Erikorkuiset nakit?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Perttirlz
Viestit: 128
Liittynyt: 10 Tammi 2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Erikorkuiset nakit?

Viesti Kirjoittaja Perttirlz »

Saako autossa olla erikorkuiset kumit?
esim. takana 50mm ja edessä 55mm.
Entäpä kun vanteet ovat hieman kierot niin voimistuuko ratin tärinä kun renkaan profiilia nostetaan? vai onko ilmiö päinvastainen? Jos kumin korkeudella ei ole merkitystä niin laitan 50mm kumit eteen. vanteet on 15" kumit 195/50mm.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
//))==Ford Escort 1.8D -96
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Erikorkuiset nakit?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Perttirlz kirjoitti:Saako autossa olla erikorkuiset kumit?
esim. takana 50mm ja edessä 55mm.
Entäpä kun vanteet ovat hieman kierot niin voimistuuko ratin tärinä kun renkaan profiilia nostetaan? vai onko ilmiö päinvastainen? Jos kumin korkeudella ei ole merkitystä niin laitan 50mm kumit eteen. vanteet on 15" kumit 195/50mm.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Voi ne olla erikokokoiset, kunhan samalla akselilla on samankokoiset, mitä tuohon tärinään tulee, on kysymys hieman liian teoreettinen, eikös niitä voi tasapainottaa ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Perttirlz
Viestit: 128
Liittynyt: 10 Tammi 2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Erikorkuiset nakit?

Viesti Kirjoittaja Perttirlz »

Voi ne jotenkin tasapainottaa mutta tärisevät silti hieman tai aika paljon :evil:
Mietinkin että pahentaako vai parantaako se korkeuden muuttaminen tilannetta :?:
//))==Ford Escort 1.8D -96
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Erikorkuiset nakit?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

profiilia ei mitata millimetreissä. se on prosenttimäärä renkaan leveydestä. esim 50 profiilisella 175 leveällä kumilla on profiilin korkeus 175/2=87,5 millimetriä.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Perttirlz
Viestit: 128
Liittynyt: 10 Tammi 2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Erikorkuiset nakit?

Viesti Kirjoittaja Perttirlz »

Ahaa tuo olikin uuttatietoa minulle :shock:
Mutta ei vastaa kysymykseeni :lol:
//))==Ford Escort 1.8D -96
fr30
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Elo 2007 21:21
Paikkakunta: Karhula

Re: Erikorkuiset nakit?

Viesti Kirjoittaja fr30 »

tärinä vaimenee mitä korkeampi rengas on koska kumi antaa enemmän periksi, kymmenyksen eri korkuiset kumit saa olla, kuten tässä tapauksessa on 195/50 ja 195/55 mutta ei saa olla esim. 195/50 ja 195/60..
Drive Fast, Race Hard
Avatar
Jari_M
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Joulu 2008 23:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Erikorkuiset nakit?

Viesti Kirjoittaja Jari_M »

Renkaan merkillä voi olla huomattava vaikutus tärinään. Entisessä autossa uudet Marangonit oli vaihdettava pois, kun tärinä oli sietämätöntä. Itse renkaista ei vikaa löytynyt, mutta vanteet olivat lievästi kierot ja nuo renkaat jotenkin korostivat värinöitä kohtuuttomasti. Aivan saman kokoisilla Uniroyaleilla meno oli pehmeämpää ja tärinät hävisivät melkein kokonaan.
ex-Ford Ka Color -03
Tunturi City S -85 (mopo)
ex-Fiat Uno Fire -87
Perttirlz
Viestit: 128
Liittynyt: 10 Tammi 2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Erikorkuiset nakit?

Viesti Kirjoittaja Perttirlz »

Okei no pitää ens kerralla ottaa korkeempaa profiilia. Otin nyt 50 ku on kiire katastukseen ja aurora oli ainut merkki mitä oli tarjolla. Ei muuten ollukkaan etu vanteet kovin kierot. Takana on kierommat 8) painoja eteen 15 ja 15 takana lukemat huiteki muistaakseni jo 35 ja 40. Kiitos vastanneille.
//))==Ford Escort 1.8D -96
Vastaa Viestiin