Ford Focus Eber kellolla

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Mkos kirjoitti: Asentaa eivät edes luvanneet kun on niin vittumainen homma. Noh, asentelin itse ja käsivarret olivat kyynärtaipeeseen asti verillä.
Alkas lomat tuossa viikon päästä ja ajattelin tehdä jotain hyödyllistäkin. Talvi se on taas parin kuukauden päästä niin pitäis tuo eberin kellosarja asennella.

Onko vinkkejä asennukseen, mitkä ovat ongelmallisimpia kohtia? Onnistuuko yksin vai tarviiko kaveria? Tarviiko varata montakin päkkiä asennuskaljaa?
8)
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Eipä se vaikea ole, jos on eberin orkkis kello, bolt on kamaa.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Eipä se näköjään tosiaan vaikeaa ollut. Vähän tympeässä paikassa se Eberi on, mutta hyvinhän tuo pumppuki sinne asentui.

Minikellohan on aika turha, ei sitä koskaan tiiä millon lähtee liikenteeseen. Niimpä virittelen gsm-ohjausta. Testiversio toimii jo, osaa lukea tekstiviestistä komennon, esim. 18:15 tarkoittaa, että haluan lähteä klo 18:15. Lämpötila-anturi mittaa ulkoilman ja säätää lämmitysajan sen mukaan. Sisätilapuhallin käynnistyy vasta 5min ennen lähtöä, säästää akkua ja turha sitä on pyörittääkään ennenkuin nesteet ovat lämpimiä. Vehje myöskin vastaa tekstiviestiin, kertoo ulkolämpötilan, lähtöajan, lämmitysajan jne. Ja näitä arvojahan saa tietty säädettyä, vaikeahko testailla näin kesällä :wink:
Seuraava versio toteutetaan pintaliitos-komponenteilla, tulee toodella näppärän kokoinen ja vähävirtainen.
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Onko kenelläkään tietoa,että ovatko mondeon ja focuksen eberit samanlaiset? Omassa -02 mondeossa eberi sijaitsee auton alla,moottorin takana. Mihin kohtaan pumppu pitäisi oikeaoppisesti sijoittaa? Ja tarvitaanko sitä erillistä ottoa eberille tankista vai vain T-haara?
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Mielenkiintoinen projekti Tapiirilla kyllä on :shock: Laitoinkin siitä yv:tä..

Itse ajattelin väsäille itselle talveksi eberin ainakin kellolla toimivaksi ja mieluummin jonkinlaisella kauko ohjauksella toimivaksi. Lisäksi pakotus eberille että saa napista pakotettua isommallakin tiellä väkisin päälle jos tarvitsee lämpöä.

Nyt kun vain joku osaisi hieman jelppiä, että mihin kohtaan tuo kiertovesipumppu on mondeossa pultattu kun tehty jälkiasennuksena ja tarvitseeko tuota erillistä ottoa tankista :roll:

Alustavasti ajattelin että tankkiin en menisi kajoamaan vaan vain suoraan T-haaralla vetäisin. Tiedä sitten mitä moottori tykkää moottoritienopeuksissa jos samasta ottoputkesta tulee otto myös eberille :?:

Nyt olisi vaan vielä mukava asennella, kiertopumppua pitäisi vain alkaa tilailemaan saksasta...
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Vastailen tähän yleisesti ettei tarvitse samoja asioita moneen kertaan kertoa, projekti on herättänyt näköjään kiinnostusta muillakin.

Eli kaikki perustuu sattumalta käsiini eksyneeseen Siemens M20 gsm -terminaaliin. Eli Siinä on normaali sarjaporttiliitäntä, jolla modulia voi ohjailla normaaleilla AT -komennoilla. Ilmeisesti myös esim. nokia 6110 toimii samoin oikealla kaapelilla.

Sarjaportin perään laitoin tarvittavilla hiluilla Atmega16 -piirin, pienempikin riittäisi, n. 8kt muisti vaaditaan nykyisillä ominaisuuksilla. Tällä hetkellä piiri lukee tekstiviestistä kellon ajan ja käskyn, esim. ON, OFF, 18:15, INFO jne.
ON käynnistää eberin heti,
OFF sammuttaa,
18:15 lämmittää auton lähtövalmiiksi klo 18:15
INFO lähettää viestillä lämpötilan, akun jännitteen, kellon ajan (turha lopulta, mutta alussa tarkistuksen vuoksi, että kello pysyy ajassa)
lähtöajan (esim. 18:15) ja lämmitysajan, esim. 25min.
Käskyjähän saa tietenkin muokkailtua tulevan tarpeen mukaan.

Viimeisimpänä lisäyksenä tuo jännitteen mittaus, toistaiseksi sillä tiedolla ei vielä mitään tehdä, mutta koodiin voisi lisätä jännitevahdin, lähettää varoitusviestin tai sammuttaa sisätilapuhaltimen tms. jos jännite tippuu liian alas. Sisälle voisi myös lisätä lämpötila-anturin, jonka avulla sisätilapuhallinta ohjaillaan, halutun sisäilman lämpötilan voisi näin siis etukäteen asettaa tekstiviestillä.

Kertoilen lisää, kunhan saan kokemuksia toiminnasta. Tulevat helteet saattavat heikentää koodausintoa..

Pintaliitos -versiota en taida viitsiä tehdä, tämän hetken version piirilevy menee n. 60x50mm tilaan, eiköhän sille autosta löydy paikka.
Markuskekalinen
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja Markuskekalinen »

Tuolla ohjeita laitesijoitteluun, tuskin eroaa paljon vähän vanhemmatkin.

http://ww2.webasto.de/pdf/ebv/9009930A.pdf

Fordilla sanoivat että erillinen polttoainesyöttö tarvitaan tankista koska nykyiset common rail koneet eivät siedä yhtään ilmaa, jota eberi voi kuulema jostain vetää kun sitä käytetään esilämmitykseen alkuperäisillä polttoaineen syötöllä.
Tulee kuulema pitkiä starttauksia jos uutta syöttöä ei vedä.

Itse sain kytkennät tehtyä tällä webaston järkiasennussarjalla ja ohjaus menee eberille asti mutta ei lähde käyntiin. Siis jotain häikkää vielä eberin päässä
Mondeo 2.0TDCi 130hv -04
Seat Cordoba 1.9TDi -01
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Onko tuosta T-haara vs. oma pa-linja käytännön kokemuksia? Siis onko ollut ongelmia kellosarja-eberin käytön jälkeen käynnistämisessä? Jos on niin mikä auto / vuosimalli? Vartin olen näin kesällä koittanut eberillä lämmittää ja ainakin sen jälkeen pärähti hienosti käyntiin. Asiahan on ihan eri kun on pakkasta -35 ja diesel on vaihtanut olomuodon juoksevasta jugurtiksi.. Autona siis Focus -99.
Markuskekalinen
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja Markuskekalinen »

Jos oikein olen ymmärtänyt niin tämän oman pa-linjansa vaatii vain nämä tdci eli yhteispainesuihkutukset.
Eli tddi koneet pärjäävät ilmeisesti alkuperäisellä.
Mondeo 2.0TDCi 130hv -04
Seat Cordoba 1.9TDi -01
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Ensimmäinen käyttöversio gsm-ohjaintsydeemistä on valmis. Eilen asentelin paikoilleen, toimii minikellon kanssa rinnakkain. Toistaiseksi on softa pysynyt pystyssä, vastailee viestiin ja lämmitys toimii. Softaa vielä parantelin, esisäädettyä lämmitysaikaa saa säädettyä viestillä. Esisäädetyn lämmitysajan lisäksi lisätään 1min / 2 astetta kun lämpötila on alle +5. Olis tuosta pari kuvaakin ja kytkis, mutta tänne ei taida saada kuvia liitettyä? Vai enkö vaan osaa..

Mutta nyt pitääkin lähteä liikenteeseen, auton pitäisi olla lämmin klo 11:45 8)

EDIT: Myös jännitevahti lisätty softaan. Jännitteen ollessa alle 11.5V yhtäjaksoisesti minuutin ajan lähetetään varoitusviesti, 3min jälkeen sammutetaan sisätilapuhallin ja jos jännite on edelleen liian alhainen 5min jälkeen, sammutetaan myös eber.
Kuvittelisin, että 11.5V on sopiva raja, voi olla, että joutuu vähän vielä tiputtamaan, en tiedä kuinka alas akun jännite tippuu -30c pakkasessa kun on eber ja sisätilapuhallin päällä.
Mutta ohjelmointi on helppoa, ei muutakuin konepelti auki, piuha kiinni ja uusi softa koneeseen :wink:

EDIT: Talven lähestyessä piti taas hieman viilata Eberin gsm-ohjainta; vedin piiriltä kaksi piuhaa fordin alkuperäismankan cd-vaihtaja -kytkentään. Parin päivän koodailujen jälkeen näen mankan ruudulta mm. ulkolämpötilan, jännitteen, säädetyn lämmitysajan ja lähtöajankohdan jos se on asetettu. Lämmitysaikaa ja lähtöaikaa voidaan säätää ja ajastin voidaan kytkeä päälle tai pois. Eli nyt koko paketti toimisi täydellisesti myös ilman eberin minikelloa, säädöt tehdään mankan cd-vaihtaja -toiminnon avulla. Etuna minikelloon on se, että tässä asetetaan aina lähtöaika ja lämmitysaika säätyy automaattisesti lämpötilan mukaan. Myöskään sisätilapuhallinta ei huudateta turhaan, säilyy akku paremmin. Mankalla ainoastaan asetetaan säädöt, eli mankan ei tarvitse olla päällä muutakuin asetusten säädön ajan.
Idea lähti siitä, että halusin nähdä ulkolämpötilan mutta en halunnut asentaa mitään rumia jälkiasenteisia lämpömittareita. Tajusin, että rauta on jo autossa, ei tarvitse kuin piuha väliin ja koodia koneeseen.
Vastaa Viestiin