Sierran nopeat ohjaukset.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Posmo
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Touko 2009 23:41

Sierran nopeat ohjaukset.

Viesti Kirjoittaja Posmo »

Jep, eli varmasti monella ongelmana se, että Sierran vakio-ohjaus on auttamatta liian hidas "henkevään" ajoon takavetoisella autolla. Yli 4- kierrosta päästä päähän saa rumaa jälkeä aikaan jos käsi lipeää väärässä paikassa.

Ongelmaan on käsitykseni mukaan 3 ratkaisua:

1. Ymmärtääkseni alkuperäinen tehostettu Sierra on n 2.5-2.6 kierrosta päästä päähän, joka on jo verrattain melko nopea, mutta ohjaustehostimen pumpun surkea sijoittelu tekee sen istuttamisesta turbotettuun autoon ongelmallista.

2. Cossun tehostettu ohjaus olisi oivallinen valinta, sillä pumppu tulee lohkon imupuolelle, ja täten ei ole pakosarjan ja/tai turbon tiellä pakopuolella. Valitettavasti Cosworth-osia ei kovin usein ole tarjolla, ja ne tuppaavat olemaan tyyriitä.

3. Tehostamaton nopea ohjaus. Esim. http://www.bjorkmotorsport.com/index.ph ... 985&from=0 Ei omia kokemuksia, mutta varmasti parkkipaikka pyörittelyssä surkea. Tosin tehostamattomalla kenties parempi ohjaustuntuma..?

Kaipaisinkin kokemuksia eri ohjausvaihtoehdoista. Minkä olette itse kokeneet parhaaksi vaihtoehdoksi? Itsellä on nopean ohjauksen hankinta kuitenkin keväällä edessä, ja mietityttää pitäisikö ostaa tehostamaton vai tehostettu. Periaatteessa tehostamaton houkuttaisi asennuksen helppouden ja letkujen ym. puuttumisen takia, mutta onko se täysin sietämätön normaaliajossa? Myöskin kiinnostaisi onko joku asentanut turboa vakio tehostimen pumpulla olevaan OHC Sierraan, kiinnostaisi nähdä osien sijoittelua tarkemmin.

Tähän säikeeseen voi myös varmaan kasata kaiken muun keskustelun Sierran ohjauksesta. :)
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Mulla on tossa käyttiksessä ja sitten jäärata-sierrassa kummassakin tehostettu nopea ohjaus 2,5 kierrosta. Mutta ne on molemmat vapareita (valitettavasti).

Kyllä se on ainakin talvella parempi, kuin tuo tehostamaton hidas ohjaus.
Ongelmiahan näissä on lähinnä nestevuotojen kanssa välillä.

Toisaalta tuo tehostamaton on tarkempi matka- ja moottoritie ajossa.
Ohjauksen tarkkuuteen vaikuttaa huomattavasti myös alatukivarsien puslien kunto.
Sierran ajettavuus motarilla muuten parantuu dramaattisesti noitten puslien vaihdolla polyuretaanisiin, ei sitä enää usko samaksi autoksi, niin suoraan ja vakaasti se alkaa kulkea, vielä 200km mittarinopeuksilla.

ohc koneessa taasen vakiopumppu tulee väkisinkin turbon tielle. Pumppu pitäisi siirtää imusarjan puolelle konetta jollain omatekoisilla kiinnikkeillä. Tai sitten hankkia sähköhydraulinen pumppu, jonka voi sijottaa minne huvittaa.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Posmo
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Touko 2009 23:41

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Viesti Kirjoittaja Posmo »

Onko kukaan laittanut turbon vakion tehostimen pumpun kanssa? Luulisi tuon olevan mahdollista jos siirtää ensin tuulilasinpesimen ja syylärin tankin johonkin muualle, ja laittaa turbon lähemmäs iskarintornia. Eihän sinne mikään Holsetti mahdu, mutta joku t3 kenties? Ja olisi oikeasti kiva kuulla käyttökokemuksia tehostamattomasta nopeasta ohjauksesta.
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Silloin kun 24V Sierrassa oli vielä ahdettu ohari, tehostajan pumppu oli kuskin puolella omatekoisilla raudoilla. Hyvin pelasi.
Nyt tuossa 24V koneessa on tehostimen pumppu omalla paikallaan repsikan puolella, TO4 Garretti on siinä vieressä. Pumpun nestesäiliö on mallia Dokki ja kuskin puolella konehuonetta. Hammastankona normi työläismallinen 2.7 kierrosta tapista tappiin. Käyttiksessä oli joskus XR4 2.5 kierroksinen, mutta eipä noissa kahdessa käytännön eroa huomannut.
Posmo
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Touko 2009 23:41

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Viesti Kirjoittaja Posmo »

Jos sulla on ahdettu 24V Sierra, niin pistä nyt ihmeessä kuvia ohjauksesta huolimatta!! :D
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

Kiisselin pumppu on vasemmalla ja erillisellä sailiöllä, eikös dohc:kin ole samanlainen pumppu(vissiin kiinnike erillainen)? Tosin kiisselin pumppuun joutu hieman kiinnikerautaa muokkaamaan, pikkasen lisää reikiä ja vähän jatkoa lisää että sai ohc:n kylkeen kiinni hyvin. Tosin sekin on makuasia mitenkä sen sinne haluaa istuttaa...itellä etummaisessa hihnaurassa kulkee 1450mm hihna ja normy hihna takimmaisessa.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Dohcissa on moniurahihnalla pumppu, jotta hihnapyörän joutuu vaihtaan.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Avatar
Fordson-Riesa-87
Viestit: 161
Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
Paikkakunta: Hyllykallio

Re: Sierran nopeat ohjaukset.

Viesti Kirjoittaja Fordson-Riesa-87 »

Takaveto cossun ohjaus on todella näpäkkä ja tuntumaa löytyy mutta tosi surkea käänt-kulma pyörissä...
sierra -86(cossu)
BMW 528i -96
consul - 73
Bmw 525i -90
Vastaa Viestiin