Sierran mittarivalaistus

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Kovin on himmeetä.... -90 Sierra.

Onko mittariston valaistuksen "päivittäminen" kovinkin hankala operaatio?
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Heinämies kirjoitti:Kovin on himmeetä.... -90 Sierra.
Onko mittariston valaistuksen "päivittäminen" kovinkin hankala operaatio?
Mulla oli kans se tilanne, että mittarinvalot on ns. automaattisäätyvät, eli näkyy vain säkkipimeessä himmeänä. Ostin Motonetista semmosen parin euron kohdetuuningledin ja sinitarralla se kiinni ratin taakse piiloon. Sähkön otin siitä vasemmalta puolelta muistaakseni takasumarin katkaisijasta. Piuhat pistin johonkin uraan piiloon ja päälle mustaa sähköteippiä.

Pitkän kaavan mukaan tehtynä se edellyttänee koko mittariston irrotusta ja lamppujen vaihtoa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

tursas kirjoitti:Pitkän kaavan mukaan tehtynä se edellyttänee koko mittariston irrotusta ja lamppujen vaihtoa.
Minkälainen homma? Miten irroitetaan?
AKl
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2005 16:30

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja AKl »

Eipä nuo niin hirveän hankalia ole vaihtaa.

- Ensiksi ratin takaa niitä akselin suojia pois (3 ristipää ruuvia alhaalla ja yksi ylhäällä hätävilkkujen nappulan vieressä).
- sitten lämppärin säätimistä nappulat pois, lähtee nyppäämällä
- Mittariston kehys pois (2 ristipäätä ylhäällä ja 2 alhaalla hieman piilossa)
- Kehystä hiukan ulospäin, jotta saa irrotettua liittimen siitä sisävalojen säätimestä joka on vas alakulmassa
- Sitten itse mittariston ruuvit irti, taas 2 ylhäällä ja 2 alhaalla.
- Mittaristoa hiukan ulospäin, jotta mahtuu irrottamaan nopeusmittarin vaijerin. Olikohan siinä jotkun klipsut mitä piti painaa ja vetää samalla ulospäin. Joku korjatkoon tarkemmin, itseltä on se lukitus hajonnut.
- Ja sitten joko nyppää johtonipun irti mittaristosta, jollon saa koko roskan vaikka sisälle lämpimään, taikka tässävaiheessa saa luultavasti irroiteltua niitä lamppuja sieltä.
- Kannat lähtee mittaristosta pyöräyttämällä niitä jompaankumpaan suuntaan.
- Ja varsinaiset polttimot ovat ns. isoja lasikantoja jotka saattavat olla siinä muovikannassa Lujaa kiinni. Lähtee kyllä varovasti nylkyttämällä irti. Sitten vain uutta polttimoa taikka lediä kiinni ja paketti kasaan.

Lievää varovaisuutta noudatettava sen mittariston piirilevyn kanssa, kun irrottelee niitä kantoja.

Ennekuin rupeaa ruuvailemaan mittaristoa kiinni niin kannattaa varmistaa, että kaikki todella palavat.

Korjailkaa jos jotain meni pieleen. Ulkomuistista kirjoittelin.

Edit: jos ledejä meinaa, niin täytyy olla mallia kovera pää, eli laajakulmainen. Valkoisilla ledeillä näyttää suurinpiirtein tältä tahi tältä.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

AKl kirjoitti:Edit: jos ledejä meinaa, niin täytyy olla mallia kovera pää, eli laajakulmainen. Valkoisilla ledeillä näyttää suurinpiirtein tältä tahi tältä.
Valkoisia ledejä ei ollut, mutta laitoin siniset. Millainen tuo koverapäinen on, ja miksi pitää olla juuri sellainen? Muunmallisia siellä ei ollut kuin nuo ja ne oli sellaiset "tavallisen" näköiset. Ei erotu yhtä kirkkaana kuin nuo mutta muuten aika jännän näköinen.

Varoitusvalot on noilla aika hailakat... pitänee heittää niiden kohdalle vanhat ehjät takaisin. Pitää tuo mittaristo joka tapauksessa avata vielä koska latauksen merkkivalon poltin on ilmeisesti väärin. Nyt se palaa koko ajan.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Ei se latauksen merkkivalon poltin olekaan ilmeisesti "väärin" vaan ihan oikeasti ei lataa!

Nyt akku sen verran tyhjä ettei asioilla käynnin jälkeen enää jaksa pyörittää käyntiin.

Voiko tuolla polttimoiden vaihdolla mittaritauluun olla jotain tekemistä asian kanssa, koska latauksen merkkivalo on palanut ajaessa siitä lähtien. Homman tein siis eilen illalla. Voisiko siellä olla joku piuha oikosessa niin että vaikuttaa lataukseen, vai vievätkö nuo vääränmalliset kuperapäiset ledit virtaa niin paljon ettei laturi pysy mukana?

*Lisäys*

Sehän se! Latauksen merkkivalon poltin EI SAA olla ledi, koska ledeissä menee virta vain yhteen suuntaan. Nyt laturi ei siis saa virtaa eikä toimi. Homma korjaantuu vaihtamalla sinne tavallinen poltin takaisin.

V1ttu, turhaa harmia tietämättömyydestä :x
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

Heinämies kirjoitti: Valkoisia ledejä ei ollut, mutta laitoin siniset. Millainen tuo koverapäinen on, ja miksi pitää olla juuri sellainen? Muunmallisia siellä ei ollut kuin nuo ja ne oli sellaiset "tavallisen" näköiset. Ei erotu yhtä kirkkaana kuin nuo mutta muuten aika jännän näköinen.

Varoitusvalot on noilla aika hailakat... pitänee heittää niiden kohdalle vanhat ehjät takaisin. Pitää tuo mittaristo joka tapauksessa avata vielä koska latauksen merkkivalon poltin on ilmeisesti väärin. Nyt se palaa koko ajan.
Ettei ledi ole väärinpäin?

Koverapää on laajakulmainen. Se on samantapainen kuin ne mitkä ovat jouluvaloissa. Tavallinen polttimo on laajakulmainen, ja niitä vartenhan mittaristo on suunniteltu. Uusissa autoissa on yhdessä mittaritaulussa useita kymmeniä pienoislediä, kun esim. Scopion mittarissa n. 10 polttimoa hoitaa kaiken. Vakio ledi valaisee vain 20 asteen kulmassa eteenpäin, ja ei kykene vastaavalla tavalla valaisemaan koko mittaristo tasaisesti. Ledejä on paljon erilaisia, eri tarpeisiin. Ne mitä olen itse tilannut mittaritaulua varten säteilee valoa 140 asteen kulmassa ja valoteho on erittäin hyvä (5 ledpiiriä yhden ledkuoren sisällä). Kytkimiin tarvittiin vähän erilaisia 3mm ja 5mm ledejä, sekä 2,1V (punainen), ja 14V mallisia koska vastus ei mahtuisi.

"Valmiit" led-polttimot ovat yleensä hyvin heikkolaatuisilla ledeillä valmistettu, eikä niissä ilmoiteta ikinä valovoimaa. Loppuun asti toteutettuna, on vaihdettava valaistus kaikissa kytkimissä, joka taas vaatii vähän elektroniikan taitoja, muuten helppo homma. Esim. kaikissa ledeissä on eri ominaisjännite (värin mukaan yleensä) jota on korjattava vastuksella että toimivat 13.8V kanssa. Polttimoissa se on valmiiksi mietitty ja paketoitu. Jos pelkkä väri on ongelma, Motonetilta saa erivärisiä "huppuja" tosin lievään ylihintaan (1,70e/kpl, tukkupaketti 1000kpl netistä postitettuna 20e). Jos valoteho on ongelma, saa polttimot 2-3 wattisina elektroniikkaliikkeistä. Itse vaihdoin Scorpion kytkinvalaistus punaiseksi ledien avulla, vain mittaristo ja kello on jäljellä, koska on irroitettava kojelaudan paneeli+odotan innolla erikoisia ympärivalaiseva tehokkaita ledejä niitä varten.
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Kirkkaila ledeilä tuli siniset taustat! En tiiä johtuuko se siitä ko sielä se vihiriä kalavo lamppujen takana.. Se himmeys johtuu monestikki siitä ko on laitettu 5w normi lamput ni sulanu ne lampun pohojat ja ne kontakti pinnat. Jonku laisela askartelula saa kyllä kuntoon ko viittii kolovaila niitä piirejä lampun kannan kohilta jos ne on lämmähelly et ei vastaa kunnola siihen lampun kannasa mikä pyöräytetään mittaristoon. Ja seki kannattee kattoa et siinä liittimesä mikä mittaristosa kiini vastaa ne liittimet kunnola "piiri levyn" pintoihin mitkä tullee liittimelle.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Nyt latauksen merkkivalon poltin on vaihdettu tavalliseen, samoin vilkun. Ledin kanssa vilkkuvalo mittaristossa vilkutti vain toiseen suuntaan siitä riippuen kummin päin ledi oli. Nyt vilkuttaa normaalisti sekä vilkulla oikealle että vasemmalle. Latauslenkki on heitetty ja nyt on akussa taas virtaa.

Siitä siis ei ole haittaa jos osa valoista on tavallisia (varoitusvalot + vilkku) ja muut ledejä?

Tuota mittaristoa en saanut kokonaan irti koska en tiennyt miten nopeusmittarin vaijeri irroitetaan. Mitään klipsisysteemiä siinä ei näyttänyt olevan. Piirilevyjen pinnat siis jäi katsomatta ja asennuskin meni lähinnä käsikopelolla.

Ei tunnu oikein löytyvän noita koverapäisiä ledejä... onko joitain elektroniikkaliikkeitä tai vastaavia mistä noita voisi saada?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

nopeusmittarin vaijeri lähtee siten, että kun tunnustelet sitä takaa, tunnet sellaisen kohouman siinä muovissa yhdessä kohtaa, sen vastapuolelta painamalla lähtee vaijeri irti. Eli sitä vaijerin kuorta painetaan vaan päästä sivuun ja vedetään ulos. Ei vaadi voimaa, vaan oikean kohdan että irtoo.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Paikallisesta Motonetistä löytyi juuri sopivat koverapäiset valkoiset ledit. Ne on nyt paikallaan ja varoitusvalojen polttimoiksi laitoin tavalliset "perinteiset". Toimii ja näyttää hyvältä. Vähän väänsin noita liittimiä niin että nyt kosketuspinta piirilevyyn on hyvä. Nopeusmittarin vaijeria ei tarvinnut onneksi alkaa edes irrottamaan.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

AKl kirjoitti:Valkoisilla ledeillä näyttää suurinpiirtein tältä tahi tältä.
Näköjään tuolla lämppärin vipujen "asteikolla" on myös valo. Miten siihen polttimoon pääsee käsiksi? Entäpä tuon kellon polttimoon?

Molemmat on pimeitä... voisi nekin laittaa nyt kun on vauhtiin päässyt :wink: .
AKl
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2005 16:30

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja AKl »

Heinämies kirjoitti:Näköjään tuolla lämppärin vipujen "asteikolla" on myös valo. Miten siihen polttimoon pääsee käsiksi? Entäpä tuon kellon polttimoon?

Molemmat on pimeitä... voisi nekin laittaa nyt kun on vauhtiin päässyt :wink: .
Ainakin kello tais lähteä ihan varovasti jollain esim ruuvarilla kampeamalla irti.

Tosta lämppärin vipujen valosta ei selkeetä muistikuvaa ole, kuinka se tapahtui. Ainakin se mittariston kehys irti. Polttimo kantoineen löytyy jostain asteikon puolivälistä sieltä takaa. En muista pitikö kantaa pyörittää tai vain vetää että lähti irti. Myöskin sen asteikon ylä/alapäässä olevien ruuvien irroitus saattoi helpottaa. Jotenkin käsikopelolla sen onnistuin vaihtamaan muutamien voimasanojen säestämänä :)

Edit: Ja tosiaan itsellä ei noissa kuvissa ole muualla ledejä, kuin mittariston taustavaloissa ja tuossa sisävalossa. Muut on tavallisia polttimoita.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Miulla tuo mittaristo on erilainen, siinä on oikealla bensamittari ja lämpömittari päällekkäin. Oikeista ledeistä huolimatta mittariston "yksityiskohdat" eivät näy noin kirkkaina, eivätkä varsinkaan viisarit. Matkamittarista ja tripistä saa hädin tuskin selvää pimeällä. Lieneekö ominaisuus vai häikkää... kaikki polttimot siellä kyllä pitäisi olla ja toimia.

Nyt kun katsoin tuota omaa uudelleen niin viisarit ainakin on valkoiset, sekä nopeusmittarin taulun pohja on pyöreässä aukossa, tuossa AKIn kuvassa neliön muotoinen ja oransseilla viisareilla. Jos siis haluan "sporttisemmin valaistun" mittariston niin lienee hankittava jostain esimerkiksi tuollainen. Nykyisessä ei ole kiepparia, eli miten kiepparillisen saa laitettua niin että toimii?
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

Heinämies kirjoitti:Miulla tuo mittaristo on erilainen, siinä on oikealla bensamittari ja lämpömittari päällekkäin. Oikeista ledeistä huolimatta mittariston "yksityiskohdat" eivät näy noin kirkkaina, eivätkä varsinkaan viisarit. Matkamittarista ja tripistä saa hädin tuskin selvää pimeällä. Lieneekö ominaisuus vai häikkää... kaikki polttimot siellä kyllä pitäisi olla ja toimia.
Tuo on ominaisuus - huonoilla ledeillä. 1 watin polttimon korvaaminen ledeillä vaatii n. 8-10 lumenin valomäärää säteilevät ledit. Lisäksi tuo valon säteilykulma on oltava lähes 180 astetta. Lisäksi mittaristoissa on usein maalattu valon väri erilaisilla maaleilla ja kalvoilla. Heikkolaatuinen "joulukoristeledi" ei yksinkertaisesti jaksa valaista läpi noita kalvoja/maalipintoja. Aina ei edes teholedikään valaise niitä läpi. Suurin ongelma on säteilykulma (tasainen valoteho joka kulmasta), teho ja mahdolliset värikalvot. Maalattu kalvo lähtee yleensä asetonilla.

Kyseiset ledit mitä noissa "valmispolttimoissa" käytetään ovat yleensä heikkolaatuisia valoteholtaan. Sentehoiset kun yleensä tarvitaan saa yleensä vain omatekoisilla ratkaisuilla.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

tlundkvi kirjoitti:Maalattu kalvo lähtee yleensä asetonilla.
Kannattaisiko noita mittareiden "sisäpintoja" pyyhkiä kynsilakanpoistoaineeseen kastetulla pumpulilla vai tyytyä siihen mitä ne nyt on?
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Pyhkäseppä joo tosiaan kynsilakan poistoaineela ni tullee tosi hyvä :lol: Ja saa paiskata mittariston sinne vihiriään loovaan
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Jospa kuitenkin kattois toista mittaristoa tuohon, niitä kun saa parilla kympillä :lol: .
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

K A R I kirjoitti:Pyhkäseppä joo tosiaan kynsilakan poistoaineela ni tullee tosi hyvä :lol: Ja saa paiskata mittariston sinne vihiriään loovaan
Ei se nyt mikään vitsi ollut. Sisäpinta on näissä usein maalattu, jotta saadaan esim. vihertävä sävy aikaiseksi kirkkailla polttimoilla. Mutta jos pyyhkii liikaa, on riski että valkoinen tausta lähtee myös, eli kyllä siinä on riskinsä.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Löytyi tuollainen kierroslukumittarilla varustettu mittaristo. Siinä on sähköliitäntäkappale mukana, erinäköinen kuin tuossa perusmittaristossa. Seuraava vaihe onkin vanhan sähköliitännän korvaaminen tuolla uudemmalla. Onko antaa vinkkejä miten se parhaiten tapahtuu? Kiepparin piuha vedetään puolalle, mutta meinaan lähinnä noita muita piuhoja ja niiden liittämistä auton johtoverkostoon.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Ei onnistunut vielä tuon kiepparillisen mittarin laittaminen. Sähköpiuhojen liitin on erilainen kuin vanhassa perusmittaristossa. Vuosimallista -91 alkaen johdotkin on vaihtuneet joten kojelaudan sisällä ei ole samanlaista liitintä kuin vanhassa.

Voiko tuota asentaa edes vai pitääkö myydä eteenpäin?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Mulla on ysikakkosessa sierrassa 87 ohc:n mittaristo. Kampeet sen liittimen irti siitä mittariston takaa ja heität sen mukana tulleen johdonpätkän nevadaan. Sun vanhasa mittaristossa kellolle tulee punainen johto, seuraa sitä mittaristolta hetken matkaa rintapeltiin päin, johto vaihtaa väriä vihreeseen. Siinä vieressä pitäs olla tyhjä samanlainen liitin, jossa vihree johto, liitä se punasen tilalle, sitten mittaristo paikalleen ja pitäs toimia jos on ehjä kiekkamittari. Noin helppoa oli ainakin omassa kiekkamittariston laitto.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Vanhassa mittaristossa ei ole kelloa. Siinä on vain nopeusmittari vasemmalla puolella, ja oikealla puolella bensamittari ja lämpömittari päällekkäin. Uusi on siis samanlainen kuin tuossa aiemmassa viestissä AKI on laittanut kuvalinkin.

Ihan vaan sivuhuomautuksena mainittakoon, että siirsin jo vanhan mittariston valkoiset ledipolttimot tuohon uuteen ja uuden tavalliset polttimot tuohon vanhaan. Kiireessä jouduin sitten asentamaan tuon vanhan takaisin ja jätin tietty ne vakiopolttimot sinne. Niiden kanssa valaistus on huomattavasti parempi kuin noiden ledien :oops: . Valaistus on siis vihreä ja myös aiemmin heikosti näkynyt trippimittari näkyy todella hyvin. Noista ledeistä ei siis ole mitään etua, niiden kanssa näkyy mittarivalot huomattavasti heikommin.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Sulle on joku sitten laittanut siihen mk1 sierran mittariston, koska jos kyse on allekirjoituksen autosta, pitäisi mittariston oleman samannäköinen kuin AKI:n laittamassa kuvassa, eli nopeusmittari vasemmalla, polttoaine- ja lämpömittarit keskellä ja kello/kiekkamittari oikeella..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran mittarivalaistus

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Ilmeisesti se sitten on mk1 mittaristo. Sen liitin siis on erilainen (pidempi) kuin tuon jonka hankin. Onko siis mahdollisuuksia saada tuota kiepparillista mittaristoa asennettua tuohon vaikkapa niin että n. 20 cm. kojelaudan sisällä olevan liittimen napsaisen irti ja hankin "uuteen mittaristoon" samanlaiset piuhojen päät mitä tuossa vanhassa on. Sitten vain tyyliin "ruskea valkoisella juovalla irti ja ruskea valkoisella juovalla kiinni" kunnes olen irroittanut vanhat ja yhdistänyt uuden mittarin piuhat liittimeen. On siis syytä epäillä että tuolla perusmittaristolla varustettu Sierra on mittariston sähköjohtojen suhteen hieman erilainen kuin kiepparillisella varustetut. Se jolta tuon mittarin hankin sanoi jälkikäteen kysyessäni että johtosarja on muuttunut -91 mallista alkaen ja kuvaamaani liitintä ei edes ole.

Onko kuitenkin olemassa johtoja jotka sopivat tuohon kiepparilliseen ja joissa on myös se sisempi toinen liitin n. 20 cm:n päässä, eli että mittariston johtonipun saa irti toisin kuin -91 ja uudemmissa? Silloinhan selviäisin purkaamokäynnillä :wink: .
Vastaa Viestiin