Sivu 1/1

-05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 17 Huhti 2009 18:30
Kirjoittaja HMS77
Dodii voortti-gurut..
Focuksessa havaittavissa hienoista nykimistä kylmänä, parhaiten sen huomaa esim. ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa ja heti alakierroksilla.
Mutta myös lämpösenä tasakaasulla 60km/h vauhdissa olen ollu havaitsevinani hienoista nykyttämistä.
Viimeisin huolto ollu -07 lopulla 60tkm huolto, nyt mittarissa 73tkm.
Onko näissä vehkeissä vielä EGR-venttiiliä, se kun tulee aina mieleen kun nykimisestä puhutaan.
Vien auton ensi viikolla myyjäliikkeeseen tutkittavaksi mutta kysynpä täältäkin mielipidettä.
Nykiminen on tosin todella lievää, onkoha mulla sitten vaa liian herkkä perse... :? <-- (persikka???)
Mutta kun on näinkin tuoreen auton saanu allensa, niin ei kestäis mitään moisia ongelmia.

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 02 Touko 2009 14:11
Kirjoittaja HMS77
Focus nykii edelleen kylmänä. Auto kävi myyjäliikkeessä tutkimuksissa ja tulpat vaihtoivat kun eivät muuta keksiny. Vikakoodit oli ok.
Onko kukaan kokeillu niitä ruiskusuuttimien puhdistusaineita joka kaadetaa tankkiin, onko hyötyä?
Kaupunkikulutus on myös mieletäni aivan liian korkea, ajan hyvin kevyesti ja silti kulutus kaupungissa on jopa 9,7l/100km ajotietokoneen mukaan.
Joku 8-9l/100 olis kohtuullinen mutta melkein kymppi on jo liikaa noin "uudelle" autolle..

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 10 Touko 2009 23:00
Kirjoittaja T-malli
Samaa nykimisvikaa on ollut allekirjottaneen 2006 1.6 VCT focuksessa. Vikakoodeja antoi aina lambda antureista ( vaihdettu liikkeen piikkiin ) 1- syl.ruiskusuuttimeen. Lambdan herjaus poistui ja tuon ruiskusuuttimen vaihdoin toiselle paikalle ja silti sama herja joten suuttimessa ei ole vikaa. Sitten yllättäen vika ja vikakoodit olikin tuossa talvikauden poissa palaten näin keväällä eli nykii tasakaasulla ja se tuntuu enemmänkin siltä kuin joku "jarruttaisi" konetta. Yksi vaihtoehto mitä en ole vielä kunnolla tutkinut on tuo venttiilien säätöjärjestelmä ja lähinnä sen anturit. Missä tuossa 1.6 VCT koneessa tosiaan muuten on tuo EGR venttiili ? Sen tukkimisen voisi kokeilla tässä samalla..

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 12 Touko 2009 11:37
Kirjoittaja jmm79
ettei ilmastointi olisi syyn takana... mulla kaikki missä ollut ilmastointi nykii hieman kun kompura pelissä.. tuli vaan mieleen jos keväällä ilmeni oireet

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 13 Touko 2009 18:07
Kirjoittaja HMS77
Eipä ole ilmastoinnin syy. Sitä kun en ole oikeastaa edes käyttäny vielä kun kelit ei nyt niin kamalan lämpösiä ole. Ja olen ajanu 10 vuotta autoilla joissa ei ilmastointia ole joten jääny tavaks avata ikkuna kun tuloo hiki.. :D
Kai sitä pitäs opetella ilmastoinnin käyttö, se pirulainen kun vaan näkyy sitten kulutuksessakin.

Mutta, auto siis nykäjää edellee kylmänä ja tuo myyjäliike kun nuo tulpat vaihtoi niin hieman naureskellen suhtautui tuohon nykimiseen, asentajansa ei kuulemma ollu mitää huomannu.
Mutta koska myös avopuoliso on tuon huomannu eikä todellakaan ymmärrä autoista paljoa, niin jossain on oltava vikaa..
Ajattelin nyt kokeilla noita ruiskunputsauslitkuja, kunhan tankkaan täyteen seuraavan kerran.
Jos se ei auta, alan ettimää vikaa EGR:stä, jos siis tuota tuossa autossa edes on..
Toivon todella että ei ole, sen verran veeemäinen laitos..

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 13 Touko 2009 19:31
Kirjoittaja focst
jos puhallus on asetettu lasille niin se ilmastointi menee aina päälle kun lähdet ajelemaan.. varmista vielä kerran se ettei syy olis kuitenkin siinä ilmastoinnissa.. oireet sopisi.. :roll:

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 14 Touko 2009 20:32
Kirjoittaja HMS77
^ Joo ei johdu ilmastoinnista. Tuon tuulilasi-automatiikan tiedänkin eikä ole tullu käytettyä koska pidän puhalluksia melkeinpä aina keskisuulakkeet/jalat-asennossa.
Paitsi talvella pidän aina tuulilasi/jalat-asennossa.

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 15 Touko 2009 10:17
Kirjoittaja KajS
Vieläkö 1.6 Ti-VCT nykii ja imee bensaa kuin isompi?

Onko happianturit ehjiä entä ne nokka-akselin asentotunnistimet? Happianturin rikkoutuminen nostaa välittömästi kulutuksen, mutta ei välttämättä sytytä enginevaloa. Entisellä työkaverilla oli tuollainen 1.6 Ti-VCT, se ei nykinyt ja kulki seka-ajossakin pari litraa pienemmälllä kuin aiheen aloittajan yksilö.

Sen olen näiden nykyautojen kanssa huomannut, että näitä saa kiihdyttää reippaasti (pedal-to-the-metal) ja sitten ajaa isoilla vaihteilla. Kaikki kaasutinaikakaudella opitut tavat saa unohtaa. Eli jos yrittää ajaa ns kevyellä kaasulla ja kiihdytellä kevyesti, ei bensansäästöä saa aikaan. Ei tämä mikään ajo-oppitunti ole, mutta näissä vehkeissä kannattaa hyödyntää se fuel cut-off eli kun nostat jalan kaasulta ja kierrosia on enmmän kuin 1500, bensansyöttö katkeaa.

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 16 Touko 2009 19:38
Kirjoittaja HMS77
KajS kirjoitti:Vieläkö 1.6 Ti-VCT nykii ja imee bensaa kuin isompi?
Kyllä. Tosin, manuaalin mukaan tuon pitäs kaupunkiajossa viedäkin n. 8,5l/100km ja jos siihen haluaa hieman totuutta lisäten sen litran niin aika tarkalla ollaan.
Eli tuohon jos tuijottaa niin kulutus on ok. Itelle on tullu jostain sellanen mielikuva että 2000-luvun 1,6-litranen kone ei vie kaupungissakaan kuin 6-7l/100km, mutta tuo kai pätee vain dieseleihin. Tänään tankkasin suht sekalaisen (70% kaupunki 30% maantie) ajon jälkeen niin kulutus 8,3l/100km.
KajS kirjoitti: Onko happianturit ehjiä entä ne nokka-akselin asentotunnistimet? Happianturin rikkoutuminen nostaa välittömästi kulutuksen, mutta ei välttämättä sytytä enginevaloa. Entisellä työkaverilla oli tuollainen 1.6 Ti-VCT, se ei nykinyt ja kulki seka-ajossakin pari litraa pienemmälllä kuin aiheen aloittajan yksilö.
Jaa-a.. milläs sitä lähdet tutkimaan kun en tiedä edes missä tuo sijaitseee.. Ja kyllä ainakin Opeleissa mitä itellä on ollu niin nokka-akselin asentotunnistimen rikkoutuminen lopettaa kyllä matkanteonkin.
KajS kirjoitti: Sen olen näiden nykyautojen kanssa huomannut, että näitä saa kiihdyttää reippaasti (pedal-to-the-metal) ja sitten ajaa isoilla vaihteilla. Kaikki kaasutinaikakaudella opitut tavat saa unohtaa. Eli jos yrittää ajaa ns kevyellä kaasulla ja kiihdytellä kevyesti, ei bensansäästöä saa aikaan. Ei tämä mikään ajo-oppitunti ole, mutta näissä vehkeissä kannattaa hyödyntää se fuel cut-off eli kun nostat jalan kaasulta ja kierrosia on enmmän kuin 1500, bensansyöttö katkeaa.
Juu, moottorijarrutus on tuttu juttu ja sitä tuleekin käytettyä paljonkin.
Mutta tuo parempi puolisko ei kyllä sitten osaa ennakoivaa ja taloudellista ajoa lainkaan joten se hieman sekottaa pakkaa. Ei taloudellisuusajo oikein onnistu tässä taloudessa, kerran kun emäntä käy kaupassa niin litralla on noussu keskikulutus.. :lol:

Odotin itseasiassa aika paljon tuolta Ti-VCT-tekniikalta, jos olen oikein ymmärtäny sen tekniikan niin senhän nimenomaan pitäis jakaa paras vääntö koko kierrosalueelle ja siten kulutuksenkin pitäs pysyä kurissa kun kaasua ei tarvii painaa niin paljon jatkuvan hyvän väännön takia.
Ja onhan siinä se 15 lisäheppaa.. 8)

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 17 Touko 2009 03:11
Kirjoittaja Monteonisti
90-luvun Ekkereissä ja Monsuissa tuohon nykyttelyyn oli usein syynä ohivirtausvena (tyhjäkäyntivenana myös tunnettu), mutta Fokkeria ei ole vielä tarvinnut tutkia, onneksi! 8)

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 16 Heinä 2009 23:23
Kirjoittaja T-malli
Do niin nyt on oman 1.6 VCT;n nykimiset saatu pois :D eli vaihdoin nokan säätöyksiköt. Myöskin sitkeästi kummitellut 1. sylinterin ruiskun vikakoodikin tuli testattua vaihtamalla suutin toiselle sylinterille ja kun samaa koodia pukkasi edelleen niin hankin uuden johtosarjan ja nyt ei ole mitään vikakoodeja tullut ja short / long term fuel trim arvot on kohdallaan.
Kulutus 8.1 l vaimon ajossa ( 12 km josta 10 maantietä isojen mäkien kera ja 2 kaupaunkiajoa ). Juuri ajelin 250 km josta suurin osa reipasta moottoritieajoa ja loput pikkuteillä huvittelua ja kulutus oli 7.2( ilmastointi päällä ). Alimmillaan päässyt kantateillä ( 80 - 100 km/h rajoituksia ) 6 litran kulutukseen mutta en kyllä sen alle vaikka mitä tekisi. Mutta nuo valmistajien ilmoittamat on ajettu laboratoriossa ja ei niihin bensa-autolla taida päästä.

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 18 Heinä 2009 10:13
Kirjoittaja nykytaunus4
Kysyisin,että missä sijaitsee 1,6 Ti-VCT koneessa happianturit ja nokka-akselin asentotunnistimet,sekä polttoainesuodatin?Olen vasta n.3kk ollut Ford om.(1,6 ti-vct vm.06)ja ei oikein ole hajua tuosta,että mikä sijaitsee missäkin moisessa konehuoneessa.Foccerissani myös ajoittaista tyhjäkäynti ja nykimis ongelmaa,ja tuntuu että ei selviä syy millään.2krt ollu Fordilla ihmeteltävänä,mutta eipä tunnu ukoilla olevan kiinnostusta tutkia asiaa kunnolla.Vikakoodeja ei antanut,kun koneessa käyttivät.Puola mainittiin myös,että jos on jtn hiushalkeamia,niin vois aiheuttaa häikkää,mutta aika arpapeliltä tuntuu.Ajattelinkin,että täytyy sitten kengittää niin kauan kunnes poksahtaa kunnolla,niin kait sitten alkaa vian syyt löytymään.

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 18 Heinä 2009 12:51
Kirjoittaja Krisse
nykytaunus4 kirjoitti:Kysyisin,että missä sijaitsee 1,6 Ti-VCT koneessa happianturit
Ennen ja jälkeen katalysaattoreiden, yhteensä 4kpl
nykytaunus4 kirjoitti:ja nokka-akselin asentotunnistimet,sekä polttoainesuodatin?Olen vasta n.3kk ollut Ford om.(1,6 ti-vct vm.06)ja ei oikein ole hajua tuosta,että mikä sijaitsee missäkin moisessa konehuoneessa.
Etsä oo kuullu ettei näille nykyautoille voi tehä mitää ite :-D
nykytaunus4 kirjoitti:Foccerissani myös ajoittaista tyhjäkäynti ja nykimis ongelmaa
Tosta tyhjäkäynnistähän puhutaan tuolla jossain 'Focus 95 vai 98 pensaa' triidissä (eikä se kirjaimellisesti noin menny mutta sisältö on tuo).
nykytaunus4 kirjoitti:2krt ollu Fordilla ihmeteltävänä,mutta eipä tunnu ukoilla olevan kiinnostusta tutkia asiaa kunnolla. Vikakoodeja ei antanut
No ei nekään voi oikein muuta tehdä kun sen mitä ilmeisesti ite suunnittelet, tutkia ja vaihdella yllä mainitsemiasi osia. Ja sä tuskin oot kiinnostunu maksamaan noista tutkimuksista ja osien vaihteluista jos se ei sittenkään tuu kuntoon, ja ne tietää sen.

Itse ehottaisin ehkä jotain oikeeta autosähkökorjaamoa, niille kun noi tollaset on just sitä ominta toimintaa.

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 18 Heinä 2009 13:22
Kirjoittaja nykytaunus4
Krisse kirjoitti:
Jep.oikeassa Krisse olet.Sähköfirma itselläkin jo käynyt mielessä.Ajattelin vain Fordilla käyttää,kun heidän,jos kenenkään,luulisi tuntevan tekniikan lisäksi Fordien sähköpuolenkin.Ja eipä noille pahemmin ite kannata edes yrittää tehä mtn,mitä nyt korkeintaan nyppiä liittimiä irti ja voidella niitä.Päivitykseen männä viikolla auton vein,mutta ei ollutkaan päivitystä saatavilla,joten auki jäi se,että olisiko siitä apua ollut.Fordilla kun on taipumus esiintyä ajoittaisia tehonhäviämis ongelmia,ja lääke siihen suurimmassa osaa tapauksissa olisi kuulemma juuri tuo moott.ohj.yks. päivitys.Mutta toki syynä voi olla "miljoona"muutakin mahdollisuutta,ja se onkin just se onkelma,että mistä aloittais tutkituttaan asiaa.

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 18 Heinä 2009 13:30
Kirjoittaja Krisse
Nii. Tuli tossa vielä mieleen että jos noi mainitut anturit ja sen sellaset lakkoilisivat nii niistä tulis kyllä vikakoodikin. Ehkä nää vaan on tälläsiä :-)

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 18 Heinä 2009 13:39
Kirjoittaja nykytaunus4
Krisse kirjoitti:Nii. Tuli tossa vielä mieleen että jos noi mainitut anturit ja sen sellaset lakkoilisivat nii niistä tulis kyllä vikakoodikin. Ehkä nää vaan on tälläsiä :-)
Näin on,täytyy vaan totutella "ominaisuuksiin".Auto pelaa,kuluttaa bensaa ja liikkuu muuten ihan ok.Oon n.5500km ajanu 3kk aikana,ja perille on päästy joka krt.Taitaa olla Fordille vain lääkettä pitää se baanalla,eikä turhaan seisottaa tyhjäkäynnillä ja ihmetellä käynnin seilaamista. :D .Pääasia,että kulkee paikasta A paikkaan B ja pysyy käynnissä. :D

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 17 Joulu 2009 22:29
Kirjoittaja T-malli
Omassa 1.6 VCT Focuksessa sain tuon nykimisen ja puutumisen pois kuten aiemmin mainitsin mutta aikaa siinä paloi kun kävi eri vaihtoehtoja läpi. Eli puola, tulpat, tulpanjohdot, lambda-anturit tuli vaihdettua ilman mitään vaikutusta ( onneksi liike kustansi noista osan.. ). Kannattaa joko hankkia OBD lukija tai käyttää tosiaan liikkeessä jossa kohtuuhinnalla voi seurata varsinkin fuel trim arvoja eri olosuhteissa. Minullakaan ei antanut alkuun vikakoodeja mutta lopulta pääsin tuon johtosarjan jäljille ja sen ja nokkien säätöyksiköt vaihtamalla sain nykimisen pois.
Jos kuitenkin haluat osia vaihdella ja kokeilla niin laita viestiä, puola, lähempänä moottoria olevat lambdat ja nokkien säätöyksiköt ( niin ja tulpanjohdot ) löytyy ja on lainattavissa. Ai niin ja ilmamäärämittarikin löytyy ;-)

Re: -05 1.6 Ti-VCT Focus Stw nykii

Lähetetty: 05 Syys 2014 09:36
Kirjoittaja palehti
Ikivanha topikki, mutta ajankohtainen aihe.

Ostin oman 200tkm ajetun 1.6ti-vct:n viikko sitten. Siinä oli pientä nykimistä koko ajan ja ajotietokoneesta seurattuna kulutus ei ollut mitenkään liian pientä...matka-ajossa kuitenkin alle 8.
Ostin eilen Motonetistä STP:n engine flushia ja tein käsittelyn. Ei nyi enää!
Suosittelen.
Tästä videosta näkyy hyvin ti-vct -säädön periaatteen ja eipä ihme jos kanavat ovat karstassa, niin nykii kun säädöt ovat kokoajan pielessä.
https://www.youtube.com/watch?v=eNvD_rRXsww

STP maksaa motonetissä 6,90e ja tein huuhtelun Forten (sama aine) ohjeella, eli korotetulla tyhjäkäynnillä 20-30min.
Nyt koneessa on sisällä väliöljyt (mineraaliöljy, Delvac) ja innostuin tuosta niin paljon, että toistan hoidon vielä tänään näillä väliöljyilläkin ja sitten Mobilin ESP:t sisään ja tästä eteenpäin öljynvaihdot 10tkm:n välein.

Ihan vaan vinkkinä, ennenkuin aletaan hihnanvaihtojen välissä noita säätöpyöriä vaihtamaan. Hihnanvaihdon yhteydessähän ne eivät ole hirveä lisäkulu.