Sivu 1/1

vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 15 Maalis 2009 21:10
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Vuoden 1999 1.6 focus täristää vauhdin ollessa yli 80 km/h. Hesarin tyyppivikasarjassa on mielenkiintoinen kommentti

"Joissakin autoissa 80-100 km/h ajettaessa esiintyvän tärinän syynä on vetoakseleiden epätasapaino."

Mitä tuo mahtaa tarkoittaa ja voiko vetareita jotenkin tasapainottaa?

Todennäköisestihän kyseessä on sisemmät vetonivelet.

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 15 Maalis 2009 22:25
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
vetarit vaan vaihtoon..

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 16 Maalis 2009 11:52
Kirjoittaja stroba
Mulla oli vm 2000 focus 1,8 td. Siinä vetarit olivat vaihtokunnossa noin 185tkm jälkeen. Silloin myös tärisi voimakkaasti noin 75-85 tuntivauhdissa, etenkin kiihdyttäessä. Kun ensioireet huomasin noin 180tkm kohdalla niin ne meni sitten tosi nopeasti huonokuntoiseksi ja 5tkm myöhemmin oli pakko vaihtaa.

Kustannukset merkkihuollossa: Noin 800e osista ja 500e töistä :cry:

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 04 Huhti 2009 18:39
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Mä hankin osat ja vaihdan ensin pelkästään oikean puoleisen vetoakselin, piheyttäni ja siksi, että vapina voimistuu jonkun istuessa vänkärin puolella. Meni sitten niin tai näin, voin vaihtaa vasemman puolen jos oikean vetarin vaihto ei auta vapinaan. Enpä menetä muuta kun pari litraa vaihteistoöljyä ja omaa aikaa.

Muutamia varaosatietoja hintoineen voisin koota tähän muita varten:
-Fordin oma vetoakseli maksaa uutena 521 euroa (oikea)
-Käytetty ja kunnostettu vetoakseli Fordilla maksoi 320 euroa (oikea.
-Motonetin vetoakseli maksaa 164 euroa (oikea). Pyörän napamutteri tuli mukana.
Motonetin akselissa tukilaakerin vieressä oleva tripodi, joka kiinnittyy sisempään vetoniveleen on halkaisijaltaan 79 mm, kun taas Fordin omassa osassa vastaava halkaisija on 72 mm. Toisessa varaosakaupassa sanoivat, että se voi aiheuttaa ongelmia, eli kyseinen tripodi ottaa tukilaakerin kiinnityspulttiin ja se ei mahdu pyörimään. Mitotin itse, että Fordin akselin kanssa välystä laakeriin jää 9 mm, jolloin tuo ero ei haittaa. Säteiden ero on tällöin (79-72)/2=3.5 mm, jolloin mun 99 focuksessa ongelmaa ei pitäisi olla. Kannattaa tarkistaa vaikka kuusiokoloavainten kanssa tuo välys, ennen Motonetin akseli ostoa. Sieltähän ei saa rahojaan takaisin.
-Vaihdelaatikon ja vetoakselin välinen stefa oli 8 euroa (fordin oma) ja se kannattaa vaihtaa samalla.
-Vaihteistoöljy on noin 16 euroa litran purkki ja sitä tarvitsee kolme purkkia, mikäli juoksuttaa vaihteistoöljyt kokonaan. Mun mielestä kannattaa ne samalla vaihtaa kun on 150 000 tullut täyteen.

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 07 Huhti 2009 12:55
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Homma on nyt tehty. Vapinat loppui vaikka vaihdoin vain vänkärinpuoleisen vetoakselin. Motonetin akseli tuntu pelittävän ihan hyvin. Kaksi iltaa värkkäsin ton homman kanssa. Vaihteistoöljyä tarvitsin kaksi litran purkkia ja hiukan jäi vielä toisesta ylikin. Vaihdelaatikon stefa lähti helpoiten irti rengasraudalla kampeamalla. Onnistuin hajottamaan olkatuen ja pallonivelen kiinnityspultin mutterin, joten värkkäsin sen kanssa monta tuntia ja jouduin hakemaan fordilta uuden. Hintaa kertyi alle 4 euroa. Kokonaisuudessaan remontti maksoi alle 200 erkkiä.

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 10 Huhti 2009 10:30
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Niinhän siinä sitten kävi, että kun otin kyytiläisiä, niin tärinät jatkui. Täytyy vissiin vaihtaa vasenkin akseli.

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 21 Huhti 2009 13:47
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Vaihdoin myös kuskinpuoleisen akselin ja tärinät loppui. Nyt kulkee taas tasaisesti.

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 21 Huhti 2009 17:14
Kirjoittaja Mondeomies
sen pallonivelen pultin kannassa taitaa olla Torxi vai? mää tappelin kans mk2 mondeossa samasta vaivasta. miksei ne pistä tavallista pulttia siihen... :evil:

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 21 Huhti 2009 19:56
Kirjoittaja mickelsblad
Torxihan siellä alkuperäisenä on, ite olen vaihtanut tavalliseen ja rasvannu lisäks vaseliinilla että lähtee irti... Jouduin nimittäin yhest fookkuksesta poraamaan irti sen pallonivelen pulti prkl...

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 27 Huhti 2009 00:21
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Torxi oli tosiaan vastassa toisella puolella (pultin päässä) muistaakseni 45 tai 50. Mulla kävi toisella puolella sellanen homma, eli huonolaatunen halpishylsy hajosi hajottaen mutterin kulmat ja sitten irrotus kestikin kauan. Lopulta sain pultin halkastua ja homman auki.

Toi torxi ei haitannut kuitenkaan kovin paljoa. Avatessa pultti ei pyöriny tyhjää, joten kun pultin saa hiukan auki, torxi/pultti alkaa pyöriä vasta sitten. Joku halpistorxisarja riittää siis tohon. Se ei tietysti muuta sitä tosiasiaa, että torxit on turhia ja hankaloittaa yleensä hommia.

Suosittelen lämpimästi käyttämään vasemman vetarin irrotukseen reilunkokoista liukuvasaraa. Massaa pitää siis olla, jotta lähtee. Muuten menee korkeintaan hermot. Kehuivat Fixuksessa, että vasemman vetarin saa irti lyömällä oikealta puolelta (oikean vetarin reijästä) vaihelaatikon läpi. Niinhän siinä sitten kävi, että välissä oli joku kiva tanko. Tarvii siis jonkun Fordin erikoistyökalun , jos vetarin haluaa irrottaa askin läpi lyömällä. Sorkkaraudalla voi olla vaikeeta, kun vaihdelaatikon seinämä on alumiinia, eikä se kestä sorkkaraudan tukemista. Niin ja helppouden vuoksi kannattaa irrotta jarrulevyt pois edestä, ennen kuin alat hakkaamaan vasemman puolen vetaria liukuvasaralla irti.

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 27 Huhti 2009 19:56
Kirjoittaja kuukkeli
Motonetissä tarjolla kahta mallia vetoakseleita. B1-B5 vaihteistolle ja MTX vaihteistolle. Mistä tuonkin tietää kumpaa mallia toi laatikko on? Menee arvailuksi. Joo ja fordilta ei tarvi kysyä, kävin kääntymässä siellä ja totesin että pitäkää tunkkinne.Huonompaa asiakaspalvelua saa hakea.

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 30 Huhti 2009 23:14
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Korjausoppaassa seuraavat infot:
-1.4, 1.6 ja 1.8-litrasissa bensiinikoneilla iB5 (sama kuin B5)

-2-litrasella bensakoneella ja kaikilla dieselkoneilla MTX75

Osaavat olla joillakin merkkikorjaamoilla tosi v-mäisiä. Varsinkin jos samassa yhteydessä on automyynti. Varaosaostajat on ilmeisesti jonkinlainen pakollinen riesa niille.

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 07 Touko 2009 19:13
Kirjoittaja kuukkeli
Joo löytyihän se manuaalista. Onko Kokemuksia noista motonetin vetoakseleista?
Onko ollut mitään asennus/ materiaali ongelmia? Kyselin tammer dieselistä hintoja koko akselille.
Niillä oli 215€ (oikea)ja 173€(vasen). Onko kukaan tilaillut saksasta tai englannista?

EDIT

Onko kukaan mittaillut akselien pituuksia ja hammaslukuja. Englannista löytyis vetarit joka specsien mukaan käy 2.0l bensa koneeseen ja kaikkiin diesel malleihin(98-03).
Mitat on;
vasemmalle; 620mm(compressed lenght)akselin päästä päähän mitattuna ja laatikon puolella 26 booria ja ulompi 25 booria.
oikealle; 940mm ja laatikon puolella 26 booria ja ulompi 25 booria

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 07 Touko 2009 20:48
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Just lätkäsin motonetin setin (sekä vasen että oikea). Oikea oli sercoren valmistama asiallisen ja jämäkän olonen. Mainostivat muuten fixuksen sivuilla sercoren vetoakseleiden olevan laadukkaita. Samaa mieltä olin itsekin kun sitä katselin. Vasen oli sitten vähän hepposemman olonen interpartsin valmistama. Molemmat meni paikalleen helposti ja ovat nyt toimineet toistaiseksi ilman ongelmia. Vuoden takuunhan ne myönsi molemmalle akselille joka tapauksessa. Varmaan saa sit uuden samanlaisen jos heti menee pökäleeksi. Toisaalta olettais että ei olis Motonetin liiketoiminnan kannalta kovin fiksua myydä yksi akseli ja korvailla niitä sitten tusinakaupalla. Katsele muuten se oikean akselin tripodin mitat joista kirjotin tämän ketjun alkupäähän.

Pistän viestiä tänne, jos ongelmia ilmenee.

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 10 Touko 2009 02:05
Kirjoittaja Monteonisti
Onkos kukaan kokeillut vaihtaa nuita laatikon puoleisia "nivelkuppeja" keskenään, siis kuluminen haittaisi vain pakituksessa? :?:

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 10 Touko 2009 21:55
Kirjoittaja Monkelo
Ulkopäiden nivelien vaihtaminen hyvinkin tuttua puuhaa aikoinaan diesel talbotista, johon ei saaanut kuin kokonaisia vetareita ei pelkkää ulommaista niveltä. Toisaalta silloin oire ei ollut ravistaminen vaan napsutus käännetäessä. Vastinkupit hieman pehmeät jolloin vastakuppiin kuluu ura ja kun käännät rattia niin rulla alkaa hyppäämään kuluneeseen uraan ja siitä pois jolloin nivel rapsuttaa.
Fordin ogelma taitaa olla että nivelessä liian vähän rasvaa tai rasva tulee pois jolloin nivel väljenee tasaisesti niin paljon, että kun kovalla kuormalla alat vedättämään niin nivel siirtyy pois keskiöstä. Tämä aiheuttaa voimakkaa täristämisen, koska pyörintäkeskiö heittää eli on pois "tasapainosta".
Itsellä Mondeo diesel johon olen lisännyt rasvaa uloimpiin ja sisempiin niveliin ja uusinut klemmarit, matkaa on tehty nyt 360 000 km ja ei ole uusittu niveliä.

Re: vetoakseleiden epätasapaino

Lähetetty: 14 Kesä 2009 18:05
Kirjoittaja kuukkeli
Akselit on vaihdettu, vanhoissa oli aika paljon klappia sisimmäisissä nivelissä. Ilmeisesti sisempi kuppi on niin huonoa tekoa fordin alkuperäisissä että kuluvat nopeasti. Eipähän täristä enää.