Mondeon releiden numeroinnit

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
MrSpeedy
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Marras 2009 11:14

Mondeon releiden numeroinnit

Viesti Kirjoittaja MrSpeedy »

Piti testata releen toimivuutta ja Mondeon releissä on vain merkinnät 1,2,3,4,5 eikä totuttuun tapaan 30,87 jne...eli osaisko joku sanoa mikä noista on mikäkin?

Ai niin...jos kukaan ei tiedä niin ajattelin testata sitten yrityksen ja erehdyksen kautta, mutta voiko tuossa hajottaa relettä väärillä kytkennöillä? Eli kyseessä on vain akku,rele ja volttimittari.
Voortiukko
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Marras 2009 20:11

Re: Mondeon releiden numeroinnit

Viesti Kirjoittaja Voortiukko »

Omistajan käsikirjasta tai korjausopaasta löytyy noiden releiden käyttötarkoitus. Nykyisten autojen releissä,ainakin joissakin, on pieni vastus jonka tarkoituksena lienee suojata elektroniikkaa jännitepiikeiltä. Kannattaa vilkaista sieltä releen pohjasta kytkentäkaaviosta näyttääkö sellaista olevan. En tiedä onko tuo vastus hätävarjelun liioittelua vai toimisiko ihan tevellinen relekin sinä tilalla. Tei relehän toimii mutta tuleeko siitä muuta harmia ohessa.
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Re: Mondeon releiden numeroinnit

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Ei ole tuosta minun korjauskäsikirjasta apua tuohon ongelmaan kun tuntuu numerointi poikkeavan miltei joka releessä. Jotenkin ajatus vastuksesta releen sisällä tuntuu vieraalta jos sen tarkoitus on suojata elektroniikkaa. Diodi kelan yli toimii tuossa tarkoituksessa kun se poistaa jännitepiikin mikä syntyy aina kun rele päästää. Toki tuolloin on väliä miten päin ohjausvirta kytketään. Väärin kytkettäessä diodi päästää savut ulos. Diodin toinen pää on merkattu renkaalla ja pitää tulla plussaa kohti. Tämä tiedoksi niille kun purkaa releen. Jos testaa relettä ihan akun kanssa niin itse laittaisin vaikka 10W lampun sarjaan plussan kanssa niin ei pääse vahinkoa syntymään jos sattuu menemään piuhan oikosiin. Yleismittarilla voi mitata sen diodin olemassaolon sen kelan rinnalla. Mittaa ohmiluvun molempiin suuntiin. Jos poikkeaa niin siellä on diodi. Jos on vastus lisänä niin eroa eri suuntaan mitatessa ei ole. Jos kokeilee sen 10W lampun kera niin väärin päin kytkettynä rele ei vedä, mutta lamppu syttyy ja palaa miltei yhtä kirkkaasti kuin suoraan akkuun kytkettynä. Eroa on noin 0,7V eli sen diodin kynnysjännitteen verran. Oikein päin kytkettynä rele vetää ja lamppu palaa melko himmeästi tai ainakin lämpiää. Ilmeisesti releen koko vaikuttaa paljonko se tarvii virtaa toimiakseen. Autoreleet vetää kyllä aika tehokkaasti kun valot ei saa välkkyä monttuisellakaan tiellä. Näin käy jos laittaa autoon 24V teollisuusreleitä. Kokeiltu on :lol: :)
--
Mondeo STW -01
Vastaa Viestiin