Sivu 5/6

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 10 Kesä 2012 16:20
Kirjoittaja Foordson
duckworth kirjoitti:Tein tuon aiemmin mainitun caster- muutoksen omaan Sierraan, ja nyt oon säätäny aurauskulmia, mutta tässä on nyt pieni ristiriitä. Siis itse olen säätänyt aurausta kääntämällä raidetangon päitä, ja lukitsemalla säädön itse raidetangossa olevalla mutterilla, mutta jossain sanotiin että säätö tehdäänkin itse raidetankoja pyörittelemällä :shock: Kumpi siis nyt on se turvallinen tapa??
Siis raidetankoa pyörittämällä sitä on tarkoitus säätää, mutteri vain löysälle. On huomattavastin tarkempaa ja nopeampaa tehdä se noin.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 10 Kesä 2012 16:24
Kirjoittaja duckworth
No jaa, oon jo tehny ton säädön "väärällä tavalla", mutta kaipa tässä tiellä pysytään :D

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 10 Kesä 2012 20:58
Kirjoittaja JyriN
duckworth kirjoitti:No jaa, oon jo tehny ton säädön "väärällä tavalla", mutta kaipa tässä tiellä pysytään :D
Niin, ei tuo käyttämäsi tapa vaarallinen ole. :) Helppouden lisäksi tangosta säätämällä säästää sitä pallonivelen kumisuojaa - se voi helposti vaurioitua, jos irroittessa joutuu jotain palloniveltyökalua paikoilleen asettelemaan.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 23 Heinä 2012 20:39
Kirjoittaja duckworth
Raportoidaan nyt tänne tuosta prikka-virityksen vaikutuksesta; ainakin tiukoissa kurveissa (asfaltilla) luisu irtoaa helposti ja vähällä kaasulla, mutta ennen kaikkea keula antaa hemmetin hyvän palutteen perä liikkeistä, eikä luisu ole sellaista Sierralle tyypillistä soutamista. Kaiken kaikkiaan todella HYVÄ ja HALPA KONSTI parantaa ajokäytöstä :wink: Tietysti iloa lisää ne uretaanipuslat, mutta ne ei sitten ookaan halvat :)

E: Niin ne kukkomäentielle jäänet raidat, ne ei oo mun renkaista... :lol:

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 16 Huhti 2013 13:15
Kirjoittaja choesos
montako puslaa sierran takapäähän menee? ja millainen työ on vaihtaa sinne ne? tuntuu väljältä perä.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 16 Huhti 2013 14:45
Kirjoittaja duckworth
Taakse menee apurungon isoja puslia kaksi ja tukirvarsiin yhteensä neljä, siis kaksi per tukivarsi.

Apurungon puslia ainakin pidetään kaikistä v*ttumaisimpina vaihtaa, mutta oikealla työjärjestelyllä ja sopivalla ulosvetotyökalulla ei ole paha homma edes ensikertalaiselle.

Itse ainakin pudotin koko apurungon alas, koska ne tukivarren pultit on vaikeita saada irti jos se on autossa kiinni/täysin ylhäällä. Itse apurungon pusla irtoaa "alaspäin", toisin sanoen käännät sen kelkan lattialla nurinpäin, ja esim. M12 kierretanko puslan holkin läpi ja mutterin sekä prikka jo sinne toiseen päähän, jonka jälkeen hitsaat vaikka jonkinlaisen haarukan, minkä päät tulee kelkkaa vasten lähelle puslan reunoja, sitten vaan kirit tankoa kädessä pitämästäsi päästä mutterilla niin kauan että pusla irtoaa. Uuden asennus samoin, mutta toiselta puolen :wink:

E: http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... plica5.htm
(stooria kyseisestä hommasta 4 vuoden takaa...)

E2: http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... n_pien.jpg
(kuva itse vetimestä, jos stoori tuntuu liian pitkältä)

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 27 Elo 2013 21:35
Kirjoittaja Juuge
Nyt tarvitaan vähän jelppiä noiden takakelkan isojen puslien kanssa. Autohan on 2 litranen dohc. Tuossa kelkassa joka auton alla oli on kartionmalliset paikat noille puslille. Rally Racelta tilattiin tähän kelkkaan sopivat puslat jotka näyttää tältä: http://www.powerflex.co.uk/road-series/ ... /1005.html
Nuo kuitenkin vaikuttaa siltä etteivät mitenkään istu tuohon kelkkaan, puslahan ei mene kahteen osaan.
Mopon karattua lapasesta tuli hankittua 2wd cossun taka-akseli. Kelkka kuitenkin ilmeisesti joku vahvistettu versio ja scorpiosta peräisin. Tässä kelkassa puslan paikka on lieriön mallinen ja tuntuu että pusla sopii jopa paremmin tähän malliin.

Kysymys siis kuuluukin, kumpaan kelkkaan nämä puslat ovat vai pitäisikö sopia molempiin? Powerflexkään ei tarjoa kuin yhtä puslaa, riippumatta oliko auto cosworth tai ei, scorpio tai sierra.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 31 Elo 2013 10:22
Kirjoittaja Foordson
Tiedoksi niille joiden on tarkoitus korjata sierran takapään aurausta prikoilla.
2mm prikka muuttaa aurausta ~13mm

Pieni kaava jonka mukaan on hieman helpompi valita oikean paksuinen prikka.

Prikan vahvuus / muutos aurauksessa
2mm = 13mm
1mm = 6,5mm
0,5mm = 3,25mm
0,3mm = ~2mm
0,1mm = 0,65mm

Tarkastettu Hunterin nelipyöräsuuntaus koneella.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 31 Elo 2013 11:31
Kirjoittaja Aksu
Foordson kirjoitti:Tiedoksi niille joiden on tarkoitus korjata sierran takapään aurausta prikoilla.
2mm prikka muuttaa aurausta ~13mm

Pieni kaava jonka mukaan on hieman helpompi valita oikean paksuinen prikka.

Prikan vahvuus / muutos aurauksessa
2mm = 13mm
1mm = 6,5mm
0,5mm = 3,25mm
0,3mm = ~2mm
0,1mm = 0,65mm

Tarkastettu Hunterin nelipyöräsuuntaus koneella.
Mihinkäs paikkaan prikat sijoitettuna ?
13mm kuulostaa jo aika hurjalle muutokselle 8)

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 31 Elo 2013 11:34
Kirjoittaja Foordson
Jarrukilven taakse. Rumpu jarrut kyseessä.
Löin siis prikat paikoilleen sen kummemmin ihmettelemättä, en edes miettinyt miten paljon se muuttaakaan aurausta.

Metrin matkallahan se moninkertaistuu.

Mun tapauksessa olisi pitänyt laittaa molemminpuolin 0,3mm prikat. Vasemmalle etupuolelle ja oikealle takapuolelle.
Kokonaisauraus olisi ollut noin 4mm.

Mitään tutkimustyötä ei ollut tarkoitus tehdä, mutta kun mentiin jalat edellä puuhun, niin samapa tuo.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 01 Syys 2013 11:50
Kirjoittaja duckworth
Nyt en ihan ymmärtänyt.. Laitoitko ne prikat siis laakerpukin ylimpien vai etummaisten alle? Kun sain sellaisen kuvan että laitoit prikat ristikkäisten pulttien alle :roll: Camberiahan näissä on korjattu iät ajat tuolla prikkapatentilla kyllä.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 01 Syys 2013 13:23
Kirjoittaja Foordson
duckworth kirjoitti:Nyt en ihan ymmärtänyt.. Laitoitko ne prikat siis laakerpukin ylimpien vai etummaisten alle? Kun sain sellaisen kuvan että laitoit prikat ristikkäisten pulttien alle :roll: Camberiahan näissä on korjattu iät ajat tuolla prikkapatentilla kyllä.
En korjannut camberia vaan aurausta. Prikat laitetaan etu tai takapuolelle, riippuen halutaanko lisää aurausta vai haritusta.
Tuokin on normi korkeudella joten cambereissa ei ole sanomista, mutta aurauksessa/harituksessa on.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 22 Loka 2013 23:07
Kirjoittaja Juuge
Juuge kirjoitti:Nyt tarvitaan vähän jelppiä noiden takakelkan isojen puslien kanssa. Autohan on 2 litranen dohc. Tuossa kelkassa joka auton alla oli on kartionmalliset paikat noille puslille. Rally Racelta tilattiin tähän kelkkaan sopivat puslat jotka näyttää tältä: http://www.powerflex.co.uk/road-series/ ... /1005.html
Nuo kuitenkin vaikuttaa siltä etteivät mitenkään istu tuohon kelkkaan, puslahan ei mene kahteen osaan.
Mopon karattua lapasesta tuli hankittua 2wd cossun taka-akseli. Kelkka kuitenkin ilmeisesti joku vahvistettu versio ja scorpiosta peräisin. Tässä kelkassa puslan paikka on lieriön mallinen ja tuntuu että pusla sopii jopa paremmin tähän malliin.

Kysymys siis kuuluukin, kumpaan kelkkaan nämä puslat ovat vai pitäisikö sopia molempiin? Powerflexkään ei tarjoa kuin yhtä puslaa, riippumatta oliko auto cosworth tai ei, scorpio tai sierra.
Ei tästä ole täällä kenelläkään tietoa? Tästä vielä kuva puslasta ja cossun takakelkasta johon pitäisi sopiva pusla saada.
Kuva
Kuva

Lisätään vielä kysymys noista takakelkan kiinnityspulteista, eli mikä koko ja pituus?

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 23 Loka 2013 13:14
Kirjoittaja Aksu
Saiskos tuosta apurungosta kokonaisen kuvan. Tulee mieleen että tuo olis uudemman scorpion cossun. Näyttää tuo kuppi-osa joko itse tehdylle tai sitten uudemmissa on erillainen kuin sierroissa.
Mutta tuohon kuppiin se pitää puristaa vaan paikoilleen niinkuin alkuperäinenkin on. Ei ole tarkoituskaan että olisi 2 osainen. Ei mene paikoilleen ihan pelkällä lihas voimilla :mrgreen:

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 23 Loka 2013 21:30
Kirjoittaja Juuge
Juuge kirjoitti: Ei tästä ole täällä kenelläkään tietoa? Tästä vielä kuva puslasta ja cossun takakelkasta johon pitäisi sopiva pusla saada.
KUVA
KUVA

Lisätään vielä kysymys noista takakelkan kiinnityspulteista, eli mikä koko ja pituus?
Sain kiinni asiasta tietävän henkilön ja varmistui että palkki on scorpiosta lähtöisin, joku vahvistettu malli. Ja nuo puslat on sierran puslat, jotka sopii jokaiseen sierraan moottorista tai mallista riippumatta. Kuvan puslat siis näin ollen myynnissä. Edelleen jäi tuo pultin pituus askarruttamaan...

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 08 Joulu 2013 19:10
Kirjoittaja duckworth
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Sierra-S ... 5ae4721185

Nyt kaipailen oikeaa tietoa.. Ovatko nuo linkissä olevat puslat sitä "race"- kovuutta? Ovat kuitenkin punaisia vai kertooko tuo väri mitään??
Suomessa ainakin huomattavasti kalliimpia..

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 04 Tammi 2014 17:57
Kirjoittaja Juuge
Juuge kirjoitti: Sain kiinni asiasta tietävän henkilön ja varmistui että palkki on scorpiosta lähtöisin, joku vahvistettu malli. Ja nuo puslat on sierran puslat, jotka sopii jokaiseen sierraan moottorista tai mallista riippumatta. Kuvan puslat siis näin ollen myynnissä. Edelleen jäi tuo pultin pituus askarruttamaan...
Tästäkin ongelmasta päästy yli. Rally Racelta tuli mittatilauksena sopivat uretaani puslat tuohon scorpparin vahvistettuun palkkiin 8) Palkkikin nostettu jo perän ja kartaanin kanssa paikalleen, jotain näkyvää siis saatu aikaan :D

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 20 Tammi 2014 21:34
Kirjoittaja Foordson
duckworth kirjoitti:http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Sierra-S ... 5ae4721185

Nyt kaipailen oikeaa tietoa.. Ovatko nuo linkissä olevat puslat sitä "race"- kovuutta? Ovat kuitenkin punaisia vai kertooko tuo väri mitään??
Suomessa ainakin huomattavasti kalliimpia..
Ehkä tulee hieman myöhään, mutta monet on haukkuneet juurikin näitä floflexin puslia verrattuna powerflexiin, eivät siis ole samoja puslia vaikka samasta materiaalista onkin vahvistettu.
Eihän nuo maksa kuin rapiat 90e suomesta powerflexinä etupäähän. Halvalle hinnalle on yleensä jokin syy, mutta tee kuten ikinä haluat.

En muuten löytänyt mitään mainintaa edes valmistajan sivuilta koskien noiden värien merkityksestä kovuuteen.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 20 Tammi 2014 21:47
Kirjoittaja duckworth
Foordson kirjoitti: Ehkä tulee hieman myöhään, mutta monet on haukkuneet juurikin näitä floflexin puslia verrattuna powerflexiin, eivät siis ole samoja puslia vaikka samasta materiaalista onkin vahvistettu.
Eihän nuo maksa kuin rapiat 90e suomesta powerflexinä etupäähän. Halvalle hinnalle on yleensä jokin syy, mutta tee kuten ikinä haluat.

En muuten löytänyt mitään mainintaa edes valmistajan sivuilta koskien noiden värien merkityksestä kovuuteen.
Siis mulla on urepuslat edessä joka kohdassa, mutta sillä pohdin tuota kun luulin noiden tosiaan olevan race- kovuutta, vaan eihän ne olekaan.. Selvitin/tutkin asiaa ja kovuus noissa se 80, eli samaa kun meidän keltaset.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 20 Tammi 2014 22:12
Kirjoittaja Foordson
duckworth kirjoitti: Siis mulla on urepuslat edessä joka kohdassa, mutta sillä pohdin tuota kun luulin noiden tosiaan olevan race- kovuutta, vaan eihän ne olekaan.. Selvitin/tutkin asiaa ja kovuus noissa se 80, eli samaa kun meidän keltaset.
Onko sulla punaiset powerflexit edessä ? Mitä on takana ?
Onko nuo millaiset verrattuna alkuperäisiin ?

Edessä itselläni on keltaiset ja takana toistaiseksi alkuperäiset. Taakse, ehkä, jos jaksan, vaihdan punaiset + isot puslat alkuperäiset.
Nuo taka puslat siis löytyy jo. Rally racen hemmo suositteli noita punaisia taakse, joten otin ne.
En tiedä millainen paska tuostakin vielä tulee tuolla combolla, mutta näillä mennään :roll:

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 20 Tammi 2014 22:33
Kirjoittaja duckworth
Foordson kirjoitti: Onko sulla punaiset powerflexit edessä ? Mitä on takana ?
Onko nuo millaiset verrattuna alkuperäisiin ?

Edessä itselläni on keltaiset ja takana toistaiseksi alkuperäiset. Taakse, ehkä, jos jaksan, vaihdan punaiset + isot puslat alkuperäiset.
Nuo taka puslat siis löytyy jo. Rally racen hemmo suositteli noita punaisia taakse, joten otin ne.
En tiedä millainen läjä tuostakin vielä tulee tuolla combolla, mutta näillä mennään :roll:
Nykyinen kokoopano edessä on TÄMÄ. Ihan pätevä yhdistelmä kadulla. Ei tule hitaalla ohjauksella järetön kiire kun perä lähtee sadepäivänä alta.

Ja takana isot puslat on uudet alkuperäiset, ja tukivarsissa ilmeisesti uniballit.

Punaisista mulla ei ole siis vielä kokemusta, ja suunnittelenkin niitä nykyään tuohon toisen pihalla odottavaan sämpylään. Ratalelua aie rakentaa siitä :twisted:

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 20 Tammi 2014 22:50
Kirjoittaja Foordson
duckworth kirjoitti: Nykyinen kokoopano edessä on TÄMÄ. Ihan pätevä yhdistelmä kadulla. Ei tule hitaalla ohjauksella järetön kiire kun perä lähtee sadepäivänä alta.

Ja takana isot puslat on uudet alkuperäiset, ja tukivarsissa ilmeisesti uniballit.

Punaisista mulla ei ole siis vielä kokemusta, ja suunnittelenkin niitä nykyään tuohon toisen pihalla odottavaan sämpylään. Ratalelua aie rakentaa siitä :twisted:
Koitetaan siis tuota comboa.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 21 Tammi 2014 10:59
Kirjoittaja late991
Joulun alla tilailin rally racesta sierraan uretaani puslat eteen niin ne olivat mustat, mitähän kovuutta nuo nyt sitten ovat? muutenkaan ei laatu säväyttänyt kun tukivarsien uloimmat puslat oli yli 4mm paksummat kun tukivarressa oleva reikä, joutu niitä sorvaileemaan että paikalleen menivät.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 17 Syys 2022 09:06
Kirjoittaja msippala
Nostetaas vanhaa ketjua. Poika osti ensiautoksi 1989 3d Sierran. 1.6 ohc kaasarikone ja 5-v laatikolla.
Auto oli poistettu liikenteestä 2011 ja kaasari-, takajarru- ja venttiliensäätöjumpalla leimattiin n. kk sitten.

Auto oli ihan hirveä ajaa, suoraan ei päässyt ollenkaan ja uusillakin renkailla tärisi ja veteli mihin sattuu. Hidastetöyssyt oli hauskimmat kun ei tiennyt mihin suuntaan lähtee.

Eilen vaihdettiin eteen kaikki puslat polyuretaanipusliin. Ei uskos että on sama auto... Kaikki oireet katos saman tein. Ei menny satanen hukkaan.

Re: Sierran puslat.

Lähetetty: 18 Syys 2022 18:10
Kirjoittaja Tessu200
Huomattu on että eivät ole oikein hyviä ajaa mutkasella tiellä jos alusta liika löysä,näillä mun nopeuksilla ei tosin ole ongelmia mut kovemmissa nopeuksissa se kostautuis!