Tehoa 1.6 cvh koneesta?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
GroNtti^
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Heinä 2005 00:32
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja GroNtti^ »

Noh, jos ei autoracingista kannata tilata, ni olisko jollain sit antaa niit englantilaisten liikkeitten osotteita?
AnttiM
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

GroNtti^ kirjoitti:Noh, jos ei autoracingista kannata tilata, ni olisko jollain sit antaa niit englantilaisten liikkeitten osotteita?
Tässä muutama hyväksi todettu:

http://www.speedshack.co.uk
http://www.burtonpower.com
http://www.larkspeed.com
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

mahtasko kaasarin vaihto auttaa paljoa?jos vaihtaisi tuon juuttuvakurkkusen tilalle weber ADF(vai onko se pelkkä df?korjaus oppaassa on saman näkönen kaasari mut malliksi on merkitty df,koko on 2x32 ja vain toisessa kurkussa ryyppy läppä) kaasarin?
jiiässä
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Elo 2005 08:30

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

http://www.pumaracing.co.uk/cvh.htm

Tuolta löytyy tietoa aika paljon, mm. paljonko voi suunnilleen saada
tehoa lisää nokka-akselin vaihtamisella, tupla kaasareilla ja porttauksella ym. Vähäpäästöisen kannen vaihtaminen hemi palotiloilla olevaan näyttäisi tuovan tehoa ainakin muun virittämisen yhteydessä, EFI kansi enemmän koska sitä on jo valmiiksi portattu ja siinä on erilainen nokka-akseli.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

jiiässä kirjoitti:http://www.pumaracing.co.uk/cvh.htm

Tuolta löytyy tietoa aika paljon, mm. paljonko voi suunnilleen saada
tehoa lisää nokka-akselin vaihtamisella, tupla kaasareilla ja porttauksella ym. Vähäpäästöisen kannen vaihtaminen hemi palotiloilla olevaan näyttäisi tuovan tehoa ainakin muun virittämisen yhteydessä, EFI kansi enemmän koska sitä on jo valmiiksi portattu ja siinä on erilainen nokka-akseli.
Ei taida laihaseoskansi mennä ilman että vaihtaa männät samalla. Efi kannen ero perus ruiskukanteen on kyllä todella marginaalinen ja mitenkään portattu sitä ei ole. Imuventtiilit on erilaiset, tiedä sitten onko pätkääkään paremmat. Efi vasemmalla:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... uvenat.jpg
Laihaseoskannessa on kunnon paljealue, mikä helpottaa suuresti suurilla puristuspainella nakutuksen ehkämisemistä, mutta palotila vaatii ilmeisen paljon työtä ennen kuin se virtaa sen mitä edes vakio ruiskukansi. Ongelma on ilmeisesti palotilan reunan olo liian lähellä venttiiliä. Ongelma luonnollisesti korostuu isoilla venttiileillä.
jiiässä
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Elo 2005 08:30

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Tarkoitus oli että vähäpäästöiseen koneeseen vaihdettais puolipallon muotoisilla palotiloilla oleva kansi.

Omia kokemuksia ei ole vielä, mutta tuolla kyseisellä sivulla kirjoittava henkilö kyllä kuulostaa kokeneelta.

"Ford did some head and cam work on these engines and the compression ratio is a little higher too. The valve shape is better for flow"

"The EFi cam is already worth about 3 to 4 bhp more than the standard engine cam"

Tuossahan se mainitseekin että venttiilin muoto on virtauksille parempi.
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

ymmärsinkö oikein että cvh22 nokan kanssa kelpaa vakiot venttiili jouset?
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

late kirjoitti:ymmärsinkö oikein että cvh22 nokan kanssa kelpaa vakiot venttiili jouset?
Kyllä vain.
Kuga PHEV
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

jiiässä kirjoitti:Tarkoitus oli että vähäpäästöiseen koneeseen vaihdettais puolipallon muotoisilla palotiloilla oleva kansi.

Omia kokemuksia ei ole vielä, mutta tuolla kyseisellä sivulla kirjoittava henkilö kyllä kuulostaa kokeneelta.

"Ford did some head and cam work on these engines and the compression ratio is a little higher too. The valve shape is better for flow"

"The EFi cam is already worth about 3 to 4 bhp more than the standard engine cam"

Tuossahan se mainitseekin että venttiilin muoto on virtauksille parempi.
On efi-kansi ihan hyvä, mutta ei sitä siis portattu ole. Siinä on vaan parempi valumuotti. Jos hemi-kannen aikoo vetää leanburn alakerran päälle, niin puristussuhde tipahtaa aika alas jos ei mäntiä vaihdeta samalla.
Avatar
tapola
Viestit: 20
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tapola »

Onko tietoa mihin puristussuhde putoaa, ja paljonko kannattaa laskea kantta? Itselläni on ko. yhdistelmä (ja CVH 22 nokka), kantta on laskettu ilmeisesti milli. Ja minkä verran toi milli sitten vaikuttaa nokan ajoitukseen? Itse päässälaskuna arvelin että 1-2 astetta max?

Tapola
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

en ajotuksista tiä,mut ihan mielenkiinnosta vaa et kui kone toimii noill osil ja millaset o tehot?
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

ei helvettos...mä en ymmärrä täällä niitä tyyppejä ketkä teilaa heti 1,6:sen virittämisen!!! kone se on siinä missä muutkin.....eikä se tosiaankaan ole kuin 1/5 osa pienempi kuin 2 litranen!!! sanoisin että se on enemmän asenne kysymys alkaako sitä virittämään......onhan se ainakin mun mielestä kivempi pöllyttää 1.6:sella 2.0litranen kuin toisinpäin...
Avatar
tapola
Viestit: 20
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tapola »

Late: tehonmittauksessa kävi ilmi että kone ei kierrä yli 5700 kierrosta. Diagnoosimme oli että vanhat venttiilijouset ovat kuoleentuneet, ja uudet Kent Camsin VS22 -jouset odottaa nyt asennusta. Eli en osaa sanoa toimiiko CVH22 vakiojousilla (pitäisi kait), mutta postaan vaikka tilanteen kun jouset on vaihdettu. Toinen vaihtoehto lienee että nokan ajoitus ei ole kohdillaan?

Tehoja @5700 rpm oli 108 hv, jospa se tuonne n. 115 asti nousisis kun kone rupea kiertämään paremmin...

Tapola
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

kyl se varmaa viel nousee se teho,ku milläs kierroksil vakiossa tulee huippu teho?~5000rmp?onko toi muute pyörä vai kone teho?
Mizka
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Marras 2005 19:59

CVH:sta

Viesti Kirjoittaja Mizka »

Moi. Joo teho käyrä laskee "kierroksilla" pääasissa siitä syystä että sulla on hydrauliset nostajat käytössä. Hydrauliset nostajat sekoaa kovilla kierroksilla ja venttiilien ajoitus ei ole enää kohdallaan. Pistä CVH22-keppi myyntiin!

Eli hommaa ns. mekaaninen nokka-akseli, joka käyttää mekaanisia nostajia. Se että venttiilivälykset joutuu tarkistamaan ajoitain on pieni vaiva siitä kun voi kurmuuttaa konetta huoletta yli 7000 rpm ja vetoja senkun löytyy (jos on muuten "kaikki kohdallaan"). Kannattaa kaivella se Hemi-kansi josta lähtee tekemään, mielellään 1,3 litraisen kun siino pienempi palotila. Niitä saa halvalla. Imuvenaa voi/kannattaa suurentaa oliko se ny 43 mm:n mut pakovenaa ei kannata suurentaa. Hyvä peltisatsi kiinni kanteen nii avot!

Koneen alakerta kuntoon kierroksia varten eli männät vaihtoon (takomännät), kiertokangille vähintään hionta/kiillotus/tasapainotus. Säädettävä nokkapyörä on MUST tässäkin moottorissa, jos et raaski ostaa sellaista nii aina voit käyttää alkuperäistä koneistamossa jossa ne sorvaa kiilauraa leveämmäksi että siihen saadaan säätövaraa (maksaa saman verran).

Ja sit tee ihan suosiolla vähintään yksi kunnollinen moottorintuki sinne kannen ja rintapellin väliin, niin pysyy se motti "oikein päin" ja ettei vetarit ei suotta pauku sen takia.
Avatar
tapola
Viestit: 20
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tapola »

Väliaikatietona vaan että jousien vaihto kyllä piristi omaa konetta, penkissä en ole vielä käynyt. Tuntuu että kaasarit on liiankin isot, tyhjäkäynti ja alakierrokset on aika tuskaa. Nyt tuntuis että kone kiertää jo sellaisen reilu 6000, ehkä jopa 6500 asti (ei oo mittaria). Ja tosiaan kyllä ne hydr. nostajatkin sitte sekoaa vielä tuolla huipussa.

Mittaus tehtiin pyöriltä, jonkinlainen korjaus tehtiin voimansiirrolle, en tiedä miten..

Mekaaninen nokka on kyllä listalla minulla vasta peltisarjan, putkiston, alustan, ruiskun ja turbon (ja bemarin) jälkeen :oops:
Mielenkiintosta luettavaa joka tapauksessa.

-T

Edit: tehohuippu ennen jousien vaihtoa oli just tuossa 5700 kierroksessa, missä sitte puutuminen alkoi.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

itse alan tuossa talven mittaan kutittelemaan EFIä saa nähä mitenkä pahasti karkaa projekti käsistä mutta mekaanisia nostajia en vaihda.. ei oo intoa säätää venttiileitä :wink: mutta jos turbon.. :twisted:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Mizka
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Marras 2005 19:59

Viesti Kirjoittaja Mizka »

Ei niitä välyksiä ny joka viikko tartte tarkistaa/säätää, mut ei pahaa tee jos pitemmän aikavälin vedätyssessioiden jälkeen ne kattos (pari kertaa vuoteen). Esim Hondan V-Tec moottoritkin on mekaanisilla nostajilla toteutettu ja ei ne (Hondan omistajat) ole asiasta itselleen ongelmaa tehneet.

Kylmä totuus vaan on että jos sieltä CVH:sta voimaa kaivatte niin kierroksilla sitä saa. Muuten saatte tyytyä noloihin 108 heppaan muka niin korkeevireisestä motista. Yritystä!!
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Mizka kirjoitti:Ei niitä välyksiä ny joka viikko tartte tarkistaa/säätää, mut ei pahaa tee jos pitemmän aikavälin vedätyssessioiden jälkeen ne kattos (pari kertaa vuoteen). Esim Hondan V-Tec moottoritkin on mekaanisilla nostajilla toteutettu ja ei ne (Hondan omistajat) ole asiasta itselleen ongelmaa tehneet.

Kylmä totuus vaan on että jos sieltä CVH:sta voimaa kaivatte niin kierroksilla sitä saa. Muuten saatte tyytyä noloihin 108 heppaan muka niin korkeevireisestä motista. Yritystä!!
Turboa kehiin. :wink:
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Mutta mites jos laitetaan mekaaniset nostimet ja nokka niin se venttiilien sää tapahtuu?(tiedän kyllä miten venttiilit säädetään)Meinaan täytyykö keinuvivut vaihtaa sellasiin missä on säätöpalat vai mihin se säätö tulee?
Mizka
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Marras 2005 19:59

Viesti Kirjoittaja Mizka »

Säätö tapahtuu shimmi eli säätölevyillä jotka sijaitsee venttiilin paininkupin paikalla (tässä tapauksessa nostinkuppi mut u get the point).

Ja hei turbofriikit, on vi..sti paljon siistimpää pestä joku perässä roikkuva nipponturbotuning vapaasti raikuvalla kasitappitekniikalla!! Ja muutenkin esikuvat ja innostus "alaan" on enemmän tolta rallipuolelta, kuin Fat & Foolish-scenestä...puhuinko itteni just pussukkaan? :oops:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Mizka kirjoitti: Esim Hondan V-Tec moottoritkin on mekaanisilla nostajilla toteutettu ja ei ne (Hondan omistajat) ole asiasta itselleen ongelmaa tehneet.
juu ei oo hondan omistajat tehneet siitä itselleen ongelman mutta et tiedäkkään kuinka paljon mua vituttaa olla hondan merkkihuollossa töissä.. :twisted:

mutta silti en ymmärrä miks tarttis siviili koneesta tehä kierroskone josta alavääntö puuttuu täysin ja rokkaa pelkästään ylhäällä, ja kaiken lisäks joutuu vielä säätämään venttiileitä.
ahtoja.. :wink:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Mizka kirjoitti:Säätö tapahtuu shimmi eli säätölevyillä jotka sijaitsee venttiilin paininkupin paikalla (tässä tapauksessa nostinkuppi mut u get the point).

Ja hei turbofriikit, on vi..sti paljon siistimpää pestä joku perässä roikkuva nipponturbotuning vapaasti raikuvalla kasitappitekniikalla!! Ja muutenkin esikuvat ja innostus "alaan" on enemmän tolta rallipuolelta, kuin Fat & Foolish-scenestä...puhuinko itteni just pussukkaan? :oops:
huhhuh.
Mizka
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Marras 2005 19:59

Herneitä...

Viesti Kirjoittaja Mizka »

Arvasin et joku vetää herneet... :wink: Huumoriihan tuo oli.

Kunnollisen turbomoottorin teko vaan syö sitä rahan paskaa paljon paljon enemmän kuin vaparikoneen kasaus. Ja ei tartte viranomaisten kanssa tapella muutos/päästöasioista.

Ja ei se teho ole tärkeintä, vaan ajo-ominaisuudet.

Zyas, siviiliauto = siviiliauto ja harrasteauto = harrasteauto. Ja jaksamista työpäivään, onneks on jo perjantai. :D
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Re: Herneitä...

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Mizka kirjoitti:Arvasin et joku vetää herneet... :wink: Huumoriihan tuo oli.
Arvasit väärin.

Kyllä sanoisin melkein että tuskin tulee kovin kalliiksi tehdä 1.6cvh:sta kestävä turbomoottori. Kyllä siihen vaparin virittämiseen sitä rahaa tarvii jos heppoja haluaa. :wink:
Vastaa Viestiin