tuossa muuta kuin että tähän 1.8 TDCi on hankala vaihtaa öljyt kotipihassa suodattimen sijoittelusta johtuen, eli täytyy aina lainata jonkun kaverin monttua/nosturia että pääsee vaihtaan öljyt :D Ei siis rahasta kiinni, pikemminkin vaivasta. Mut pieni vaiva öljynvaihto toki on vrt siihen jos öljyrenkaat sit jumittuu :/
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81kW)


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot], yritäedes ja 1 vierailija