Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Morjens.

Tuli sitten siirryttyä Volvosta Foordiin.
Ajopeliksi tuli nyt vähän nurkan takaa Mondeo farkku. Sopivasti sisäänajettuna (408tkm).
Hakua olen käyttänyt ja lueskellut ahkerasti Mondeoon liittyviä keskusteluja. Joitakin kysymyksiä on jäänyt vaille vastausta, joten kysytään nyt näin. Autolla olen ajanut itse noin 1000km, joten yhteinen matka on vielä alkuvaiheessa.

Autoni on siis Mondeo 2,0TDDi (115hp) ghia wagon 2001.

1. Ajotietokone? Ihan kiva varuste. Liekkö ominaisuus, että näytön infoa pystyy muuttamaan vasta kun autolla on ajettu noin 10min kylmäkäynnistyksen jälkeen? Taustavalon poltin on myös pimeänä, joten millainen homma on mittariston irroitus? Käynnistyksen jälkeen ajotietokone näyttää matkan tankille ja siirtyy sitten viimeiseen valittuun infoon.

2. Autoon on vaihdettu tuulilasi viime kesänä. Jostain syystä peilin kiinnitys on vähän väljä. Kolosella tiellä huomasin tuon väljyyden kun ihmettelin, mistä tulee tuo räminä. Mihin suuntaan peiliä pitää nitkutella, että sen saa ehjänä irti lasista. Josko tuon jalustan liimaisi uudelleen kunnolla kiinni.

3. Polttoainelämmitin. Näissä ei vissiin ole vakiona lisälämmitintä. Tuossa minun autossa on laitettu webasto omalla kellolla (minikello vaihdekepin luona). Liekkö nämä miten lämpimimiä autoja normaalisti. Lisäksi tuohon minun autoon on asennettu myös lohkolämmitin ja sisähaara.

4. Kulutus? Entinen omistaja meinasi, että alle seiskan on vaikea päästä. Mikä lie totuus. Tällä hetkellä ajotietokoneen kulutus on 6,9. Tapana on ollut mitata kulutus ihan manuaalisesti. Jotenkin tuntuu, että ajotietokoneet näyttää vähän sinnepäin. Millaisiin kulutuksiin muut kuljettajat ovat päässeet?

5. Mistä kohti olette vetäneet piuhan sisähaaralle? Tuossa minun autossa se oli vedetty raitisilmasuodattimen vasemmalta puolen ja tuotu suodattimen läpi. Suodatin kun oli huomattavasti leveämpi kuin ilmanottoaukko?

6. Entinen omistaja meinasi, että vänkärin jalkotilaan saattaa tulla vettä autoa pestessä. Mistä kohti osaan alkaa etsimään vedenpoistoputkia tuon tuulilasin alta. Ei kiinnosta autoa suotta kastella sisältä.

7. Millaista huoltoväliä olette pitäneet omissa mondeoissa. Tuossa on huoltokirja uudesta alkaen ja olen auton 5:s omistaja.

8. Takapuskurin kiinnitys? Vänkärin puolelta on saatu yksi kiinnike rikki, jonka vuoksi puskurin pää vähän irvistää, liekkö kuinka työläs käyttää puskuri irti jos motivaatiota löytyy?

9. Takajouset. Meneekö perä pintakovaksi, jos vanhojen jousien tilalle vaihtaa ns vahvistetut jouset, jotka puoltaisivat paikkaansa esim mönkijäkärryn & hevoskopin vedossa. Mitä iskareita suosittelette?

10. Käsijarrun heikko teho johtunee satuloista? Entinen omistaja meinasi, että jos hyvän haluaa niin kannattaa vaihtaa kokonaan uudet satulat? Onko tuo käsijarrun tehottomuus "ostettu ominaisuus"?

Ajolleen ja tiloilleen tuo oli kyllä nappivalinta. Jos vertaa esim ykköskoppaseen v70 volvoon niin mondeo pesee sen tilojensa suhteen mennen tullen.
Varusteetkin olivat kohdallaan ja hintakin edullinen. Moni tuumasi, että loppuun ajettu romu, mutta itse jätin eriävän mielipiteen. Mersuilla ja Volvoilla ajaneena tuo 400tkm ei ole oikeastaan mikään kilometrimäärä jos autoa on vähänkään huollettu.
Tähän minun autoon on vaihdettu esim ovia ruostetakuun vuoksi. Alkuperäistä ei ole kuin kuskin ovi ja takaluukku. Kuinka tarkkoja fordilla ovat tuosta huoltokirjasta, jos kaikki leimat eivät ole heidän huollosta.

Lastu / tehopoksi on käynyt mielessä. Ex ex V70:n 170hp/340nm lukemia on vähän ikävä :)

Että tämmöstä näin alkuun. Jos palstan modet katsovat, että tämä viesti on väärällä alueella niin saatte vapaasti siirtää tämän oikealle alueelle.
isk
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2006 17:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja isk »

Jaha, Pappi on löytänyt tiensä tällekin foorumille, tervetuloa!

Kysymyksiin ei juuri ole vastauksia, mutta epäilisin seuraavaksi huoltolistalla olevan kuskin oven ja takaluukun. ;-)

Ford-harrastusta suositellaan ainakin seuraavien askareiden parissa ruosteenhallinnan ohella: vetoakselit, pienet sähköviat, penkinlämmittimet, keskuslukko. Vetoakseleihin liittyy leikkisä visailutehtävä: miten kolmionmuotoisesta tiivisteestä saadaan (silikonilla) tiivis ympyränmuotoisen akselin ympärille. Penkinlämmittimeen sisältyy hitchkockmainen mysteeri - miksi Näkymätön Veitsi on käynyt leikkaamassa lämmittimen johdot poikki keskeltä penkin pehmusteita. Ja Kuka sitä keskuslukkoa oikein rämppää??!

Yritetään nyt vähän noiden kysymyksienkin parissa.

3. Lisälämppäri
Kyllä näissä pitäisi olla Eberi alkuperäisenä, joskus jopa kellolla. Oletko varma, että on Webasto?

4. Kulutus
Hieman vaikea uskoa, että Mondeo ja Focus olisivat aivan eri puolilta hakkuuaukeata kaadetuista puista tehty. Ei tuottanut vaikeuksia päästä Focuksella alle seiskan (tai kuuden) kulutuksiin, eipä kai Mondeollakaan. Riippuu tietysti ajosta, mutta sinulla taitaa matka-ajo painottua.

6. Vettä vänkärin jalkatilaan. "Autoon on vaihdettu tuulilasi viime kesänä."
Voisiko näillä olla jotain tekemistä keskenään? Jos liimaus ei ole aivan onnistunut?

8. Takapuskuri. Ei pitäisi olla rakettitiedettä. Focuksessa taisi olla vähän pyöräkotelosta, vähän sisäpuolelta sivukoteloista, vähän alta, vähän päältä; muutamia pultteja, kourallinen painettavia muovikiinnikkeitä. Olisko samansorttinen keksintö Mondeossa.

Vauhdikkaita ja onnekkaita kilometrejä perhevankkurin kanssa!
203.207
Ex: Focus 1.8 TDDI -00, Focus -01 1.4
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Moro ISK.

Joo, pitänee tuota vähän syynätä kunhan pääsee pesemään ajatuksella. Edessä on siis maalipinnan perusteellinen kunnostus ja sisältä pestään myös kunnolla. Tuo vaalea verhoilu kun on hiukan arka lialle.

Lämmittimestä en osaa sanoa, samanlainen kello siinä on kuin webastossa. Pitänee kaivella vielä auton papereita esille.

Onneksi entinen omistaja on tiedossa, mikäli tuo lasin liimaus on pettänyt tai epäonnistunut käyn näyttämässä autoa siellä, missä lasi on vaihdettu. Onneksi ei tullut haettua toiselta puolen suomea tuota mondeota.

Puskurin päätykiinnike näyttää olevan jonkilainen niitti, pitää jossain välissä kokeilla nysvätä tuo kiinnike kuntoon. Nämä sadekelit eivät motivoi oikein tekemään mitään.

Huomenna olisi tarkoitus käydä nosturilla kurkkimassa mitä etupäähän kuuluu. Tai kuuluuhan sieltä, jotain kolahtelua. Liekkö ne koiranluut menneet väljiksi.

Parasta antia tuossa mondeossa on tällä hetkellä tilat. Peräkonttiin voipi nakkoa huoletta kuiviketurvepaalut ja koiralle on tilaa mikäli sen haluaa ottaa mukaan. Onneksi tuon mukana tuli sellainen nylon verkko. Tarkoitus olisi hommata takapenkin taakse oikea metallinen koiraverkko. Siihen kun saa metsästysvaatteet yms henkariin roikkumaan reissujen ajaksi.

Tietty onhan tuo ajolleen kyllä melko mukava kampe. Iso auto on aina iso. Tuo tietynlaista vakautta menoon. Työmatka kun on se mikä on (110km sivu).

Kunhan auto on pesty ja siivottu, otan muutaman kuvan. :)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Tänään fordi saatiin nosturille.

Etupäässä oli väljää siellä missä epäilinkin. Alapalllonivelessä alkava välys ja vakaajatanko (linnunluu / koiranluu). Alapallonivel oli niittaamalla kiinni. Asentaja meinasi, että saattaapi olla alkuperäinen, ellei jossain vaiheessa ole vaihdettu koko tukivartta.

Vetoakselien suojakumit olivat ok.
Jarrulevyissä edessä pieni kuluma, palat ok.

Takana käsijarrun linkut vaativat herkistelyä rengasraudalla ja ruosteenirroitus spräyllä. Pitänee kokeilla niitä herkistellä ja jos ei tokene niin satulat vaihtoon.

Alustan kunto oli yllätys. EIhän tuota ole enää massattu tehtaalla, joten ajattelin näyn olevan kaamea. Tietenkin kulumaa on, mutta mitään maata kaatavaa ei kuitenkaan. Samalla kiinnitettiin puskurin etupää rikkoutuneen kiinnikkeen kohdalta. Jos oikein hyvän haluaisi niin puskurin voisi irroittaa ja säätää kunnolla kohdalleen. Samallla kun käytimme sisälokarin pois, tuli tarkastettua pyöränkotelo. Tuossa ei ole enää käytetty sitä karvamattoa, mikä keräisi kosteutta. Olisi helppo työmaa pestä nuo kotelot puhtaaksi ja ruiskuttaa massat vaimentamaan ääniä, jotka ei nytkään häiritseväsi kabiiniin tule.

Takajousien vaihto näyttää olevan aika kivuton homma. Ainakin asentaja tuumasi kun katseli akselirakennetta. Iskunvaimentajien vaihto on sitten ihan pikkusen työläämpi savotta.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin näyttää olevan Eberspächer.

Väljyyttään kolisevat nivelet vaihdettaneen parin viikon sisään.
mkke

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja mkke »

Morjens Pappi74
Mulla on juuri samanlainen ghia varusteltu mondeo. Parin vuoden ajalta löytyy käyttökokemusta.
Mondeolla on nyt pyöritelty 325tkm

1. Mulla ajotietokonetta pystyy selaamaan heti kun kun laittaa virrat päälle ja se menee viimeksi valittuun tilaan suoraa, ellei polttoaine valo palo, niin silloin näyttää jäljellä olevan matkan tankille. Sama vika vaivaa kans että taustavalo on palanut.

3.Lisälämmitin on tosiaan vakiona, eberi malliltaan, mulla on asennettu jälkeenpäin nappi että saa pois käytöstä, mutta ei kelloa. Muutenhan tuo alkuperäinen lisälämmitin lähtee käyntiin +5 astees.

4. Mulla tuo kulutus pyörii maantiellä kuuden ja seiskan välillä, joskus tulee ajeltua aika reippaasti. Suuttimet voi jo vähän falskata josko siitä johtuis tuo korkea kulutus maantiellä, kaupungis taitaa mennä ysin ja kympin väliin.

7.Huoltoväli on ollu 10-15 tkm mitä nyt huoltokirjaa olen tutkinut ja siinä välillä pyrkinyt itekki pitämään, tuos on kans uudesta asti huoltokirja ja kuitteja löytyy pitkältä aikaa.

8.Mulla oli takapuskuri viime kesänä irti kun vähä korjalin/maalailin lokarin ja puskurin välejä. Samalla hiekkapuhallettiin ja maalattiin se puskurin takana oleva rauta. Lokari irti ja sen takana oli ruuvit ja muuten vain vetämällä tulee, ainut mikä aihetti ongelmia oli vetokoukku kun se tulee siitä alahelmasta mulla läpi, sai vähän taiteilla että sai pois.

9.Ghiassa on alunperin tasonsäätö iskarit takana, mulla ne on jo vaihdettu entisen omistajan toimesta pois kun ovat hajonneet, muistelisin että tuos oli ennen vahvennetut jouset ennenkuin vaihdoin ne weitecin 30/30 jousiin, noilla siitä ei ainakaa tullut liian kova kun jätin normaalit iskarit paikoilleen.

10. No satulathan noissa se heikko kohta on takana, omassani ainakin kuskin puolen satula jumittaa kun vetäisee käsijarrusta, pitäisi se avata ja vähän tutkailla saisiko sitä enää toimimaan, joku ylimääräinen jousi käsijarrun palautukseen tuonne on laitettu, mutta on tainnut mennä niin jumiin että ei sekään enää auta.

Ajolleen kyllä kans pidän tuosta enemmän kuin isä e-mersusta, jotenkin vain vakaampi ajella, vielä kun olisi automaatti :)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Moro.
Kiitos vastauksesta.
Jatketaan pohdiskelua. Tuohon autoon on vaihdettu viimekesänä uudet takaiskarit, eikä entinen omistaja puhunut mitään tasonsäädöstä. Miten tuo toimii Fordissa? Mersuissa on oma systeeminsä, joka tuli tutuksi ex s124 300TDT:ssä. Volvoissahan on nivomat, josta en hyvää sanaa ole kuullut. Ainakin nuo paikallaan olevat iskarit näyttää normaalilta, eikä niihin mene mitään paineputkia tms.

Kontissa on nyt vahvistetut jouset, jotka vaihtuvat perjantaina auton alle. Toivottavasti perä nousee niillä "oikeaan" korkeuteen. Onko nyt jotain mitä minun tulisi tarkastaa alustaan liittyen mikäli auton tasonsäätö on poistettu käytöstä? (tai voisihan tuon muotoilla sanalla KUN on poistettu käytöstä).

Kulutus oli viimeisen tankin ajalta 6,02 (90% matka-ajoa).

Pitää tuon puskurin irroitusta miettiä sitten kesällä, jos mondeo vielä on vielä tuolloin talossa.

Alustan osat näyttävät olevan aika edullisia. Alapallonivel, "koiranluu", takajouset yhteensä 175e. Tuolla hintaa olisi just saanut iisalmen suunnalta volvoon alatukivarren :?

Vaan perjantaina lisää kokemuksia, kunhan alustaa on vähän päivitetty.

:)

EDIT: http://www.ajovalo.net/Mallit/Ford_Mondeo_01.htm Tuolta löytyvässä taulukossa ei ollut mainintaa siitä, että ghia wagonissa olisi tasonsäätö vakiona? Vaan eipä tuo haittaa, jos tasonsäätö on pelkästään iskunvaimentimin toteutettu.
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

"5. Mistä kohti olette vetäneet piuhan sisähaaralle? Tuossa minun autossa se oli vedetty raitisilmasuodattimen vasemmalta puolen ja tuotu suodattimen läpi. Suodatin kun oli huomattavasti leveämpi kuin ilmanottoaukko?"

Siis miten? Raitisilmasuodattimen läpi vai ilmakanavan vasemmalta puolelta?
Minulla läpivienti on raitisilmasuodattimen vasemmalla puolella (edestä katsottuna). Suodatin ja se muovihässäkkä piti ottaa reiän teon ajaksi irti. Itse ottaisin sen muovisuojan irti, että pääsee tarkistamaan tuleeko vesi matkustamon puolelle raitisilmakanavaa vai johdon läpivientiä pitkin. Ei tuolla pitäisi muita reikiä matkustamon puolelle olla.
--
Mondeo STW -01
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Seppo.

Siitä ilmanottoaukon vasemmalta puolen menee sisään matkustamoon. itse raitisilmasuodatin oli noin 10cm leveämpi kuin tuo ilmanottoaukko. Näyttää olevan joku peitekumi, johon on tehty reikä sisähaaran kaapelia varten. Suodattimen otin talveksi pois, entinen kun olisi kelvannut vaikka linnulle pesäksi.

Pitää tuota purkaa auki vähän enemmän jossain välissä kun saa auton hallille. Kuvahan kertoisi tämän parhaiten.
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Soittelin tuossa tutulle, joka pääsee tutkimaan autoni tietoja. Minun mondeo on lähtenyt tehtaalta vakiojousituksella, joten toiveissa on "persikan" nousu perjantaina :)

Nivomaticista löyty juttua kun käytin hakua. Yhtä susi ja kallis kuin Volvon vastaava :evil: Toimiessaan hyvä, mutta kallis korjata.

:?
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Tänään vaihdettiin takajouset "vahvistettuihin" ja etupään väljät nivelet.
Pari tuntia töitä, 100e ja osat 175e. Nyt kulkee auto suorassa. Mittasin ennen ja jälkeen korkeuden. Perä nousi vaatimattomat 5cm entisestä :shock: Uudet jouset olivat tuplasti paksummat kuin entiset.

Kitkarenkaat vaihdettiin myös pois alta. Nyt alla rapisee nastarenkaat.

Kuva

Anteeksi huono kuvan laatu... Yleensä nämä kuvat näppäillään järjestelmäkameralla, mutta nyt oli vain tuo kännykamera mukana.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja korgie »

Pappi74 kirjoitti:Lämmittimestä en osaa sanoa, samanlainen kello siinä on kuin webastossa. Pitänee kaivella vielä auton papereita esille.
Onkohan samanlainen? Webaston kello-ohjain yleensä on soikion muotoinen, Eberillä suorakaiteen muotoinen. Webaston kellossa yleensä myös lukee "Webasto", Eberissä on vain merkki.
Kuva

Ja tosiaan, mk3 diesel-Mondeo on lämmin auto jos vaan se lisälämmitin toimii. Omaani nyt juuri parhaillaan huollon pojat vaihtaa Eberin kiertovesipumppua. Kun se ei enää tykännyt toimia, tuli kyllä tässä pakkaspäivinä todettua, että ilman lisälämmitintä ei nämä nykyiset dieselikoneet oikein tahdo lämmetä kaupunkinopeuksilla ajettaessa.

Käsijarruvika saattaa hyvällä tuurilla korjautua vaijereiden vaihtamisella; huonolla tuurilla voi joutua vaihtamaan satulat. Kannattaa muuten korjata/korjauttaa vaikka ajattelisikin tulla toimeen ilman käsijarrua; saattaa meinaan jossain kohtaa jäädä laahaamaan ajaessa.

Polttoaineenkulutuksesta sen verran, että maantieajossa pitäisi suht helposti päästä kuuden litran tietämille, nätisti ajamalla voi mennä viiteenkin. Kaupunkiajossa on yleensä mennyt sitä seitsemää...
=)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Joo, eberi tuo lämmitin on. Näistä kun ei ole aikaisempaa omaa kokemusta.
Termostaatin vaihdan nyt ensin ja sitten katsellaan lisää.
Hommasin tuonne peräkonttiin koirakalterin (merkkikohtainen rautaverkko). Samassa paketissa tuli peräkontin kaukalomatto. Tuo vaalea verhoilu kun on vähän arka lialle. Auton mukana tuli semmonen nylonverkko, joka tulee kattoon kiinni. Tuo metallinen verkko kiristettiin takaselkänojan lukitustappeihin. Aikaisemmassa golfissa oli vastaava, hyvä heittää mehtäkamppeet roikkumaan henkarissa tuohon verkon ylärautaan. Onneksi löyty nettivaraosan kautta vähän käytetty setti.
Kuva

Vahvistetut jouset toimivat erittäin hyvin. Eivät ole liian kovat vaikka yksin ajaisi. Kestää nyt heittää koukkuun mönkijäkärry tms.

:)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Pakkaskausi & tuore lumi ovat tuoneet mukanaan sen ihanuuden, että takajarrut on jäätyneet pariin otteeseen. Eilen varsinkin sain tehdä töitä, että sain auton liikenteeseen. Liekkö nuo peltivanteet niin umpinaiset, että keräävät kaiken p*skan ja jään sisäänsä. Ihanata :roll:

Sanokeepa muut automaattisella-ilmastoinnilla varustettujen mondeoiden omistajat, millä nopeudella käytätte puhallusta? Itselläni ilma ohjataan laseille, sivuille ja alas. Puhalluksen saa laittaa puoleen väliin jotta ilmavirta riittää pitämään etupään lasit puhtaana. Lämmöt on olleet täysillä. Raitisilmasuodatin on poistettu talveksi. Termostaatti odottaa vielä vaihtoa. Eberiä käytän alussa moottorin lämmitykseen ja sopivasti ennen kotiin tuloa se katkaisee itse itsensä. Ohjelmoin tuon tunnin lämmitysajan niin, että auto on lämmin ennen töistä lähtöä ja aika riittää melkein koko työmatkan ajaksi.

Ilman eberiä voisi olla pilkkihaalarille käyttöä. Saa nyt nähdä, miten tilanne muuttuu kunhan termostaatti on vaihdettu. :?: Näillä pakkasilla en viitsi alkaa touhuamaan, saati vie autoa tunniksi sulamaan korjaamolle, jotta se saa jäätyä uudelleen.

Mites hehkujen vaihto? Ei pitäisi olla kummoinen homma? Millaisista pakkasista muut olette omat mondeonne käynnistäneet ilman lämmitystä (diesel). Itselläni on tullut tavaksi lämmittää moottori ennen käynnistystä, mutta hehkutkin voisi vaihtaa jossain välissä niin sen vuoksi kyselen? Saisi jonkinlaisen kuvan siitä, millainen tuo TDDi moottori on talvikäytössä. Nyt mittarissa noin 411tkm.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja korgie »

Pappi74 kirjoitti:Pakkaskausi & tuore lumi ovat tuoneet mukanaan sen ihanuuden, että takajarrut on jäätyneet pariin otteeseen. Eilen varsinkin sain tehdä töitä, että sain auton liikenteeseen. Liekkö nuo peltivanteet niin umpinaiset, että keräävät kaiken p*skan ja jään sisäänsä. Ihanata
Enpä ole tuollaiseen törmännyt. Ja MK3 Mondeolla on menty viimeiset 250tkm... =)
Sanokeepa muut automaattisella-ilmastoinnilla varustettujen mondeoiden omistajat, millä nopeudella käytätte puhallusta?
Yleensä annan vaan olla automaattisäädön päällä; sehän se automaatti-ilmastoinnin varsinainen idea onkin. :D Kyllä se mielestäni ihan riittävän tasaisesti jakaa lämpöä matkustamoon ja pitää lasit huurteettomina. Ne kojelaudan reunoilla olevat ilmanvaihtosuuttimet kannattaa toki talvella pitää suunnattuna niin että ne puhaltaa enempi ikkunalle päin.
Eberiä käytän alussa moottorin lämmitykseen ja sopivasti ennen kotiin tuloa se katkaisee itse itsensä. Ohjelmoin tuon tunnin lämmitysajan niin, että auto on lämmin ennen töistä lähtöä ja aika riittää melkein koko työmatkan ajaksi.
Jos oikein olen käsittänyt, niin ajon aikana se on ihan yksi ja sama, onko se lisälämmitin kellokytkimestä ohjattu päälle vai ei; ajon aikana automaatti-ilmastointi lyö itsekseen sen lisälämmittimen päälle silloin kun moottori ei ole / pysy lämpimänä.
Millaisista pakkasista muut olette omat mondeonne käynnistäneet ilman lämmitystä (diesel).
Edellinen Mondeo mulla oli tuolla TDDi-koneella, ja siinä lisälämmittimelle ei ollut ajastinohjausta. Harvemmin tuli johtoakaan vedettyä tolpannokkaan kiinni; kyllä se silti mukisematta lähti käyntiin 28 asteen pakkasessakin ihan ekalla yrittämällä.
Itselläni on tullut tavaksi lämmittää moottori ennen käynnistystä,
Juu, ei se ainakaan moottorille pahaa tee. Itsekin kyllä nykyisessä autossa laitan Eberin ajastukselle silloin kun ajoonlähdön ajankohta on etukäteen tiedossa. Aina ei ole; välillä joutuu lyömään kylmiltään käyntiin. Kyllä se kuitenkin on aina käyntiin lähtenyt (pl. joulun alla kun vanha akku tuli tiensä päähän), ja lämpeneekin kohtalaisen nopeasti. =)
=)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Kiitos Korgie pitkästä vastauksesta. Mukava lukea toisen Mondeo kuskin kokemuksia vastaavasta kulkuneuvosta :D
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja korgie »

Pappi74 kirjoitti:Kiitos Korgie pitkästä vastauksesta. Mukava lukea toisen Mondeo kuskin kokemuksia vastaavasta kulkuneuvosta :D
Ainiin, semmoinen vinkki vielä, että jos tuntuu siltä että auto ei tahdo lämmetä, kannattaa vilkaista polttoainemittaria. Noissa ilmeisestikin on jonkinmoinen varmistus, että lisälämmitin ei käynnisty (edes kellokytkimellä manuaalisesti ohjattuna) jos tankissa on polttoainetta alle tietyn rajan. Tuo raja vaikuttaisi olevan hiukan korkeammalla kuin mistä polttoaineen merkkivalo syttyy.
=)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Mondeon käytin tankilla. Näköjään dieselin hinta on nousussa... :evil: 8.2ltr/100km oli viimeisin kulutus. Tuota nostatti nyt pakkaset ja eberin päivittäinen 2h käyttö. Vielä on auto lähtenyt käyntiin, eli akussa riittää puhtia. Tietty tuo työmatka on nyt sellainen, että päivässä menee noin puolitoista tuntia tien päällä.

Nyt mietin seuraavaa, onko tuo moottorin lämpötilan alhaisuus termostaattivika? Nimittäin olin kuulevinani parkissa ollessa flektin äänen. Liekkö tuo sitten lämpötila-anturi, joka sekoilee. Tuohan olisi tietty helppo kokeilla kun ottaa flektiltä johdon irti. Pitäis vaan löytää riittävän pikku käsillä varustettu asentaja

:?:
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Itsekkin luultavasti vastaavaan Mondeoon vaihtamassa.

Kertokaa näitä "kannattaa tarkastaa" paikkoja ostohetkellä. onko mitä vikoja ylipäätään tässä mallissa yms.

isolta autolta ainakin vaikuttaa jos ei muuta :D

Doh! jos etsis vähän tarkemmin seuraavalla kerralla, löytyi hyvä pätkä juttua juurikin vastaavasta.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Tänään kävin hakemassa uuden termostaatin, tarvikeliike ei tuntenut öljynlauhduttimen termostaattia, joten nyt on tyytyminen pelkkään vesitilan termariin. Liekköhän tuo kuin kelju vaihtaa? Jos sunnuntaina vapaalla ollessa saisi auton lämpimään halliin niin voisi vähän tutkia.

19e veloittivat ja sama osa käy laatikon mukaan esim Citroenin HDI koneisiin. Kuinka paljon tuossa termostaatin vaihdossa menee nestettä hukkaan?

Jaa, mitä tuollaisesta pitää osata katsoa? Ovet ja luukut, penkinlämmitimet ja kaikki varusteet, että ne myös toimii. Koneen päältä suojamuovi pois ja kurkkaa suutinten juuret yms. Vuotoja ei saa näkyä. Hyvä olisi saada käynnistää auto kylmänä, näkisi miten hehkut toimii yms. Nämä suutin hommat yms on tullut opiskeltua kun kaveripiirissä on CDI koneilla varustettuja mersuja.

Eihän nuo mitään maksa, tuollaisia rapiat 400tkm ajettuja saa alta neljän tonnin. Iso auto ja rahalle vastinetta. Itse kyllä tykkään tuolla ajaa, vaikka ei nyt ihan taloudellisin olekaan.

Huoltohistoria merkkaa myös paljon. Itse mietin, josko olisin katsellut jonkun 200tkm ajetun vastaavan. Tuon oman auton huoltohistorian kun tutkii niin samat paikat on vaatineet huoltoa 200tkm kohdalla kuin nyt 400tkm kohdalla. Josko tuolla syklillä mentäisiin 600tkm paalulle. Taitaa vaan nuo ovet joutua korjaamaan jos sinne asti meinaa ajaa 8) (ostettu ominaisuus).

Onneksi tuon alustan nivelet eivät ole kalliita. Muistissa on vielä V70:n (ykköskoppasen TDI:n) alapallon vaihto, osta koko tukivarsi jolle ilmoitettiin iisalmessa hinnaksi 150e. :evil:

Asennusta odottaisi myös Boschin 190:set lisävalot. Jos nuo kilpitelineeseen laittaisi ja ylätuet asentaisi maskin alle kun siinä voisi olla passeli paikka. Omissa umpioissa on nyt 100w hehkut pitkissä kun kotoa ei muita löytynyt. Ainakin noilla näkee, eikä umpion heijastin ole sävyä muuttanut kun pitkiä käytetään vain valtatienopeuksilla.

No, Fordilla mennään... :D
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Termostaatti vaihdettu. Ei tuo nyt sivusta seuranneelle ollut mikään mahoton homma. Siinä kaveria autoin, minkä sopi. Yhtä pudonnutta hylsyä saatiin pohjamuovin päältä aika hartaasti kaivella.

Ajelin parikymmentä kilometriä. Lämmöt pysyy nyt tasaisena, mutta kun taajamaan tullaan niin ei vaan kone jaksa tuottaa riittävästi lämpöä. Kuitenkin sisätiloihin saadaan nyt pienemmällä puhalluksella tasaisempi lämpö. Seurataan nyt miten alkaa muuten käyttäytymään. Tuo termostaatti on 88c:ssä aukeava.

No, eihän tuo ihan läpihuuto homma ollut. Termostaatin kansi otti vähän kipiää ja sille piti antaa lääketippa :lol:

Kuva

Eli tuosta kannesta napsahti poikki ylävuotoletkun liitoksen kiinnityspiste. Joissakin fordin moottoreissa tuo on käytössä ja joissain ei, Mondeon tapauksessa tuo on käytössä, joten jouduttiin vähän soveltamaan. Ainakin vielä oli nesteet sisällä ja liitos pysyi kuivana. Kaveri meinasi, että jos tuo ei olisi pitänyt niin nesteet olisivat tulleet samantien liitoksesta pihalle. Korjattua liitosta ei huomaa päällepäin. Tuota tippaletkua käytettiin noin 5cm ja liimaus sikaflexillä. Mikäli tuo ei liitos ei olisi onnistunut, olisimme vaihtaneet tuohon kupariputken pätkän. Näin sunnuntaina kun ei varaosaputkat ole auki. Jos nyt alkaa tuosta liitoksesta mehimään niin pitää sitten käydä hakemassa uusi kansiosa tuohon termostaatin koteloon.

Jäähdytinnestettä meni 5 ltr vaihtoon.

Josko tuolla nyt kesään ajelisi.
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Uusittavien osien listalle menee nyt toinen rekisterikilven valo. Oli ottanut vähän siipeensä, joten sisuskalut vaihtoon. Motonetissä näyttää olevan tarvikkeena myynnissä, mutta ei tuo taida original osanakaan paljoa maksaa.

Lämmöt ovat pysyneet vähän paremmin aisoissa, mutta kaippa se vielä vaihdattaa öljynlauhduttimen termostaatin.

Mittarissa nyt 414500km. Kulutus näyttää tippuvan melko paljon kun kelit lämpenee, eikä tartte koko aika eberiä huudattaa, että autossa tarkenisi. Parhaillaan työmatkalla auton mittarissa -40c. 8)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Mondeo muutoskatsastettu henkilöautoksi. Ei riittänyt pelkkä paperityö vaan konttorin täti halusi välttämättä insinöörin tarkastavan auton. Tästä vartin sessiosta kuluja 43e. Co päästö papereissa nyt 159gr.

Sen verran ajattelin palkita fordia, että tilaukseen lähti toinen takajarrusatula ja käsijarruvaijerit. Samalla reissulla kävin hakemassa uuden rekisterikilven valon ja peitelevyn lampunpesimeen, joka on pohjamaalissa (maalattu auton väriiin, mutta värinä hopea). Joku oli tilannut tuollaisen ja jättänyt lunastamatta???
Kilpivalo 12.50 ja peitelevy 12.50.

Öljynlauhduttimen termostaatti olisi ollut rapiat 25e. Alle kymmenen pakkasasteen lämmöt pysyy aikalailla ok. Kylmemmässä sitten meinaa vähän laskea.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja korgie »

Pappi74 kirjoitti:Mondeo muutoskatsastettu henkilöautoksi.
Hienoa. Mun Mondeo sai tuossa pientä faceliftiä, eli mk4 Mondeon pölykapselit:

http://mirc-galleria.net/~korgie/m70.jpg
=)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Vielä on hampaat tallessa... täristää täristää. Parille kaverille pitänyt sanoa, että mikäli ääneni vapisee, se ei johdu tunteikkaasta mielentilasta.

Äsken kapistelin lumia pois vanteista (kiehuvaa vettä), no aamulla vois mennä skodalla. :lol:

Siinä sitten kuuntelin mondeon käyntiä... Hetkinen, mitä ihmettä, KYLLÄ! Lämpöjen kanssa on saanut ihmetellä ja taisi syy löytyä. Flekti käynnistyy omia aikojaan, joten ei tartte ihmetellä miksi lämmöt ei nouse. Tarvikelista ei tunne lämpötilan anturia, joten merkkiliike hommia tulossa :oops: Tuokin olisi varmasti selvinnyt kun auton olisi vienyt piuhan nokkaan korjaamolle, eikä yrittänytkään muuta. Noh, jos tuolla vielä juhannuskoivut pihaan tuodaan niin katsellaaan tuo anturi uusiksi.

Käytin sitten samalla muovit koneen päältä pois. Suuttimien juuret ovat kuivat, eikä vuotoja näy. Takaisin asetellessa muovit saivat pintaansa tuoksukkaan muoviosien hoito & puhdistusaineen, nyt kiiltää.
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Käsijarru toimii kuten pitääkin. Laskun loppusumma 250e, josta osiin 200e.

Kaupunkireissulta jäi prismasta mukaan 2x1.2w lasikantapolttimot. Jos vaikka huomenna malttais käyttää mittariston irti ja vaihtaa ajotietokoneen näytön polttimon.

Onko vinkkejä mittariston irroitukseen???

Katsotaan nyt mitä saa aikaan.
Vastaa Viestiin