Ilmastointilaitteen käyttö ja huolto ?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Ilmastointilaitteen käyttö ja huolto ?

Viesti Kirjoittaja korgie »

Noniin, niinhän siinä sitten kävi, että kun katsastusmies tokaisi että iskarit olisi hyvä vaihtaa lähiaikoina, niin sitten menikin koko auto vaihtoon. Eli nyt on sitten ajossa 2002 farmari-Mondeo Ghia-varusteilla ja 115hv diesel-koneella.

Tuossa vain juolahti mieleen pari kysymystä, kun tämä nyt on minulle ensimmäinen ilmastoinnilla varustettu auto, niin mitä asioita olisi hyvä ottaa huomioon ilmastointilaitteen (automaattinen lämpötilansäätö) käytössä jotta se toimii hyvin ja kestää pitkään? Mitä jaksottaisia huoltotoimenpiteitä ilmastointilaite vaatii ja sisältyvätkö ne auton normaaliin huolto-ohjelmaan vai pitääkö ne tilata erikseen?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

yksi tapa on ainakin muistaa käyttää sitä ikkunat kiinni.
hyöty kasvaa luonnollisesti kesähelteellä,eikä muutenkaan joudu huutamaan niin paljoa..
ei sieltä mitään junia t...
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

ja sitä pitää käyttää myös talvella.. varmaankin 1kerran/2vko on sopiva aika väli käyttää jos ei tarvitse. yleensä ilmastoinnin huollot suoritetaan erikseen en oo ainakaan vielä kuullu että kuuluis samaan hintaan perushuollon kanssa. parissa/kolmessa vuodessa haihtuu kylmä aine järjestelmästä ja ilmastointi lopettaa toiminnan tai jäähdytys teho heikkenee.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
riksas
Viestit: 172
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:58
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja riksas »

tuossa ne tärkeimmät tulikin, eli aika ajoin hyvä laittaa päälle jotta liemet kiertää hieman..
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

muistat vaan talvella että A/C ei toimi alle 5 asteessa, eli mene parkkihalliin tms käyttämään sitä.
Focus 1.0 edition a6 2017
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

ilmastoinnin käyttö

Viesti Kirjoittaja korgie »

jaska74 kirjoitti:muistat vaan talvella että A/C ei toimi alle 5 asteessa,
Eli pitääkö se sitten erikseen kytkeä pois päältä vai huolehtiiko automaattisäätö siitä tarpeen mukaan?
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

ja sitten kesällä kannattaa sammuttaa ilmastointi n.5-10 minsaa ennen kun on perillä määränpäässä niin kerkee se kenno kuivua sieltä puhallin kotelosta ja näin ei rupee tuleen mitään epämiellyttäviä hajuja sisään :wink:
Samppa
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Heinä 2005 09:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Onko jotain mitä ei missään nimessä kannata erehtyä tekemään talvella ilmastointi laitteen kanssa?
Jotain huhuja olen kuullut tuulilasin halkeamisesta ilmastoinnin väärällä käyttötavalla.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

ei ilmastointi..
mutta ei kannata laittaa puhallinta kuumalle puhaltamaan suoraan tuulilasiin..
äkillinen lämpötilanvaihtelu ja sopiva pikkumonttu ilmeisesti hajottaa tuulilaseja aika usein..
ei sieltä mitään junia t...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ei varmaan toimi niin tehokkaasti kuumasta kylmään kuin kylmästä kuumaan tuo lasin rikkoutuminen. Mutta kokeilkaas ottaa tiskikoneesta vesilasi kun se on vielä kuuma ja siihen laskee nopeasti niin kylmää vettä kuin tulee :D
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

Ilmastointilaite on kätevä talvella jos meinaa ikkunat huurtua, ilmastointi päälle ja lämpöö vivusta niin kyllä aukee ruudut. Tulee vissiin kuivempaa ilmaa ilmastoinnin kautta... :?:
tuning sucks
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Viesti Kirjoittaja KajS »

Johan tuossa tulikin tärkeimmät. Mutta ilmastointia ei kannata "säästellä", käyttää aina kun luulee tarvitsevansa, sillä joskus joku vuosi se järjestelmä pitää täyttää uudestaan. Käyttämättömyys saattaa pilata ilmastoinnin aikaisemmin.

Koiria kuljettaessa ihan ehdoton vekotin, tietenkin kuumalla, mutta kostealla ilmalla tai ihan sadekelillä huurteenpoisto ilmastoinnin avulla on varsin tehokasta.

Oikeat ilmastointiremontit on sitten ihanan hintaisia: Muinaiseen koira-autoon (dodgeramvan 89) laitettiin uutta kennoa ja kuivain ja täyttö, töineen kaikkineen jotain 700 egee. Mutta eihän näihin "uusiin" tarvi kun täyttö ja kuivain...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Meillä suositellaan about 1/1.5v välein ilmastointilaitteen perus huoltoa=tyhjennys, täyttö yms tsekkaukset. Tulee kuulemma bakteereja noihin systeemeihin melko helposti...Kukin huoltaa omalla tavallaan...Ehkä 1v on kuitenki vähän liian usein, ku maksaa kuitenki 95€...
Kilosta alkaa ilo
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

kallista ... elämä on

Viesti Kirjoittaja korgie »

Janska kirjoitti:Ehkä 1v on kuitenki vähän liian usein, ku maksaa kuitenki 95€...
Siis onpa tosi kallista? Mitä 95€ vuodessa on autoilijan budjetissa...?
=)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No mieti nyt jos joutuisit maksamaan vaikka kaksinkertaisen käyttömaksun/autoveron yhdestä autosta vuosittain

Kyllä minusta ainakin tuntuu ilkeältä, tosin eipä ole tuollaisista murheita kun eivät vielä 70-luvulla kovin yleisesti ilmastointeja autoihin työntäneet :wink:

Mutta elämä on :D
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

kallista...

Viesti Kirjoittaja korgie »

VesQ kirjoitti:Mutta elämä on :D
....autoilu on. Itsellä tulee oman auton mittariin vähintään 50tkm vuodessa, joten siinä vaiheessa ei enää joku kerran vuodessa tehtävä satasen huoltotoimenpide paljoa hetkauta, ja noilla kilometreillä maksaa ilomielin sen ajoneuvoveron lisäksi 500e/v käyttövoimaveron kun saa dieselillä ajella.

Sekin kun on niin moneen kertaan nähty että jos auton huolloista yrittää pihistellä niin se kyllä sitten kostautuu myöhemmin. Jos sanotaan että vanha auto jättää tielle herkemmin kuin uusi, niin kyllä se ero useimmiten on ihan siinä miten niitä autoja hoidetaan; "ai mikä määräaikaishuolto? eihän siihen tarvii kun öljyt vaihtaa..."
=)
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Janska kirjoitti:Meillä suositellaan about 1/1.5v välein ilmastointilaitteen perus huoltoa=tyhjennys, täyttö yms tsekkaukset. Tulee kuulemma bakteereja noihin systeemeihin melko helposti...Kukin huoltaa omalla tavallaan...Ehkä 1v on kuitenki vähän liian usein, ku maksaa kuitenki 95€...
Teillä siis tehdään tyhjennys ja täyttö samalla kamalla, eli vanha säilöön ja sitten vaan takasin, mahtaako sama pullo kiertää monessakin eri kylmä aineessa?? Ihan pointtina näin että muutamia mestoja on jossa eri kylmä aineet menee sekaisin, ja sehän ei ole hyväksi. Kun ainakin hinnan perusteella samat kamat laitetaan takasin mitä järjestelmästä on tyhjennetty.

Kunnon huolto sisältää tyhjennyksen asiakkaan auton järjestelmästä, kuivaimen vaihto riippuen koska viimeksi vaihdettu/jos järjestelmä vuotaa. Jos järjestelmä vuotaa niin meillä (firma jossa olen töissä), vaihtoon kuuluu seuraavat osat; vuotava osa tietenkin, Mondeossa herkästi siis lauhdutin kenno (mk3 mondy) ja kuivain. Sisälle laitetaan uudet kamat, ja kompressoriöljy ja yleensä vielä uv valoherkkä aine, osista riippuen hinnaksi tulee 300-500e ja taatusti kestää niin kauan kunnes joku osa taas vuotaa.

Hinnoista hieman että tuo kylmä aine on alkaen 54e/kg joten tuskin sisältyy tuohon 95e hintaa, mitä moni mesta mainostaa. Plus siihen asentajan työ niin ei paljoa jää.

Ja pahin bakteeri tuolle ilmastoinnille on sen sisään päässyt kosteus, joka
kompressoriöljyn kanssa muodostaa hapottavan yhdistelmän ja ajan kanssa se syövyttää niin kompressorin kuin kaikki muutkin järjestelmässä olevat osat.

Mondyn (mk3) kennoista yleensä menee puhki se kohta joka on koriin kiinnitetty. tarkoitan kennon alalaidassa olevaa kumpua, pysty putkessa.

Olikohan tässä tarpeeksi ilmastoinnista :lol:
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Vastaa Viestiin