Viallisen istuimen korkeussäädön korjausta
Ford Mondeo Mk2 ( Rakennusvuosi1997 - 2000 )
Ford Mondeo Mk3 ( Rakennusvuosi 2000 - 2007 )
Ford Mondeon sähköisen istuimen korkeussäätö pettää usein. Syy on erittäin todennäköisesti
moottorin sisään rakennetussa sisäisessä muovihammaspyörässä, joiden hampaita ovat usein kuluneita tai jopa murtuneita.
Täällä on tarjolla messinkihammaspyörä, joka on identtinen alkuperäisen muovihammaspyörän kanssa. Hampaat eivät kuitenkaan voi - johtuen raaka-aineen hyvistä ominaisuuksista - noin vain katkea tai kulua. Tuote on Saksassa valmistettu ja laatu on erittäin hyvä.
Hammasradan käyttöääni on raaka-aineesta johtuen vain minimaalisesti suurempi.
Kuten tiedetään, FORD tarjoaa ikävä kyllä vain koko yksikön, joka koostuu moottorista, vaihteistosta ja akselista, sen hinta on yli 250€.
Jos kykene viilan avulla poistamaan muovihammasradan alapuolella oleva kierre tai vääntämään sen pois paikaltaan, porattava reiän ja yhdistämään molemmat osat, on tarjolla täten mielenkiintoinen vaihtoehto täydelliseen FORD -yksikköön.
Hammasradan ja jousipinnin lisäksi toimitetaan tietysti myös kuvatut käyttöohjeet.
Sähköpostiosoite / Tiedot :
boobler2@freenet.de
Ford Mondeon istuimen korkeussäädön korjausohjeet
Messinkihammasradan asennus korvauksena viallisesta sarjatuotannon muovihammasradasta
Ei saa käyttää akkuporakone! On olemassa vaara, että ilmatyyny laukaisee!
(Kuva 1) Istuimen ohjauskiskot on irrotettava ensin.
(Kuva 2) Samoin on irrotettava sähköliitokset istuimen alle.
(Kuva 3) Istuin on poistettava varovaisesti ajoneuvosta ja asetettava nurinpäin, jotta on vapaa pääsy istuimen moottoriin. Tässä kuvassa on nähtävissä käännetty istuin sekä moottorin akseli-yksikön sijainnin!
(Kuva 4 ) Tämä on poistettu moottorin akseliyksikkö. Akseli voi myös olla, riippuen rakennusvuosista,
lyhyempi tai pitempi, hammaspyörä kuitenkin on aina sama.
(Kuva 5) On irrotettava 3 pulttia, jotta vaihteiston kansi voidaan avata varovaisesti. On mahdollista, että pienet osat putoavat tässä yhteydessä ulos, joita myöhemmin vielä tarvitaan.
(Kuva 6) Kuvassa oleva muovihammaspyörä on viallinen ja se korvataan messinkihammaspyörällä.
(Kuva 7) Vanha muovihammaspyörä poistetaan joko viilaamalla, raastamalla tai nipistämällä pois pihdin avulla. Myös kulmahiomakoneesta voi olla apua, mutta yksinkertaisempi tapa on hiomakone. Sen avulle voitte myös suoraan poistaa vanha, muovihammaspyörän alle olevan kierteen. Vanha kierre voidaan viilata pois myös käsin, tai se poistetaan sorvin avulla.
(Kuva 8) Poishiottavan eli viilattavan materiaalin mitat on oltava suurin piirtein samat.
(Kuva 9) Seuraavaksi siirretään prikan taas takaisin akselille (vihreä nuoli alemmassa kuvassa). Nyt työnnetään uusi messinkihammaspyörän akselin poishiotun alueen loppuun saakka. Tarkistakaa uuden hammaspyörän aseman ja pyörimissuunnan (keltaiset nuolet näyttävät vain olemassa olevan asteikon yhdellä sivulla)
(Kuva 10) Nyt porataan hammaspyörän ja akselin läpi reiän 2,5 mm poralla (sininen piste ylemmässä kuvassa), jotta normitettu jousihylsy voidaan upottaa täysin (!) ja hammaspyörä ei voi enää liikkua. (Tässä kuvassa hammaspyörä on jo kiinteästi yhdistetty akseliin jousihylsyn avulla).
(Kuva 11) Tässä kuvassa ovat näkyvissä kaikki osat, joita asennuksen yhteydessä tarvitaan.
(Kuva 12) Näin uudelleen asennettu hammaspyörä on nyt istuttava moottorin vaihteistoon. Hammaspyörä on voideltava vielä vähän vaihteistorasvalla, vanhan muovihammaspyörän jäämiä poistetaan kotelosta (tämä on erittäin tärkeää!), sen jälkeen suljetaan kansi ja ruuvataan sen kiinni. (Metallilevy ei saa unohtaa, punainen nuoli!).
Moottorin asennetaan sen jälkeen takaisin istuimen alle ja kytketään pistokkeeseen.
Siinä on kaikki!!