Sivu 1/1

Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 12 Huhti 2009 18:51
Kirjoittaja Billie
Escortin korjausoppaassa luki että pyöränmuttereiden kiristysmomentti olisi 100nm, mutta itselläni on sen verran paksut vanteet että jenkaa mihin m12x1,5 mutteri pitäisi pyöräyttää kiinni niin on 13mm eli Kuinka paljon uskaltaa kiristää muttereita, että ei tulisi sitä "OHO" ääntä? Ja ihan oman turvallisuuteni takia vaan ajattelen, jotta eivät mutterit heti pyörähdä irti....ja mutterit ovat siis yleismalliset 60 asteen kartiolla eikä alkuperäiset fordin aluvanne mutterit.

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 12 Huhti 2009 20:39
Kirjoittaja Beornegar
Ellen nyt aivan väärin muistele, niin entisessä työpaikassani Vianorilla kiristeltiin kaikkien aluvanteiden pultit 100 newtoniin... En nyt varmaksi mene sanomaan, mutta näin muistelisin.

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 12 Huhti 2009 22:48
Kirjoittaja mk1sierra
Niin ne rengasliikkeissä sannoo et alut 100-110 nyyttöniä ja peltivalssit pysyy 85:llä 8)

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 18 Huhti 2009 02:14
Kirjoittaja J
Itse kiristäny renkaat aina ~1m varella suht tiukalle eikä ole "oho" ääntä kuulunut. On ne pyörän kiinnitysruuvit ja mutterit kuitenkin sen kokosia että niitä saa aika tosissaan vääntää että saa rikki menemään. Tällä tavalla kun olen renkaan pultit kiristänyt, niin ei ole sitten enään ajon jälkeen tuntunut löystyvän ja renkaitakaan ei ole vielä irronnut. Mielummin kiristää vähän liikaa kuin liian vähän. Ja kun vaseliinia laittaa sinne kierteisiin renkaanvaihdon yhteydessä, niin ei ole seuraavallakaan kerralla ollut ongelmia saada muttereita auki. Kuulemma sen huomaakin jos renkaan pultit tai ruuvit on löystyny, niin silloin kannattaa sitten pysähtyä kiristelemään.

Kerran kaveria auttanu renkaan vaihdossa kun ei pultti auennu, niin meitä oli 3 kaveria siinä ~30cm varren päällä pomppimassa eikä mitään muuta käynny kuin avain vääntyi, että luulis sen kestävän vääntää aika reilusti.

Koulufysiikkaa muistellessa tulee toi 100nm sillon kiristettyä kun 1m varrella painetaan 100kg painolla sitä kireämmälle? Toi 100nm kuulostaa vaan aika kovalta kun miettii sitä siihen 30cm pitkään avaimeen mikä on auton renkaanvaihtotyökaluissa tai sitten muistan kouluajoilta väärin.

Mitenkäs kun henkilöauton pyöränpultteja kiristää aluksi sormin ja sitten momenttiavaimella niin pyöriikö se mutteri vielä paljonkin avaimella kääntäessä? Kuorma-autoon renkaita vaihtaessa huomasin että kun sormin kiristään niin momenttiavaimella mutteri pyörähtää enään 1/10 kierroksen.

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 18 Huhti 2009 19:15
Kirjoittaja TuomasY
10 kg vastaa 100 newtonia.

Metrin varren päässä siis jo 10 kg tekee 100 Nm. Vastaava momentti 30 cm avaimen päässä saadaan 33 kiloa vastaavalla voimalla. Olkaa siis tarkkoja kiristyksen kanssa. Jos on mahdollista käyttää momenttiavainta, kannattaa käyttää sitä. Olen nähnyt poikki kuroutuneita pultteja, jotka ovat olleet seurausta ylikiristämisestä.

--
Tuomas Yrjövuori

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 19 Huhti 2009 01:06
Kirjoittaja lakari
Jep. Ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia oikean kiristysvoiman hahmottamisessa. Itsekin hämmennyin suorastaan kun ekoja kertoja käytin momenttiavainta renkaankiristyksessä. Nykyään käytän sitä aina, ikinä ei ole renkaan mutterit tahi -pultit sanottavammin löystyneet renkaittenvaihdon välillä. Sama koskee muitakin ruuveja ja uttereita, autossa on semmosiakin kohteita joiden vaatima kiristysmomentti on alle 10 Nm. Minkäs takia sieltä venttiilikopan välistä tulee aina sitä öljyä? Löysyyden vai kireyden takia?

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 19 Huhti 2009 23:03
Kirjoittaja mk1sierra
Juu kyl se metrin varsi rengasavaimessa on jo hiukan liioittelua, parempi tietysti kiinni ku irti mut kohtuus kaikessa :) Kyllähän se venakoppa tulee yleensä veettyä liian tiukkaan, tiiviste antautuu ja peltikin saattaa vääntyä ja sit öljyä kussee :wink:

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 21 Huhti 2009 10:49
Kirjoittaja keulapotkuri
J kirjoitti:
Koulufysiikkaa muistellessa tulee toi 100nm sillon kiristettyä kun 1m varrella painetaan 100kg painolla sitä kireämmälle? Toi 100nm kuulostaa vaan aika kovalta kun miettii sitä siihen 30cm pitkään avaimeen mikä on auton renkaanvaihtotyökaluissa tai sitten muistan kouluajoilta väärin.

jos m = 100 kg, painovoima mg = 100 kg x 9,8 m/s2 = 980 N
ja momentti on painovoiman ja säteen tulo
M = mgr = 980 N x 1 m = 980 Nm, eli "hiukka" liian kireällä.

Tuo 30 cm avain tarvii massaa sataan Nm
( 100 Nm / 0,30 m ) / 9,8 m/s2 = 34 kg

Metristä vartta olen itse tarvinnut raktorin rengasta irroitellessa

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 23 Huhti 2009 00:40
Kirjoittaja J
keulapotkuri kirjoitti:
jos m = 100 kg, painovoima mg = 100 kg x 9,8 m/s2 = 980 N
ja momentti on painovoiman ja säteen tulo
M = mgr = 980 N x 1 m = 980 Nm, eli "hiukka" liian kireällä.

Tuo 30 cm avain tarvii massaa sataan Nm
( 100 Nm / 0,30 m ) / 9,8 m/s2 = 34 kg

Metristä vartta olen itse tarvinnut raktorin rengasta irroitellessa
Tarkennetaan sitä metrinvarren käyttöä senverran että sitä oon käyttäny pyöränpulttien avaamiseen ja kiristämiseen kun kaikki pyörät on maassa ja se pitkä varsi on ainakin omasta mielestä helpottanu sitä loppukiristtystä kun on riittäny pieni polvistus joka renkaan kohdalla ja siitä sitten kiristänyt. Nyt kun tarkemmin miettii ja laskeskelee niin on sitä tullu ne renkaan mutterin kiristettyä johonkin 130nm kireyteen, elikkä ilmeisesti pikkasen liian kireälle. Vaikea sanoa ilman momenttiavainta, mutta kiinni on pysyny ja kierteet on ollu kunnossa.
Ei oo vielä kertaakaan tullu ajateltua newtonmetrejä renkaita vaihtaessa, mutta jos sitä syksyllä sitten miettis, kun nyt tietää suunnilleen sen mihin kireyteen ne pitää kiristää.

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 03 Marras 2018 03:40
Kirjoittaja Tessulandia
Eipä tuossa ole momenttiavaimia ollu ja paljon on purettu ja kiinnitetty,toki ei ole aluvanteitakaan eikä uudempia autojakaan,on vaan ollu tunto käsissä kun kääntää.
Enempi olen muiden renkaanpultteja ja muita availlu rautakankiavaimilla ja aina on auki saatu hieman isommastakin kapineesta

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 06 Marras 2018 20:52
Kirjoittaja tuomaz
Sitten kun muttereita metrisellä varrella vetelette kiinni, niin muistakaa pitää se jatkovarsi mukana takahutlarissa.

Meinaan jos joutuu tien päällä pyöränvaihtohommiin, niin kivahan se on saada ne mutskut aukikin..

Itse olen käyttänyt 100nm momenttia jos on momenttiavain. Jos ei ole, niin Bilteman puolimetrisellä teleskooppiavaimella lopettanut siihen pisteeseen missä tuntuu että pitäis alkaa väkisin vääntämään. Jenkoihin hiuksenhieno sipaisu kuparitahnaa kiinnilaittaessa. Näillä eväin ovat kiinni pysyneet ja tarvittaessa auenneet..

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 07 Marras 2018 16:42
Kirjoittaja tursas
tuomaz kirjoitti:Sitten kun muttereita metrisellä varrella vetelette kiinni, niin muistakaa pitää se jatkovarsi mukana takahutlarissa.

Meinaan jos joutuu tien päällä pyöränvaihtohommiin, niin kivahan se on saada ne mutskut aukikin..

Itse olen käyttänyt 100nm momenttia jos on momenttiavain. Jos ei ole, niin Bilteman puolimetrisellä teleskooppiavaimella lopettanut siihen pisteeseen missä tuntuu että pitäis alkaa väkisin vääntämään. Jenkoihin hiuksenhieno sipaisu kuparitahnaa kiinnilaittaessa. Näillä eväin ovat kiinni pysyneet ja tarvittaessa auenneet..
Mä sanon tähän väliin sen, ellen ole sanonut jo aiemmin, että jos sillä paineavaajalla pamauttaa pultin auki niin se ennemmin tai myöhemmin aukee sieltä pultin toisesta päästä ne uratuurnat ja pultti pyörii ympyrää ja se lisää taas uusia harrastusmahdollisuuksia. 8-)

Re: Pyöränmuttereiden momentti?

Lähetetty: 04 Maalis 2019 01:11
Kirjoittaja Tessulandia
Tuo on muuten totta,pulttipyssy löytyy minultakin mutta autossa sitä ei oikeen missään tarvi kas kun edes alustahommissa mahdu minnekkään koonsa takia heh!
JA se että taitaisin itekkin sitte vetää ne uudemman alut sillä momenttiavaimella niin ainakin olis pätevähomma ja se sitten mukaan niin lähtee varmasti aukikin jos ei muussa hommissa tartte...