Sivu 2/6

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 29 Elo 2011 20:27
Kirjoittaja Foordson
Ajattelin laittaa ainakin vakaajan ja alatukivarren puslat uretaanisina.

Kyselin tuota camber/caster säätöä sen takia kun auto puoltaa nimittäin oikealle, mutta juurikin oikeanpuolen alatukivarren pusla oli jotenkin muljahtanut sivullepäin kun vertasi toiseen. Katsotaan nyt miksikä tuo muuttuu, säädetään jos on tarvetta.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 29 Elo 2011 21:44
Kirjoittaja Aksu
Foordson kirjoitti:säädetään jos on tarvetta.
Mistäs meinasit säätää camber/caster kulmia ?

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 29 Elo 2011 21:56
Kirjoittaja Foordson
Aksu kirjoitti: Mistäs meinasit säätää camber/caster kulmia ?
Camberista en tiedä, mutta Sierra2.3-16v jo vastasi tuohon caster-säätöön.

edit: joku ihme härö korjattu.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 09:45
Kirjoittaja U.G.I
Sierra2.3-16v kirjoitti:No casteriahan saa säädettyä kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja tms.
camberin säätö vähän vaikeempaa, tarvis tehdä etupalkkiin uudet reiät ulommas, tai scorpion tukivartta käyttämällä, jolloin tarvii vissiin laittaa scorpion raidetangotkin että riittää säätövara aurauksessa. Uretaania kannattaa etupäässä ehdottomasti suosia, ne orkkis kumipuslat on ihan liian pehmeetä kamaa..

Siis TÄH?? casteriahan saa säädettyä kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja tms. ?? Selitäs vähän tarkemmin.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 10:28
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No kyllähän se caster säätyy, kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja, joka pakottaa tukivartta eteenpäin. Samanlailla kuin jos on säädettävä yläpää, tolppaa kallistetaan taaksepäin.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 17:00
Kirjoittaja U.G.I
Sierra2.3-16v kirjoitti:No kyllähän se caster säätyy, kun laittaa vakaajan ja tukivarren väliin prikkoja, joka pakottaa tukivartta eteenpäin. Samanlailla kuin jos on säädettävä yläpää, tolppaa kallistetaan taaksepäin.
Käys kurkkaa tonne sierran keulan alle ja fundeera vähän tota sun ideaa. Se ei taia ihan nui yksinkertasesti tapahtua se siirtymä mitä toi sun idea antaa ymmärtää. Ainakaan vakio tolopila vakio alatukivarsilla. Pitäs olla soikiat reiät alatukivarren sisäpääsä jos se nuilla rikka virityksilä halutaan siirtyyn.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 17:16
Kirjoittaja Foorrtti
Mitä meinaat että soikiat reiät? Kyllä se alatukivarsi kääntyilee pituussuuntaisesti ilman soikeita reikiäkin, muistan joskus kun unohdin vakaajan kiinnittää paikalleen ( :oops: ) ja ihmettelin miksi eturenkaat karkasi eteenpäin niin paljon että pyöräkotelon etuosa otti renkaaseen kiinni.. Kaikki säily ehjänä eikä mikään tukivarsi tai reikä vääntynyt tms..

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 17:28
Kirjoittaja Foordson
Käys kurkkaa tonne sierran keulan alle ja fundeera vähän tota sun ideaa. Se ei taia ihan nui yksinkertasesti tapahtua se siirtymä mitä toi sun idea antaa ymmärtää. Ainakaan vakio tolopila vakio alatukivarsilla. Pitäs olla soikiat reiät alatukivarren sisäpääsä jos se nuilla rikka virityksilä halutaan siirtyyn.
Eiköhän se oo tarpeeksi maannu siä sierran alla jotta tietää mitä puhuu :wink:
Mutta sulla on tainnut mennä camber ja caster-kulmat sekaasin. Miksi alatukivarren sisäpäässä pitäisi olla soikea reikä jos casteria säädettäisiin ?

Niin ja ettei kellekkään jäisi epäselväksi, niin tässä hieno kuvatus :D

Kuva

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 17:44
Kirjoittaja U.G.I
Foordson kirjoitti: Eiköhän se oo tarpeeksi maannu siä sierran alla jotta tietää mitä puhuu :wink:
Mutta sulla on tainnut mennä camber ja caster-kulmat sekaasin. Miksi alatukivarren sisäpäässä pitäisi olla soikea reikä jos casteria säädettäisiin ?
Sie et ole vissiin kovin hirviän paljoa tainnu maata sielä autan alla saatika perehtyny alusta säätöihin.:lol: Tos on sulle hyviä kuvia aiheesta ja selevityksiä vaikka ens alakuun https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 17:53
Kirjoittaja Foordson
Sä kun näytät tietävän, niin miksi alatukivarren sisäpäässä pitäisi olla soikea reikä jos säädetään casteria, eikä camberia ?

edit: Kuulostat aiva siltä K A R I:lta.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 18:14
Kirjoittaja emax
Caster on se kuinka paljo tolppa/olka-akseli on vinos sivultapäin katsottuna
KPI on se kuinka paljo tolppa/olka-akseli on vinos edestäpäin katsottuna.
Camber on se kuinka paljon pyörä on vinos.

Sierran kallistuksenvakaajan ja alatukivarren välisten puslien jommalle kummalle puolelle kun laittaa prikkoja niin caster kulma muuttuu siksi kun alapallonivel siirtyy etu- tai takapuskuria päin.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 18:23
Kirjoittaja -Saku-
Paljonko nuossa isoimmissa takapuslissa saa olla väljyyttä, en muista nimeä mikä pusla mutta tuo isoin kuitenki.. vääntelin sorkkaraudalla ja tuntuu aika löysältä molemmin puolin (noin sentti yläsuuntiin väljyyttä, myös sivuttain jonkun verran)???

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 18:29
Kirjoittaja Aksu
-Saku- kirjoitti:Paljonko nuossa isoimmissa takapuslissa saa olla väljyyttä, en muista nimeä mikä pusla mutta tuo isoin kuitenki.. vääntelin sorkkaraudalla ja tuntuu aika löysältä molemmin puolin (noin sentti yläsuuntiin väljyyttä, myös sivuttain jonkun verran)???
Uusi menee puristamalla paikalleen ja on tiukka paikollaan ollessaan. Eli ei siinä juurikaan väljää ole,sen mitä kumi antaa periksi.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 18:53
Kirjoittaja -Saku-
Aksu kirjoitti: Uusi menee puristamalla paikalleen ja on tiukka paikollaan ollessaan. Eli ei siinä juurikaan väljää ole,sen mitä kumi antaa periksi.
Joo niin tuntuis että ei saa olla mutta tuntui olevan peltoauto sierrassaki samallailla väljät mutta ei perä silti luikertele niin paljoo??

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 20:12
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
U.G.I kirjoitti: Käys kurkkaa tonne sierran keulan alle ja fundeera vähän tota sun ideaa. Se ei taia ihan nui yksinkertasesti tapahtua se siirtymä mitä toi sun idea antaa ymmärtää. Ainakaan vakio tolopila vakio alatukivarsilla. Pitäs olla soikiat reiät alatukivarren sisäpääsä jos se nuilla rikka virityksilä halutaan siirtyyn.
Kyllä ne puslat sen verran periksi antaa, eihän tässä puhuta mistään senttien siirrosta vakaajan kohdalla, vaan parista millistä...

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 30 Elo 2011 20:59
Kirjoittaja JyriN
Foordson kirjoitti:Ajattelin laittaa ainakin vakaajan ja alatukivarren puslat uretaanisina.

Kyselin tuota camber/caster säätöä sen takia kun auto puoltaa nimittäin oikealle, mutta juurikin oikeanpuolen alatukivarren pusla oli jotenkin muljahtanut sivullepäin kun vertasi toiseen. Katsotaan nyt miksikä tuo muuttuu, säädetään jos on tarvetta.
Ne etutukivarsien puslat menee ajan myötä niin rikki, että ne purkaa käsin, kun tukivarret on vihdoin pois auton alta. Periaatteessa uretaanipuslien takia ei mitään suurempia säätöoperaatioita joudu tekemään, mutta vanhojen puslien kuluman takia on varmaankin vähän joskus säädetty ja siksi rengaskulmat kannattaa tarkistaa auraus säätää. Muutahan ei vakiona voi säätää ilman kikkoja.

Tuolla prikkavirityksellä voi hieman vaikuttaa auton ajokäytökseen. Noissa kallistuksenvakaajissa on vähän vuosimallista riippuen pieniä 2-4mm pituuseroja keskenään. Vastaavaan pystyy juurikin helposti prikoilla, mutta kallistuksenvakaajan mutterille kannattaa jättää vähän kierrettä näkyviin, ettei se pääse itsekseen löystymään.

Caster kulmahan muuttuu camberiksi, kun rengas kääntyy, joten tuolla prikkavirityksellä saa aikaan:
  • - paremman ratin keskityksen
  • - lievästi enemmän vetelyä urissa
  • - jäykemmän ohjauksen
  • - paremman etupään pidon tiukoissa mutkissa

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 01 Syys 2011 15:23
Kirjoittaja Mikkovaan
emax kirjoitti: Sierran kallistuksenvakaajan ja alatukivarren välisten puslien jommalle kummalle puolelle kun laittaa prikkoja niin caster kulma muuttuu siksi kun alapallonivel siirtyy etu- tai takapuskuria päin.
Puslan takapuolelle prikkoja lisätessä caster muuttuu mutta etupuolelle ei.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 21 Syys 2011 19:19
Kirjoittaja -Saku-

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 21 Syys 2011 19:26
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Vaikee nähdä tosta heiluvalta videolta, mutta ylös-alas suunnassa ei ainakaan parane olla yhtään väljää. Kyllähän tuo aika liikkuvalta näyttää, eli ehtoopuolella alkaa olemaan.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 21 Syys 2011 19:31
Kirjoittaja -Saku-
Sierra2.3-16v kirjoitti:Vaikee nähdä tosta heiluvalta videolta, mutta ylös-alas suunnassa ei ainakaan parane olla yhtään väljää. Kyllähän tuo aika liikkuvalta näyttää, eli ehtoopuolella alkaa olemaan.
Joo siis ylä-ala suunnassa ei tuota välystö ole mutta tuntuu sivuttaisliike niin löysältä että vaikee uskoo sen olleen joskus jämäkkä :D no jos nyt sen meinaan vaihtaa niin onnistuuko iha kotikonstein vai pitääkö käyttää prässissä??

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 21 Syys 2011 20:33
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
se menee vaihtoon koko tukivarsi, ei voi vaihtaa pelkkää alapalloa. Äläkä osta halvinta tarviketta, italiaanot on ihan kuraa. Mutta tosiaan jos ei ylöspäin oo väljää niin ei nyt oo ihan hirveetä kiirettä vaihtaa vielä.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 23 Syys 2011 19:38
Kirjoittaja Foordson
Niin tosiaan, vaihdoin ne etupään puslat powerflexeihin ja puoltaminen katosi melkein kokonaan.
Kulmia en ole vielä säätänyt.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 24 Syys 2011 17:11
Kirjoittaja katiska
Itelläki ois tukivarsien puslien vaihto menossa. Mikä nuiden oikea nimi on ja mistä porukka hommannu nuita uretaani puslia? Kyseessä siis ne puslat jotka lähtee edessä tukivarresta 2 osassa pois. Toinen niistä oli itellä aivan riekaleina ja kun vanteesta otti kii ja heilutti ni välystä oli vaikka kuin paljon. Ja onkos se tanko nyt kallistuksenvakaaja joka nuista puslista menee läpi ja kiritään mutterilla. Vähän vaikeasti selitetty mut koittakaa ny joku ymmärtää :lol:

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 24 Syys 2011 17:31
Kirjoittaja Foordson
Rally Race myy ainakin.

Alatukivarren pusliahan nuo on. Ulompi pusla on se minkä läpi kallistuksenvakaaja tulee ja sisempi sitten toisessa päässä alatukivartta.

Ja jos tilaat samalla kallistuksenvakaajan puslat niin mittaa sen paksuus, facelift sierrassa on 28mm etuvakaaja, sama kuin cossussa.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 24 Syys 2011 17:38
Kirjoittaja katiska
Tuossa juuri motonetistä yritin katella ja vastaan sattu "Sierra Alatukivarsien keskihelasrj VAHVISTETTU 1/auto"

Onko tuo se puslasarja mitä tarvin? Ei nimittäi itellä mitään hajua mitä meinaavat tuolla keskihelalla