Sivu 1/1

Focuksen käsijarrun säätö...

Lähetetty: 02 Syys 2009 12:36
Kirjoittaja Focus-02
tervehdys,focuksen käsijarru kaipailisi hieman kiristämistä,jos joku viitsisi heittää vinkkiä miten operaatio kannattaa suorittaa niin olisin onnellinen.
ilmeisesti takarummut pitää aukaista mutte eipä taidakkaan onnistua perinteisesti että napamutteri auki ja rumpu irti?
ikävä tulee 70-80 luvun vanhempaa kalustoa kun ei saa tuommoisia yksinkertaisempiakaan hommia ilman hermojen menetystä tehtyä :x

Re: Focuksen käsijarrun säätö...

Lähetetty: 02 Syys 2009 15:05
Kirjoittaja msanta
Käsijarrun säätö normaalisti onnistuu irroittamalla käsijarrukahvan suojakumi/muoviyhdistelmä, tämä irtoaa vipuamalla ruuvitaltalla sopivasti etupäästä. Käsijarrukahva yläasennossa. Säätöruuvi näkyy käsijarrukahvan juuressa. Kuitenkin on varminta nostaa takapyörät ilmaan, jotta voi tarkistaa, ettei säätö aiheuta jarrujen laahaamista. Focuksissa tahtoo vanhemmiten käsijarruvaijeri jumittaa ja jättää jarruja hiukan päälle, joka sitten kuluttaa jarruhihnoja ja jarrurumpuja.
Jos on tarpeen aukaista takajarrut, helpointa on irroittaa ensin varovasti rummun takana oleva ABS-tunnistin, joka on kiinni yhdellä 6 mm ruuvilla..
Tunnistin on muovia ja irtoaa varovasti kampeamalla, tunnistimen johtoa ei tarvitse irroittaa. Rummut puolestaan irtoavat laakereineen aukaisemalla 4 rummun takana olevaa ruuvia. Etuna tässä takajarrurumpujen irroitustavassa on se, että laakereihin ei tarvitse lainkaan koskea, eikä niihin mene likaa. Myös jarrurummun lukitusmutteri säilyy koskemattomana. (se on aika-ajoin uusittava)

Re: Focuksen käsijarrun säätö...

Lähetetty: 14 Syys 2009 23:53
Kirjoittaja samiharju
msanta kirjoitti:Käsijarrun säätö normaalisti onnistuu irroittamalla käsijarrukahvan suojakumi/muoviyhdistelmä, tämä irtoaa vipuamalla ruuvitaltalla sopivasti etupäästä. Käsijarrukahva yläasennossa. Säätöruuvi näkyy käsijarrukahvan juuressa. Kuitenkin on varminta nostaa takapyörät ilmaan, jotta voi tarkistaa, ettei säätö aiheuta jarrujen laahaamista. Focuksissa tahtoo vanhemmiten käsijarruvaijeri jumittaa ja jättää jarruja hiukan päälle, joka sitten kuluttaa jarruhihnoja ja jarrurumpuja.
Jos on tarpeen aukaista takajarrut, helpointa on irroittaa ensin varovasti rummun takana oleva ABS-tunnistin, joka on kiinni yhdellä 6 mm ruuvilla..
Tunnistin on muovia ja irtoaa varovasti kampeamalla, tunnistimen johtoa ei tarvitse irroittaa. Rummut puolestaan irtoavat laakereineen aukaisemalla 4 rummun takana olevaa ruuvia. Etuna tässä takajarrurumpujen irroitustavassa on se, että laakereihin ei tarvitse lainkaan koskea, eikä niihin mene likaa. Myös jarrurummun lukitusmutteri säilyy koskemattomana. (se on aika-ajoin uusittava)
EI EI EI!!! Tämä on juuri se väärä tapa!!!

Käsijarrun säätö tehdään sieltä rummun sisältä AINA, se säätyy siis samasta kun käyttöjarrukin, eli jumittunut automaattisäädin siellä yleensä pelleilee eikä säädä enää automaattisesti. Vanhan saa entrattua tiettyyn rajaan asti kuntoon, mutta uudetkaa eivät ole kovin kalliita.. Sieltä siis automaattisäädintä säätämällä kengät tarpeeksi lähelle, käsijarruvipu kaukaisimpaan asentoonsa ja puhdistuksen jälkeen paikat nippuun. Ja itse aukaisisin ihan siitä "laakerista" rummun, Focuksessa kun on kaksoiskartiorullalaakeri joka on yhtä pakettia eli ei likaannu mitenkään kun rummun ottaa irti..

Sieltä vaijerin juuresta säädetään vain silloin kohdalleen kun kun vaihdetaan vaikkapa uusi vaijeri, ja rummun päästä on jo kaikki ok. Kun sen jarrurummun ottaa irti ja tutkii mekanismia ja vaikka kaveri nykii kevyesti käsijarrua, pitäisi jokaisen ymmärtää miksi sitä käsijarrua ei KOSKAAN kiristellä vaijerista normaalin kulumisen ja sen mukanaan tuoman säädön vuoksi.. Rummun sisällä olevan käsijarrun käyttövivun liikerata ei ole tilasyistä kauhean pitkä, ja jos nyt mennään kiristämään vaijeri piukalle (joka kylläkin siirtää kenkiä lähemmäs tämän käyttövivun välityksellä ja siis auttaa hetkellisesti), loppuu käyttövivun liikerata sitten kun sitä käsijarrua pitäisi käyttää, eli kahva tuntuu jäykältä mutta käsijarru ei jarruta..

Jostain syystä kaikille tee-se-itse-opetellen-käsijarrunkorjaajille tulee aina ekana mieleen "kiristänpä vaijeria", ja 99% varmuudella se vaijerin kiristys vain pahentaa tilannetta..

Eli siis: EI KOSKAAN kiristetä vaijeria kun käsijarru on heikko, vaan avataan se jarrurumpu (molemmin puolin mieluusti), hoidetaan siellä asiat kuntoon, ja sitten vasta jos esim vaijeri on venynyt / uusittu / joku on ennemmin rukannut säädön pieleen, säädetään sieltä vaijerin juuresta..

Tämä ohje pätee kaikkiin rumpujarrullisiin autoihin..

Re: Focuksen käsijarrun säätö...

Lähetetty: 16 Syys 2009 19:05
Kirjoittaja Focus-02
tein msantan ohjeilla vaijerin kiristämisen ja toistaseks hyvin peuhannut eikä laahaa.
pitänee seuraavaks mielenkiinnosta availla rummut kokonaan niin saa tarkisteltua toimintaperiaatteen.
ihmetyttää se jarrurummun lukitusmutteri,mikäs siinä ideana,en ole aikasemmin semmoiseen törmänny,vanhaa lukitusmutteriahan ei varmaan saa uudestaan asenneltua.
hieman kyllä tyhmäks ittensä tuntee kun joutuu kyselee mutta ei viittis korjaamollekkaan viedä kun itseltä tilat löytyy.

Re: Focuksen käsijarrun säätö...

Lähetetty: 16 Syys 2009 22:07
Kirjoittaja samiharju
se mutteri on vaan sellainen moniosainen jostain syystä. harakirilaakerin mukana tulee yleensä normaalin näköinen mutteri..

Re: Focuksen käsijarrun säätö...

Lähetetty: 12 Syys 2010 20:46
Kirjoittaja fiiikus
jaa miksei sitä rumpu/laakeripakettia saisi/kannattaisi avata irroittamalla koko lakruasetelman ? Eskossa ainakin oli hyvä menetelmä ei tarvinnut taistella rumpua akselilta irti, oma kokemus fokuksesta on että samalla saa ostaa koko paketin uusiksi - ei se lähde suosiolla ruosteessa ne sovitteet on kuitenkin

Re: Focuksen käsijarrun säätö...

Lähetetty: 13 Syys 2010 10:39
Kirjoittaja S-P-H
Mites levyjarrullisessa Focus mk1:ssa säädetään käsijarru muuten kuin siitä kahvan mutterista?
Mulla on nyt tehtynä seuraavat:

-uudet vaijerit
-uudet levyt ja palat
-uudet satulan tiivisteet
-uudet liukutapit ja rasvat + tiivisteet
-satula avattu ja käsijarrutappi puhdistettu ruosteesta.

*ilmausta ei ole erikseen tehty vielä. Poljintuntuma on aika hyvä.

Käsijarru jäi huonoksi ja ottaa kaiken lisäksi enemmän oikealta kuin vasemmalta. Olen
muutamia viikkoja nykiny käppärikahvaa samalla painaen jarrupedaalia. Tämä korjausrumba
alkoi kun käsijarrumekanismi ruostu kiinni ja laahas oikein huolella. Niin huolella, että meni
levyt kieroksi.

Re: Focuksen käsijarrun säätö...

Lähetetty: 27 Kesä 2023 23:07
Kirjoittaja mexi83
Kuva

Ehdottomasti runpujarruista, kuvassa Ford Focus 2001 mk1 mallin sisältö, pieni ratas ylävasen.

https://1drv.ms/i/s!AhaN_L1DuE2cwHTim3KB9XQVDyjT