Kuparipastaa tulpan kierteisiin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Kuparipastaa tulpan kierteisiin

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Osaako joku neuvoa että kun autossa on valurautanen tai kevytmetallikansi, niin kummassa tapauksessa tulpan jenkoihin kannattaa laittaa kuparipastaa?

Muistelisin että valurautakanteen kannattaa laittaa ja alukanteen ei sais laittaa pastaa vai pettääkö muistini (taas)?
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re: Kuparipastaa tulpan kierteisiin

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

Ainankin itse olen molempiin fiestoihini kierteisiin laittanu kuparitahnaa... Tulpat ainankin lähteneet auki ilman riehumista. Molemmat olivat valurautakannella... :D
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Kuparipastaa tulpan kierteisiin

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Tämä on niitä fysiikan lukijoiden näkökulmia, jotka eivät ole asiaa pitemmälle miettineet :) .
Käytännössä kuparitahnaa voi kyllä huoletta käyttää vaikka kansi olisi muovista :lol: . Kokemusta on jo yli 40 vuotta ja ainoa jossa olen nähnyt alumiitahnan paremmaksi ovat aluvanteet - tahrat kuin eivät näy :D . Joissain erikoistapauksissa keraamiset tahnat voivat kyllä olla parempia ratkaisuja 8) .
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Re: Kuparipastaa tulpan kierteisiin

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Eli tahnaa koneeseen oli alua taikka valua :shock:
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Kuparipastaa tulpan kierteisiin

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Kyllä. Oletkos joskus yrittänyt ottaa tulppia pois oikein vanhasta valukoneesta :twisted: . Jää helposti yritykseen. Tahnojen tarkoitus on juuri estää tuota kiinnijuuttumista.
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Kuparipastaa tulpan kierteisiin

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Niin tai koittaa irrottaa tulupat ko moottori on lämmin!
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Re: Kuparipastaa tulpan kierteisiin

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Mä olen siis ihan samaa mieltä, tahnaa olen ite laittanukki aina valukanteen, oli vaan epäselvää ku muistelin et joku olis joskus sanonu et alukanteen ei kannattais laittaa mut siihenkin siis kandee pistää.

Edellinen omistaja ei edelliseen autoon ollu (valukanteen) laittanu ja taistelin tovin ku ei rohjennu vääntää mut kyl ne lähti. Meinas usko loppua kesken ku sai vääntää tosissaan ja pelkäsin et kierteet menee tai jotain.
Vastaa Viestiin