Tervehdys seurakunta!
1.6 Zetec Focukseen (vm 2000, 173tkm) iski käyntihäiriö. Ajelin tuossa iltasella ja kaikki pelasi normaalisti, ajoin toviksi parkkiin ja sammutin auton. Kun lähdin liikkeelle tuntui auto oudon puhdittomalle. Ei oikein tahtonu kiihtyä ja alakierroksilla tuntui, että pätki ja puhti oli totaalisen hukassa. Ajelin kotiin päin ja meni ihan ok normaali maantienopeuksissa. Ylämäissä jos joutui kiihdyttää, tuntui taas nykimistä ja pätkimistä.
Kotipihassa tutkailin asiaa paremmin... eli tyhjäkäynnillä (eli noin 800-900rpm) käy epätasaisesti ja röpöttää. Kun antaa kevyesti kaasua ja jengat on siinä 1200 paikkeilla käy normaalisti ja tasaisesti. Kun tästä alkaa kierroksia lisäämään niin noin 2000 kierrokseen asti ottaa heikosti kierroksia, käy epätasaisesti, täristää ja röpöttää. Kuitenkin taas kun kierrosten määrä tasaantuu yli kahden tonnin niin käy ihan normaalisti.
Pikku pintakaasulta eli noin 1200rpm paikkeilta kun päästi kaasupolkimen ylös kesti muutaman sekunnin ja kierrokset putosi taas sinne 800 paikkeille ja sama rötääminen alkoi konehuoneessa... liekö liittyvän ongelmaan.
Eli onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja mistä vikaa kannattaisi alkaa jäljittää? Polttoaine-, sytkä-, anturi- vai jokinmuu vika? Onko tällaista vikaa järkevää alkaa kotikonstein tutkailemaan vai soitanko suosiolla Fordille huoltoajan, että laittaisivat piuhan perään kiinni ja katsoisivat mikä on vialla?
Öljyä ym kemikaaleja oli konehuoneessa oikeat määrät, eli mitään ei ole hävinnyt. Tulpat on kyllä jo iäkkäät mutta niissä tuskin vika piilee, kun pintakaasulla tuntuu kuitenkin käyvän normaalisti.
Focus 1.6 Zetec käyntiongelma alakierroksilla
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 29 Touko 2009 15:32
Re: Focus 1.6 Zetec käyntiongelma alakierroksilla
Mun 06 Foccerissa hieman samantyyppisiä häiriöitä,joista kirjoitusta ollutkin jo täällä.Tyhjäkäynti kylmänä aluksi seilaa,ja lämpöisenä käy epätasaisesti,hieman välillä röpöttäen.Mikä oudointa,autoni ei tee sitä jatkuvasti,vaan ajoittain.Tehonpuutetta en ole havainnut.Käytin autoa Fordilla,ja siellä ei vikakoodeja löytynyt.Huoltomies kertoili,että esim.puola saattaa olla vioittunut.Yksi paikka on syt.tulppien juuret,joihin saattaa kerääntyä vettä,mutta syitä saattaa olla vaikka kuinka,antureista,liitoksista yms.alkaen.Eräs kirjoittaja oli päivittänyt PCMän ja vika oli korjaantunut sillä.Omaani ei ollut vielä saatavilla uutta päivitystä.Harmillinen vika,koska varsinaista syytä on vaikea löytää.
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Re: Focus 1.6 Zetec käyntiongelma alakierroksilla
Terve.Mikä mahto olla syy käyntihäiriöön? Omassa vm.99 täysin samat oireet
Re: Focus 1.6 Zetec käyntiongelma alakierroksilla
Hei. Nostetaampa aihetta vielä esille, kun ei ole tähän topicciin vastausta tullut. Olen etsinyt muista topiceista myöskin aiheesta, mutta ei ole kovin selkeitä vastauksia löytynyt. Jos tähän joku tietäjä viitsisi koota tietoja niin mahtava juttu.
Omassa -02 focuksessa (facelift) samaa röpöttämistä ja täristämistä. Kylmällä koneella pitää siinä 1100 paikkeilla kierroksia ja käy sievästi, lämmetessä laskee aina "liian" alas ja röpöttäminen alkaa.
Omassa -02 focuksessa (facelift) samaa röpöttämistä ja täristämistä. Kylmällä koneella pitää siinä 1100 paikkeilla kierroksia ja käy sievästi, lämmetessä laskee aina "liian" alas ja röpöttäminen alkaa.
Re: Focus 1.6 Zetec käyntiongelma alakierroksilla
Mulla piti samanmoista ongelmaa, lopulta meni siihen ettei meinannut enää käynnistyäkään. Röpötti ja paukkui menemään
Ajamaan pystyi, kunhan muisti pitää kierroksia yli 2000 ja siltikin aika puutunutta menoa oli. Taisi tuo katalysaattorinkin rikkoa mennessään, kun alkoi hirviää kilinää pitämään tuon jälkeen. Vaihdoin varmuuden vuoksi tulpat, tulpanjohdot ja sytytyspuolan niin vika poistui. Puolassa oli halkeamia, mikä varmaankin oli pääsyy ongelmaan mutta kulutustavaraahan nuo tulpat ja johdotkin ovat niin vaihtuivat siinä samalla..
Ajamaan pystyi, kunhan muisti pitää kierroksia yli 2000 ja siltikin aika puutunutta menoa oli. Taisi tuo katalysaattorinkin rikkoa mennessään, kun alkoi hirviää kilinää pitämään tuon jälkeen. Vaihdoin varmuuden vuoksi tulpat, tulpanjohdot ja sytytyspuolan niin vika poistui. Puolassa oli halkeamia, mikä varmaankin oli pääsyy ongelmaan mutta kulutustavaraahan nuo tulpat ja johdotkin ovat niin vaihtuivat siinä samalla..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001