Sivu 1/1

sierran peräöljyn vaihto?

Lähetetty: 08 Syys 2005 07:27
Kirjoittaja jesse1987
saakos tosta perästä mitenkään valutettua öljyjä pois kun ei ainakaan äkkiä vilkaistuna tuntunu sitä öljyroppua löytyvän? mitenkäs ton öljyntäyttöropun sais pois kun se on aika pirun tiukalla ja kantakin alkaa olee nylppääntyny. pitäiskö vaan hitsata joku pultti siihen kiinni vai mitenkä?

mitenkä paljon muuten perässä pitää olla ''väljää''? et alkaako perä vetämään jo viimeisiään kun kardaanista käännellessä siinä on selvä klappi.ehkä noin sentinverran sitä voi pyöritellä.

Lähetetty: 08 Syys 2005 07:49
Kirjoittaja janzamar
imurilla kai ne pitää pois ottaa..
helpoimmalla pääsee kyllä kun vie johonkin öljynvaihto-firmaan.
litra pari peräöljyä ei niin paljoa maksa..työ ainakin meilläpäin jonkun vitosen.
jos siellä auton alla touhuat niin kato missä kunnossa sen perän huohotin on.
eikä se sentin klappi niin paha ole vielä,itellä oli varmaan 5cm :lol:
ja se alko vedellä viimeisiään..kamala ajettava hiljasella vauhdilla..

Lähetetty: 08 Syys 2005 09:08
Kirjoittaja Jaakko85
imuri, pullo, muutama letkunpätkä ja jeesusteippiä.

Lähetetty: 08 Syys 2005 09:24
Kirjoittaja janzamar
sillä öljynvaihtoon jos ei itellä oo jäteöljylle paikkaa..
ja sitten ne saa tapella sen propunkin auki :P

Lähetetty: 08 Syys 2005 09:25
Kirjoittaja Jaakko85
roppu on kyllä niin v*tun jumissa kun vaan voi :lol:

sierran

Lähetetty: 08 Syys 2005 11:36
Kirjoittaja Hoppa
Jep jep. Proppu rautaa ja peräkoppa alumiiniä sitten vähän tiesuolaa ja vettä niin saattaapi olla jumissa.
Eiku sopiva pultti proppuun ja MIG-llä kiinni. Proppu saa sopivan lämpöpiikin ja aukenee herkästi.

Ostin tossa just halpahallista sellasen käsikäyttösen öljyn imulaitteen. Pumppu jossa on kaksi letkua, toinen imee ja toinen työntää pihalle. Ei maksanu montaa euroa.

Joskus tuli tehtyä nuita puottoreikiä itte. Poralla reikä vaan koppaan sopivaan kohtaan siihen kierre ja kartio proppu tukkeeksi.

Lähetetty: 08 Syys 2005 17:29
Kirjoittaja cossu2
Vaihtoon löytyy jokasen tallista myös helppo laite, eli tippakannu.
Ruuvaa säiliön irti ja laittaa letkun siihen tappiin ja letku perään sisään.
Sitten vaan pumputipumputi :lol:
Toimii myös vaihdelaatikossa, ja myös täyttöön hyvä :wink:

Lähetetty: 08 Syys 2005 18:00
Kirjoittaja jesse1987
cossu2 kirjoitti:Vaihtoon löytyy jokasen tallista myös helppo laite, eli tippakannu.
Ruuvaa säiliön irti ja laittaa letkun siihen tappiin ja letku perään sisään.
Sitten vaan pumputipumputi :lol:
Toimii myös vaihdelaatikossa, ja myös täyttöön hyvä :wink:
tuo vaatin jo ''vähän'' aikaa ja kärsivällisyyttä :D

Lähetetty: 08 Syys 2005 18:01
Kirjoittaja cossu2
älä ny, kyl se siel suhtkoht vauhdilla tulee.

Lähetetty: 08 Syys 2005 20:07
Kirjoittaja evolution
itte oon tehny 230v moottorin pyörittämään sellaista pientä pumppu ja siitä letku perään niin johan lähtee.

toi roppu on kyllä aina aivan helvetin hyvin kiinni, itte olen ainakin melkeen aina maalannu sen ropun kaasupillillä punaiseks

Lähetetty: 08 Syys 2005 22:10
Kirjoittaja jesse1987
evolution kirjoitti:itte oon tehny 230v moottorin pyörittämään sellaista pientä pumppu ja siitä letku perään niin johan lähtee.

toi roppu on kyllä aina aivan helvetin hyvin kiinni, itte olen ainakin melkeen aina maalannu sen ropun kaasupillillä punaiseks
vai onko toi ropun irrotus kaiken vaivan arvoista, et kuinka suurella todennäköisyydellä sinne perään pitäs vaihtaa/lisätä öljyä?

Lähetetty: 08 Syys 2005 22:17
Kirjoittaja janzamar
sehän riippuu kauanko aikoo autoa pitää,hyvä nekin on vaihtaa harvakseltaan,ja kattoa huohotinkin sillon tällön,että pysyy auki.

Lähetetty: 08 Syys 2005 22:21
Kirjoittaja jesse1987
janzamar kirjoitti:sehän riippuu kauanko aikoo autoa pitää,hyvä nekin on vaihtaa harvakseltaan,ja kattoa huohotinkin sillon tällön,että pysyy auki.
miltäskohin se huohottaa, kun en sitäkään muista tuossa nähneeni(enkä kyllä oo tajunnu ettiäkkään). ja mitä sille kannattaa tehä, tai et mitenkä se kannatta puhistaa/tarkistaa?

Lähetetty: 09 Syys 2005 07:53
Kirjoittaja janzamar
akselin päällä jossain on sellainen pieni nysä..
jonka päällä on joku "hattu".
ontto pultti joka on sahattu vähän niinkuin neljään osaan..ei sen kummempi.
päästää paineet pihalle vaan jos peräöljyt lämpenee kovin..
vai miten se nyt sierrassa sijaitsikaan kun on ne vetarit..

Lähetetty: 09 Syys 2005 09:16
Kirjoittaja 20M
Peräöljyn vaihto se on mukavaa puuhaa. Proput jumissa ja ahtaassa paikassa auton alla äheltää letkujen ja pönttöjen kanssa, Aaaah!

Mä olen valutellut vanhat öljyt kopan tiivisteen välistä, pultteja hieman löysäten. Joskus riittää että ottaa kopan alimman pultin pois ja öljyt valuu sieltä ulos.
ENNENKUIN öljyjä valuttaa ulos, pitää varmistaa että saa sen täyttöpropun auki!

Joskus kokeilin nylkyttää uusia öljyjä sisään tippa/voitelukannulla ja siinä hommassa meni ikä ja terveys. Seuraava versio oli sitten letku öljypurkin korkkiin ja auton alle puristelemaan. Oli kädet ja niska kipeenä seuraavat 2 viikkoa.
Viimeisin versio täyttösysteemistä oli oikea unelma. Öljypurkin kanteen kun poraa myös renkaan venttiilin, niin saa pyörän pumpulla paineistettua purkin ja öljyt soljuu itsestään letkua pitkin perään. Mukava katsella kun paine tekee työn puolestasi 8)
Ja se öljyletku pitää tulla korkista läpi lähes purkin pohjaan asti. Letku saa mielellään olla reilunkokoinen, että paksukin öljy siirtyy.

muutama kuva:
http://photobucket.com/albums/b259/20m/muuta/

Lähetetty: 23 Marras 2005 13:36
Kirjoittaja tanari100
Tein Sierra (is) perän pääty koppaan poisto ropun, ihan ala kulmaan. Nyt on öljyn vaihto ja metallilastun poisto helppoa. Täyttö ropun muutun perinteiseksi pultti kantaiseksi. TOIMIIIIII.

Lähetetty: 17 Huhti 2007 22:10
Kirjoittaja Mr_Who
vois olla ihan jees ratkasu...
mutta mitäs öljyjä sinne perään sitte pitäs laitella? ku kitkalukko on, niin eikai sinne tavan öljyjä laiteta?
nyt ei satu korjausopasta olemaan käsillä...

yks paikkakunnan sierramies kerto juttuu, että oli vaihtanu normi peräöljyt talveks, niin ei ollu kitkalukko toiminu ollenkaan ja sitte vaihto toisenlaiset öljyt niin rupes pitämään...

eli pitäskö mennä voorti-liikkeeseen kyselemään peräöljyjä?

Lähetetty: 18 Huhti 2007 07:58
Kirjoittaja jesse1987
eiköhän ne osaa ihan normi varaosaliikeessä antaa sulle oikeeta öljyä kun sanot että lukkoperäöljyä :wink: tai ainakin mulle osas antaa.

Lähetetty: 18 Huhti 2007 22:06
Kirjoittaja Mr_Who
juu, pitää kävästä kyselemässä sitte ku on kukkarossa riittävästi rahaa. :)

Lähetetty: 19 Huhti 2007 18:40
Kirjoittaja evolution
kitkalukkoon käy ihan normi 75w-90 SHC ilman mitään lisä aineita jolloin lukko pitää paremmin, sen lisäaineen tarkoitus on siellä perässä ainoastaan lisätä lukon luistoa.

jos haluaa ruveta oikein tarkaksi niin silloin SHC LS ja lukko rupeaa luistamaan enemmän.
ks paikkakunnan sierramies kerto juttuu, että oli vaihtanu normi peräöljyt talveks, niin ei ollu kitkalukko toiminu ollenkaan ja sitte vaihto toisenlaiset öljyt niin rupes pitämään...
niitä normi öljyjäkin on montaa sorttia :wink: osa varmasti käyttäytyy juuri noin että homma lakkaa toimimasta.

tossa omassa sierrassa oli alkuun normi SHC terästettynä sillä Fordin kärpän raadon hajuisella lisäaineella ja lukko toimi miten toimi ei kuitenkaan mielestäni niin kuin piti. öljyt vaihdoin ihan pelkkään SHC:hen ilman lisäsotkuja ja nyt on suurin piirtein 100% lukko, paljaalla asfaltilla se antaa ainoastaan periksi kun vekslaa autoa(parkki ruutuun) hiukan kun antaa kaasua että ahdot nousee niin se nappaa saman tien piukaksi

Lähetetty: 19 Huhti 2007 21:09
Kirjoittaja Mr_Who
jaa, no hyvä tietää tuokin. :) kiitos tiedosta.

Lähetetty: 20 Huhti 2007 21:18
Kirjoittaja jn79
Pikku vinkki,kun sen perän ropun saa auki niin kannattaa rasvata kierre kuparirasvalla ja sit kiristää se kevyesti niin seuraavan kerran aukeaa varmasti helposti..ei mulla muuta. :D :shock:

Lähetetty: 22 Huhti 2007 01:00
Kirjoittaja Mr_Who
Tietysti kierteet rasvataan ennen takasin ruuvaamista, mutta ei välttämättä kuparirasvalla, koska en semmosta omista...ei muuta rasvaa satu olemaan ku laakerirasvaa. :)