Sierran mittaristo ongelma!

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Jubi
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Heinä 2005 15:40
Paikkakunta: Lieksa

Sierran mittaristo ongelma!

Viesti Kirjoittaja Jubi »

Eli sain kaverilta Mk2 sierran kierroslukumittarillisen mittariston ja laitettiin se kiinni mut kiekkamittari ei lähteny pelaamaan? Muuten kaikki muu tais toimii.. Missä vika?
Oma autoni on Sierra 2.0i DOHC -90 ja siin oli kellollinen mittaristo kiinni.. :roll:
"Se on päästänsä vajaa joka Sierralla ajaa!"
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Oiskohan jokin piuha irti tai puuttuu kokonaan? 8)
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Sierran kierroslukumittarillinen mittaristohan on tunnettu siitä et siel jengakellossa on kolme heitto johtoa... joissa veikkailisin että ainakin yhdessä on kylmäjuotos. :wink: Nimim. yhden jos toisenkin tinannut. :lol:
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

Ei se suoraan laittamalla toimi, sen liittimen ekassa johdossa on vähän matkan päässä liitin joka pitää vaihtaa kiinni vihreään johtoon, jos vihreää johtoa ei löydy niin pitää puolalta vetää uusi johto siihen :wink:
Jubi
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Heinä 2005 15:40
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jubi »

jeps.. Pitää alkuviikolla katsoa löytyykö sieltä sellanen.. Kiitti!
"Se on päästänsä vajaa joka Sierralla ajaa!"
Jubi
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Heinä 2005 15:40
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jubi »

transitman kirjoitti:Ei se suoraan laittamalla toimi, sen liittimen ekassa johdossa on vähän matkan päässä liitin joka pitää vaihtaa kiinni vihreään johtoon, jos vihreää johtoa ei löydy niin pitää puolalta vetää uusi johto siihen :wink:

Minkä värinen sen ekan johdon pitäis olla? Ja millanen liitin?
"Se on päästänsä vajaa joka Sierralla ajaa!"
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Seuraat sitä alkuperäistä johtosarjaa, sinne kojetaulun uumeniin.
Siellä tulee vastaan VAALEANVIHREÄ johto, se on kiekkamittarin pulssi johto.
Kytke se kiekkamittariin!! (kun tutkit sitä mittarin taustaa tiedät kyllä mihin) :wink:
Muistaakseni poistettava kellon virtajohto oli punainen ja oli liitin kammassa 4:s tai 6:s johto. :roll:
Jubi
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Heinä 2005 15:40
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jubi »

Mittari toimii ny mut se näyttää liian vähä kierroksia? Mitäs ny teen? satasen vauhdissa melkein 1000 kierrosta liian vähä..??
"Se on päästänsä vajaa joka Sierralla ajaa!"
Jubi
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Heinä 2005 15:40
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jubi »

Ja tyhjäkäynti näyttää n. 400kierrosta..
"Se on päästänsä vajaa joka Sierralla ajaa!"
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

näyttäähän viisari nollaa kun auto on sammuksissa ?
Jubi
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Heinä 2005 15:40
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jubi »

Jaakko85 kirjoitti:näyttäähän viisari nollaa kun auto on sammuksissa ?
ei.. Näyttää vähä nollan alle..
"Se on päästänsä vajaa joka Sierralla ajaa!"
Jubi
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Heinä 2005 15:40
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jubi »

Nyt aukaisin mittariston ja "siirsin" viisaria siten että auton ollessa sammuksissa viisari näyttää nolla.. Mut vieläkää mittari ei näytä oikeeta..?? Viisari on jotenki vähä tahmee joissaki kohti nousemaan ylös..? Mitä teen?
"Se on päästänsä vajaa joka Sierralla ajaa!"
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

Jubi kirjoitti:Nyt aukaisin mittariston ja "siirsin" viisaria siten että auton ollessa sammuksissa viisari näyttää nolla.. Mut vieläkää mittari ei näytä oikeeta..?? Viisari on jotenki vähä tahmee joissaki kohti nousemaan ylös..? Mitä teen?
Katso ottaako se mittarinpohjaan kiinni eli onko neula taipunut tai pohjat jotenkin kuprahtannu ja sit kato onko siellä mittarin mekanismissä jossain välissä hiekkaa, pölyä tms.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos näyttäs vain puolet normaalista niin silloin singaalipiuha väärässä paikassa, mutta näyttää kait yli puolet? :roll:
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Jubi kirjoitti:Mittari toimii ny mut se näyttää liian vähä kierroksia? Mitäs ny teen? satasen vauhdissa melkein 1000 kierrosta liian vähä..??
Eikö tuo ole normaalia käytöstä Sierran kiekkamittarilta? :roll:

Ainakin tuos mun omassa Ohc sierras mittari ei jaksanut nousta koskaan yli 4 tuhannen ringin ja normaali ajossa näytti aina justiin tuon vajaan tuhat kierrosta liian vähän. Muistaakseni veljen farkku sierras oli aikanaan myös sama vika jos ei aivan niin paha. Itse en sen takia ole viitsinyt edes etsiä rinkimittarillista mittaristoa tuohon nykyiseen sierraan kun ei se kuitenkaan näytä oikein ja onhan tuota isoa viisari kelloa paljon mukavempi kattella :lol:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Jubi
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Heinä 2005 15:40
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jubi »

Riesa2.0 kirjoitti: Eikö tuo ole normaalia käytöstä Sierran kiekkamittarilta? :roll:

Ainakin tuos mun omassa Ohc sierras mittari ei jaksanut nousta koskaan yli 4 tuhannen ringin ja normaali ajossa näytti aina justiin tuon vajaan tuhat kierrosta liian vähän. Muistaakseni veljen farkku sierras oli aikanaan myös sama vika jos ei aivan niin paha. Itse en sen takia ole viitsinyt edes etsiä rinkimittarillista mittaristoa tuohon nykyiseen sierraan kun ei se kuitenkaan näytä oikein ja onhan tuota isoa viisari kelloa paljon mukavempi kattella :lol:
No voihan se olla noinki.. Tänää huomasin, että bensamittari ei nouse ylösasti vaikka tankkasin tankin ihan täyteen.. Perkeles.. Taidan vaihtaa sen kellollisen mittariston takas.. :twisted:
"Se on päästänsä vajaa joka Sierralla ajaa!"
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Jubi kirjoitti: No voihan se olla noinki.. Tänää huomasin, että bensamittari ei nouse ylösasti vaikka tankkasin tankin ihan täyteen.. Perkeles.. Taidan vaihtaa sen kellollisen mittariston takas.. :twisted:
Hommaa jostain sellainen pieni kierroslukumittari ja istuta se siihen koteloon radion ylä-puolelle, näin itselläni 8)
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Jubi
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Heinä 2005 15:40
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jubi »

Riesa2.0 kirjoitti: Hommaa jostain sellainen pieni kierroslukumittari ja istuta se siihen koteloon radion ylä-puolelle, näin itselläni 8)

Minkälainen homma laittaa?
"Se on päästänsä vajaa joka Sierralla ajaa!"
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Minkälainen homma laittaa?
Ihan helppo 8) Riippuu siitä kuinka hienon asennuksen haluaa tehdä :?

Itselläni on tälläinen patentti: (jos nyt osaan kuvia tänne laittaa :oops:

Rinkimittari

Rinkimittari2

Mutta tuo nyt ei ole mikään maailman siistein asennus, ostin tuon mittarin aikoinaan kaverin vanhasta peltoautosta ja se on vain kaksipuolisella teipillä kiinni tuossa reunassa :oops: Mutta siitä saa askarella niin siistin kuin itse haluaa, mutta ei tuota huomaa että se olisi teipillä kiinni, siinä ei vain ollut mitään kiinnitysjuttua mukana :roll:

Itse johdotus on helppo homma, Mittari tarvitsee +:n ja -:ksen jotka voi ottaa vaikka radion johdoista. Sitten puolalta pitää vetää signaalijohto, se on ehkä vaikein homma... niin ja jos tausta valot haluaa mittariin niin täytyy etsiä sellainen johto johon tulee jännite vain valot päällä (esim.tupakinsytyttimen valolta) Itse otin digitaaliselle kellolle tarkoitetusta johtonipusta, valot syttyy mittariin nyt silloin kun on parkit tai kirkkaat valot päällä.

Johdot minä vedin niin että otin tuon kotelon irti (lähtee vetämällä, jos ei niin avittaa vähän radion takaa) ja porasin sinne kulmaan pienen reiän josta vein johdot! Siinä se! Tulikohan nyt selitettyä tarpeeksi yhdelle illalle :)
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
asn
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Maalis 2005 00:03
Paikkakunta: Kesälahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asn »

Tai sitten viskataan sillä normikellolla vesilintua ja tehdään patentti :lol:

http://koti.mbnet.fi/asn/mittaristo/
tub
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:31

Viesti Kirjoittaja tub »

Eemeli kirjoitti:Sierran kierroslukumittarillinen mittaristohan on tunnettu siitä et siel jengakellossa on kolme heitto johtoa... joissa veikkailisin että ainakin yhdessä on kylmäjuotos. :wink: Nimim. yhden jos toisenkin tinannut. :lol:
Itsellä on aivan sama projekti suunnitelmissa kuin topicin avaajalle eli jenkakellomittaristo kellomittarin paikalle. Ongelmana vain, että jenkakellon kohdalla mittariston taustassa on kolme nastaa, joihin tulee ilmeisesti plus, miinus ja johto puolalta. Missään ei vain ole vihjeitä siitä mihin järjestykseen nämä tulevat, niillä kun on varmasti väliä. Alfamerin sierrakirjassa ei ole mitään kuvia tai selitystä asiaan.

Minkälainen tämä puolalta vedettävän johdon pitäisi olla? Kelpaako 2,5mm^2 kaiutinkaapeli vai haenko biltemasta oikeaa sähkökaapelia.

Tässä kuva mittariston taustasta, johon osaava voi piirrellä oikeat johdotuksien paikat. http://putfile.com/pic.php?pic=4/9805525597.jpg&s=x11
Kiitos.

-Mikko
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

ihan heittona pikasesti tarkasteltuna...

Vasen>Plussa
Oikea>Miinus
Keskellä>Pulssi

tosin vasen ja oikea voi olla myös päin vastoin... :roll:
ittellä oli toi kiekkamittarilla varustettu mittaristo ihan
toisenlainen... :idea:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
tub
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:31

Viesti Kirjoittaja tub »

ft79 kirjoitti:ihan heittona pikasesti tarkasteltuna...

Vasen>Plussa
Oikea>Miinus
Keskellä>Pulssi

tosin vasen ja oikea voi olla myös päin vastoin... :roll:
ittellä oli toi kiekkamittarilla varustettu mittaristo ihan
toisenlainen... :idea:
kiitoksia tiedoista. Eiköhän se kokeilemalla selviä. ja tuskin mitään siinä saa rikottua vaikka ois päinvastoin.
Vastaa Viestiin