Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Sierran / Scorpion perät ja perävälitykset

Viesti Kirjoittaja jucca »

Näkeekö Sierroissa tyyppikilvestä perävälityksen?
Mikähän mahtaa olla -91 2.0 automaatissa?
Mistä löytää tiheämmän siihen sopivan perän?
Millä välityksillä alkuperäiset lukkoperät ovat?
Käykö Cosworthin perä tavis Sierraan?
Viimeksi muokannut jucca, 27 Touko 2010 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Johan tuli kyssäreitä.. Joo, näkee perävälityksen tyyppikilvestä, mikäli autossa on vielä sama murikka kuin tehtaalta lähtiessä.. Automaatin perävälityksestä en ole varma, voi olla joko 3:62 tai 3:92, scorpio 2,0i automaatissa on 3:92. Jos on ihan normi tomaatti ilman abseja, niin siinä on tökättävät vetarit, eli esim. uudemmista 1,6i cvh koneisista löytää 3:92 välityksen tökättävillä vetareilla. Cossuissa on laippa vetarit, takaveto cossussa 7,5" murikkka, nelikko-cossussa 7" murikka kuten normi-sierrassakin, mutta myös laippa vetareilla. Cossujen välitykset on takavedossa 3:64 ja nelikossa 3:62, joten ne ei ainakaan ole tiheämpiä kuin automaatti sierran perävälitys. Alkuperäisiä tavallisen sierran lukkoperiä on varmaan ainakin 3:62 välityksellä (harvinainen) ja 3:92, jollaisen löytää mm. mk1 sierrasta tökättävillä vetareilla , siinä on ZF:n kitkalukko, joka on paras mitä sierraan alunperin on saanut. Sama 3:92 välityksinen lukollinen, mutta visko, löytyy 4x4 dohcista. Cossun, ja nelikkosierroitten perämurikat on lukollisia, mutta ne on kaikki viskoilla, jotka löystyy ajanmittaan, kun suljettuun lukkopakettiin pääsee peräöljyä silikoninesteen sekaan.

Tässä vielä tyyppikilven kirjaimet, mitkä vastaa mitäkin perävälitystä:
M=3.14 (7" tai 7.5") Joissain ekoissa 2,3 Dieseleissä. Harvinainen.
A=3.36 (7.5")
V=3.38 (7") Tämä löytyy yleensä tavallisesta mkI 2,0 ohc:stä
U=3.62 (7") Tämä on yleensä mk2 2,0 ohc koneisissa ja Dohc-koneisissa sierroissa
3=3.64 (7.5") 2WD Cossusta
9=3.91 (7.5")
D=3.92 (7") Tämä löytyy esim. 4x4 dohcin alta ja dokki-scorpiosta
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Tota 7.5" murikkaa on ollut TD Scorppareissa 3.64 välityksellä ja 3.91 välityksellä Dokin perässä.
Tai semmosista ainakin omani korjasin talteen.
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja jucca »

No johan tuli tietoa :o Kiitoksia.

Se on ABS-jarruilla, eli onko laippavetarit?
Kaikki on alkuperäistä, semmoinen helmi kyseessä :wink:
Kilvessä kirjain U, eli nähtävästi 3.62.
Eli 4x4 Sierroissa on kaikissa 3.92 lukolla, ja se kävisi tuohon?
Meneekös se Cossun 7.5 murikka sinne helposti?
Mitä eroa Scorpion murikassa? Käykö Sierraan?
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sierra2.3-16v kirjoitti: Cossuissa on laippa vetarit, takaveto cossussa 7,5" murikkka, nelikko-cossussa 7" murikka kuten normi-sierrassakin, mutta myös laippa vetareilla.
Mitä eroa sitten on V6 nelikon ja cossu-nelikon perällä? Käykö jarrulevyt tai vetarit "ristiin"?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Juu elikkäs nelikkocossussa ja veekuus nelikossa on molemmissa samalla 3:62 välityksellä samankokoinen 7"murikka, 3:92 välityksellä on ainoastaan nelikkodokki. Ja vastaus sun kysymykseen, jos sulla on absit, on myös laippavetarit, silloin tollanen nelikkodokin murikka on ihan suoraan vaihtokelpoinen. Samanalainen murikka löytyy myös dokki-automaatti scorpiosta, arvaas möinkö juuri eilen sellaisen murikan.. :lol:

nelikkocossun ja veekuus nelikon vetarit käy ristiiin, jarrulevyt on cossussa erikokoiset, samoin laakeripukit nousee korkeammalle isompien levyjen takia.
7,5" cossun tai scorpion 7,5" murikan vaihto vaatii apurungonkin vaihdon, tai vanhan apurungon muokkauksen isommalle murikalle, lisäksi cossussa on isommat vetarin laipat, eli vetonivelet ainakin on erilaiset, vetaritkin ehkä paksummat.. Takavetocossun murikan laitto tuottaa siis kaikenlaisia ongelmia, nelikon taas ei.

Scorpioissa näköjään vähän kuinka sattuu noita perämurikoita, mulla tuossa juuri purussa dokkiautomaatti ´92, ja siinä 7" lukollinen 3:92 välityksellä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja jucca »

Sierra2.3-16v kirjoitti:arvaas möinkö juuri eilen sellaisen murikan.. :lol:
Et oo tosissas :D
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Kyllä vaan, 120e... Ilmoituksen tein tännekin, mutta sai poistaa noin 5 minuutin päästä :wink: Toinenkin mulla olis 3:92 lukollinen, mutta se on autossa kiinni, ja siihen vaihdettu stefat ja muutakin huoltoa tehty, sen voin ruuvata irti, kun joku tuo vaihdossa 3:62 lukollisen 7" murikan laippavetareilla :wink:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja jucca »

Siis onko kaikki automaatti DOHC Scorpiot 3.92 välityksellä, 7" lukkoperällä, joka menee suoraan Sierraan? Miten sen erottaa irrallaan olevasta perästä onko siinä viskolukko?
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

jucca kirjoitti:Siis onko kaikki automaatti DOHC Scorpiot 3.92 välityksellä, 7" lukkoperällä, joka menee suoraan Sierraan? Miten sen erottaa irrallaan olevasta perästä onko siinä viskolukko?
Välityksistä ei hajuakaan, mutta vissiin korjuuopus kertoo sen...
Etummainen kiinnike perässä on joko 175mm tai n.+190mm leveä. Eli 7.5 on leveemmällä.
Kokeiles pyörittää vetareita erisuuntiin :wink: Jos pyörii helposti, todennäköisesti ei lukkoa ta sit aivan susi. Laippavetareilla olevat sierran/korpin perät aina viskolla tai sit ilman lukkoa.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Juuri niinkuin black escort kirjoitti. En tiedä onko kaikki lukolla, mutta ainakin itsestä alkaa tuntumaan, että ainakin todella iso prosentti dokkiautomaatti scorpioista on varustettu lukolla..
Ja tosiaan, käsivoimin ei pitäisi pystyä pyörittämään vetarin laipoista eri suuntiin jos on lukko kyseessä, tai ainakin pitäis olla todella nahkeaa..

Ps. voortilta pystyy rungonnumeron perusteella kattoon vanhastakin autosta ns. build sheetin, mistä näkee autoon uutena tehtaalla laitetut varusteet.. Tosin on varmaan maksullista hommaa jos ei joku kaveri satu olemaan siellä hommissa..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
igor78
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Loka 2007 16:15

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja igor78 »

voortilla kehuvat jos on kitkalukko nii pyörät pyörii saman aikasesti ja jos viskolukko nii olis ku pulttia kiristäes.
toho tietoon voortilla löytyy tietoo (jos kyse sierrasta ni päivittävät ja yhristelevät tietoja vanhojen suhteen, oman suhteen oli tommone tuuri eikä ollu ku 86-90vm) jos löydät jonku henkeen ja vereen voorti miehen ni sitte voi tierot löytyä. käsivoimin jatkon kans pyörii naheesti jos kitkalukko.
itellä toi alkuperäne kitkkalukko laippavetareilla 2.0is ja o aikas kiree kieputella paljain käsin. öljyt taitaa löytyä kaupasta misä lukee mobil ja kitkalukko oliko joku 75-90w voin muistaa väärinki, mutta voortilta joutu ostaan lisäaineen kitkalukkoon maksaa iha riittävästi niinki pieni pullo (120ml) teksti kyljes taka-akseliöljyn lisäaine.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Nyt sää puhut kyllä ihan höpöjä, ja toi ulosanti muutenkin jotenkin känniörvellyksen tasoa, anteeksi vaan suora ilmaisu. Kitkalukkoa ei ole laippavetareilla, ne on aina tökättävillä. Viskolukot on kaikki laippavetareilla. Sen verran monta viskolukollista on käsien läpi mennyt, että jos on ehjä visko, ei pysty laipoista käsivoimin eri suuntiin pyörittämään. Kitkassa ei tietty sitäkään vähää. Joskus on tullut eteen sellaisia viskoja, jotka ei käsin kokeilemalla pidä, mutta kun autossa kiinni, ja vähän aikaa antaa runtua lumella tai soralla, alkaa pitämään.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

Tuli viskosta mieleen et saattaa herkistyä käytössä jos seissy kauan. Meinaan otin tänään ton 7.5 viskon pöydälle ja rupesin ihmetteleen niin nykyään menee "heittämällä" laipoista eri suuntiin, eikä sillon kun ostin menny ollenkaan. Seissy reilun 1.5 vuotta käyttämättömänä. Jos sen viskoöljyn lisäaineet erottunu tai jotain vastaavaa...Tarvii kyl iskee autoon eka ja kokeilla jos vetreytyis ilman öljyn vaihtoo... :roll:
Vaihetaan sit joskus ne öljyt tulevaisuudessa jos toimii vanhoilla, sitten kun saan ne puuttuvat kossun välilevytkin sinne hommattuu... :D
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Joskus on tullut eteen sellaisia viskoja, jotka ei käsin kokeilemalla pidä, mutta kun autossa kiinni, ja vähän aikaa antaa runtua lumella tai soralla, alkaa pitämään.
Juuri niin. Mullakin on tossa autossa alla sellainen murikka, mikä vaatii seisomisen jälkeen aina pikku herkistelyn ennen kuin alkaa pitämään.. Epäilen, että johtuu juuri siitä, kun ne lukkopaketin tiivisteet antaa hieman periksi, ja peräöljyä pääsee silikoninesteen sekaan. Niitä tiivisteitä ei kai saa ostettua mistään, mutta pystyy korvaamaan O-renkaalla. Se alkuperäinen tiiviste on B-kirjaimen muotoinen.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Saakos siihen lukkoyksikköön tulevaa nestettä ostettua jostain?
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Ei ainakaan voortilta, siellä eivät tiedä edes nesteen viskositeettiä. Jotkut laittaneet kuorma-auton (scania?) viskoöljyä, mutta kuulemma kisaRC-auton iskareihin tarkoitettu öljy toimii myös, siinä on ainkain mahdollisuuksia eri viskositeetteihin todella paljon!
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Nuita rc öljyjä näkyy olevan kyllä monella viskositeetillä joten valinnan varaa riittää. Paljonkohan sinne lukkoyksikköön öljyä menee suriinpiirtein?
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

noin desilitra kuulemma.. Ja siitä sais vähän tiukemman, kun lisäis yhden tai useamman levyn.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sierra2.3-16v kirjoitti:nelikkocossun ja veekuus nelikon vetarit käy ristiiin, jarrulevyt on cossussa erikokoiset, samoin laakeripukit nousee korkeammalle isompien levyjen takia.
Eli V6- levyt ei käy 4WD-cossun napoihin?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

duckworth kirjoitti: Eli V6- levyt ei käy 4WD-cossun napoihin?
Kyllähän ne pulttijaon ja napareijän koon perusteella niihin sopii, mutta siinä vaiheessa kun satulaa sovittaa niin tulee palat vähän levyn ulkopuolelle
:lol:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sierra2.3-16v kirjoitti: Kyllähän ne pulttijaon ja napareijän koon perusteella niihin sopii, mutta siinä vaiheessa kun satulaa sovittaa niin tulee palat vähän levyn ulkopuolelle
:lol:
Tarkoitin siis että myös satulat vaihdetaan V6-malliin niin ikään. Vai onko kutosen ja nelikko-cosan satulankannakkeissa eroja?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Eikös kutosessa ja nelikko-cosassakin ole erikokoiset jarrulevyt? Mun mielestä on, silloin se laakeripukkikin on erilainen, eikä pelkkä satulan vaihto auta, vaan tarvis olla ne nelikon satulat..
Ainakin nelikkokosan ja veekutosen jarrulevyt taakse on eri varaosanumerolla, ja nelikon on ainakin jäähdytetty, jos ei ollut isompikin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tota... Tiedän että levyt on cosassa ja V6:ssa erikokoa. Idea onkin siinä laitan että neliveto-cosan taka-akseliin kutosen levyt ja satulat, mutta jos se laakeripukki on probleema niin tiedä sitten..
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perävälitykset

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No, jos levy on erikokoinen (suurempi), niin eikö laakeripukin sitten täydy nousta ylemmäs ja satulan kiinnittyä ylemmäs, jotta suurempi levy mahtuu? Näin ainakin minun järkeni sanoo, mikäänhän ei estä kokeilemasta, se vaan yleensä maksaa rahaa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Vastaa Viestiin