Vetareiden välys ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Xtreme
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Heinä 2009 10:49

Vetareiden välys ?

Viesti Kirjoittaja Xtreme »

Auttakaa nyt tietämätöntä, mutta tuossa katselin etupään alustaa, kun auto tuntuu välillä hieman "pomppuiselta" tasaisella tiellä. Havaitsin, että vasemman (kuskin) puolen vetarissa on pituussuunnassa välystä siten, että kun sitä heiluttaa se ikään kuin kolahtelee pyörän navan päässä.

Tämä ei varmaankaan ole normaalia ? Mistähän tuo voisi johtua ? Itse ajattelin, että on joko pyöränlaakeri löysällä/paskana, mutta ei kai tuo laakeri voi olla löysällä jos ei itse napamutteri ole löysällä (tarkistelen jahka ehdin) ? Tai sitten tuon tietty voi aiheuttaa sisempi tai ulompi vetonivelkin.

Mielipiteitä otetaan mielellään vastaan! :?:
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Vetareiden välys ?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Sisemmässä nivelessä pituussuuntaista välystä kuuluu ollakin, mut ulkopään pitäs olla kyllä niin nafti ettei sitä akseliä käsipelin pysty liikuttelemaan. Jos (ulompi) nivel liikkuu olkavarteen nähden niin napamutteri on löysällä ja/tai laakeri on aivan *skana. Jos pelkkä akseli liikkuu ulommassa nivelessä niin sitten lienee sokka pettänyt ja odotettavissa on että akseli irtoaa nivelestä jossain tilanteessa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Xtreme
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Heinä 2009 10:49

Re: Vetareiden välys ?

Viesti Kirjoittaja Xtreme »

Kiitos vastauksesta, vielä selvennystä asiaan...

Tuon "välyksen" siis havaitsin siten, että otin kiinni itse akselista ja vedin sitä kohti pyörännapaa (auto siis maassa). Tuolloin kuuluu joko ulomman vetonivelen tai pyörännavan paikkeilta kolahdus Ja tuo välys on siis akselinsuuntaista eli akseliin nähden pituussuuntaista.
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Vetareiden välys ?

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Niin, siinä kuuluu ollakin, jotta jousituksessa ei mene vetarit rikki. Normaalisti ei napsahtele ääripäähän, suojakumit kyllä keskittävät sen akselin.
Xtreme
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Heinä 2009 10:49

Re: Vetareiden välys ?

Viesti Kirjoittaja Xtreme »

Ahaa, en nyt välttämättä oikein ymmärrä tuota, miksi siis akselin pitäisi päästä liikkumaan itsensä suuntaisesti ulomman vetonivelen sisällä tai vaihtoehtoisesti ulomman vetonivelen liikkumaan pyörännavan sisällä akselin suuntaisesti ? Niin, siis tiedä aiheuttaako kolahduksen vetäessä akseli osuessa ulompaan vetoniveleen vai ulompi vetonivel osuessaan pyörännapaan.

Jos vasemmalla kerran kuuluu tällainen välys olla ??? Niin miksei oikealla ole vastaavaa välystä ? Johtuuko tuo siis tuosta väliakselirakenteesta ?

Valistakaa nyt tyhmää.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Vetareiden välys ?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Jousituksen joustaessa tarvii vetoakselin pituuden muuttua ja se toteutetaan tekemällä akselin kiinnitys sisempään niveleen liukuvaksi. Ja kuten jo sanoin, jos akselin kiinnitys myös ulompaan niveleen on liukuva niin jossain on jotain vikaa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Xtreme
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Heinä 2009 10:49

Re: Vetareiden välys ?

Viesti Kirjoittaja Xtreme »

No niin, tuon minäkin jo jotenkin ymmärrän. Mutta miten tuo nyt sitten oikein menee, jos kerran sisemmässä nivelessä on "välystä" eli se on liukuva, niin eikö akseli silloin liiku myös kohti ulompaa niveltä ? Vai onko se välys ainoastaan sisemmän nivelen ja akselin välissä normaalisti, mutta akselin ja ulomman nivelen välissä ei ?
Vastaa Viestiin