Ilmastointilaitteen käyttö ja huolto ?
Ilmastointilaitteen käyttö ja huolto ?
Noniin, niinhän siinä sitten kävi, että kun katsastusmies tokaisi että iskarit olisi hyvä vaihtaa lähiaikoina, niin sitten menikin koko auto vaihtoon. Eli nyt on sitten ajossa 2002 farmari-Mondeo Ghia-varusteilla ja 115hv diesel-koneella.
Tuossa vain juolahti mieleen pari kysymystä, kun tämä nyt on minulle ensimmäinen ilmastoinnilla varustettu auto, niin mitä asioita olisi hyvä ottaa huomioon ilmastointilaitteen (automaattinen lämpötilansäätö) käytössä jotta se toimii hyvin ja kestää pitkään? Mitä jaksottaisia huoltotoimenpiteitä ilmastointilaite vaatii ja sisältyvätkö ne auton normaaliin huolto-ohjelmaan vai pitääkö ne tilata erikseen?
Tuossa vain juolahti mieleen pari kysymystä, kun tämä nyt on minulle ensimmäinen ilmastoinnilla varustettu auto, niin mitä asioita olisi hyvä ottaa huomioon ilmastointilaitteen (automaattinen lämpötilansäätö) käytössä jotta se toimii hyvin ja kestää pitkään? Mitä jaksottaisia huoltotoimenpiteitä ilmastointilaite vaatii ja sisältyvätkö ne auton normaaliin huolto-ohjelmaan vai pitääkö ne tilata erikseen?
ja sitä pitää käyttää myös talvella.. varmaankin 1kerran/2vko on sopiva aika väli käyttää jos ei tarvitse. yleensä ilmastoinnin huollot suoritetaan erikseen en oo ainakaan vielä kuullu että kuuluis samaan hintaan perushuollon kanssa. parissa/kolmessa vuodessa haihtuu kylmä aine järjestelmästä ja ilmastointi lopettaa toiminnan tai jäähdytys teho heikkenee.
ilmastoinnin käyttö
Eli pitääkö se sitten erikseen kytkeä pois päältä vai huolehtiiko automaattisäätö siitä tarpeen mukaan?jaska74 kirjoitti:muistat vaan talvella että A/C ei toimi alle 5 asteessa,
Johan tuossa tulikin tärkeimmät. Mutta ilmastointia ei kannata "säästellä", käyttää aina kun luulee tarvitsevansa, sillä joskus joku vuosi se järjestelmä pitää täyttää uudestaan. Käyttämättömyys saattaa pilata ilmastoinnin aikaisemmin.
Koiria kuljettaessa ihan ehdoton vekotin, tietenkin kuumalla, mutta kostealla ilmalla tai ihan sadekelillä huurteenpoisto ilmastoinnin avulla on varsin tehokasta.
Oikeat ilmastointiremontit on sitten ihanan hintaisia: Muinaiseen koira-autoon (dodgeramvan 89) laitettiin uutta kennoa ja kuivain ja täyttö, töineen kaikkineen jotain 700 egee. Mutta eihän näihin "uusiin" tarvi kun täyttö ja kuivain...
Koiria kuljettaessa ihan ehdoton vekotin, tietenkin kuumalla, mutta kostealla ilmalla tai ihan sadekelillä huurteenpoisto ilmastoinnin avulla on varsin tehokasta.
Oikeat ilmastointiremontit on sitten ihanan hintaisia: Muinaiseen koira-autoon (dodgeramvan 89) laitettiin uutta kennoa ja kuivain ja täyttö, töineen kaikkineen jotain 700 egee. Mutta eihän näihin "uusiin" tarvi kun täyttö ja kuivain...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
kallista ... elämä on
Siis onpa tosi kallista? Mitä 95€ vuodessa on autoilijan budjetissa...?Janska kirjoitti:Ehkä 1v on kuitenki vähän liian usein, ku maksaa kuitenki 95€...
=)
kallista...
....autoilu on. Itsellä tulee oman auton mittariin vähintään 50tkm vuodessa, joten siinä vaiheessa ei enää joku kerran vuodessa tehtävä satasen huoltotoimenpide paljoa hetkauta, ja noilla kilometreillä maksaa ilomielin sen ajoneuvoveron lisäksi 500e/v käyttövoimaveron kun saa dieselillä ajella.VesQ kirjoitti:Mutta elämä on :D
Sekin kun on niin moneen kertaan nähty että jos auton huolloista yrittää pihistellä niin se kyllä sitten kostautuu myöhemmin. Jos sanotaan että vanha auto jättää tielle herkemmin kuin uusi, niin kyllä se ero useimmiten on ihan siinä miten niitä autoja hoidetaan; "ai mikä määräaikaishuolto? eihän siihen tarvii kun öljyt vaihtaa..."
=)
Teillä siis tehdään tyhjennys ja täyttö samalla kamalla, eli vanha säilöön ja sitten vaan takasin, mahtaako sama pullo kiertää monessakin eri kylmä aineessa?? Ihan pointtina näin että muutamia mestoja on jossa eri kylmä aineet menee sekaisin, ja sehän ei ole hyväksi. Kun ainakin hinnan perusteella samat kamat laitetaan takasin mitä järjestelmästä on tyhjennetty.Janska kirjoitti:Meillä suositellaan about 1/1.5v välein ilmastointilaitteen perus huoltoa=tyhjennys, täyttö yms tsekkaukset. Tulee kuulemma bakteereja noihin systeemeihin melko helposti...Kukin huoltaa omalla tavallaan...Ehkä 1v on kuitenki vähän liian usein, ku maksaa kuitenki 95€...
Kunnon huolto sisältää tyhjennyksen asiakkaan auton järjestelmästä, kuivaimen vaihto riippuen koska viimeksi vaihdettu/jos järjestelmä vuotaa. Jos järjestelmä vuotaa niin meillä (firma jossa olen töissä), vaihtoon kuuluu seuraavat osat; vuotava osa tietenkin, Mondeossa herkästi siis lauhdutin kenno (mk3 mondy) ja kuivain. Sisälle laitetaan uudet kamat, ja kompressoriöljy ja yleensä vielä uv valoherkkä aine, osista riippuen hinnaksi tulee 300-500e ja taatusti kestää niin kauan kunnes joku osa taas vuotaa.
Hinnoista hieman että tuo kylmä aine on alkaen 54e/kg joten tuskin sisältyy tuohon 95e hintaa, mitä moni mesta mainostaa. Plus siihen asentajan työ niin ei paljoa jää.
Ja pahin bakteeri tuolle ilmastoinnille on sen sisään päässyt kosteus, joka
kompressoriöljyn kanssa muodostaa hapottavan yhdistelmän ja ajan kanssa se syövyttää niin kompressorin kuin kaikki muutkin järjestelmässä olevat osat.
Mondyn (mk3) kennoista yleensä menee puhki se kohta joka on koriin kiinnitetty. tarkoitan kennon alalaidassa olevaa kumpua, pysty putkessa.
Olikohan tässä tarpeeksi ilmastoinnista
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW