Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
midget1
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Loka 2008 20:33
Paikkakunta: Joensuu

Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Viesti Kirjoittaja midget1 »

Jokuset jarrulevyt on joutunut vaihtamaan kun ne menee kieroksi alle 3000km jälkeen. Kysynkin nyt mistä olette ostaneet uudet levyt eteen ja minkä merkkiset jos vaikka löytyisi merkki joka ei mene kieroon heti.
Motonet on jo itsellä testattu ja ne ei toiminut.

Jotenkin tuntuu olevan varsinainen vitsaus tuo että levyt menee kieroksi. Onko joku ostanut laikat jopa kivijalka fordin tiskiltä ja mitä ne on kustantanut?

Edit: 09.12.2008 topic vaihdettu kuvaamaan paremmin keskustelua

Edellinen topic oli Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot
Viimeksi muokannut midget1, 09 Joulu 2008 08:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2x (ex) mondeo tdi-97
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Ootko liukutapit rasvannut hyvin, että liikkuvat herkästi? Jumittavilla liukutapeilla saa herkästi myös levyt kieroon.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Mulla on fordin tiskiltä ostetut levyt. Palat on paremmat ku alkuperäiset. Eikä ole menny kieroon kovemmassakaa ajossa. Oli kalliit, muistaaksee jonku verra alle 100euroa/kappale.
Edellises mondeossa oli ATE uritetut levyt motonetista ja kestivät myös kovaa ajoa.
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Varmaan kannattaa tutkia jarrut muutenkin kuin levyn osalta. Jarrunesteessä vettä? liukutapit paskana...mäntä jumittaa jne...
Onko se säästöä jos 3 tkm välein vaihtelet halpoja levyjä? Autot kuntoon kunnon osilla!
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
-Z-
Viestit: 75
Liittynyt: 03 Elo 2007 19:47
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja -Z- »

Suosittelen Marmoritiskilä. Hankin fordilta levyt ja palat omaani ja hyvin on pelittänyt :D
Olen möys kuullu hyviä kokemuksia ATE levystä, omakohtaista kokemusta niistä mulla ei ole.
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Blackdiamondin levyt ja palat ois odottamassa asennusta sekä "uudet" satulat.
Vielä kun löytäis teräspunosletkut...etupäähän kyllä löytyy mutta takana st200 farkussa erilaiset kuin muissa. Ilmeisesti 30 mm pidemmät.
Hyvin on tarvikelevytki toiminu reippaasti yli vuoden verran.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tuolla on erinomainen artikkeli kaikille, joita levyjen "kieroutuminen" vaivaa.

http://www.stoptech.com/tech_info/wp_wa ... disk.shtml

Lyhyesti niille jotka ei jaksa koko artikkelia lukea: levy ei varsinaisesti ole kieroutunut siten, että se aiheuttaisi merkittävää jarruvoiman vaihtelua, vaan sen aiheuttaa levyn kuumenemisen aiheuttama kitkapinnan palaminen kitkaltaan erilaisiin osiin. Tähän auttaa kunnollinen levyjen ja palojen sisäänajo, sekä luonnollisesti satuloiden kunto. Laahaavilla satuloilla levyt saa takuulla "kieroiksi".

Minä tein muuten loppukesällä kesäautooni uuden teräspunosletkut rallyracen isto-osista. Mallin mukaan vaan hankkimaan nippelit ja letkut, niin saa juuri semmoiset kuin haluaa - ja kyllä kannattaa: kunnon letkuilla ja uusilla nesteillä sai sen verran jarruvoimaa, että vanha putki rapsahti poikki :twisted:

-Jyri
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
midget1
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Loka 2008 20:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja midget1 »

Itsellä oli jo aika kuluneet levyt mitkä laitoin uusiksi. Samalla tuli palat laitettua uusiksi. Sisään ajon tein että kovia jarrutuksia välttelin 500km. Sitten tuolla ruottin maalla tuli 2 äkki pysähdystä motarilla ja sen jälkeen on jarrut taas tärissyt niin että samalla rattikin tärisee. Hitaissa nopeuksissa tuntuu että ottaa aina tietyssä asennossa jolloin tuntuu jarrutuksessa.

Remonttia tehdessä en huomannut et liukutapit olisi ollut jumissa mutta en niihin laittanut mitään rasvaa. Mitä rasvaa niihin kannattaa laittaa??? Pitänee varmaan viikonpäästä laitella kuntoon kun tuossa meinasin takalevyt vaihtaa samalla kun on aika pahassa kunnossa.
2x (ex) mondeo tdi-97
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Liukutappeihin oon itse käyttänyt jarruvaseliinia, samalla tavaralla oon rasvaillut männät ja suojakumit kun oon satuloita rempannut. Toi jarruvaseliini ei turvota kumeja. Teräsvillalla kiiltäviksi, ja jarruvassua, hyvät tulee.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Kannattaa lukea tuosta linkin takaa, että miten levyt ja palat ajetaan sisään: ne pitää ajaa todella kuumiksi peräkkäisillä jarrutuksilla aina nopeutta pikkuhiljaa nostaen, näin palat "kypsyvät" oikein eivätkä myöhemmin kovissa jarrutuksissa ja kuumennuttuaan luovuta kitkapintaa levyn kuumimpiin osiin ja näin synnytä eri tasoisia kitka-alueita levyyn. Nämä erilaiset kitka-alueet aiheuttavat sen tärinän jarruihin, mitä pidetään virheellisesti levyjen kieroutumisena. Levyjä ja paloja ei suinkaan ajeta sisään viikkotolkulla himmaillen. Jarrut ei tod. saa mennä muutamalla jarrutuksella miksikään.

Tuossa kesäautossa oli sitä sierran perus vikaa, eli täristävät jarrut. Kesän mittaan uusin ensin etutukivarsien puslat polyuretaanisiin ja myöhemmin palat ja nesteet ja pääsin tärinästä täysin eroon. Uudet palat jarruttelin niin kuumiksi ekalla kerralla, kun mitä kostealla kelillä nyt pystyi ja seuraavaksi CRSC:n ratapäiville rääkkäämään jarruja, eikä täristä vieläkään. Jarrut on siis 260mm vanhat levyt uusilla kevlar paloilla. Vajaan kymmenen ratakierroksen jälkeen jarrut olivat niin kuumat, että ne savusivat kun pysäytin varikolle, joten levyt olisivat taatusti kieroutuneet, jos se olisi ollut levyjen kuumuudesta kiinni. Palat ovat rallyracen myymät sport palat, jotka olivat ns. valovuoden vanhoja vakiopaloja paremmat, mitään häipymistä ei ollut, vaan pito suorastaan parani mitä kuumempina jarrut kävivät.

Tärinää jarruihin voi aiheuttaa myös auton takapää: onhan siellä vastaavasti uutta osaa, ettei tärinä tule esim. jumiutuneesta takarummusta ja loppuun kuluneista kengistä?

-Jyri
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Aivan oikein JyriN. Itse oon ajanut sisään näin:
Otan vauhdin 60-70 ja pudotan vauhdin siitä jarrupoljinta kohtuullista voimaa käyttäen nopeuteen 15km/h. Ja siitä vauhdin nosto taas 60-70 ja ajan sillä vauhdil muutama sata metriä. Ja taas samanlainen jarrutus kuin edellä. Ja toistan nämä toimenpiteet 10-12kertaa. Ja kun nuo oon tehny ajan parikymmentä kilometriä 60km/h vauhdilla että jarrut pääsee hitaasti jäähtymään, enkä missään nimes nosta nopeutta yli 70km/h ettei jarrut pääsee jäähtymään liian nopeasti. Kun oon ajanu tuon matkan pysäytän ja annan jäähtyä täudellisesti. Ja sen jälkee jarrut olis mun mielest valmiit tositoimiin.
Eli en tee kuten monet luulee jarrujen sisäänajon menevän , kovista nopeuksista jarrutusta niin kauan kun jarruista nousee savu...
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

En tiedä mistä ootte moiset tiedot ammentaneet. Itse en ole ikinä tehnyt noin, vaan muutama sata km varovaista jarruttelua, ennen kuin jarruttelee normaalisti. Ja ratapäivillä oon minäkin käynyt, eikä oo alkanut jarrut täristämään. Mullakin sierrassa 260mm levyt edessä ja EBC:n kevlar palat, takana 253mm levyt ja EBC:n kevlar palat. Kyllä ne levyt useimmiten kieroiksi menee juuri jumittavien liukutappien takia, tai kun ajaa kuumilla jarrulevyillä vesilätäkköön..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Joo, jarrujen sisäänajo tosiaan onnistuu ihan maantienopeuksilla ja juurikin kuin sanoit. Tuon stop techin sivuilla kehoitetaan lisäksi vielä nostamaan nopeutta pikkuhiljaa taajamanopeuksista motarinopeuksiin, niin jarrujen lämpötila nousee vähän maltillisemmin, mutta päätyy lopputuloksena korkeammalle. Ja siihen päälle tosiaan kunnollinen jäähdyttely, niin pysähdyksissä olevaan kuuman levynpintaan ei pala jarrupalasta kitkapinta kiinni.

Tässä thredissä on ehkä vähän eksytty alkuperäisestä aiheesta, mutta mun mielestä on tärkeää huomata, ettei se vika ole niissa uusissa levyissä, jos muutaman jarrutuksen jälkeen jarrut täristää taas.

Jos vielä kerrataan tärinästä eroon pääsyn perusteet:
  • Uudet levyt ja niiden kanssa uudet palat
  • Satuloiden herkistely, liukujen voitelu ja mielellään myös uudet uloimmat tiivisteet
  • Jarrusatulan männän liikkuvuuden varmistaminen
  • Jarrujen sisäänajo
Lisäksi kannattaa aina tarkistaa seuraavat asiat:
  • Etutukivarsien puslien kunto, sinänsä huomaamaton tärinä voimistuu rikkonaisten puslien takia
  • Takajarrujen kunto, mulla on tärinää aiheuttanut kahdessa autossa loppuunkuluneet takajarrut
Nämä ovat auttaneet ainakin minulla.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
eilhik
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Syys 2006 18:41
Paikkakunta: Skavaböle

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja eilhik »

Enpä oikein usko tuota herkistelyä ja sisäänajoa normikäytössä.
Mo###"t,n levyt (Delphi) ja jarrupalat oli heti alle laitettaessa kierot ensi jarrutuksesta lähtien jumppasi rattia.
Autoon oli juuri ennen vaihdettu etupyöränlaakerit ja toinen levy oli halki (4v.vanha ) ja niillä ei ilmennyt tätä täristystä.
Ostinpa vertailun vuoksi toiset Bi#&#&"n levyt eteen palat säilyivät samoina ja nyt jo ajeltu yli 1500km ja tärinät ovat ainakin vielä poissa.
Liukutapit todellakin olen putsannut säännöllisesti ja palat käyttänyt poissa keväisin renkaidenvaihdon yhteydessä.
No aina ei voi voittaa eli merkkituote ei ole laaduntae vaikka niin voisi kuvitella.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Mikset usko herkistelyä ja sisäänajoa? Kaikkien yksimäntäisten (ymmärtääkseni kaikki eurofoordit paitsi siipicosa) jarrusatuloiden toiminta perustuu siihen, että satula pääsee liikkumaan männän liikkeen mukana ja näin molemman puolen jarrupalat osallistuvat jarruttamiseen. Jos satulan liukupultit on voideltu ja herkät, mutta mäntä on jumissa, jää mäntä jarrutuksen jälkeen laahaamaan ja jarrut kuluvat ja kuumenevat turhaan. Seurauksena voi olla lisäksi jarrujen pikkuhiljaa paheneva tärinä ja pahimmassa tapauksessa auton jääminen tielle. Minulle kävi jälkimmäinen focuksen kanssa (käyttöauto jota pitäisi vaan tankata) muutama vuosi sitten. Toinen etujarru jumitti ihan out-of-the-blue ja meinasi kuumennuttuaan polttaa koko auton. Pientä jarrujen tärinää oli toki ollut jo havaittavissa... :oops:

Voi hyvinkin olla, että sinulle on sattunut susikappale tai joku toimitusketjun osa on kohdellut jarrulevyjä huonosti ja ne ovat olleet oikeasti kierot, mutta minun päähän ei taas mahdu, että mikään jarrulevytoimittaja voisi jatkuvalla syötöllä tuottaa roskaa ja pysyä silti mukana busineksessa. Markkinatalous ei vaan toimi niin :wink:

Tuohon tärinään vaikuttaa niin moni asia auton alustassa, että pelkkä levyjen syyttäminen on mielestäni vähän yksiniittistä. Esimerkkinä käyttämäsi haljenneen levyn pitäisi nimittäin täristää ihan "homona", verrattuna ehjään levyyn ellei satula ole jumissa ja jarruta vain siltä männän puolelta, missä on vielä lisäksi ehjä pinta (tuuletetut levyt). Väljä pyöräntuenta voimistaa sinänsä mitättömiä tärinöitä, tämän havaitsin itse, kun tuohon kesäautoon uusin ensin pelkät puslat ja jarrupalat herkistelyineen vasta paria kuukautta myöhemmin. Noita jarruongelmia kannattaakin tarkastella ennemmin kokonaisuutena, kuin yksi komponentti kerrallaan.

Minä olen ollut ihan tyytyväinen jarrujen herkistelyn ja sisäänajon vaikutuksiin. On ne siten olleet todellisia tai pelkästään henkisiä, kuitenkaan en ole joutunut palautamaan yksiäkään levyjä, vaikka molempien mainitsemiesi varaosaliikkeiden tuotteita olen kokeillut. Taitaa muuten olla niin, että olen aina käyttänyt etujarruissa joko orggispaloja (kestävyys) tai sitten aftermarket osia sport tai race (suorituskyky) mausteilla. Nyt sierraan vaihtamani takajarrut on mallia aarnekärpänen eivätkä nekään menneet yhdestä ratapäivästä miksikään, mutta ne olikin sisäänajetut 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
eilhik
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Syys 2006 18:41
Paikkakunta: Skavaböle

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja eilhik »

Etupyöränlaakerit vaihtuivat todellakin uusiin ja satulat tuli samalla herkisteltyä eli liukutapit putsattua ja mäntien liike todettua (vanhat palat eivät edes olleet kuluneet paljoakaan mutta sen 4v vanhat mitä levytkin noin 90tkm alkuperäisosat joten piti kokeilla jotain korvaavaa)
Levyn halkinaisuuden takia menivät vaihtoon ja ääni pieneni ja tärinä tuli välittömästi eli remontti oli varmasti onnistunut, no vein katsastukseen ja siellä kerroin ongelmastani ja katsuri oli heti hengessä mukana ja lupasi tutkia ,tutki muuten takuulla tarkasti sen etupäännivelet ja totesi loppujen lopuksi levyt kieroiksi ja ihmetteli uusien levyjen ongelmaa.
Jarrut ei muuten laahannut pätkääkään ennen remonttia eikä jälkeenkään.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No eikö siinä sitten ole peruste reklamoida levyjen ostopaikkaan?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
eilhik
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Syys 2006 18:41
Paikkakunta: Skavaböle

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja eilhik »

Se asia on hoidettu ja rahat saatu takaisin mutta tuntui jokseensa hölmöltä että vika on niissä "uusissa levyissä" no sattuuhan maailmassa kaikea muutakin outoa.
Kokemusta taas rikkaampi ja osaa epäillä niitä uusiakin osia vialliseksi eli ihan hyvä opetuksena mitä nyt joku km tulee ajeltua hukkaa ja omaa aikaa turattua .
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja JyriN »

En minäkään kinaamaan ala, jos ne levyt oli kierot, niin hyvä niin. Tämä menee taas vähän off topic, mutta pitää nyt kuitenkin sanomani; katsastin kaksi kertaa peräkkäisinä vuosina ja eri asemilla tuon kesäauton eikä kummallakaan kerralla inssi moittinut autoni niveliä, vaikka niitä ihan sorkkaraudan kanssa väänteli. Kun tänä kesänä laitoin sekä eteen, että taakse uretaanipuslat, oli suoranainen järkytys edessä. Toinen etutukivarren ja kallistuksenvakaajan yhdistävä kumi oli niin hapero, että se hajosi ihan käsivoimin kappaleiksi eikä toinenkaan ollut erityisen timmissä kunnossa. Tuolta voi vaikka käydä vilkaisemassa :shock: Takana apurungon isot puslat olivat ihan vastaavassa kunnossa, enkä viitsinyt edes aukoa niitä tukivarsien pultteja - haperot ne oli nekin. :lol:

Minulla on vähän usko mennyt noihin katsastajiin, vaikka heidän työtään onkin vain liikenneturvallisuudelle vaarallisten ajopelien seulominen joukosta.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja IC »

Ominaisuus. Yksilövika. Edellisessä Mondeossani ei koskettu jarruihin 2½ vuoden aikana ollenkaan. Ei täristänyt tms., hyvät olivat. Kilsoja mittarissa sentään myydessä toi allekirjoituksen lähes 290 tkm. Muijan Mondeossa, neljä vuotta uudempi ja puolet vähemmän ajettu, on nyt vaihdettu eteen ja taakse sekä levyt, että palat, nesteet ja on voideltu ja herkistelty. Välyksiä ei ole missään.

Eka satsi tarvikelevyjä eteen oli susi, vasta toinen satsi takuuseen pelitti ja poisti tärinät. Nyt on ajettu kolmisen kuukautta viimeisen ruuvauksen jälkeen ja taas ovat tärinät jarrutettaessa palaamassa. Välissä on sentään auto katsastettu ja alusta väännelty joka suunnalta, vaihdettu talvirenkaat aluvanteilla jne.

Katotaan taas parin viikon päästä huollossa, saako laittaa kolmannen kerran uudet levyt eteen, takuuseen tietenkin. Mielenkiinnolla odotan kommenttia.

Vai että vielä sisäänajoa... Tähän asti on jokaisen auton kohdalla pärjätty sillä, että jarrutellaan normaalisti liikennetilanteiden mukaan, vaikka olis palikat juuri vaihdettu. Pitäisi perheauto Mondeollekin tuon kelvata ? Ensimmäinen auto, jonka kanssa tarttee tommosia täristyksiä ihmetellä. Alkaa kyllästyttää.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Joskushan voi myös pyörännapa olla kiero, jolloin uusikin levy menee kieroksi jarrutettaessa. Ja yksi yleinen vaiva on myös se, että se pyörännapa pitäisi putsata ihan kiiltäväksi kaikesta irtopaskasta ja ruosteesta, ennenkuin siihen lätkästään uusi levy. Tossa omassa mondeossa oli jarrulevyt edessä ihan loppu, eivät täristäneet yhtään. Laitoin uudet orkkislevyt, ja koitin, että liukutapit toimii herkästi. Kuukauden päästä alkoi täristämään jarrutettaessa ja kirosin jo levyjä mielessäni, kunnes tärinä yhtäkkiä lakkas. Taas meni jonkun aikaa, ja alkoi täristämään jarrutettaessa. Otin liukutapit auki ja rasvasin ne kunnolla jarruvaseliinilla, sittemmin ei ole ollut ongelmia.
Kaikki konstit kannattaa kokeilla, eikä oo oikeesti iso vaiva purkaa sitä pyörää pois ja vähän ihmetellä sitä autoa. Kyllä se syy löytyy ihan varmasti, jotain on jumissa, kierossa tai liikaa välystä jos täristää, ei ne kuitenkaan oo uutena täristäneet.. :wink:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja IC »

^Näin täytyy nimenomaan tehdä, tsekata liukutapit/pyörännavat ja putsata paikat muutenkin. En mä ihan heti niele, ettei nykyään enää kunnollisia jarrulevyjä tehdä... Mulla on korjaamolla "vanhan kansan" asentajat, jotka nimenomaan tekevät nuo rasvaukset ja putsaukset huolella, sen takia ihmettelenkin. Tuli vaan mieleen, että onko Mondeo jotenkin herkempi tommosille hommille kuin moni muu merkki. Toisaalta, joka autossa on jotain säätämistä jarrujen kanssa ollut, joissain vaan enemmän. Se on vaan toi täristäminen jarruttaessa inhottava ilmiö, joka syö senkin vähän ajomukavuudesta, joka muuten olisi jäljellä. No, ei auta, ensi kevääseen asti ainakin ton Mondeon kanssa olisi jaksettava.
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Suosittelen mittakelloa jarrulevyjen asennuksiin (nk heittokello). Virhe joka tuntuu voi olla niin pieni ettei sitä silmämääräisessä tarkastelussa erota. Esim Volvoissa sallitut heitot ovat luokkaa 0,06 -0,07 mm ja kokeilemalla voi jopa levyjä eri asentoihin kokeillen löytää yllättäen toleranssiin mahtuvan heiton. Suurin osa näistä vipottavista levyistä on kyllä "kotikutoisia" kuten tuolla edellä todettiin. Meilläkin on kolme erimerkkistä autoa ja tarvikelevyt, mutta ei tärise eikä vipota :) . Ennen mittausta on sitten levy pantava "pultaten momenttiavaimella" että tulee todellisuutta vastaava tulos :? .
midget1
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Loka 2008 20:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja midget1 »

En ole paljon kommentoinut asiaa kun ei ole vielä kunnolla edennyt asiassa. En siis ole ennättänyt uusia levyjä vielä laittaa paikalleen. (syy ei ole ollut aikaa käydä varaosaliikkeessä sen auki ollessa)
Testannut olen kaikki etu jarrun osat (putsannut+tarkastellut+ rasvannut liukutapit yms.) ei vaikutusta. Tarkistanut helat,etunavat, puslat, kallistuksen vakaajat, radetangonpäät yms ei vaikutusta.

Takajarrut eliminoin kanssa (vaihdoin kaikki osat). Olihan ne jo aika paskassa kunnossa olevat levyt ja palat. Kuitenkin remontin jälkeen muu ei parantunut kun käsijarrun tuntuma. Takajarrut toimii siis edelleen hyvin. Siellä päässä ei siis ollut mitään vikaa.
Totesin tässä että otan tuon ÄÄBäyn käsittelyyn ja tilaan mittakellon tuntuu tarvitsevan sitä muutenkin niin sama investoida.
Varaosa liike ottaa etulevyt sitten takaisin kun olen vaihtanut / hakenut uudet takuuseen. Onneksi vielä on luottavaisia varaosa liikkeitä jossa kaikkea ei tarvitse vaihdella kuittien kanssa.

Ilmoittelen sitten kun olen ennättänyt ne etuset vaihtaa mikä oli loppu tulos tässä eppisodissa.
2x (ex) mondeo tdi-97
heikkiK

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Viesti Kirjoittaja heikkiK »

Mondeon jarrulevyt alkavat täristämään ja sähköttämään polkimellekin yleensä heti renkaan vaihdon jälkeen. Syynä on naurettava levyn kiinnitys (prikoilla), jotka "pettää" pyörää irrotettaessa. Tällöin levyn kiinnityspinnan taakse pääsee ruostetta tai muuta paskaa. Kun pyörä uudelleen kiinnitetään, paska jää levyn taakse puristuksiin ja levy jää kieroon. Melkeinpä ensimmäisissä jarrutuksissa tärinä ja sähkötys alkaa ja pitäisi heti putsata levyn tausta. Kuluneet levyt ja palat kannattaisi vaihtaa samalla kertaa. Viime keväänä töppäsin itse renkaanvaihtopuuhissa etulevyjen kanssa, mutta motonetin osilla ja huolellisella asennuksella homma korjaantui. Talvirenkaat vaihdatin hiljakkoin ja sähkötys polkimelle alkoi heti, mutta lievänä. Jarrudynamometri kertoi,että vasen takapyörä tärrää. Kun levyt ja palat takana näytti aika huonoilta, homma korjataan vasta keväällä ennen katsastusta.

hessuK
Vastaa Viestiin