Viheltää ja ilman puhtia. mk2mondeo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
JeesJees
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Maalis 2009 20:21

Viheltää ja ilman puhtia. mk2mondeo

Viesti Kirjoittaja JeesJees »

Elikä auto "viheltää" kaasutettaessa. Huomaa tyhjäkäynillä ja selvästi n 1500-2000rpm, sen jälkeen moottorimelu alkaa peittää. Maantienopeudessakin kuitenkin huomaa. Tämän lisäksi koneesta on puhtipoissa. Kiihdytys on juuri-huomattavan laiskaa verrattuna entiseen. Lämmöt on ok nesteitä en ole huomannut valuvan... pakopuolelta en uskoisi vihellystä kuuluvan? Voisiko olla mahdollista? :|


Auto siis mondeo 2.0 vm.99 bensa.

Noh ei se näht. Kuultavasti aina vihellä. Äsken kävin huoltamon pihassa, mutta ei sitten niin mitään ääntä kuulunut... :? (Kotona kuului kyllä Taas..)
Heikki73

Re: Viheltää ja ilman puhtia. mk2mondeo

Viesti Kirjoittaja Heikki73 »

Sama vika täällä, auto on 96 Ford escort 1,6 zetec-koneella. Vastikään ilmaantui vika, että kun painaa kaasua alkaa moottoripuolelta kuulua kimeää, korkeaa vihellystä. Kaupunkiajossa ei kauheasti haittaa muuten kuin ärsyttää se viheltely, mutta jos yrittää ohittaa tai jos tulee moottoritiellä ylämäki on turha yrittää kiihdytellä. Tietyn pisteen jälkeen moottori ei vain kehitä tehoja. Puolen kaasun jälkeen on ihan sama kuinka polkee, auto ei reagoi muuten kuin että käyntiääni muuttuu hieman kumeammaksi, ontommaksi. Vihellyksen voimakkuus muuttuu kaasua painaessa, sitten hyppää korkeammalle taajuudelle, ja sen jälkeen ei vääntöä löydy. Moottoritilassa en huomaa mitään erikoista mutta se ei kyllä mikään ihme ole, en ole kummoinen autofakiiri.
Haraldi
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Touko 2009 15:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Viheltää ja ilman puhtia. mk2mondeo

Viesti Kirjoittaja Haraldi »

Katalysaattori hajalla ja tukkinut pakoputkiston. Uusi katti ja putket katista taaksepäin ja taas mennään.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Viheltää ja ilman puhtia. mk2mondeo

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Toinen kaasuttelemaan ja itse kurkkimaan putkistossa olevaa jousilla varustettua liitosta(jos sellainen löytyy,yleensä etu osassa putkistoa), tukkeutunut katti yleensä ongelmana ja liitoskohdasta alkaa viheltämän ja liitos "aukeaa" enemmän kierroksia/painetta kertyessä putkistoon.
gti golo palloilija
Heikki73

Re: Viheltää ja ilman puhtia. mk2mondeo

Viesti Kirjoittaja Heikki73 »

Käytin autoa korjaamolla haetuttamassa imuilman vuotoja, ei löytynyt. lasku hakemisesta 33€. Korjaaja veikkaili että takapönttö tukossa ja laittoi tarjosta sen vaihdosta mutta hain tarvikeosan kaupasta ja vaihdoin itse. 70€ plus Helvetimmoinen äheltäminen kun se tarvikeosa oli 5 cm liian lyhyt ja siihen vanhasta pakarista rälläköin sovitinpalan. Ei auttanut. Olisin vienyt pöntön takaisin ja väittänyt ettei käynyt paikalleen jos en ois hitsannut siihen sitä hemmetin sovitinta.(4h työ) Toinen veikkaus mitä korjaaja laittoi oli katalysaattori, sitä en ensi alkuun uskonut kun kaikki päästöarvot oli ok ja vasta katsastettu, katsastusmies oli veikkaillut että käy kylmänä, termostaatti epäkunnossa ja vaihdoin senkin ja nesteet samalla.(4 h työ) Uusi termostaatti toimii kyllä selkeesti paremmin, herkemmin seuraa kierroksia keräämättä lämpöä mutta ei auttanut. Ostin ruiskun puhdistus ainetta ja laitoin sitä pari pulloa(13 €). No effect. Sitten luin täältä vastaukset että katalysaattori. Hain tarvikekatalysaattorin biltemasta (80 €), rälläköin vanhan irti ja hitsailin uuden paikalleen (5h työ), minkä jälkeen vihellykset loppuivat ja auto ottaa räyhäkästi kierroksia. Vanhasta katista oli yksi kenno murtunut kahteen osaan, mitkä olivas sitten pikku hiljaa hakkautuneet pyöreiksi palloiksi. Vihellys, tehohäviö ja temppuilu riippui siitä missä asennossa pallot olivat, pahimmin oli silloin jos toinen pallo oli pakoputken suulla pillit poikittain. Kumma ettei aiemmin oireillut.

Olisi lukenut täältä vastaukset ennen kuin menee hassaamaan satasia höpöhöpö korjaamoille. Jos olisi ollut ammatti korjaaja olisi huomannut katalysaattorin kunnon siitä kun nyrkillä hiukan tömäyttää helinä ei lopu muutamaan sekuntiin. Saa olla vimoinen kerta kun sinne autooni työnnän prkl

Kiitti vinkistä.
Vastaa Viestiin