Sierran vaihteistot

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mukila
Viestit: 40
Liittynyt: 09 Syys 2005 17:52
Paikkakunta: Huittinen

Sierran vaihteistot

Viesti Kirjoittaja mukila »

Voisko joku selvittää mulle nämä 5-vaihteiset laatikot,eli mistä tuntee nämä MT75 tai type 9 laatikot, ja onko vielä muitakin? Mitä eroa, ja mikä on kestävin
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

MT-75:ssä on pakkilukko.
Tuolta löytyy eri laatikkotyypit.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
mukila
Viestit: 40
Liittynyt: 09 Syys 2005 17:52
Paikkakunta: Huittinen

mt 75

Viesti Kirjoittaja mukila »

Kävin kattomassa noi laatikot, mutta mulla ei mt 75 laatikossa ole pakkilukkoa, pakki löytyy vitosen takaa,kun type ysissä se on siis 1 vaihteen vieressä. Sitä en vielä saanut selville kumpi kestää paremmin, kun tarvis tohon välikoppaan saada joku halpa 5 vaihteinen, mutta kun koneesta löytyy vajaa parisataa kaakkia, niin ainaskaan ton oma pikku 4 vaihteinen ei kauaa kestä :)
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Re: mt 75

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

mukila kirjoitti:Kävin kattomassa noi laatikot, mutta mulla ei mt 75 laatikossa ole pakkilukkoa, pakki löytyy vitosen takaa,kun type ysissä se on siis 1 vaihteen vieressä. Sitä en vielä saanut selville kumpi kestää paremmin, kun tarvis tohon välikoppaan saada joku halpa 5 vaihteinen, mutta kun koneesta löytyy vajaa parisataa kaakkia, niin ainaskaan ton oma pikku 4 vaihteinen ei kauaa kestä :)
no eiköhän noi molemmat 5-vaihteiset kestä ton vajaan 200pollee ihan kevyesti :wink:
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
mukila
Viestit: 40
Liittynyt: 09 Syys 2005 17:52
Paikkakunta: Huittinen

no hyvä

Viesti Kirjoittaja mukila »

Hyvä jos kestää, ja muuten olihan siinä pakkilukko, se vaan ei oikeen toiminut. Mutta silti, kumpi on vahvempi?
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Kyllä 9-tyyppin ja MT75:sen pitäis kestää toi 200hv
Näistä kahdesta väittäisin Type-9 olevan kestävämpi...

Kytkin voi toki molemmissa antautua jo noilla tehoilla.

Jos tykkää laittaa pakkia vauhdista päälle, niin MT75:ssä pakki on synkronoitu, kun taas Type-9:ssä ei.

Ehkä aavistuksen kestävämpi on iso 4-lovinen loota...

T-5 tietenkin olis paras vaihtoehto. :wink:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Laita Type-9 pääset helpommalla. :wink:
nicop
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Huhti 2005 21:47

vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja nicop »

mikähän laatikko toi mulla on.auto on 1.6 sierra vm.88laatikko on 5v.
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Re: vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

nicop kirjoitti:mikähän laatikko toi mulla on.auto on 1.6 sierra vm.88laatikko on 5v.
no jos pakki on ykkösen vieressä niin se on type-9 jos taasen nelosen vieressä niin se on toi MT75:nen. veikkaan tota type-9:ä
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

lalli69 kirjoitti: Jos tykkää laittaa pakkia vauhdista päälle, niin MT75:ssä pakki on synkronoitu, kun taas Type-9:ssä ei.
ootko ihan varma tosta et toi pakki ois muka synkronoitu tossa MT75:sessa? kun ite muistelisin että ei olis :roll:

lainaus korjattu -yp-
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

jesse1987 kirjoitti: ootko ihan varma tosta et toi pakki ois muka synkronoitu tossa MT75:sessa? kun ite muistelisin että ei olis :roll:
On se.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Kyllä 9-tyyppin ja MT75:sen pitäis kestää toi 200hv
Väärin. Teholla ei ole väliä laatikon kestävyyden kannalta, vaan väännöllä! Vääntö on se, mikä rikkoo voimansiirron. Siksi laatiloille ilmoitetaan vääntökestävyydet.
Näistä kahdesta väittäisin Type-9 olevan kestävämpi...
Väärin. MT75 on kestävämpi. Se on myös kevyempi ja uudempi malli. Siksi Type-9 korvattiinkin sillä ja sitä on käytetty esim. 4wd Cosworth Sierrassa ja Escortissa. Vanhemmissa Cossuissa on B&W T5, joka sekin on kai vääntökestävyydeltään parempi kuin tuo Type-9, joskin kai raskaampi ja vanhempi (peritty Mustangista).[/quote]
nicop
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Huhti 2005 21:47

Viesti Kirjoittaja nicop »

mites toi type-9 onko toi iso vai pikku laatikko.ajattelin jos laittaa isompaa moottoria sierraan.jos se kävisi suoraa 2.0 koneeseen.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

nicop kirjoitti:mites toi type-9 onko toi iso vai pikku laatikko.ajattelin jos laittaa isompaa moottoria sierraan.jos se kävisi suoraa 2.0 koneeseen.
iso
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

markkul kirjoitti: Väärin. Teholla ei ole väliä laatikon kestävyyden kannalta, vaan väännöllä! Vääntö on se, mikä rikkoo voimansiirron. Siksi laatiloille ilmoitetaan vääntökestävyydet.
Väärin. MT75 on kestävämpi. Se on myös kevyempi ja uudempi malli. Siksi Type-9 korvattiinkin sillä ja sitä on käytetty esim. 4wd Cosworth Sierrassa ja Escortissa. Vanhemmissa Cossuissa on B&W T5, joka sekin on kai vääntökestävyydeltään parempi kuin tuo Type-9, joskin kai raskaampi ja vanhempi (peritty Mustangista).
[/quote]

Silti alan harrastajilla näyttää olevan näissäkin omat "mieltymyksensä". jotkut väittää mt75 kestävämmäksi, jotkut taasen t9:ä. Kumpaakin vaihteistoa on kuitenkin käytetty hieman isommissakin tehoissa kuin 200hv :wink:
Yleisesti tuo mt75 on kyllä se kestävämpi vaihtoehto.

Myös se miten vaihdetaan vaikuttaa hyvin paljon laatikon kestoon.
mukila
Viestit: 40
Liittynyt: 09 Syys 2005 17:52
Paikkakunta: Huittinen

Kiitoksia

Viesti Kirjoittaja mukila »

Taidampa laittaa ton mt 75:sen, kun se on kevyempikin.Saa nähdä kauanko kestää. Sintterikytkin tulee, mikä myös osaltaan rasittaa laatikkoa, ja muuta voimansiirtoa.
Niin ja koneen väännöstä ei ole hajuakaan, joten siksi kerroin arvioidun tehon.
Mutta kiitoksia vastauksista,jatkakaa te väittelyä, mikä kestää ja mitä 8)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

ei se sintterikään rasita sen enempää jos se on jousitettu...

jousittamaton asia erikseen.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo onhan toi mt-75 ilman muuta kestävämpi.
Type 9:n ilmotettuja kestävyyksiä en muista, mutta mt75:ssä muistaakseni luvattiin 310nm. Ja mulla on tossa korpparissa (320nm) ainakin vallan hyvin kestänyt.
T5 tietty kaikkein vahvin loota on.
Noitakin on sitte eri versioita. En tiedä onko mt-75:ssä, mutta esim. A4LD automaatti on cossu scorpiossa vahvistettu versio.
Ja taitaa T5:kin olla eri versioita?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

TeRoK kirjoitti:Joo onhan toi mt-75 ilman muuta kestävämpi.
Type 9:n ilmotettuja kestävyyksiä en muista, mutta mt75:ssä muistaakseni luvattiin 310nm. Ja mulla on tossa korpparissa (320nm) ainakin vallan hyvin kestänyt.
T5 tietty kaikkein vahvin loota on.
Noitakin on sitte eri versioita. En tiedä onko mt-75:ssä, mutta esim. A4LD automaatti on cossu scorpiossa vahvistettu versio.
Ja taitaa T5:kin olla eri versioita?
Silti nuita tehtaan? ilmoittamia vääntölukemia ylitetään ihan todella reippasti. (ohc turbot, 4x4cossut...)
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Lähinnä Type-9 kestävyyttä ajattelin sillä, kun on tavannut useita sierroja joilla ajettu ~500tkm samalla laatikolla, mutten ole vielä bongannut montaakaan MT-75:lla varustettua joka olis kestänyt yli 300tkm...

Mielestäni Type-9 on myös nopeampi vaihtaa (siis vaihteita) kuin MT75

Toisaalta tämäkin on pitkälti maku asia, ja kokeilemallahan se selviää... :wink:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Mt75 on sitten varmaan TOOODELLA hidas jos t9 tuntuu nopeammalle vaihtaa :shock:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Juu sen tiesinkin, että noi tehtaan ilmottamat on aika varovasti ilmotettu.

joo no kyllähän toi mt-75 on vähä kankea vaihtaa.
lallli69 kirjoitti:Lähinnä Type-9 kestävyyttä ajattelin sillä, kun on tavannut useita sierroja joilla ajettu ~500tkm samalla laatikolla, mutten ole vielä bongannut montaakaan MT-75:lla varustettua joka olis kestänyt yli 300tkm..
Mahtaisko toi johtua siitä, että tota type9:ä on enempi noissa mallisarjan pienempi tehosissa moteissa joilla tosiaa ajetaan sitä 600tkm luokkaa?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Jaakko85 kirjoitti:Mt75 on sitten varmaan TOOODELLA hidas jos t9 tuntuu nopeammalle vaihtaa :shock:
Kyllä aika kankeeta on vaihtaminen, ainakin mulla tuos nykyisessä sierras (Mt75 laatikko). Verrattuna edelliseen sierraan jossa oli t9. Mutta se on vain mun mielipide ja tuo mun Mt75 laatikko on muutenkin aika heikossa kunnossa, joten täydessä iskussa oleva laatikko voi olla parempi. 8)
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Pistetään nyt vaikka tähän aiheeseen. Mitenkäs 5v type-9 käyttäytyy kun siellä on muutama desi ylimääräistä öljyä. Autodatan mukaan pitäsi olla 1.25l ja siellä on nyt about 1.5l.

Mietin vaan että vaikuttaako paljonkin vaihteiden toimintaan kun tahtoo olla vähän kankeaa toimintaa kunnes lämpiää
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

mun mielestä öljyn laatu enemmänkin,onkos huohotus kunnossa?
ei sieltä mitään junia t...
Vastaa Viestiin