Sivu 1/5

Turbo

Lähetetty: 15 Heinä 2005 01:44
Kirjoittaja SierraRacing
Mu on yks Sierra 2.0 OHC EFI 4-pisteinen ruisku ja mä aion laita turbo siihen! Kuin korkea mä voin pistä se paine että kone pysy kasaan? Ja se on vakiokone!

Lähetetty: 15 Heinä 2005 07:52
Kirjoittaja Juutas
Voithan sä laittaa 2baaria mutta takuu 2h. 0,3bar ja remmiahdin. Lähtee alhaalta!

Lähetetty: 15 Heinä 2005 07:58
Kirjoittaja TeRoK
En oo noitten turbojen kanssa pelannu joten ihan musta tuntuu tietoa tulee, mutta vakiohan se ei voi olla kun joudut kuitenkin rakentelemaan sitä: puristukset alas, tiivisteet ahtoja kestäviin ja mitä lie muuta niin riippuu aika paljon mitä siihen teet, mutta ei varmaan 0.5bar:n yli kannata mennä jos ei meinaa mottia sen enempää vahvistella.

Re: Turbo

Lähetetty: 15 Heinä 2005 09:33
Kirjoittaja turbiiniriesa
SierraRacing kirjoitti:Mu on yks Sierra 2.0 OHC EFI 4-pisteinen ruisku ja mä aion laita turbo siihen! Kuin korkea mä voin pistä se paine että kone pysy kasaan? Ja se on vakiokone!
jos et tiedä koneen kuntoa ja et meinaa mitään muutoksia/vahvistuksia tehä turbottamiseksi niin en suosittele laittaan ollenkaan,mut jos nyt pakko ahdin saada niin kyllä toi juutaksen mainitsema 0.3bar on max.JA KUUNTELE NAKUTTAAKO KONE>JOS NIIN HELLITÄ KAASUJALKAA.

Lähetetty: 15 Heinä 2005 17:35
Kirjoittaja ZyaS
onhan näitä korkea puristuksisia(vakio puristukset tai 1.6kansi) muutama tullu esiin.. jonkun aikaa kestää ihan kivasti mutta sitten sulaa mäntä tai jotain vastaavaa Harjun sami varmaan voi kertoa lisää? :(

sitten ku osaa rakentaa kestäviä(pitkä ikäsen) ja "tehokkaita" vapari koneita nii voi siirtyä turbo vehkeitä rakentamaan :wink: ja jos ei taidot riitä niin kaupasta saa valmiita vakio turbo autoja.. 8)

Lähetetty: 15 Heinä 2005 18:07
Kirjoittaja s.o.h.c
ZyaS kirjoitti: sitten ku osaa rakentaa kestäviä(pitkä ikäsen) ja "tehokkaita" vapari koneita nii voi siirtyä turbo vehkeitä rakentamaan :wink: ja jos ei taidot riitä niin kaupasta saa valmiita vakio turbo autoja.. 8)
Turbolla kuitenkin paljon helpompi nostaa tehoja kuin vaparin viritys. Ja vaparia kun ruetaan virittämään se ei ole enää bolt-on hommaa. En sano etteikö turbo koneissa joudu tekemään jos jonkunlaista mutta vaparista ei tehoja saa ulos kuin kunnon muutoksilla (kansi,venat,bensansyöttä,puristukset,putkisto jne jne) ja se maksaa ja paljon 8)

Silti minä olen vaparin kannalla. Virittely paljon haastavampaa kuin turbo koneet :)

Lähetetty: 15 Heinä 2005 18:10
Kirjoittaja Bootsi
n.0.5 bar,
korkeammat bensanpaineet ja sytytyksen muokkausta. :wink:

Lähetetty: 15 Heinä 2005 19:57
Kirjoittaja turbiiniriesa
lainaus:
"Turbolla kuitenkin paljon helpompi nostaa tehoja kuin vaparin viritys. Ja vaparia kun ruetaan virittämään se ei ole enää bolt-on hommaa. En sano etteikö turbo koneissa joudu tekemään jos jonkunlaista mutta vaparista ei tehoja saa ulos kuin kunnon muutoksilla (kansi,venat,bensansyöttä,puristukset,putkisto jne jne) ja se maksaa ja paljon 8
Silti minä olen vaparin kannalla. Virittely paljon haastavampaa kuin turbo koneet :)[/quote]"


ei se helppoo oo turbollakaan,jos haluaa PALJON tehoa eli samat kikkailut tehtävä silloin turboautoonki ku vapariin.ainoo et puristukset jonkin verran pienemmät mut muuten kaikkin kannen avarrukset jne.kuten vaparissakin ja siihen lisäksi täytyy ruveta miettiin tosissaan millä se pysyis nipussa.

Lähetetty: 15 Heinä 2005 20:20
Kirjoittaja evolution
jos et meinaa puristuksia laskea niin toi 0.5bar on varmaan liikaa.

tai ainakin jos meinaa koittaa täytyy saada sinne koneeseen lykättyä aika reilusti bensaa lisää, jota toi vakio ruisku ei pysty tekemään. tämä tarkoittaa sitä että joudut kikkailemaan kaikenlaisilla painekytkimillä joilla saat ohjattua lisä suuttimia.

omassani oli noi vakiot is:n suuttimet hetken ja säädettävä boksi joilla huomasin että kakku loppuu kesken 4500rpm kohdalla kun ahtoja on 0.5-0.6bar

Lähetetty: 15 Heinä 2005 20:37
Kirjoittaja turbiiniriesa
oon samaa mieltä,et 0,5 bar on liikaa jos ei mitään meinaa tehdä muutaku laittaa ahtimen orkkiskoneeseen>ei oo pitkäikänen.tai jos oikein hissukseen ajelee niin sit,mutta ku tietää miksi se ahdin sinne laitetaan,niin ei tule kestään.
tää nyt on vaan mun mielipide :roll: saahan sitä tietysti kokeilla :wink:

Lähetetty: 15 Heinä 2005 21:00
Kirjoittaja s.o.h.c
turbiiniriesa kirjoitti:lainaus:
"Turbolla kuitenkin paljon helpompi nostaa tehoja kuin vaparin viritys. Ja vaparia kun ruetaan virittämään se ei ole enää bolt-on hommaa. En sano etteikö turbo koneissa joudu tekemään jos jonkunlaista mutta vaparista ei tehoja saa ulos kuin kunnon muutoksilla (kansi,venat,bensansyöttä,puristukset,putkisto jne jne) ja se maksaa ja paljon 8
Silti minä olen vaparin kannalla. Virittely paljon haastavampaa kuin turbo koneet :)
"


ei se helppoo oo turbollakaan,jos haluaa PALJON tehoa eli samat kikkailut tehtävä silloin turboautoonki ku vapariin.ainoo et puristukset jonkin verran pienemmät mut muuten kaikkin kannen avarrukset jne.kuten vaparissakin ja siihen lisäksi täytyy ruveta miettiin tosissaan millä se pysyis nipussa.[/quote]

no joo.. tarkoitin tuolla nyt jotain n.200hv konetta jonka vielä pystyy vaparina jotenkin puristamaan. Turbolla toi 200hv ei ole temppu eikä mikään, mutta koittakaapa vaparilla sama 8)

Lähetetty: 15 Heinä 2005 21:14
Kirjoittaja evolution
oma mielipide tähän väliin ei sitte herneitä nenään :lol:

mun mielestä se vakio koneesta turbolla kiskastu 200hv on vaikeempi saada pysymään nipussa mitä vaparista otettu 200hv

omani oli tossa vielä viime kesänä vapari is-ruisku, tehoista en tiedä kun ei ollu mitattu mutta pers tuntumalla riittävästi ja kierrokset ei juuri alle 4000rpm käyny ja hyvin pysy nipussa.

mitä nyt on turbolla kasastusta varten 122kw otettu niin tuntuu että saa olla koko ajan parsimassa jotain paikkaa jos ei öljyt tuu jostain stefasta pihalle niin sitte tirsuu vesi ulos ja ne lämmöt...

ja toi tän hetkinen kone on tehty rahalla ja rakkaudella :lol:

Lähetetty: 15 Heinä 2005 22:29
Kirjoittaja s.o.h.c
evolution kirjoitti: mun mielestä se vakio koneesta turbolla kiskastu 200hv on vaikeempi saada pysymään nipussa mitä vaparista otettu 200hv
Tuokin riippuu niin paljon lähtökohdista. Jos kone on jo valmiiksi sohlo niin eihän se kestä tehojen nostoa yhtään oli sitte turbo tai vapari.

Lähetetty: 16 Heinä 2005 00:36
Kirjoittaja turbiiniriesa
niin kaiki riippuu siitä missä kunnossa se kone on viritysvaiheessa...mut useimmin se tahtoo olla siinä vaiheesssa ku se auto on ostettu ja eihän se useinkaan silloin oo virikunnossa.ja jos kunnostettu niin silti pitäs peruasiat käydä läpi ennekuin ruvetaan hakeen lisää polleja.tää asia usein unohtuu,otetaan kaikki mitä irti saadaan ja sit ihmetellään miks laukes...

vaan mietittäs onko kestossa mahdolisuuksia niihin haettuihin tehoihin,vai tarvisko miettiä rakentaa konetta kestävämmäksi.

Lähetetty: 16 Heinä 2005 01:14
Kirjoittaja Janska
Jaa-a..En lähtis vakio mäntien kans ahtamaan...ei oo pitkä aikanen kone...Omassa escossa oli vakio 1.8 zetec männät ja niin vaan antautu männänrenkaiden välit ja renkaat jumissa....Eikä noi valumännät oo tarkotettu kestämään ahtamista muutenkaan...

Lähetetty: 16 Heinä 2005 02:07
Kirjoittaja Jaakko85
Janska kirjoitti:Jaa-a..En lähtis vakio mäntien kans ahtamaan...ei oo pitkä aikanen kone...Omassa escossa oli vakio 1.8 zetec männät ja niin vaan antautu männänrenkaiden välit ja renkaat jumissa....Eikä noi valumännät oo tarkotettu kestämään ahtamista muutenkaan...
nojoo niinnoniin. ainaki is mäntä/kanki yhistelmällä (mäntiä sorvattu) kestänyt monella ihan hyvin. tietysti kohtuus pitää olla niissä paineissa.

Lähetetty: 11 Loka 2005 00:09
Kirjoittaja Eemeli
Jaakko85 kirjoitti: nojoo niinnoniin. ainaki is mäntä/kanki yhistelmällä (mäntiä sorvattu) kestänyt monella ihan hyvin. tietysti kohtuus pitää olla niissä paineissa.
Noniin laitanpa tähän ku en omaa topiccia viitsi. niin... näistä männistä. Mul olis rakenteilla tuohon mykyseen jäärata leikkikaluun(mk2 esco) sellainen vähän äläpä hätäile turbo motti.

Kokemuksia paljoko noi vakio männät kestää ahtaa?(ja se kone tulee luultavasti olemaan todellisessa rasituksessa) ...olis tulossa 3mm syvät mukit vakio mäntiin, eli tulevat näyttämään aika lailla Cossun mukeilta. (ja se tavara riittää siinä laessa siihen, +10mm tavaraa)

Ja toinen homma... Kokeillaan myt ensi ainaki IS ruiskuilla (toki B-paineen säädin vaihtaa turbo malliseksi) ... niin että mitkähän suuttimet siihen kannattaisi laittaa. Lisä rikastuksia en ala värkkää koska bensa taloutta ei haeta ja rauhallista ajoa ei sillä "peltoautolla" tunneta, joten olis helpompi jos laittais vain isommat suuttimet?

Lähetetty: 11 Loka 2005 09:48
Kirjoittaja Jaakko85
Eemeli kirjoitti: Noniin laitanpa tähän ku en omaa topiccia viitsi. niin... näistä männistä. Mul olis rakenteilla tuohon mykyseen jäärata leikkikaluun(mk2 esco) sellainen vähän äläpä hätäile turbo motti.

Kokemuksia paljoko noi vakio männät kestää ahtaa?(ja se kone tulee luultavasti olemaan todellisessa rasituksessa) ...olis tulossa 3mm syvät mukit vakio mäntiin, eli tulevat näyttämään aika lailla Cossun mukeilta. (ja se tavara riittää siinä laessa siihen, +10mm tavaraa)

Ja toinen homma... Kokeillaan myt ensi ainaki IS ruiskuilla (toki B-paineen säädin vaihtaa turbo malliseksi) ... niin että mitkähän suuttimet siihen kannattaisi laittaa. Lisä rikastuksia en ala värkkää koska bensa taloutta ei haeta ja rauhallista ajoa ei sillä "peltoautolla" tunneta, joten olis helpompi jos laittais vain isommat suuttimet?
Niin jos isoista päästöistä ja paskasta tyhjäkäynnist'ä--- ei oo haittaa. tiedä miten se sitten toimii kuitenkaan..

Lähetetty: 11 Loka 2005 11:04
Kirjoittaja turbiiniriesa
varmaan jotkut 250cc luokkaa suuttimet vois tollai mennä,ku ei väliä alakierroksista(voi käydä vähä vaikeesti ku saa liikaa).ite kokeilin 390cc suuttimia ja tosiaan ei toimi.sammuu tyhjäkäynnillä ku saa reilusti liikaa.isommilla kierroksilla kyllä kävi ja kukku.ahtoja oli 1,4bar.

Lähetetty: 11 Loka 2005 12:48
Kirjoittaja Jaakko85
turbiiniriesa kirjoitti:varmaan jotkut 250cc luokkaa suuttimet vois tollai mennä,ku ei väliä alakierroksista(voi käydä vähä vaikeesti ku saa liikaa).ite kokeilin 390cc suuttimia ja tosiaan ei toimi.sammuu tyhjäkäynnillä ku saa reilusti liikaa.isommilla kierroksilla kyllä kävi ja kukku.ahtoja oli 1,4bar.
voisihan siihen viritellä 8suuttimen systeemin, muttakun sytkäkin on ongelmallinen.. :roll:

Lähetetty: 11 Loka 2005 13:02
Kirjoittaja turbiiniriesa
jos tarkoitit et boxi ohjaa 8:aa suutinta niin muistaakseni jostain lueskelin,et boxissa jotkut komponentit ei kestäs kauaa(ainakaan ilman muutosta),mut itellä ei tosta sen enempää tietoa.melkeen jos sillä vaivaa sit lisäsuuttimen ja kun ymmärsin et ei haluu edes lisäsuutinta laittaa,niin toi 8-suutin systeemi vielä isompi prokkis noiden suuttimien sijoituksen takia.

Lähetetty: 11 Loka 2005 14:45
Kirjoittaja Jaakko85
No veikkaisin että kestää kun laittaa sopivankokoiset vastukset - eli 16ohmia kuormaksi.. käsittääkseni. tämä nyt muutenkin oli vaan tyhmä ehdotus..

Lähetetty: 11 Loka 2005 17:41
Kirjoittaja evolution
jos se boksi ei kestä enempää suuttimia niin voihan sen rakennella niin että boksi ohjaa jonkin sortin teho transistoreita jotka maadoittavat suuttimia.

saahan tolla is:n ruutallakin hiukan lisättyä kakkua kun kääntelee sitä ilmamäärämittarin jousta löysemmälle ja samoin saa myös hivenen kompensoitua niitä isoja suuttimia(jos laitat sellaiset) kun kääntää jousen vastaavasti tiukemmalle

Lähetetty: 11 Loka 2005 19:29
Kirjoittaja Jaakko85
evolution kirjoitti:jos se boksi ei kestä enempää suuttimia niin voihan sen rakennella niin että boksi ohjaa jonkin sortin teho transistoreita jotka maadoittavat suuttimia.

saahan tolla is:n ruutallakin hiukan lisättyä kakkua kun kääntelee sitä ilmamäärämittarin jousta löysemmälle ja samoin saa myös hivenen kompensoitua niitä isoja suuttimia(jos laitat sellaiset) kun kääntää jousen vastaavasti tiukemmalle
No tuolla jousella saa tosiaan säädeltyä vain pienten kierrosten seoksia, selällään se on varmaan jo 3000rpm/min, tietysti riippuu kuin tiukalle/löysälle jousi on säädetty..

Lähetetty: 11 Loka 2005 23:10
Kirjoittaja turbiiniriesa
noiden 390cc suuttimien kanssa ei enään ilmamäärämittarin kanssa kikkailukaan auttanu yhtään.vaikka tosiaan sillä saa kyllä alapään kierroksilla/tyhjäkäynnillä soppaa myös pienemmälle.

muutenki toi ilmamäärämittarin kanssa kikkaululla ei kovin pitkälle päästä.mielestäni toi lisäsuutin on helppo toteuttaa ja ei maksakkaan paljoo ja sillä jo jonkin verran pystyy saamaan soppaa oikeellee kierros-/ahtoalueelle.sytkää myöhästin niillä oktaanin alennukseen tarkotetuilla kahella piuhalla,jotka maadottu samoilla painekytkimillä ku lisäsuuttimetkin(ps mulla oli kaksi lisäsuutinta/kytkintä>lähti eri ahdoilla päälle).toimi suht. hyvin hintasekseen.