Mondeo 1.8 STW '97 päästöt
Lähetetty: 18 Maalis 2009 21:25
Tervehdys parahin Ford-Club.
Pelastin henkihieverissä olleen Montukan 1.8 STW '97:n paalaamolta (ei lähtenyt käyntiin ollenkaan tai ei ainakaan pysynyt käynnissä jos joskus lähtikin). Rukkaparalla ei ollut öljyjä, jäähdytinnesteitä, pakoputkea eikä montaa muutakaan nykyään autoilussa hyvin välttämätöntä hyödykettä. Autolla on ajettu 263k. Ropasin jokaisen anturin liittimen WD40:llä, annoin pari litraa kattimasinoolia ja korjasin kaikki oleellisesti näkyvät viat. Tutkin kaikki alipaineletkut vuotojen varalta. Ilmanputsari vaihdettu, MAF on vaihdettu paprujen mukaan vajaa vuosi sitten. Nyt auto käy kuin unelma.
Joten miksi kirjoitan tänne?
No, kohtalon päivä koitti ja katsastusasemalle mars. Ajelin 20min motaria edes takas nelosella jotta kone olisi trooppisissa lämpötiloissa päästötarkastuksen koittaessa. Viiva siihen kuitenkin tuli, katsastusäijäkin 5 min koetti käyttää. Arvot olivat seuraavat:
Osaisiko kukaan teistä guruista opastaa oikeaan suuntaan? En tajua missä vika voi olla kun auto käy kuitenkin ihan ok. OBD-skannerin mukaan löytyi yksi vikakoodi jostain kiinan kivisotien ajalta, "P0171 System Too Lean", eli liian laihalla on käynyt silloin joskus. Mutta arvothan näyttäisivät enemmän että käy liian rikkaalla, mikäli osaan noita yhtään lukea (luultavasti en osaa). Joutokäyntinopeus pyöri siinä 870-920 kieppeillä eli ei käy liian villeillä kierroksillakaan. En vielä resetoinut OBD:n kautta, varoitteli että aikoo tyhjätä ECU:n samalla. Se onkin melkein ainoa mitä autolle en ole vielä tehnyt. Vinkkejä, ehdoituksia?
Kiitoksia,
-c-
Pelastin henkihieverissä olleen Montukan 1.8 STW '97:n paalaamolta (ei lähtenyt käyntiin ollenkaan tai ei ainakaan pysynyt käynnissä jos joskus lähtikin). Rukkaparalla ei ollut öljyjä, jäähdytinnesteitä, pakoputkea eikä montaa muutakaan nykyään autoilussa hyvin välttämätöntä hyödykettä. Autolla on ajettu 263k. Ropasin jokaisen anturin liittimen WD40:llä, annoin pari litraa kattimasinoolia ja korjasin kaikki oleellisesti näkyvät viat. Tutkin kaikki alipaineletkut vuotojen varalta. Ilmanputsari vaihdettu, MAF on vaihdettu paprujen mukaan vajaa vuosi sitten. Nyt auto käy kuin unelma.
Joten miksi kirjoitan tänne?
No, kohtalon päivä koitti ja katsastusasemalle mars. Ajelin 20min motaria edes takas nelosella jotta kone olisi trooppisissa lämpötiloissa päästötarkastuksen koittaessa. Viiva siihen kuitenkin tuli, katsastusäijäkin 5 min koetti käyttää. Arvot olivat seuraavat:
Koodi: Valitse kaikki
Joutokäynti Yli 2000 rpm
Mitattu Sallittu Mitattu Sallittu
CO-pitoisuus 1,07 0,50 0,22 0,30 %
HC-pitoisuus 189 100 13 100 ppm
Lambda-arvo 0,99 0,97-1,03
CO2-pitoisuus 14,60 15,20 %
O2-pitoisuus 0,12 5,00 0,01 5,00 %
Kiitoksia,
-c-