Focuksen etujarrut

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Toniyes
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Joulu 2009 18:35

Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja Toniyes »

Terve!

Tuossa parisen päivää tullut pähkäiltyä mikähän tuolla focuksen keulalla mahtaa jumittaa..

elikkä siis oikeanpuolen etujarru laahaa jonkun verran ajossa.. jos joutuu useammin jarruttelemaan niin jarru laahaa hieman kovemmin saaden vanteenkin kuumenemaan..

Tuli tuossa pikaisesti silmäiltyä satulaa kädessä.. toivoen että olisi vain tuo mäntä vähän jumittunut. Totaalisen jumissa se olikin, meinannut millään saada puristettua sisään takaisin. Noh tuossa toisella kierroksella, kun sitä puristeltiin, ilmeni ongelma tuolla jarrupolkimella. Aiemmin se kulki hienosti pienillä polkasuilla sai männän ulospäin helposti. Toisella kierroksella se ei tullutkaan kuin siihen missä se ehkä oli ollut alunperin. Ei pätkääkään siitä eteenpäin ja jarrupoljin tuntui olevan täysin jumissa. Kysyinkin johtuuko tämä jarrupolkimen jumittaminen omasta tyhmyydestä, olisiko esim. pitänyt avata ilmausruuvia tms saadakseen sen paremmin ulos? säiliön korkkihan oli auki..

Tässä on tullut vaihtoehtoja viaksi..

Toiset esittää sen jäätyneen.. miten?

Toiset juurikin että mäntä jämähtänyt paikalleen.. mutta kuitenkin välillä toimii?

Yhdessä topicissa jauhettiin että sitä jarruletkua puristaisi jotenkin niin että sinne jäisi letkuun paine joka ei päästäisikään heti sitä mäntää palautumaan?


Lisäksi ois kiva tietää millasi kokemuksia muilla on nuista fokkerin jarrujen suhteen.. kuulemma tyyppivikaa tuo ja ainut korjaus ois satulan vaihto.. en vain ymmärrä miten se koko satulan vaihdon vaatii..


Yksi asia vielä.. mitenkä teillä tuo ilmaaminen. Onko focuksissa jotenkin erilainen se kun löytyy nuo ABS-jarrut?

Tässä nyt suurimmat huolet..lisäilen jos tulee muuta mieleen :)

Juu eli fokkerin tiedot unohtu unisena..
Vuosmalli -99 bensa 1.6 ja farkkumalli.
Viimeksi muokannut Toniyes, 15 Tammi 2010 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ford2ford
Viestit: 55
Liittynyt: 06 Loka 2009 11:47

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja ford2ford »

Suosittelen vaihtamaan sen jarruletkun, joka tulee siihen satulalle. Itselläni oli jarruletkun kiinnikkeeseen syntynyt ruoste painanut letkun kasaan. Ihmettelin kun jarru laahaa. Avasin ilmaus ruuvia ja kokeilin painaa jarrua. Ei tullut nestettä ilmausruuvin kautta, eikä mäntä liikkunut kunnolla. Irroitin jarruletkun ja tutkin kulkeeko neste. Ei kulkenut neste jarruletkussa. Väänsin jarruletkussa olevaa korikiinnikettä levälleen ja johan kulki neste. Letku oli kuitenkin niin paljon ruosteen kasaan painama, että se kannatti vaihtaa. Eli kannattaa kokeilla tuota vaihto hommaa.
rele
Viestit: 65
Liittynyt: 07 Touko 2008 12:49

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja rele »

Oliskohan järkevää laittaa tiedot autosta kun täällä asioista kyselee ? Focuksessa kun ei kaikki jarrut ole samanlaisia ? :mrgreen:
Toniyes
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Joulu 2009 18:35

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja Toniyes »

Mitä tässä tänään oon ehtiny tekemään, niin sulattelin auton tuolla naapuri citymarketin mukavan lämpimässä parkkihallissa. Sulattelun jälkeen ajelulle, ei missään tuntunut enää sitä laahausta. Ja mikä parasta se ei ollut palannut vielä nyt illemmallakaan. Katsotaan vielä huominen..

Ja tuossa tuli myös ostettua digitaalinen testeri tuolle jarrunesteelle ja se ulvoi heti vaihtamaan nesteet, eli aikas vetistä vaikutti olevan. Ei ihme tuo jos jäässä..

Tuos ruostejuttu oli myös hyvä tietää ja pitääkin tarkistaa juttu samalla, kun vaihdan ne nesteet.. :)


Tämä juttu toivon mukaan ainakin oli tuo jää.

Mutta edelleen tahtoisin lisää kokemuksia pidempään fokkerin omistaneilta mitenkä nuo jarrut pelanneet. :)
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

ittellä ollut focus useemman vuoden/ 60tkm, pari kertaa etujarrulevyt/palat uusinu ja kerran jarrunesteet vaihdattanu liikkeessä. Ongelmia jarruissa ei ole ollut muualla kuin kässärin kanssa joka oli edellisen omistajan aikana säädetty liian kireelle/päin persusta muutenkin ja vaijeri muutenkin jumitti/rispaantunut eikä mennyt leimasta läpi. Sen kun laitatin kuntoon niin ollut huoletonta ajoa...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Minun mielestä tuon ykköskoppaisen focuksen (ei koske st malleja) etujarrut on ihan /c:stä. Ensinnäkin niihin on pitänyt tehdä se pervo systeemi, missä se normaali jarrun kannakerauta on integroitu osa olkatukea ja toiseksi niillä on taipumus jumittaa helposti.

Jos noita focuksen jarruja jotenkin pitäisi huoltaa, niin kannattaa kiinnittää huomiota ainakin näihin asioihin:

Onko toinen jarrupala kulunut selvästi toista enemmän?
Onko jarrulevyn toinen puoli ruosteessa tai muuten epämääräisen näköinen ja toinen puhtaan kirkas?

Jos jompaan kumpaan on vastaus kyllä, niin kunnostusta vaatii.

Pikaisena parkkipaikkaremppana tekisin seuraavaa:
  • Auto ylös ja pyörä pois.
  • Jarrusatula irti olkatuesta (tarttet kuusiokolo-avaimen).
  • Palat irti satulasta (ja jos ovat kuluneet, niin roskiin ja osta uudet).
  • Liukutappien ja palojen kannakkeen huolellinen puhdistus ja rasvaus (jos tuntuu olevan vähääkään jumissa).
  • Työsylinterin herkistely mäntää liikuttamalla (varo ettei mäntä pullahda ulos, laita lautaa tai vaikka vanhat jarrusat väliin).
Jarruletkua ei tartte irroittaa eikä jarruja tämän operaation takia tarvitse ilmata. Kun osat on tuolla lailla levällään, samalla vaivalla vaihtaa myös uuden jarrulevyn.

Tuo kelluva rakenne on sellainen, että niiden palojen pitää päästä vähän liikkumaan satulan sisällä (kulumisen mukana). Se liuku tapahtuu sen olkatukeen integroidun osan varassa, joten sen puhdistaminen ja voiteleminen edesauttaa jarrujen toimintaa. Samoin niiden satulan liukutappien (missä on se kuusiokolo päässä) voiteleminen on erittäin tärkeää.

Minä olen käyttänyt näissä voiteluissa ihan tuttua kuparirasvaa, mutta noihin kohteisiin on olemassa kuulemma paremminkin liukuvia aineita (kysy vaikka varaosakaupiaaltasi). Pääasia on, ettei rasva ole vettä itseensä sitovaa. Likaahan nuo avonaiset osat kerää ihan sikana, siksi huolellinen puhdistus ensin.

Jos on enemmän harrastuneisuutta, niin em. huollon lisäksi voi vielä ostaa satulan tiivistesarjan ja purkaa satulasta männän pois ja puhdistaa ja kiillottaa sen sekä sylinterin ja uusia ainakin uloimmat tiivisteet.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja msanta »

Tuohon edelläolevaan hyvään korjausohjeeseen vielä lisäisin sen, että kannattaa kiristää nuo kaksi kuusiokololla varustettua liukutappia tosi varovasti, oikea kiristystiukkuus kun on vain 2 kpm. Onnistuin omassani Focuksessani kiertämään toisen tapin kiireessä liian tiukkaan, jolloin liukutapin 8 mm kierre petti jarrusysteemin rungosta, ruoste taisi olla osatekijä. Hölmö ratkaisu tehtaalta käyttää vain 8 mm kierrettä jarrusatulan kiinnitystapeissa. Korjauksena olisi pitänyt vaihtaa koko etupyörän laakeripesä, mutta selvisin halvemmalla tekemällä laakeripesään 8 mm kierteen tilalle 10 mm kierteen ja sorvaamalla sopivasta pultista uuden liukutapin 10 mm kierteellä.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Toniyes
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Joulu 2009 18:35

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja Toniyes »

Oli onneksi niin pieni kuusiokoloavain ettei sillä sitä kovin tiukkaan edes saanut.. :)

Autossahan ei sitten ollut missään muualla vikaa kuin niissä nesteissä, nesteiden vaihdon jälkeen toimi kuin unelma. :) Ehti nesteet jopa jäätyä siinä jarruja availlessa, kun koitti sitä sylinteriä herkistellä niin se vain löi jossakin kohtaa toisenpuolen männän niin pahasti jumiin, että pakko se oli vain luovuttaa ja antaa olla. Tämä siis ennen nesteiden vaihtoa. Nesteiden vaihdon jälkeen kaikki sujui kuin unelma.

Kyselin edelliseltä omistajalta näistä nesteistä ja sieltä päin tuli sellasta infoa ettei tuohon olis koskaan vaihdettu nesteitä, ei edes merkkihuollon puolella... Nyt uudet nesteet ja herkistellyt jarrut + kilometrejä takana jo pari tonnia. :)
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Toniyes kirjoitti:Autossahan ei sitten ollut missään muualla vikaa kuin niissä nesteissä, nesteiden vaihdon jälkeen toimi kuin unelma.
Hyvä että tuli kuntoon! Tässä oli taas hyvä esimerkki siitä, että autoa täytyy huoltaa jos haluaa sen toimivan moitteetta. Monelta "automieheltä" olen minäkin kuullut, että ei niitä jarrunesteitä tarvitse vaihdella. Silti olen vaihtanut parin-kolmen vuoden välein enkä siis ilmeisesti turhaan 8)
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Joo, jarrunesteet pitäisi kuulua takuun jälkeiseen huolto-ohjelmaan aina parin vuoden välein, mutta ilmeisesti ei kuulu tai se on vapaaehtoista (eli lisämaksusta). Se jarruenstehän imee ilmasta itseensä vettä (tiivisteiden välistä ja paisuntasäiliön korkista) ja pikkuhiljaa menettää ominaisuuksiaan. Mm kiehumispiste laskee ja vesi alkaa syövyttämään jarrujärjestelmää salakavalasti sisältä päin. :shock: Seurauksena on näitä mystisiä ilmaus- ja jumittamisongelmia.

Hyvä, että fokkeri tuli kuntoon ja hyvä huomio tuo jarrunesteen vaihto. :D
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

aikanaan oli vastaavia ongelmia eli jarrulevt kuluivat epämääräisesti ja toinen pala oli loppu. ei enää kun tein noin kuin yllä ohjeistettiin, nesteet olen vaihdattanut 4 vuoden välein eli kaks kertaa. erikoista on tuo jarrulevyjen kulumisnopeus. alkuperäiset kesti 200tkm ja orkkis-Fordi levyt nämäkin mutta ei taida kestää edes 100tkm. palat ei ole kuluneet mihinkään. toisessa fokuksessa sama, ensimmäiset levyt loppu 55tkm kohdalla, paloissa pintaa kyllä. pitäisiköhän siirtyä uritettuihin levyihin niin sais palatkin loppuun samaan aikaan ja kitkapinnat puhtaana (vrt. MP-jarrut)
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
Toniyes
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Joulu 2009 18:35

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja Toniyes »

Nythä sitte myrkyn lykkäs.. Eiköhän toi sama paska alkanu uudelleen.. Ilmeisesti nesteiden vaihto oli vaan väliaikanen ratkasu. Tainnu osa paskasta jäädä vielä sinne letkuihin tai jotain kun taas sama rengas jumittaa. Voiko se satula hajota jotenkin vai mikähän ihme tossakin mahtaa oikeasti olla? :D
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja msanta »

Liukutappien herkistys kannattaa tehdä vaihtamalla jarrujen korjaussarjassa olevat kumit ja voitelemalla liukutapit jarrusysteemirasvalla. Samalla kannattaa vaihtaa myös jarrusylinterin kumit uusiin ja voidella osat myös rasvalla. Pelkkä nesteiden vaihto ei estä jarrujen liukutappien juuttumista, joka puolestaan aiheuttaa epätasaista jarrupalojen kulumista (sylinterinpuoleinen pala kuluu enemmän).
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Toniyes
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Joulu 2009 18:35

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja Toniyes »

Nesteiden vaihdon yhteydessä herkistelyt tehtiinkin kaikkien sääntöjen mukaan, se tässä ihmetyttääkin, kun ei oikein tiedä mitä sitä vielä voisi tehdä. Jostakin luin että noissa jarrusatuloissa ois jo tehtaalta ulos tullessa ollut jotain "vikaa" tms. Tiedä sitten mutta oudolta tuo tuntuu. Nyt taas pari päivää toiminut aivan moitteetta. Menee yli hilseen jo vähitellen. Letkut meinasin vaihtaa seuraavaksi ja pakko kokeilla herkistelyjä uudelleen. Mielenkiintoista. :)



Hohoh!

Lauantaina tuli tylsää ja purin koko paskan.. sisältä löyty mukavan ruosteinen jarrumäntä. :) Sen putsattua kaikki toimii loistavasti. Hauskinta tässä, talvella kun tarkisteltiin ja vaihdeltiin nesteitä, niin silloin tuli kurkattua jarrumännän tiivisteen alle ja silloin se näytti erittäin siistiltä. Mahtoikohan käydä vain huono tuuri ja sattui kiiltävä kohta silmiin ja jäi ruosteet huomaamatta. :)
jumbo
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Marras 2008 00:03

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja jumbo »

Onko liukutappien kierre etusatuloissa m8 vai m9?
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Minulla oli aikoinaan Opel Corsa 1.2 -87(?) ongelmana että vasen etujarru jäi satunnaisesti laahaamaan. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Sitä ihmeteltiin sitten pitkään työkaverien kanssa ja useampaan kertaan herkisteltiin liukutappeja. Vika ei korjaantunut. Myöhemmin oireet olivat niin että kun jarrutti niin jäi hetkeksi laahaamaan ja jos ei jarruttanut ainakaan 5 minuuttiin, niin jarru taas vapautui täysin...

Lopulta syyksi paljastui jarrusatulan männän sylinteriseinämän (alumiinin?) "ruostuminen", joka turvotti sylinterin reikää juuri sen verran ettei mäntä pystynyt palautumaan kunnolla takaisin jos teki pidemmän jarrutuksen kun osat lämpölaajenivat. Männän pullauttaminen ulos satulasta, hiekkapaperilla hieman sylinteriseinämän puhdistamista, kevyt rasvaus ja kasaus... toimi taas hyvin.
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Niin kaikki kun jarruista purkaa atomeiksi ja pumppaa nesteet läpi letkuista/putkista ja oikeat mönjät oikeisiin paikkoihin niin sen jälkeen niiden pitää pelata!
Se on vaan ikävää kun talvella tulee vika hetkessä eikä pääse purkaa kokolaitosta osiin,pitäs varmaan käydä omatkin jarrut taas läpi kesällä ja tutkia
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Aika tuttu ja yleinen juttu etusatulan jumittuminen. Helpoimmalla pääset kun vaihdat sen satulan ja letkun (jos haluat) uuteen. Uusi satula kustantaa sen reilu 100e. Samoiten sen puolen jarrupalat ovat entiset. Veikkaanpa, että jos hiomapaperilla koitat hioa nin tuntuu hioutuvan turhankin hyvin, kitkapinta tuntuu jopa pehmeältä ja tosiaan hioessa tuntuu melkein häviävän tavara pinnasta. Tuommoisiksi menee kärähtäneet palat. Jos jarrulevy on uraton, tasainen ja tasavärinen niin kelpaa vielä jatkoon.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Mösjööltä hyvä huomio, että jarrupalat saattavat myös olla sököt sen jälkeen kun jäävät laahaamaan. Minulla kävi juuri niin että etujarrujen heitto oli juuri tuo noin 30% (katsastuksen hylkäys rajoilla) ja kovasti sitäkin ihmettelin mistä se johtuu vaikka kovasti koitin moneen kertaan poistaa mahdollista ilmaa jarrujärjestelmästä. Ei auttanut jarruleyjen ja palojen kevyt hionta (karhennus) jos vaikka pinta olisi hieman palaneempi (lasittunut/karaistunut) ja aiheuttaisi heittoa. Edelleen sitkeästi rajoilla että kannattaako edes yrittää katsastaa.

Myöhemmin kuulin teorian että jotkut jarrujen kitkapinnat menevät ylikuumenemisen takia pilalle, koska kemiallinen koostumus muuttuu kitka-aineessa kovassa kuumuudessa, jolloin oikea/vasen jarrusuhde saattaa muuttua merkittävästi. Ostin sitten suosiolla uudet jarrupalat vaikka entisissäkin reilusti pintaa, asensin ne ja tadaa: Jarrut olivat heti taas tasaiset...
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focuksen etujarrut

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Jep. Voi myös näyttää aiheuttaa jarruvoimien lisääntymistä terveellä puolella jos jarrudynolla kattelee. Samaa voi tehdä myös jos letkussa on haava sisällä ja pullistunut umpeen. Esim. vasemmalta voit saada 2,5kN ja oikeelta 1,3 kN ja ero on reippasti yli 30%. Näin kävi yhden satulajumisen kanssa ja vanhoilla paloilla vielä koitin, mutta eipä niistä kalua tullut.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin